Vizuál

A szegregáció tragikuma

2014.04.05. 06:50
Ajánlom
Az az érzése az embernek, hogy annyi szó esik feminizmusról, a nők egyenjogúságáról és a gender-kérdésekről, hogy már-már immunissá válik rá. Mindeközben a kapcsolódó problémák igenis valósak és jelen idejűek, sőt, sürgetőek, minthogy a társas kapcsolatok és az emberi együttélés forog kockán. KRITIKA

Ez év februárjától április végéig látható Shirin Neshat két videomunkája a Mélycsarnokban, melyeket Kondor-Szilágyi Mária kurátor válogatott ki, és bár közvetlen megoldást nem nyújtanak a felvetett problémákra, mégis képesek gondolatok transzformálására, s ilyenformán valamiféle változás elindítására, még ha csupán az egyén szintjén is.

A két mű mind időben, mind technikáját tekintve különbözik egymástól, s egyúttal az alkotó művészi módszerében is két eltérő végletet képvisel. Az Elragadtatás (Rapture) egy 1999-es fekete-fehér videó, amely Neshat ezredfordulón készített egyik trilógiájának középső darabja (Turbulent, 1998; Fervor, 2000), míg a Zarin egy 2005-ből való színes munka, és egy ötrészes sorozat darabja, melyet Shahrnush Parsipur Nők férfiak nélkül című 1989-es regénye inspirált, amiből 2009-ben azonos címmel film is készült. Ez a két videomű Neshat filmnyelvi kifejezésmódjának változására is rámutat, miközben az eltérő megközelítések következtében az azonos alaptéma más-más aspektusát emeli ki.

Neshat a kilencvenes évek folyamán készítette el Women of Allah (1993-1997) című, főként fekete-fehér fotósorozatát, melyen első ránézésre csadorba öltözött iráni nőket láthatunk, legtöbbször fegyverrel a kezükben, valamint arab szövegekkel borított testrészekkel. Az iráni nők valójában mind Neshat, aki így az önportrét nem pusztán az egyéni identitás problémáinak feltérképezésére használja, hanem a csoportos vagy társadalmi meghatározottság(ok)ban rejlő feszültségek vizsgálatának szolgálatába állítja. Ugyanis a fedetlen női testrészeken megjelenő arab kalligráfiák iráni költőnők főleg szerelmes témájú versei, s a nőalak mellett többször tűnik fel egy (félig) meztelen férfi vagy fiú.

Az így keletkező sokszorosan összetett képi világ magába sűríti az iszlám által meghatározott társadalmi berendezkedés feszültségét: a meztelen férfi szabadsága szemben áll a csadorba öltözött nő megkötözöttségével, míg a versek ellenpontjaként a fegyverek által jelképezett mártíromság jelenik meg. A fotográfiák többszörös tartalmi kontrasztjaikkal és sokszor ikonikus kompozícióik kifejezetten erős vizualitásával az etikai és az esztétikai dimenzió szoros összefonódására mutatnak példát.

A Women of Allah bizonyos tekintetben tehát előfutára a Műcsarnokban az Elragadtatás által képviselt trilógiának. Mindkét műcsoport esetében meghatározó, hogy a társadalmi problémák előtérbe helyezése az esztétikai szempontok figyelembevételével történik. Az Elragadtatás fekete-fehér képeivel és erőteljes kompozícióival a Women-sorozat hatását mutatja, ugyanakkor a narrativitás előtérbe tolása az ettől való elmozdulásra utal. A kétcsatornás installációt viszont a befogadó csak egy töredékes történetként tudja értelmezni, minthogy pillanatok kihagyására van kényszerítve, hiszen az egyébként lineáris narratívát az egymással szemben levő videók feszültség teli párbeszéde képezi.

A történetet másrészről áthatja a rituális gesztusok repetitív jellege, melyet a Sussan Deyhim által komponált zene, valamint a hangsúlyos koreográfia is aláhúz. És noha a kétpólusúság, a képek dialektikája által meghatározott ritmika inkább a művek esztétikai aspektusát helyezi előtérbe, ezek többszöri nézés után a társadalmi konfliktus felőli olvasat jelentésrétegeire irányíthatják a figyelmet. Hamid Dabashi 2002-ben megjelent tanulmányában ugyan végigveszi a szimbolikus képi elemek szociális vonatkozásait, mégis a film legérzékenyebb képsora, mikor a nők huhogásukkal kivívják a férfiak odafigyelését, majd rövidesen egy csónakba ülve tengerre szállnak - a férfiak ezt kísérő, kifejezetten szomorúnak ható integetésén kérlelhetetlenül üt át a szegregáció tragikuma.

És hiába a két kiállított munka közötti számos különbség és időbeli távolság, a Zarin szinte ugyanezt az elkeseredettséget sűríti magába. A bordélyházból kiviharzó fiatal prostituáltat a férfiakkal való kapcsolat hiánya (a meglévő testi kontaktus ellenére) és e kapcsolat lehetetlenségének esélye dúlja föl, melyre vendégének arctalanná torzulása utal. A városi tereken való kétségbeesett hajszája során remény és reménytelenség között egyensúlyoz, és a gyarapodó arctalan férfiak jelzik, hogy az utóbbi fog győzni.

