Vizuál

A stresszt élvezni kell

2015.05.31. 08:00
Ajánlom
A Semmelweis Múzeum új kiállításán vizuálisan is érzékelhetővé válik a stressz a témával elsőként foglalkozó Selye János kutatásain keresztül. Az izgalom biológiája című tárlaton jártunk. KRITIKA

Ülök az Kálvin térnél a dugóban, első vagyok a sorban. Pont előttem vált zöldre a lámpa, gyorsan beteszem egyesbe, de elindulni mégsem tudok, mert a kereszteződés másik oldalán nem moccan a sor. Ha elindulnék, pont a kereszteződés közepéig érnék, és oldalba tolna a kilences busz. Úgyhogy inkább visszateszem üresbe, kikönyökölök az ablakon, és a villamosmegállóban üldögélő virágárusnénit kezdem figyelni.

Nagyjából három másodperc múlva a mögöttem lévő terepjárós vadul dudálni kezd, a visszapillantóból pedig azt is látom, hogy felém rázza a középső ujját. Érzem, hogy kezdek ideges lenni, félhangosan magam elé nyögöm, hogy piros a lámpa. A terepjárós továbbra is dudál, majd kábé egy perc múlva, amikor zöldre vált a lámpa, kivág a sorból, beáll mellém a villamossínre. Heves ökölrázás közben arra biztat, hogy hajtsak végre rajta orális szexet, ezek után arra utal, hogy véleménye szerint homoszexuális vagyok, és hogy meg fog ölni.

Én viszont nem azért csináltam meg reggel 25 fekvőtámaszt, hogy akárki fenyegethessen, úgyhogy válaszként felajánlom a terepjárósnak, hogy ha tetszem neki, akkor nyugodtan szálljon ki az autójából, és tegyen engem boldoggá a már említett módon. Végül kölcsönösen a legjobbakat kívánjuk egymás édesanyjának, és padlógázzal továbbhajtunk.

Ebben a vidám, nyugodt hangulatban érkezem meg Az izgalom biológiája. Selye János és a stresszelmélet dimenziói című kiállításra Budapest egyik legszebb kiállítóterébe, a gyönyörű belső kerttel rendelkező Semmelweis Orvostudományi Múzeumba. Selye János egyike annak a számos magyar tudósnak, aki világraszóló dolgokat talált fel. Selye "találmánya" a stressz, amely a nagyvárosi létből és a mindenféle lelki ingerekből fakadóan vált ki az emberekből fizikai reakciókat. A harmincas években publikálta először elméletét, az azt követő évtizedekben pedig a stressz világszerte legelismertebb kutatójává vált.

A kiállításon fényképeket, orvosi műszereket - fiolákat, mikroszkópokat, edényeket - tekinthetünk meg, a HEON LAB csapatának köszönhetően pedig a belső tereket fekete és átlátszó műanyag szalagok szelik keresztül.

A remek dizájn mellett maga a tárlat egy kissé iskolásnak hat, ugyanis Selye János életéről főként a tudományos eredményeket tudhatjuk meg, ám valahogy azoknak a tálalása is túl szakmaira sikerült. Azt például nagyon izgalmas volna megtudni, hogy a Nature számára első cikkét 1936-ban - 29 évesen - megíró Selyét mégis mi ihlette meg a tudományos elmélkedésen kívül. Az osztrák apától és magyar anyától származó tudós ugyanis korát jóval megelőzve jött rá arra, hogy az általános levertség, gyengeség, valamint a nyílt utcán hirtelen felindulásból elkövetett anyázás nem egy betegség tünete, hanem inkább egy tünetegyüttes, amely minden embernél megfigyelhető különböző mértékben.

Itt azonban véget is ér a közérthetőség, ugyanis nagyon sok szó esik endokrinokról és hipofízisekről, bár úgy tűnik, hogy a kiállítást éppen akkor megtekintő kémia-biológia szakos gimnazista osztálynak ez nem okoz problémát. A tárlatból azért az egyértelműen kiderül, hogy Selye munkássága valóban forradalmi változásokat hozott az orvostudományban. A kiállításon pedig találkozhatunk több elmélettel arra vonatkozóan is, hogy vajon miért nem kapott soha Nobel-díjat.

A tárlat legszórakoztatóbb része egyébként azokból az archív televíziós felvételekből áll, amelyekben Selye János előadásaiból láthatunk részleteket. Selye stílusa valóban lenyűgöző és nagyon magával ragadó még a laikusok számára is, az előadást színező vágóképek pedig komoly derültséget keltenek a látogatók között - a Magyar Tudományos Akadémia tagjai a hatvanas években úgy néztek ki, mintha Slawomir Mrozek valamelyik társadalmi szatírájából léptek volna elő.

