Vizuál

A penész, amely gyönyörködtet

2022.08.01. 17:00
Ajánlom
Piros-fehér kockás terítő, kosárka, bor, tányérok, evőeszközök, poharak, almák, szőlő, kalács és öt szál rózsa – minden adott egy klasszikus piknikhez, vagy inkább egy randevúhoz a szabadban, amiről nem tudni, megtörtént-e egyáltalán, vagy csak elmaradt.

A fenti kellékeket gondosan üveg mögé zárta a Piknik című munka megálmodója, Körei Sándor szobrászművész. Pontosabban, üvegskatulyákba helyezte őket, szinte felsorolásszerűen. Azt, hogy nem sima piknikről, hanem randevúról van szó, a rózsákból sejtjük, és hogy mindent párosan helyezett el a művész.

PIKNIK, 2019, 80 x 80 x 12 cm, síküveg, piknikdoboz, evőeszközök, terítő, almák, rózsák, szőlő, kalács (Fotó/Forrás: Körei Sándor)

Az „üvegkalitkába” zárt kellékek úgy hatnak,

mintha az érzelmeink lefagyasztására akarnának ösztönözni,

csakis annak érdekében, hogy kellő távolságból láthassunk rá, azonosíthassuk, és végül definiálhassuk őket. A mű paradoxon érzéseket kelt a szemlélőben. Egyszerre melankolikus és rideg, érzékeny és közömbös, meghitt és fájdalmasan tartózkodó. Feltűnik még egy furcsaság a tárgyakat nézve:

mind érintetlen, nem hiányzik egy korty bor vagy egy falat kalács sem, az evőeszközök sem piszkosak.

Egy idő után egyébként minden étel megrohadt az üveg alatt, egyedül a kalács maradt érintetlen. Mintha ez az egy valami makacsul ellenállna az időnek. Ahogy az ember is ragaszkodik az élethez, és nehezen fogadja el az elmúlást vagy akár csak a változást. A dobozok egyébként nemcsak a téri rendszer kialakítását szolgálják, hanem elkülönítve jelölik ki az egyes elemek terét és idejét is. Ezáltal értelmezhetőbbé válik a befogadó számára is az az egyedi változási folyamat, amely ilyenkor végbemegy a tárgyaknál.

VIRÁGOK VÁZÁVAL, 2020, 44 x 28 x 28 cm, síküveg, váza, virágok (Fotó/Forrás: Körei Sándor)

Hervadó virágok üvegkalitkában

A fiatal szobrász tudatosan játszik az idővel és az elmúlással, inspirációul használva a vanitas-csendéletet, amely mint önálló műfaj a 17. században alakult ki a Németalföldön.

A vanitasmotívumok sajátossága, hogy az időbeliséget, a mulandóságot hangsúlyozzák, valamint az élvezetek hiábavalóságát.

A memento mori szellemisége, azaz „emlékezz a halálra”, szintén áthatotta a 17. századi festészetet: koponyák, pislákoló gyertyák és félig elfogyasztott ételek szolgáltak fő motívumként akkoriban a csendéletekhez. 

A tavaly a Magyar Képzőművészeti Egyetem szobrászszakán végzett Körei diplomamunkája – amely öt különböző virágcsendéletből álló sorozat – is az elmúláshoz kapcsolódik. Ugyanakkor a Konzervált csendéletek című munka kortárs szobrászati perspektívából vizsgálja a festészeti tradíció tárgykörébe tartozó csendélet műfaját. Szobrait nézve

első ránézésre virágokat látunk üvegbe zárva, ám ennél sokkal komplexebb, mind a vizuális, mind a filozófiai rendszer, amelyre a koncepció épül.

VIRÁGOK VÁZÁVAL VI., 2022, 54 x 47x 47cm, síküveg, virág, váza (Fotó/Forrás: Körei Sándor)

A növények nem a vázákban helyezkednek el, hanem azok felett lebegnek, így képezve egy külön tömböt az üvegbe rendezett formavilágban:

„Látszólag nagyon egyszerű dolgokról beszélünk, egy vázáról virágokkal. Az üvegtől azonban fontossá válik a benne lévő növény.

