Vizuál

A pesti gangra kizárt hímoroszlán – Megnéztük a Kiscelli Mácsai-kiállítását

2023.02.01. 16:20
Ajánlom
Éppen száz éve született Mácsai István, kétszeres Munkácsy-díjas festőművész, aki idegennek érezte magát a saját korában, elvágyódott, ezt pedig sajátos, reneszánsz stílusban megfogalmazott portréin is kifejezte. A Kiscelli Múzeumban tavaly év végén nyílt, átfogó tárlat azonban nem centenáriumi kiállítás, csak egy lehetséges interpretációja Mácsai gazdag életművének, amelyben a festményeken kívül a művész lenyűgöző fényképei és a kisfilmjei is szerepet kapnak.

1978-ban, egy szeptemberi napon, Mácsai István az Aulich utcai Spartacus presszóba indult egy kávéra, amikor odaérve, a járdán megpillantott egy csomagolópapírral letakart, halott nőt, a hasára helyezett retiküljével.

(…) „Két női cipő kandikált ki a papíros alól, másik szélén meg egy szürke – ősz hajtincs feküdt az aszfalton. Az egész csomag tetején, vagyis a nő hasán egy régimódi női retikül. A járókelők közönyösen, az autók füstölögve, én magam is alig meglepve. – Hát veled ez történt? – kérdeztem magamban félhangosan, letegezve a halottat” – olvasható Mácsai István 1978. szeptember 17-én írt naplóbejegyzésében.

Noha úgy fogalmaz, a látvány alig lepte meg, mégis nagy hatást gyakorolhatott rá, mert megfestette.

A Pesti halál ma már egyik főművének számít, akkoriban azonban alig méltatták figyelemre.

A szürreális, farostlemezre készített olajképet egyszerre jellemzi a groteszkség, a közöny, a meghökkenés, a sivárság, a magány és a kilátástalanság érzetének sajátos keveréke. Nem csoda, hogy a mai kor embere, akinek alapélménye az elidegenedés érzése, talán könnyebben rezonál a műre.

MI_kep_4_pestihalal_ok-153050.jpg

Mácsai István: Pesti halál, 1978 (Fotó/Forrás: Gyuricza Mátyás/Kiscelli Múzeum)

„Tematikailag szépen illeszkedik a városképek sorába. Mácsai ekkor fedezte fel magának a járdát mint alsó nézőpontból megfogalmazott színteret. Ezután több »járdapiszok csendéletnek« is nevezhető művet készített” – magyarázza a kiállítás kurátora, B. Nagy Anikó művészettörténész, hozzátéve, hogy a középen átrendeződő installáció révén a festményt hordozó fal húsz percenként a kiállítótér más pontjára mozdul át. 

aktok_ok-153050.jpg

Mácsai fekvő aktjai (Fotó/Forrás: Gyuricza Mátyás/Kiscelli Múzeum)

Az idős, halott nőt ábrázoló kép a terem másik végébe, a fiatal nőket ábrázoló, fekvő aktokkal szembe kerül majd, így alkotva paradox módon harmóniát, bemutatva élet és halál elválaszthatatlanságát. A képein pózoló modellek megbecsült szereplői voltak Mácsai műtermének, a mester szinte családtagként kezelte őket:

nemcsak nevüket és életkorukat jegyezte le, hanem magánéleti kríziseiket is számontartotta.

Az Akt ecsettel című alkotáson a meztelen nő Giorgione A vihar című művét festi, vele szemközt viszont nem egy Mácsai-kép, hanem Gánóczy Mária A félbevágott festőnő című műve áll.

IMG_2268_ok-155433.jpg

Gánóczy Mária: A félbevágott festőnő, 1961 (Fotó/Forrás: Gyuricza Mátyás/Kiscelli Múzeum)

Gánóczyval barátok és kollégák voltak, a festő Mácsaihoz hasonlóan jelentős dokumentumfilmes és fotós életművet hozott létre. „Azért került be ez a vendégkép a kiállításra, hogy egymásra vetíthessük a kilenc gyermeket nevelő Gánóczy és Mácsai végletesen különböző alkotói körülményeit” – mondja B. Nagy Anikó a most kilencvenöt éves Gánóczy Máriáról, aki maga is festődinasztiából származik. 

A szorongó oroszlán, a sorsába beletörődő csirke és a bánatos szemű juhászkutya

Mint egy gangra kizárt, domesztikált hímoroszlán, úgy érezhette magát Mácsai István a hatvanas években. Erről tanúskodik egyik leghíresebb képe, az 1961-ben festett Az oroszlán. A szürreális festményen megjelenik mindaz a szorongás és sarokba szorítottság élmény, amely akkoriban jellemezte életét. 1957-ben ugyanis több hónapot töltött Párizsban tanulmányúton, és bár addigra szinte az összes főiskolai osztálytársa disszidált, ő végül a hazajövetel mellett döntött. Ekkoriban készült el a Konyhai falikút csirkével című képe, amely csakúgy, mint az oroszlán, önarcképként értelmezhető.