Az egyik felvételen Kudlik Júlia vallatja a nagy tudóst, ám mégsem ez a legizgalmasabb, hanem az a részlet, amelyen Selyét csak egy pillanatra látjuk, amint szigorúan néz a kémcsövek között, majd pedig egy pár perces narráció következik az elmeszesedő szőrzettel rendelkező patkányokról, illetve arról, hogy miként hat rájuk a stressz (rosszul). Miután ez kiderül, a patkányok fejéről láthatunk közeli felvételeket, miközben nagyon félelmetes, hatvanas évekbeli elektronikus zene szól.

A tárlatból azért az is kiderül, hogy nem Selye volt az első, aki a fizikai problémákat az idegességre vezette vissza, hiszen már Hippokratész is foglalkozott ilyesmivel. A kiállítás egyébként egészen októberig megtekinthető, és meg is éri megnézni, legalább a padlót beborító Selye János-idézetek miatt.

Az egyik szerint tulajdonképpen élveznünk kellene az élet stresszét. Legyen így!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Távozó ügyvezető, elmaradó programok a Fesztiválzenekarnál

Számos jövőre tervezett programot, köztük az idősotthonokba és kisgyermekeknek szervezett koncerteket kénytelen lemondani a Budapest Fesztiválzenekar a kieső TAO-forrás miatt. Leépítés kezdődött meg a háttérstábban.
Színház

Botrány a Katonában: kitiltották az egyik dolgozót

A Katona József Színház egyik szerződéses munkatársa erkölcsi határokat átlépő módon viselkedett a színház dolgozóival. A színház nem nevezte meg a szóban forgó személyt.
Klasszikus

Fischer Iván megszólalt a Fesztiválzenekar megszorításai kapcsán

A Fesztiválzenekar karmestere az Indexnek elmondta: egy ideális rendszerben 4-5 évre előre lehetne tervezni. Szerinte az sem jó, ha többet kap az, aki ügyesebben lobbizik vagy jobb kapcsolatai vannak.
Klasszikus

A karmester nem közlekedési rendőr

Kitűnő hegedűsből lett rendkívüli karmester. Takács-Nagy Gábor energiája a színpadon a zenét szolgálja, interjú közben pedig az őszinte beszélgetés záloga. Október elején, egy budapesti zenekari próba és egy mesterkurzus közben kerestük fel az Egyesült Királyságban élő művészt.
Klasszikus

Az EU is elismerte a Kodály-módszeren alapuló digitális tudásközpontot

A zeneoktatás innovatív módszereinek kidolgozására létrejött digitális zenepedagógiai tudásközpont, a Kodály HUB az első magyar vezetésű felsőoktatási Erasmus-projekt, amely „Jó Gyakorlat” és „Sikertörténet” minősítést is nyert.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Új díjat alapított a Ludwig, ők az első díjazottak

Átadták az ARTtransfer-díjat – A Ludwig Múzeum a kortárs művészet közvetítésének elismerésére alapított új díját. A díjjal a múzeum olyan múzeumpedagógusok, pedagógusok, művészek, művészettörténészek, kurátorok tevékenységét ismerte el, akik a saját területükön az elmúlt időszakban sokat tettek a kortárs művészet közvetítéséért és népszerűsítéséért.
Vizuál ajánló

A művészet ajándék! – karácsonyi kortárs műtárgyvásár az ÚjMűhely Galériában

Különleges karácsonyi vásárral várjuk látogatóinkat november 20-tól az ÚjMűhely Galériában! A szentendrei MANK Nonprofit Kft. és az ÚjMűhely Galéria A művészet ajándék! címmel ünnepi programmal készül az adventi időszakra.
Vizuál ajánló

A somlói vár és egy film is építészeti díjat kapott

Kihirdették a DECODE pályázat eredményét a Faur Zsófi Galériában, ahol a pályaművekből rendezett kiállítás is megtekinthető november 20-ig.
Vizuál Film

Ceauşescu önéletrajz, Chuck Norris és a román új hullám remekei a Román Filmhéten

A rendszerváltás 30. évfordulóján a visszatekintésé, az emlékezésé a főszerep a 14. Román Filmhéten. A filmhetet A hegyek szigete nyitja, Corneliu Porumboiu Cannes-i versenyfilmjét premier előtt vetíti az Uránia kedd este.
Vizuál díj

Izraeli ügyvédnőről szóló film nyerte a Verziót 

Átadták a 16. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál díjait szombat este Budapesten, amelyen Rachel Leah Jones és Philippe Bellaiche munkája, Az ügyvéd kapta a legjobb emberi jogi film díját.