Mert amit üvegbe zárunk, arról azt gondoljuk, hogy fontos.

Az üveg ugyanakkor távolságot tart. Jelzi, hogy nem avatkozhatunk bele a folyamatokba, aminek meg kell történnie, az megtörténik. Ami az üvegen belül történik, látszólag véletlenül, az sem véletlen, csak már nincs rá túl nagy ráhatásom. A legtöbb esetben elszárad a virág vagy bepenészedik” – mondja Körei, aki ezért a sorozatáért elnyerte a legjobb szobrász diplomamunkáért járó Vígh Tamás-díjat.

Körei Sándor szobrászművész (Fotó/Forrás: Szipola Zita)

Ahogy ő fogalmaz, a ház körül megtalálható, egyszerű, mezei virágokat szereti felhasználni, mindig tudatosan kiválasztva egy-egy növényt. Így került már

krizantém, liliom, szegfű, cickafark és fátyolvirág is üvegkalitkába, legutóbb pedig katicavirág.

A hétköznapibb növények helyett azonban manapság elegánsabb megjelenésűeket választ ki egy-egy készülő munkához. A Molnár Ani Galériában látható Still in bloom című csoportos tárlaton opálüveg mögé helyezett művirágok is megjelennek.

STILL IN BLOOM, 2022, 30 x 80 x 20 cm, savmart síküveg, virág, váza (Fotó/Forrás: Bertók Krisztina)

„Minden újabb munkámban egy újabb önálló, eltérő rendszer jelenik meg. A mostaninál az átlátszatlan üveg által a virágcsokrok és a vázák homályos körvonalú formákká absztrahálódnak. Így bizonytalanná teszik a látványt, egyúttal a műfaj attribútumainak és a hozzájuk tapadó jelentéseknek érvényességét, olvashatóságát és hozzáférhetőségét is. Azért használtam egyébként művirágot, hogy megmaradjon az az állapot, amelyet korábban hosszasan komponáltam” – mondja a Derkovits-díjas szobrász.

Gyönyörködtetni az elmúlással

A festészet mellett a fotográfia az, amely ihletőforrásként szolgál számára. Cianotípiákat (kéknyomat, egy fényképeszti eljárás, amelyet az 1950-es évekig használtak leginkább – a Szerk.) is készít, sőt korábban olyan lelkesen fotózott, hogy egy alkalommal még lakása egyik szobájából is camera obscurát csinált, alufóliával bevonva az ablakokat, így kivetítve a hajnali napfelkeltét a falra. A Molnár Ani Galériában látható munkái egy részét Robert Mapplethorpe fekete-fehér virágos csendéletei inspirálták. A híres amerikai fotóművész, analóg, fekete-fehér fényképeiben például azt szereti, hogy színek szinte már nincsenek is a képeken, ám közben érzéki finomsággal jelennek meg a titkokat sejtető virágok. Körei aktuálisan is épp egy fotósorozaton dolgozik, amely Gerhard Richter egyik festményének parafrázisa, fő témája pedig ezúttal is a virágok és az elmúlás kapcsolata.

VIRÁGOK VÁZÁVAL IX., 2022, 38 x 38 x 30 cm, síküveg, virág, váza (Fotó/Forrás: Bíró Dávid)

Amikor munkamódszeréről kérdezem, annyit mond, hűvös, analitikus emberként rágja végig magát az adott feladaton, ugyanakkor intuitívan is dolgozik. „Előfordul, hogy egy ócskapiacon meglátott tárgy inspirál.

A forma alapján megérzem, mit akarok készíteni, aztán pedig precízen, pontról pontra, tudatosan építem fel az adott munkát.

Gyönyörködtetni az elmúlással, talán ez az, ami igazán mozgat”.

Miközben az üveg alatt megmerevített, a szemünk előtt elbomló virágokat nézzük, eszünkbe jut a természet körforgása és Jung azon alapfeltevése, hogy mindannyiunknak vissza kell találni a természet külső és a lélek belső történései közötti analógiához. Noha a hervadó virágokból nem születik új élet, vagyis klasszikus értelemben véve, nem körforgást jelképeznek, számunkra mégis benne rejlik az élet/halál/élet ciklikussága, amelyből élet ugyan nem, de új gondolat születik. Innen nézve pedig szinte mindegy is, hogy a piknik elmaradt, vagy meg sem történt.

