Vizuál

A szerelem a vágóhídon pont olyan elbűvölő, ahogy hangzik

2017.03.01. 10:00
Ajánlom
Enyedi Ildikó Arany Medve-díjas filmje a képekkel és hangulatokkal is játékot űz, de mindkét esetben sikert arat. Olyan romkom, amit nem sűrűn látunk.
DNS 7062v1

DNS 7062v1 (Fotó/Forrás: mozinet)

Enyedi Ildikó Az én XX. századom című filmmel robbant be a nemzetközi filmes életbe. A mozi elnyerte a legjobb elsőfilmnek járó Arany Kamerát a 1989-es cannes-i filmfesztiválon, bekerült a minden idők legjobb magyar filmjeit listázó Budapesti Tizenkettőbe, és az MMA 53 magyar filmes válogatásába is. Utóbbitól a rendező később nyílt levélben határolódott el, kérve, hogy húzzák ki filmjét a listáról, mert nem ért egyet azzal, hogy az MMA ízlésrendőrséget játszik.

17 év után készített ismét nagyjátékfilmet, amivel második magyar rendezőként nyerte el a Berlini Filmfesztivál fődíját, az Arany Medvét. Ez a hír legalább annyi cikket szült, mint Enyedi ismételt politikai állásfoglalása: azt nyilatkozta egy német közszolgálati rádiónak még a film győzelme előtt, hogy szégyen, ami hazánkban történik. Megélhetési poszthuszárok és főállású újságírók reagáltak azonnal a visszafogott kritikára - közbe egyre kevesebb szó esik magáról a filmről. Pedig megérdemelné - alig egy hónappal azután, hogy Az állampolgárnak előre odaadtam az év magyar filmje díjat, úgy néz ki, máris letaszították a trónról.

Mikor hívhatunk egy helyet hazánknak?

Kapcsolódó

Mikor hívhatunk egy helyet hazánknak?

Magyarországról manapság inkább lelépni szokás, Vranik Roland filmjének főszereplője mégis azért küzd, hogy végleg itt maradhasson.

A film szempontjából azért is visszás, hogy inkább politikai beállítottságú nyilatkozatokról beszélünk, mint magáról az alkotásról, mert

a Testről és lélekről az a fajta film, amit eséllyel indíthatnánk a jövő évi Oscaron.

Szereplői és bemutatott élethelyzete legalább annyira jellegzetesen magyar, mint amennyire univerzális. A képei gyönyörűek, a színészek - és alkalmi színészek - remekelnek, hangulatilag pedig olyan megkapó, amiről minden, Sundance-re vágyó fiatal amerikai függetlenfilmes álmodozik, miután látott egy Michael Gondry, Aki Kaurismaki vagy Wes Anderson filmet. Épp ezért kár lenne, ha a döntéshozók a nyilatkozat és a botrány miatt nem Enyedi filmjét indítanánk jövőre az Oscarért.

DNS 9473

DNS 9473 (Fotó/Forrás: mozinet)

Enyedi azt nyilatkozta, hogy egy könnyed, laza filmet akart csinálni - később, a botrány hatására hozzátette: a jobb- és baloldalnak egyaránt.

 Mindez amolyan ká-európai, habkönnyű beletörődöttséggel jelenik meg a vásznon - ezzel ellentétben pedig ott áll az természet érintetlen univerzalizmusa, az álmok világa. Hogy mindez hogyan néz ki a gyakorlatban? A film egy vágóhídon játszódik, ahol Endre (Morcsányi Géza könyvkiadó-igazgató és dramaturg első filmszerepében!), a fél karjára béna igazgató irányítja a munkát derűs egykedvűséggel. Egészen addig, míg meg nem érkezik Mária (Borbély Alexandra szintén első filmfőszerepében kápráztat el mindenkit), az autisztikus vonásokkal rendelkező csodabogár, mint minőségellenőr.

Egyiküket testi fogyatékossága, a másikat érzelmi ridegsége és tapasztalatlansága bénítja meg. Mindeközben viszont mindketten teljesen átlagos figurák, akik mellett nap mint nap megyünk el az utcán. Morcsányi eszköztelensége és színészi tapasztalatlansága kifejezetten a film előnyévé válik - valószínűleg Enyedi is őszinte szemeit és tiszta arckifejezését látta meg. A lehető legközhelyesebb, de ez is fejezi ki a legjobban: Endreként ő jó ember, egyszerű, egyenes és tisztességes hétköznapi férfi. Borbély Alexandra gyönyörű, itt viszont képesek voltak mindennapi fura lányt faragni belőle, akinek szépsége, bája és erotikája nem kínálja magát tálcán, csak szép lassan bomlik ki előttünk.

Kettejükben első pillantásra semmi közös sincs elszigeteltségükön kívül.

