Vizuál

„A pillanat spontaneitása érdekel” - Safy Nebbou rendező a Szerelemre kattintva című filmről

2019.11.07. 10:00
Ajánlom
Juliette Binoch legújabb filmjében huszonéves lányként és ötvenes éveinek elején járó nőként is magával ragadó, őszinte és igaz. Akárcsak a történet, amely az öregedés, a magány és a lemondás filmje. Persze sokkal több is ennél. Safy Nebbou rendezővel beszélgettünk.

Több nézőpont, sokféle téma, rengeteg konfrontáció. A Szerelemre kattintva mindannyiunk életét befolyásoló hétköznapi kérdésekre keresi a választ, például, hogy mit lehet tenni a magány ellen, vagy hogy meddig lehet elmenni egy kis szeretet kicsikarásában. Emellett érinti a fiatalsághoz kapcsolódó kultúrát, a közösségi médiát, a virtuális világ berobbanását, a radikálisan megváltozott jelent, az öregedés és az identitás kérdéseit, de még az alkohol is megjelenik benne.

A kiindulóhelyzet meglehetősen kegyetlen, mégis ismerős. A Juliette Binoche által megformált, ötvenes évei elején járó Claire egyedül él, neveli a gyerekeit, a férje mást választott. Úgy dönt, hogy új Facebook profilt hoz létre magának és megteremti a 24 éves Clarát, hogy egy kis szeretet kapjon - még ha csupán a fantáziáján keresztül élheti is meg. Közben pszichiáterhez jár, akitől segítséget remél. Egyszóval: túlél.

Szerelemrekattintva3_Photo_3RDiaphana_Films-161338.jpg

Juliette Binoche a Kettős életek c. filmben (Fotó/Forrás: Hungaricom)

Hazugság, csalás, igazság, manipuláció és szerelem: ezekből az összetevőkből szövődik az új francia film izgalmas labirintusa, és még valamiből: Párizs kevésbé ismert arcaiból. Formailag a thriller-szerű történetvezetés romantikus drámával keveredik, akár Hitchcock-ot, Truffaut-t is eszünkbe juttathatja, kicsit mintha ázsiai is lenne, sőt még a Veszedelmes viszonyokra is történik utalás egy ponton.

Elgondolkodtató filmet rendezett Safy Nebbou, akivel a Titanic Filmfesztivál gálavetítése után beszélgettünk.  

A francia filmes hagyományhoz kapcsolódva, önt is az itt és most érdekli. Miért?  

Egyre inkább olyan témákat keresek, amelyek a jelenhez kapcsolódnak, bár a következő filmem kosztümös lesz, de abban is a jelent keresem. Fontosnak tartom, hogy a mai kor kérdéseire adjon választ a film, akár úgy, hogy közben szórakoztat. A francia újhullám óta az életre próbálunk reagálni a filmeken keresztül.

Miközben a chat-kultúra és a közösségi háló megváltoztatja a nyelvet, főszereplőnek egy irodalomprofesszort választott. Miért?

Camille Laurens regénye alapján készült a forgatókönyv, ott is irodalmat tanít a főszereplő, sőt, maga az írónő is ezzel foglalkozott, mielőtt írásra adta volna a fejét. Érdekesnek tartom, ahogy egy tanult, intelligens nő a modern közösségi hálókkal ismerkedik, ahol teljesen más nyelvezetet hasznának.

Szerelemrekattintva2_Photo_4RDiaphana_Films-161336.jpg

Juliette Binoche és François Civil a Kettős életek c. filmben (Fotó/Forrás: Hungaricom)

Nem tart attól, hogy „női” filmet készített?

Nem. A nők talán könnyebben tudnak azonosulni egy női főszereplővel, de egyáltalán nem zárja ki a férfiakat. Például én vagyok az első férfi, akinek ez könnyen ment.

Amikor elolvastam a regényt, nagyon megragadott a főhősnő magánya és az a harc, amit a korával és a vággyal vív, amiről nem akar lemondani.

Akkor sem, ha csak a fantáziájában tudja megélni, akkor sem, ha valaki másnak kell kiadnia magát a közösségi hálón. De hát, a fantázia, még nem őrület!

Mit mondott Juliette Binoche amikor elolvasta a forgatókönyvet?

Azt, hogy nagyon összetett, szédítő, borzasztó, vicces, tragikus, szenvedélyes és hogy nagyon nagy kaland lesz leforgatni. Egyébként a filmben minden igazi. Igazi facebook profilt hoztunk létre a főszereplőknek, azon, vagy a telefonjukon beszélgettek. Hiszen Clara és szerelme Alex, alig találkoznak egymással, inkább csak a hangjukat halljuk.

Húsz évvel ezelőtt ezt a filmet nem lehetett volna leforgatni.

Ön színész, színházi rendező is. Hogyan próbál a forgatások előtt?

