Vizuál

A rémisztő űr halál és élet között

Pieces of a Woman (kritika)
2021.01.08. 12:50
Ajánlom
Általában fordítva szokott lenni: ha egy filmrendező végre nagy forgalmazó égisze alatt, angol nyelven gyárthat filmet, be kell hódolnia néhány elvárásnak. Mundruczó Kornél és Wéber Kata viszont eddigi legszemélyesebb filmjükkel mutatkoztak be a Netflixnél. Megnéztük a Pieces of a Womant. (Spoilermentes kritika.)

A születés és a halál az élet legnagyobb tabui közé tartozik. Bizonyára megvan ennek az oka saját szégyellősségünkön túl. Az ember asszisztált pszichoterápiában visszaemlékezhet a születésére vagy átélheti a halálát, az élet két végpontját, amely még mindig az élethez tartozik, és bepillanthat abba az űrbe, amely a kettőn túl tátong. Ez az a két esemény, amely végtelenül személyes, és amelyről beszélni nehéz.

Hát még akkor, ha a két végpont között alig van több mint negyedóra.

pieces-of-a-woman-1-124542.jpg

Pieces of a Woman (Fotó/Forrás: Netflix)

Mundruczó Kornél rendező és Wéber Kata forgatókönyvíró a Netflix számára készítették el első angol nyelvű nagyjátékfilmjüket, amelynek diadalútját figyelemmel kísérte a nemzetközi és a hazai sajtó. A Pieces of a Woman (Egy nő darabjai) bemutatója szeptember elején, a Velencei Filmfesztiválon volt, még korábbi hír, hogy az executive produceri teendőket többek között nem más, mint Martin Scorsese látta el. Már a velencei bemutató után rebesgetni kezdték, hogy a főszereplő, Vanessa Kirby alakítása Oscar-díjra esélyes, a másik főszereplő, Shia LaBeouf karrierje viszont ellenkező irányba halad, közelmúltban felszínre kerülő zaklatási ügy miatt magyarázkodhat.

Nem számít. A Pieces of a Woman főcíme fél óra után villan fel csak a képernyőn. Az az első fél óra viszont olyan, hogy aligha fogja elfelejteni, aki csak látta.

Sean (Shia LaBeouf) és Martha (Vanessa Kirby) boldogan készülnek születendő gyerekük érkezésére. A férfi építőmunkás Bostonban, kollégáinak kijelenti, hogy kisgyereke lesz az első, aki átmegy a hídon, amit építenek. A babaváró bulin már tudni lehet, hogy kislányt várnak, aztán átveszik az autót, ami a nő édesanyja (Ellen Burstyn) vásárolt számukra.

Az otthonszülést Mundruczó Kornél és operatőre, Benjamin Loeb egyetlen, 21 percen át tartó snitten mutatja be.

Nem olyan ritka filmes eszköz ez, láttuk már Az ember gyermekében vagy a Birdmanben, de egyik helyütt sem olyan hatásosan, mint itt. Székhez szögez a tragikus kimenetelű eseménysor, nem enged a kitekinteni a jelenetből, nem enged fellélegezni, kivonódni: azt vesszük észre, hogy ugyanolyan kétségbeesettek, tanácstalanok vagyunk, mint a férfi és a nő. Megkezdődnek a fájások, a magzatvíz elfolyik. Kis késéssel megérkezik a bába (Molly Parker), de nem az, akit Martha várt, hanem egy beugró. A szívhang rendben van, Martha rövid időre a fürdőkádba ül, míg a bába előkészíti az ágyat. Az idő felbomlik, ahogy a kamera is egyre szédületesebb táncba rántja a nézőt. Amikor a nő, aki csak rövid időre lehet anya, a karjában tartja a csecsemőt, a tükörben már a tragédiát látó bábát figyeljük. A baba szívverése megáll, a mentősök nem tudnak segíteni.

Tip-op-Netflix-Pieces-of-a-Woman-124542.jpg

Pieces of a Woman (Fotó/Forrás: Netflix)

Az imént tárgyalt jelenetről sok szó esett már a film bemutatását megelőzően is, és valószínűleg még több utána. De még alig telt el a film negyede, s hogy a legerősebb jeleneten máris túl vagyunk, az alighanem a legjobb forgatókönyvírónak is fejtörést okozna. Wéber Kata azonban ragyogóan szövi tovább a szálakat. A csecsemő halála sokak számára elképzelhetetlen fájdalom. Amikor Martha visszatér a munkahelyére, némaság fogadja. Mást kifejezetten vonz a tragédia, ahogy azt a családi barátot is az élelmiszerboltban, aki kérés nélkül ölelgeti, szinte táplálkozik a nő gyászából. A következő hónapokat, a pár közös életének és családjának válságát, az érzelmi vákuumot nem könnyű végignézni. Gyakran éppúgy menekülnénk, ahogy a két főszereplő. Ahogy a pár fogódzkodókat keres, úgy bukkannak fel a cselekmény előremutató allegóriái: Martha magokat csíráztat, Sean hídja viszont már nélküle épül. Martha megpróbálja megkeresni, kicsoda ő a tragédia után, Sean visszatalál ahhoz a zűrös alakhoz, aki a családalapítás előtt volt.