A szabadságától megfosztott tyúk lehajtott fejjel, a lábán hurokkal várja a végítéletet, a halált.

A mű egyszerre nyomasztó, szorongást keltő és gyönyörködtető, órákig lehetne nézni a Pesti halállal és Az oroszlánnal együtt. 

IMG_9093_ok-155313.jpg

Mácsai István: Az oroszlán, 1961 (Fotó/Forrás: Gyuricza Mátyás/Kiscelli Múzeum)

A két szürreális állatönarcképnek egy harmadik darabját is megtalálhatjuk a tárlaton, az emeleten a függőhídon áthaladva: a Pesti gang egy bánatos szemű fehér juhászkutyát ábrázol, amint szomorúan gubbaszt a Belgrád rakparti ház folyosóján, ahol akkoriban a Mácsai család lakott.

Idegennek érezte magát saját korában

„Mácsai idegennek érezte magát a saját korában, elvágyódott. Ezt nemcsak itt fogalmazta meg, hanem sajátos stílusú rajzos portréin, amelyeken reneszánsz módon ábrázolta a kortárs embereket. A valóság, a földönjárás és az elvarázsoltság egy furcsa keverékét állította így elő, sokan érezték így magukat akkoriban. A vasfüggöny mögötti világban keresték a
helyüket és az európai tradícióval való kapcsolódásokat” – mondja B. Nagy Anikó.

Az élénk társasági életet élő, nagy baráti körrel rendelkező festő szakmailag magányos volt: azt a száraz, szikár realizmust, amit képviselt, Magyarországon kevesen művelték, hasonló törekvések inkább külföldön mutatkoztak.

pappzoltan_ok-153050.jpg

Mácsai István: Papp Zoltán (Fotó/Forrás: Gyuricza Mátyás/Kiscelli Múzeum)

Mácsai ’56-os fényképei

Kevesen tudják róla, de szenvedélyesen fényképezett, szinte állandóan járta a várost gépével, majd az 1954-ben vásárolt, nyolc milliméteres kamerájával. Kisfilmjeiből és fotóiból is számtalan képet láthatunk a tárlaton. Fotós életműve nagyrészt feltáratlan, így

az 1956-os forradalom idején készített sorozatai sem ismertek, pedig értékük felbecsülhetetlen lehet.

Általában nem a politikai eseményeket fotózta, hanem az emberi pillanatokat: a sorban állást a zöldségesnél, a Széna téri ételosztást és saját, kibombázott lakásukat, amelynek romjain félmosollyal az arcán üldögél. Mosollyal, mert a szétlőtt ház lakói mind örültek annak, hogy életben maradtak, és túlélték az oroszok támadását. Közel volt még a második világháború élménye: a munkaszolgálatból megszökött Mácsai menyasszonyával, Gáspár Katalinnal 1944 novemberétől a háború végéig bujkált. Végül hatvanhárom évet voltak együtt, Mácsai István 2005-ben bekövetkezett haláláig.

Noha a kétszeres Munkácsy-díjas festő éppen száz éve született, a lenyűgöző, átfogó tárlat nem centenáriumi kiállítás. Ahogy a kurátor fogalmaz,

nem akarták az életművét újra kanonizálni, csak friss szemmel ránézve egyik lehetséges interpretációját adni annak.

portrek_ok-153051.jpg

Mácsai István kiállítása a Kiscelliben (Fotó/Forrás: Gyuricza Mátyás/Kiscelli Múzeum)

Talán a hely atmoszférája teszi – a Kiscelli az egyik kedvenc múzeumunk a fővárosban – vagy a művek aurája, nem tudni. Mindenesetre olyan közelségbe kerül hozzánk Mácsai és munkássága, hogy néha már olyan érzetünk támad, mintha mellettünk járkálna a térben. Azzal a félmosollyal az arcán, amivel a kibombázott lakásuk romjain üldögélt.

Elmozdul a fal. Mácsai István Kiscellben

Helyszín: Kiscelli Múzeum

Időpont: 2022. 12.09-2023. április 2.

Fejléckép: A Konyhai falikút csirkével és Az oroszlán című festmények a kiállításon (Fotó/Forrás: Gyuricza Mátyás/Kiscelli Múzeum - Fővárosi Képtár)

 

A megszállottan rajzoló képzőművész – Mácsai István műveiből nyílt kiállítás a Kiscelliben

Kapcsolódó

A megszállottan rajzoló képzőművész – Mácsai István műveiből nyílt kiállítás a Kiscelliben

Mácsai István festőművész alkotásaiból látható kiállítás december 9-től Elmozdul a fal címmel a Kiscelli Múzeumban. A hiánypótló tárlat a műfajokban gazdag életmű sokszálú bemutatására vállalkozik. 