Érdekes módon, a forgatások előtt nem nagyon szoktam próbálni a színészekkel, ugyanis a pillanat spontaneitása érdekel. Az apró kis baleseteket szeretem elkapni, és talán ezért is nagyon sokat forgatunk. Természetesen azért próbálom rávezetni a színészeket arra, amit látni szeretnék, hogy kihozzam belőlük a legintimebb belső valójukat. Kulcsot adok nekik ahhoz, hogy el tudják játszani a szerepüket.

Nagyon rejtélyes dolog ez a rendezőség, nincs is rá recept.

Szerelemrekattintva4_Photo_1RDiaphana_Films-161337.jpg

Juliette Binoche és François Civil a Kettős életek c. filmben (Fotó/Forrás: Hungaricom)

Tele van a történet konfrontációkkal, ellentétpárokkal. Izgalmasak például a pszichológusnő és Claire beszélgetései.

Valóban sok ellentétes világ konfrontálódik a filmben, egyik világból a másikba szörfölünk, míg egy ponton túl már nem tudjuk mi az igaz, mi a hamis, mi a virtuális és mi a valós. Azt szerettem volna elérni, hogy a néző örömmel vesszen el ezekben az a manipulációkban. A filmet a pszichológusnő és a főhős, Claire közötti beszélgetés vezeti, erre fűződik fel minden.

Miért döntött úgy, hogy többféleképpen fejezi be a filmet?

Azért döntöttem úgy, hogy nyitott legyen a vége, mert folyamatosan megmondjuk a nézőnek, hogy mikor, mi fog történni és szerettem volna, ha legalább a végén ő dönthetne arról, hogyan szeretné befejezni a filmet. Hogy elgondolkodjon arról, vajon mit tesz a főszereplő, és hogyan folytatódna a történet.

Egyfajta utolsó szédületnek szántam.

Szerelemre kattintva
francia-belga romantikus dráma, 2019
Bemutató dátuma: 2019. november 7.
Forgalmazó: Hungaricom

 

Fejléckép: Juliette Binoche a Szerelemre kattintva c. filmben (Fotó: Hungaricom)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Bolyki György elmondta: nem lesz tizenegyedik Kaposfest

Tíz év után búcsúzik a Kaposfest, ahogy azt a társalapító igazgatótól megtudtuk. Bolyki György távozik a Liszt Ferenc Kamarazenekar éléről is, pedig tovább tervezett maradni. Eközben hangsúlyozza: nagyon büszke mindkettőre. Elsőként a Fideliónak beszélt a változásokról. FRISSÍTVE!
Klasszikus

Megütközéssel fogadta Bolyki György állításait a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyelőre nem kíván érdemben reagálni Bolyki György lapunknak tett kijelentéseire, ám jelezték, megütközéssel fogadták az interjúban szereplő, a valóságnak nem megfelelő állításokat.
Klasszikus

Beethovent, ahogy kevesen – Jevgenyij Kiszin koncertjéről

Jevgenyij Kiszin az ötvenhez közelítve is csodagyerek maradt. Nem Beethoven-játékosként ismerjük, de olyan órákat okozott a Müpában, amilyent csak a legnagyobbak tudnak.
Színház

Schell Judit negyvenes férfiakkal néz farkasszemet a Tháliában

Valló Péter először rendez bohózatot: a Legszebb férfikor magyarországi ősbemutatóját december 14-én tartják a Thália nagyszínpadán.
Vizuál

A nap, amikor Charlie Chaplin 20. lett a Chaplin-hasonmás versenyen

Igaz, vagy csupán legenda – nem tudni. Mindenesetre az alábbi történet olyan, mintha Charlie Chaplin rendezte volna.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Hamis érmékre cserélte egy múzeum kiállítási darabjait egy tolvaj

Az Index értesülései szerint valaki hamis darabokra cserélte a győri Rómer Flóris Múzeum éremgyűjteményét, így az intézmény hónapokig hamis érméket mutathatott be a látogatóknak.
Vizuál galéria

Férje betiltotta birodalmában Grace Kelly filmjeit

Az Oscar-díjas amerikai filmszínésznő, akinek élete is egy tündérmesébe illő filmre hasonlított, hiszen filmcsillagból lett valódi, monacói hercegné.
Vizuál hír

Vízipók-csodapók egy tűzfalon

Újabb házfal változott mesésen színessé a tűzfalfestő-csapatnak köszönhetően.
Vizuál ajánló

5 + 1 lírai dokumentumfilm a Verzió Filmfesztiválról

Szubjektív ajánlónkban a kedden kezdődő 16. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál programjából a lírai igénnyel készült dokumentumfilmek és egy új médium, a virtuális valóság alkotásai közül válogattunk.
Vizuál ajánló

Hányféleképpen lehet ábrázolni a valóságot? – Kibővül a Munkácsy-tárlat a Nemzeti Galériában

Újrarendezve, eddig raktárban őrzött alkotásokkal és nemzetközi művekkel kiegészítve nyílik meg november 15-én a Változatok a realizmusra – Munkácsytól Mednyánszkyig című új állandó tárlat, amely a valóság ábrázolásának változásait járja körül.