Egy pszichológusi vizsgálat során viszont kiderül, hogy osztoznak álmaikon: ilyenkor szarvaspárként járják az érintetlen erdőt. A film azt mutatja be, hogyan találnak egymásra a valóságban is.

A sztori tehát a legbanálisabb romantikus vígjátékok történetét hozza - és a felszínén valóban egyszerű, sallangmentes mesét mond el két lélek találkozásáról. Mindezt viszont annyi gondolattal és gyönyörrel tölti meg Enyedi, hogy alig győzzük sorba venni. A film legnagyobb erénye, hogy akkor is tökéletesen működik, ha nem nyűgöz le minket a tündérszerű álomképek és a dokumentaristán kegyetlen vágóházi képsorok ellentéte; ha nem akarunk elgondolkodni a szerelem mibenlétén; azon, hogy mennyi csodát találhatnánk, ha mi is górcső alá vennénk a villamoson minden nap mellettünk utazó ember lelkét.

A Testről és lélekről egy picit hosszabb a kelleténél, kicsit talán egyenetlen is, de

annyi ötlet és frissesség szorult bele, hogy mindezektől függetlenül, bájosan groteszk, irreálisan ironikus

romantikus vígjátékként is remekül működik.

Testrol es lelekrol stils 0142224

Testrol es lelekrol stils 0142224 (Fotó/Forrás: mozinet)

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Van neve annak, ami vagyok – Székely Kriszta kiállása

A Katona József Színház rendezője, Székely Kriszta is felszólalt június 14-én, a homoszexualitást a pedofíliával összemosó törvény elleni tüntetésen.
Jazz/World

Elhunyt Winand Gábor zenész

Hosszan tartó betegség után, 57 éves korában elhunyt Winand Gábor fuvolán és zongorán is kiválóan játszó zenész, énekes, tanár és zeneszerző – tudatta Budapest Jazz Club.
Klasszikus

A magyar zenetanárnő, aki generációkat tanított meg szorongás nélkül hegedülni

Havas Kató a saját bőrén tapasztalta meg, milyen káros hatással van egy muzsikusra a szorongás, a megfelelési kényszer és a lámpaláz. Egy balatoni cigányprímás, egy amerikai találkozás és egy majdnem félbeszakadt karrier hatására dolgozta ki hegedűoktatási módszerét, amelynek központi jelszava volt a természetesség, a könnyedség és a belülről fakadó elegancia.
Vizuál

Akik az erdőkből merítettek erőt

A Pálosok című tárlat az egyetlen magyar alapítású és máig működő férfi szerzetesrend, a pálos rend történetéről ad áttekintést. Egyszerre szól a világi és egyházi társadalom valamennyi csoportjához, s nyit azok felé is, akik kevés, vagy semmilyen tudással nem rendelkeznek a pálos rendről.
Vizuál

150 millió forintért kelt el egy Tihanyi-csendélet

A Kieselbach Galéria június 14-i aukcióján az egyik legdrágább tétel Tihanyi Lajos Csendélet cserepes virággal, kancsóval és citromokkal című festménye volt, melyet a festő 1909-ben készített.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

A kortársművészet lelki aspektusaira figyel a Gallery Weekend

"A kortárs művészet engem fejez ki" mottóval indul pénteken a Gallery Weekend Budapest, amelyen tizennégy fővárosi kortárs galéria kiállításai, rendhagyó galériatúrák és tárlatvezetések várják a látogatókat vasárnapig.
Vizuál ajánló

Habkönnyű magyar filmeket tett ingyenesen elérhetővé a Filmio

Június 17-20. között bárki számára elérhető a Veri az ördög a feleségét, A veréb is madár, valamint a Mit csinált a feleséged 3-tól 5-ig? című vígjáték.
Vizuál hír

Madame Tussauds nyílik Budapesten

Várhatóan 2022 első negyedévében a Dorottya utcában is megnyílik az élethű viaszszobrairól híres Madame Tussauds, amely azért is különleges, mert a budapesti múzeum lesz a világ első teljesen franchise-rendszerben működő Madame Tussauds-ja – adta hírül a Telex.
Vizuál hír

Meghívták Rudolf Olivér diplomafilmjét a cannes-i fesztivál válogatásába

A FONICA M-120 című alkotást is beválogatták a cannes-i fesztivál Cinéfondation programja. A világ legnagyobb presztízsű filmes seregszemléje évről évre izgalmas válogatást mutat be a legfiatalabb generáció munkáiból.
Vizuál hír

150 millió forintért kelt el egy Tihanyi-csendélet

A Kieselbach Galéria június 14-i aukcióján az egyik legdrágább tétel Tihanyi Lajos Csendélet cserepes virággal, kancsóval és citromokkal című festménye volt, melyet a festő 1909-ben készített.