Zarin mint nő és mint prostituált nemcsak a férfiak elfogadására vágyakozik, hanem arra is, hogy a férfiak jelentéssel bírjanak számára. Ezekre van szüksége ahhoz, hogy a férfiak visszanyerjék arcukat, ők azonban a társadalmi konvenciók miatt képtelenek mindkettőre. Ezek a szociális kötelékek viszont mindent uralnak, beleértve a köztereket is, ahol Zarin megjelenik: már a gyorsan magára kapott kendőjével is kilóg a szabályosan öltözött emberek közül, aztán zilált rohanása során akad fönn a rendezetten közlekedő férfiak csoportján, sőt, a női fürdőben mint egyfajta redukált köztéren sem tud szabadulni a meglévő béklyóktól. S míg az Elragadtatás záró képein a nők tengerre szállása szomorúságában is valamiféle reményt képvisel, a Zarin végén csupán a kilátástalanság visszhangzik.

Márpedig Neshat számára a konfliktus egyetlen lehetséges megoldása fix identitás átformálása alakuló identitássá, ahogy azt Giorgio Verzotti megjegyzi tanulmányában. Szerinte ez az átformálás megy végbe az Elragadtatás említett jelenetében. Azonban Zarin hiába keresi a férfiak arcát, nem talál sem elfogadást, sem jelentést, hiszen a társadalmi konvenciók megakadályozzák az igazi kapcsolat kialakítását. És a tengerre szállás sem jelent valódi megoldást. De akkor hogyan lehetséges a kulturális, vallási és egyéni identitás múltra reflektáló átformálása? Lehetséges-e egyáltalán?

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Lady Gagának szabadott, amit Radics Giginek nem

Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van annak, hogy az új elnököt popsztárok körében eskessék fel. Tegnap Joe Bidennek Lady Gaga énekelt himnuszt, tizenkét éve Aretha Franklin tette felejthetetlenné Obama beiktatását. De Barbra Streisand, Ricky Martin és Gene Kelly egyaránt mutatkoztak hasonló szerepben. És mi az, amiért Radics Gigit tetemre hívták, Lady Gagát viszont nem?
Klasszikus

Bogányi Tibor karmesteri pálca helyett csellót ragad A magyar kultúra napján

Magyar zeneszerzők művei csendülnek fel 2021. január 22-én, pénteken, a magyar kultúra napján 19.30 órakor a Müpában. A pécsi zenekar ünnepi koncertjét a Müpa Home ingyenes közvetítéssorozat keretében élőben követheti majd a közönség az intézmény online platformjain.
Klasszikus

Dokumentumfilm készült Erkel Ferenc Himnuszáról – Nézze meg online, itt!

A Himnusz keletkezéséről készített dokumentumfilmet a Budapesti Filharmóniai Társaság (BFT) és az Erkel Ferenc Társaság A Himnusz regényes története címmel, Juhász Annával és Becze Szilviával.
Színház

Szarka Gábor büszke: „az utolsó simításokat” végzik

A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) történetének legjelentősebb fejlesztési programja vette kezdetét, amelynek első lépéseként új intézetnevekkel és megújult, modern oktatási helyszínekkel várják a hallgatókat és oktatókat - közölte Szarka Gábor kancellár az SZFE új, naphegyi campusának csütörtöki sajtóbejárásán.
Zenés színház

„Mindannyian vágyunk erre az idilli szerelemre” – János vitéz az Operett Online-on

Kacsóh Pongrác gyönyörű daljátékával folytatódik a Budapesti Operettszínház közvetítés-sorozata január 22-én. A Petőfi Sándor elbeszéléséből írt János vitéz Bozsik Yvette rendezésében újfajta értelmezést kap, eggyé olvad benne a túlvilági és a földi lét.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Lidérc úr és a lelki karantén: Díjnyertes rövidfilmek online

Idén januárban a Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál exkluzív online premierekkel lepi meg a rövidfilmek szerelmeseit. A limitált ideig látható válogatásban 4 magyar és 5 nemzetközi, díjnyertes alkotás látható a fesztivál Facebook-oldalán.
Vizuál Film

A bárányok hallgatnak – 6 érdekesség a 30 éves film kapcsán

Tényleg sosem pislog Hannibal Lecter? És miért jut eszembe a molylepkéről Salvador Dalí? Összeszedtünk néhány érdekes tényt a film kapcsán, amely nyomán a világ megismerte az egyik leghíresebb fiktív emberevőt, Hannibal Lectert.
Vizuál hír

Régi magyar némafilmek zenei aláfestéséhez hirdettek pályázatot

Némafilmhez filmzenét! címmel indít pályázatot a Művészetek Völgye és a Nemzeti Filmintézet. A jelentkezési határidő: 2021. március 31. éjfél.
Vizuál hír

A-kategóriás filmfesztiválon debütál a magyar elsőfilmes drámája

Az 51. Goai Nemzetközi Filmfesztiválon mutatják be Krasznahorkai Balázs Hasadék című filmjét. Az elsőfilmesek versenyében szereplő alkotás India után 2021 tavaszán Magyarországon is látható lesz a Budapest Film forgalmazásában.
Vizuál hír

Tiziano-kiállítással ünnepli fennállásának 130. évfordulóját a bécsi Szépművészeti

Az évforduló alkalmából ingyenjeggyel és Tiziano-kiállítással kedveskedik látogatóinak a Kunsthistorisches Museum.