A félbevágott festőnő hosszú életének titka – Interjú Gánóczy Máriával

A félbevágott festőnő hosszú életének titka – Interjú Gánóczy Máriával

A festődinasztiából származó Gánóczy Mária kilenc gyermek nevelése mellett alkotott, noha úgy érezte, félbevágták a család és a festészet között. A 95 éves művészt felmenőiről, festői pályájáról és a hosszú élet titkáról faggattuk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Átadták a Magyar Filmakadémia Aranyérmeit

A filmszakmai egyesület a magyar kultúra napján adta át a Filmakadémia Aranyérmeket közössége azon tagjainak, akik kiemelkedő tevékenységükkel vagy akár életművükkel szolgálták a hazai mozgóképkultúrát. Márta Istvánt, Mikulás Ferencet és Novák Jánost is kitüntették.
Színház

A főváros létrehozza a pesti Jurányit a függetleneknek

A Jurányi Ház mintájára alkotó- és játszóhelyet kívánnak létrehozni a független színházaknak, kulturális műhelyeknek a főváros tulajdonában álló volt iskolaépületben, a XIII. kerületi Szabolcs utcában.
Klasszikus

Renaud Capuçon: „Kíváncsiság és öröm nélkül nem lehet muzsikálni”

Szerencsére gyakori vendég Budapesten a világhírű hegedűművész, Renaud Capuçon – nemrég a Budapesti Fesztiválzenekarral játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét január 17–19. között a Müpában, a tavalyi évadban pedig vezényelni is hallhattuk.
Könyv

Digitalizált formában elérhetőek Petőfi Sándor fiának, a fiatalon elhunyt Zoltánnak versei és levelei

Immár online hozzáférhető Petőfi Sándor és Szendrey Júlia gyermeke, Petőfi Zoltán (1848–1870) 135 verse, valamint 95 darabból álló levelezése az Országos Széchényi Könyvtár Kézirattárában őrzött Petőfi-hagyatékból.
Vizuál

Pataki Éva: „Mészáros Márta filmjei univerzálisak”

Mészáros Márta állandó alkotótársa Pataki Éva Balázs Béla-díjas író, forgatókönyvíró. A Fidelio őt kérte meg, hogy reagáljon arra a kivételes hírre, miszerint a francia Coproduction Office Mészáros Márta 14 filmjét, köztük az Örökbefogadást, a Kilenc hónapot és a Napló-trilógiát megvásárolta világforgalmazásra.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

A Szépművészetiben ünnepli 10. születésnapját a Textúra

A múzeum a korábbi évadok szövegeiből választott ki tízet, melyeket a színészek szokás szerint az ihlető műalkotások társaságában fognak tolmácsolni. Premier: február 11.
Vizuál hír

Magyar siker: Jancsó Dávid Oscar-esélyes A brutalista vágásáért

Bejelentették az idei, 97. Oscar-díj jelöltjeit. Idén ismét van magyar jelölt: A brutalista című film vágója, Jancsó Dávid is esélyes az aranyszoborra. A legtöbb jelölést Jacques Audiard Emilia Pérez című, spanyol nyelvű musicalje kapta.
Vizuál hír

Fókuszban a nyílt gyakorlatok – bemutatta éves programtervét a Ludwig Múzeum

A kortárs művészet megértéséhez fontos, hogy láthatóvá váljanak az alkotásokat létrehozó helyzetek és kapcsolatok. A Ludwig Múzeum 2025-ös kiállításain bemutatott gyakorlatok túllépnek a hagyományos kereteken, összekapcsolják a művészetet a társadalommal, és új kifejezési formákat, közösségi élményeket teremtenek.
Vizuál kritika

Ön mit tenne, ha hűtlenségen kapná a házastársát?

Szembenézne a problémáival, vagy inkább hívna egy szakembert, aki vállalja, hogy elsimítja a dolgokat? A Volt szerető, nincs szerető című dokumentumfilmben egy hivatásos „szerető-elválasztót” láthatunk munka közben.
Vizuál hír

Átadták a Magyar Filmakadémia Aranyérmeit

A filmszakmai egyesület a magyar kultúra napján adta át a Filmakadémia Aranyérmeket közössége azon tagjainak, akik kiemelkedő tevékenységükkel vagy akár életművükkel szolgálták a hazai mozgóképkultúrát. Márta Istvánt, Mikulás Ferencet és Novák Jánost is kitüntették.