A történet fő kérdése viszont mégis az, amit az alkotók a tárgyalótermi részben egyértelműen prezentálnak: vajon hogyan tehetünk igazságot ennek a csöppnyi életnek? Vajon ő mit akarna – hogyan szolgáltatna igazságot magának?

Ez az a jelenet, amin áll vagy bukik a film, ez az, amikor a tragédia utóhatását bemutató cselekménysor többé válik, mint gyászról szóló tanulmány. Ez az, ami engem leginkább megmozgatott és felemelt. (S ez az, ami nem fér bele egy spoilermentes kritikába.)

Interjúkból tudni lehet, hogy az alkotópáros legszemélyesebb filmjüknek nevezték a Pieces of a Womant, a rendező filmes életművében pedig terra incognita ez a tematika és emocionális mélység. Wéber Kata a felkészülés során főhősének sorsában osztozó anyákkal, családokkal beszélgetett, hogy hitelt adjon a párbeszédeknek és a cselekményben taglalt problémáknak. Számos erénye van még a filmnek – Howard Shore zenéje, Jancsó Dávid vágói munkája, a letisztult, mégsem steril képi világ és a biztos tempó –, de alighanem a legfőbb mégis ez:

a rendező-forgatókönyvíró házaspár olyan filmet készített, amelynek a szereplői – napokkal később, és még ki tudja meddig – velünk maradnak.

 

A Pieces of a Woman január 7-től látható a Netflix kínálatában.

A film előzetese

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A kultúra megfizethetetlen?!

A kulturális szféra szereplői évek óta komoly anyagi gondokkal küzdenek, a járványhelyzet, valamint a gazdasági változások pedig újabb kihívások elé állítják az intézmények vezetőit. Legutóbb a kata módosítása, valamint a rezsicsökkentés átalakítása késztette stratégiai változásokra a művészeket. Megkerestünk néhány színházat, hogy mondják el, hogyan érinti őket a jelenlegi helyzet.
Vizuál

Ország Lili elfeledett tévéfelvétele – Különleges felfedezéssel zárult a Fidelio kutatása

Mostanáig senki nem tudott annak a negyvenöt évvel ezelőtt készült televíziós riportnak a létezéséről, ami a Fidelio kutatásának köszönhetően került elő Ország Liliről. A hosszas kutatómunka eredményeként meglelt felvételt a művész születésének évfordulója alkalmából tárjuk a nyilvánosság elé.
Zenés színház

Az Eiffel Műhelyház valamennyi előadását törli az OPERA

A Magyar Állami Operaházat érintő forrásmegvonás miatt az intézmény levélben tudatta, hogy a gyermekprogramok kivételével nem tartja meg az Eiffel Műhelyházba tervezett előadásait. A CIKK FRISSÜLT.
Vizuál

Az ember, aki kikosarazta Ingmar Bergmant – 10 érdekesség a 85 éves Dustin Hoffmanról

A kétszeres Oscar-díjas Dustin Hoffman pályája nem indult zökkenőmentesen, azonban néhány rövid kitérő után már a legnagyobb rendezők ajánlottak neki főszerepeket.
Színház

„A színházban történetekre van szükségünk” – interjú Béres Lászlóval

Béres László a Karády zárkája után újra a Gyulai Várszínházzal dolgozik, ezúttal egy orosz szerzőhöz, Csehovhoz nyúlva. A rendezővel az augusztus 9-én látható előadásról, a drámaíróhoz fűződő viszonyáról, valamint a román színházi hagyományokról is beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Parkinson-kórral diagnosztizálták Lars von Triert

Hosszú ideje sejteni lehetett, hogy a legismertebb dán filmrendező, Lars von Trier egészségével nincs minden rendben. A művész produkciós cége most közleményben jelezte, súlyos betegségtől szenved a 66 éves alkotó, akinek kultikus tévésorozatának folytatása Velencében debütál hamarosan.
Vizuál gyász

„Találkozunk majd az út végén” – John Travolta búcsúja Olivia Newton-Johntól

Megható üzenettel búcsúzott kollégájától és barátjától, az augusztus 8-án, 73 éves korában elhunyt Olivia Newton-Johntól John Travolta.
Vizuál magazin

Az ember, aki kikosarazta Ingmar Bergmant – 10 érdekesség a 85 éves Dustin Hoffmanról

A kétszeres Oscar-díjas Dustin Hoffman pályája nem indult zökkenőmentesen, azonban néhány rövid kitérő után már a legnagyobb rendezők ajánlottak neki főszerepeket.
Vizuál hír

Októberben érkezik a mozikba az egész estés Toldi

Teljes gazdagságában megjelenik a lovagvilág és a magyar puszta a tavaly elhunyt Jankovics Marcell utolsó, grandiózus alkotásában, a Toldiban. Az animációs film szöveghűen követi Arany János eredeti művét, melynek főhőse a készítők reményei szerint példaképe lehet a mai fiataloknak is.
Vizuál videó

Ország Lili elfeledett tévéfelvétele – Különleges felfedezéssel zárult a Fidelio kutatása

Mostanáig senki nem tudott annak a negyvenöt évvel ezelőtt készült televíziós riportnak a létezéséről, ami a Fidelio kutatásának köszönhetően került elő Ország Liliről. A hosszas kutatómunka eredményeként meglelt felvételt a művész születésének évfordulója alkalmából tárjuk a nyilvánosság elé.