Molnár Ani Galéria – Still in bloom

A kiállítás szeptember 17-ig látható.

Fejléckép: VIRÁGOK VÁZÁVAL, 2020, 44 x 28 x 28 cm, síküveg, váza, virágok (Fotó: Koller Margit)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Elhunyt Vadász Zsolt, az Operettszínház művésze

A Budapesti Operettszínház egyik legfoglalkoztatottabb művészét 51 éves korában érte a halál június 21-én, adta hírül a Szinház Online.
Vizuál

Öt Donald Sutherland-film, amit látni kell

Filozofikus sci-fi, háborús szatíra, feszült kémjátszma vagy éppen sokkoló erejű horrordráma: Donald Sutherland számtalan műfajban bizonyította rendkívüli tehetségét. Kedvenc filmjeinkkel emlékezünk a kanadai színészlegendára.
Zenés színház

„Brünnhilde szerepe olyan, mintha maratont futnánk” – villáminterjú Iréne Theorinnal

A kiváló svéd szoprán a Budapesti Wagner-napok rendszeresen visszatérő vendége, akit a magyar közönség különösen érzékeny, lelki finomságokra kihegyezett szerepformálása miatt zárt a szívébe. Iréne Theorin egy nappal színpadra lépése előtt válaszolt kérdéseinkre.
Klasszikus

Ifjú versenygyőztesek hangversenye a Pesti Vigadóban

Június 25-én este a Szent István Filharmonikusok fiatal tehetségei mutatkozhatnak be a Pesti Vigadóban. Az eseményen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. 
Színház

„Arról a pánikról szerettem volna beszélni, amit ma a felnövés jelent” – interjú Kovács D. Dániellel

Az [ESCAPE] – A Donkihóte-projekt című előadás július 5-én debütál a Városmajori Szabadtéri Színpadon, ősztől pedig az Örkény Színház repertoárján lesz látható. A színdarab rendezőjével egyebek közt a világot jobbá tenni akaró hősökről és a videójátékok stigmatizáltságáról is beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Szubjektív – Keleti Éva portréiból nyílik kiállítás Debrecenben

Pogány Judit, Hernádi Judit, Molnár Piroska és Béres Ilona portréjával is találkozhatunk a Kossuth-díjas fotográfus új tárlatán, a régi nagy barátok mellett azonban az új színházi generáció tagjai is láthatók lesznek a Bényi Galéria tereiben. 
Vizuál ajánló

Taxis hiénákról forgat filmet Freund Ádám

Első egész estés filmjére készül Freund Ádám, akit korábban Földiek című alkotásáért diák-Oscarra jelöltek. A Hiénák című humoros dráma forgatása szeptemberben kezdődik meg, várhatóan 2025-re készül el. 
Vizuál ajánló

Ezekkel a programokkal hangolódhatunk a dívákra a Zene Házában

Már eddig is sok kapcsolódó esemény vezette fel a Dívák & Ikonok kiállítást, de ezután is számos izgalmas előadással, tárlatvezetéssel, egyéb programmal hangolódhatunk a dívákra. (GALÉRIÁVAL!)
Vizuál magazin

Öt Donald Sutherland-film, amit látni kell

Filozofikus sci-fi, háborús szatíra, feszült kémjátszma vagy éppen sokkoló erejű horrordráma: Donald Sutherland számtalan műfajban bizonyította rendkívüli tehetségét. Kedvenc filmjeinkkel emlékezünk a kanadai színészlegendára.
Vizuál ajánló

Wim Wenders-filmhetet tartanak az Art+ Cinemában

Június 28. és július 2. között a német rendező 1984 és 2000 közötti filmográfiájából öt alkotást lehet majd elcsípni mozivásznon szinkronnal, majd ezek után legfrissebb alkotását, immár felirattal.