Vizuál

A szerelem a vágóhídon pont olyan elbűvölő, ahogy hangzik

2017.03.01. 10:00
Ajánlom
Enyedi Ildikó Arany Medve-díjas filmje a képekkel és hangulatokkal is játékot űz, de mindkét esetben sikert arat. Olyan romkom, amit nem sűrűn látunk.
DNS 7062v1

DNS 7062v1 (Fotó/Forrás: mozinet)

Enyedi Ildikó Az én XX. századom című filmmel robbant be a nemzetközi filmes életbe. A mozi elnyerte a legjobb elsőfilmnek járó Arany Kamerát a 1989-es cannes-i filmfesztiválon, bekerült a minden idők legjobb magyar filmjeit listázó Budapesti Tizenkettőbe, és az MMA 53 magyar filmes válogatásába is. Utóbbitól a rendező később nyílt levélben határolódott el, kérve, hogy húzzák ki filmjét a listáról, mert nem ért egyet azzal, hogy az MMA ízlésrendőrséget játszik.

17 év után készített ismét nagyjátékfilmet, amivel második magyar rendezőként nyerte el a Berlini Filmfesztivál fődíját, az Arany Medvét. Ez a hír legalább annyi cikket szült, mint Enyedi ismételt politikai állásfoglalása: azt nyilatkozta egy német közszolgálati rádiónak még a film győzelme előtt, hogy szégyen, ami hazánkban történik. Megélhetési poszthuszárok és főállású újságírók reagáltak azonnal a visszafogott kritikára - közbe egyre kevesebb szó esik magáról a filmről. Pedig megérdemelné - alig egy hónappal azután, hogy Az állampolgárnak előre odaadtam az év magyar filmje díjat, úgy néz ki, máris letaszították a trónról.

Mikor hívhatunk egy helyet hazánknak?

Kapcsolódó

Mikor hívhatunk egy helyet hazánknak?

Magyarországról manapság inkább lelépni szokás, Vranik Roland filmjének főszereplője mégis azért küzd, hogy végleg itt maradhasson.

A film szempontjából azért is visszás, hogy inkább politikai beállítottságú nyilatkozatokról beszélünk, mint magáról az alkotásról, mert

a Testről és lélekről az a fajta film, amit eséllyel indíthatnánk a jövő évi Oscaron.

Szereplői és bemutatott élethelyzete legalább annyira jellegzetesen magyar, mint amennyire univerzális. A képei gyönyörűek, a színészek - és alkalmi színészek - remekelnek, hangulatilag pedig olyan megkapó, amiről minden, Sundance-re vágyó fiatal amerikai függetlenfilmes álmodozik, miután látott egy Michael Gondry, Aki Kaurismaki vagy Wes Anderson filmet. Épp ezért kár lenne, ha a döntéshozók a nyilatkozat és a botrány miatt nem Enyedi filmjét indítanánk jövőre az Oscarért.

DNS 9473

DNS 9473 (Fotó/Forrás: mozinet)

Enyedi azt nyilatkozta, hogy egy könnyed, laza filmet akart csinálni - később, a botrány hatására hozzátette: a jobb- és baloldalnak egyaránt.

 Mindez amolyan ká-európai, habkönnyű beletörődöttséggel jelenik meg a vásznon - ezzel ellentétben pedig ott áll az természet érintetlen univerzalizmusa, az álmok világa. Hogy mindez hogyan néz ki a gyakorlatban? A film egy vágóhídon játszódik, ahol Endre (Morcsányi Géza könyvkiadó-igazgató és dramaturg első filmszerepében!), a fél karjára béna igazgató irányítja a munkát derűs egykedvűséggel. Egészen addig, míg meg nem érkezik Mária (Borbély Alexandra szintén első filmfőszerepében kápráztat el mindenkit), az autisztikus vonásokkal rendelkező csodabogár, mint minőségellenőr.

Egyiküket testi fogyatékossága, a másikat érzelmi ridegsége és tapasztalatlansága bénítja meg. Mindeközben viszont mindketten teljesen átlagos figurák, akik mellett nap mint nap megyünk el az utcán. Morcsányi eszköztelensége és színészi tapasztalatlansága kifejezetten a film előnyévé válik - valószínűleg Enyedi is őszinte szemeit és tiszta arckifejezését látta meg. A lehető legközhelyesebb, de ez is fejezi ki a legjobban: Endreként ő jó ember, egyszerű, egyenes és tisztességes hétköznapi férfi. Borbély Alexandra gyönyörű, itt viszont képesek voltak mindennapi fura lányt faragni belőle, akinek szépsége, bája és erotikája nem kínálja magát tálcán, csak szép lassan bomlik ki előttünk.

Kettejükben első pillantásra semmi közös sincs elszigeteltségükön kívül.

Egy pszichológusi vizsgálat során viszont kiderül, hogy osztoznak álmaikon: ilyenkor szarvaspárként járják az érintetlen erdőt. A film azt mutatja be, hogyan találnak egymásra a valóságban is.

A sztori tehát a legbanálisabb romantikus vígjátékok történetét hozza - és a felszínén valóban egyszerű, sallangmentes mesét mond el két lélek találkozásáról. Mindezt viszont annyi gondolattal és gyönyörrel tölti meg Enyedi, hogy alig győzzük sorba venni. A film legnagyobb erénye, hogy akkor is tökéletesen működik, ha nem nyűgöz le minket a tündérszerű álomképek és a dokumentaristán kegyetlen vágóházi képsorok ellentéte; ha nem akarunk elgondolkodni a szerelem mibenlétén; azon, hogy mennyi csodát találhatnánk, ha mi is górcső alá vennénk a villamoson minden nap mellettünk utazó ember lelkét.

A Testről és lélekről egy picit hosszabb a kelleténél, kicsit talán egyenetlen is, de

annyi ötlet és frissesség szorult bele, hogy mindezektől függetlenül, bájosan groteszk, irreálisan ironikus

romantikus vígjátékként is remekül működik.

Testrol es lelekrol stils 0142224

Testrol es lelekrol stils 0142224 (Fotó/Forrás: mozinet)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Apukák, korhelyek, Alberich, gonosz vagy borvirágos pasik

Nem is igazi basszus, inkább bariton, mondja magáról. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a legjelentősebb operajátszó helyekre hívják. Pünkösdkor például Salzburgba, de az alábbi beszélgetéshez is Párizsba telefonáltunk. Márciusban A Mester és Margarita premierjén láthatjuk színpadon.
Klasszikus

A 94 éves Kurtág György Mozartot játszik – VIDEÓ

Feleségének, Mártának tett ígéretét teljesíti be azzal, hogy február 19-én előadja Mozart F-dúr szonátáját a BMC-ben.
Klasszikus

Richter, Ojsztrah és Rosztropovics közös Beethoven-felvétele, ami borzalmasan sikerült

Maga Richter is azt mondta rá, nem hajlandó vállalni, de nem volt mit tenni, az EMI klasszikus zenei supergroup-ot álmodott magának.
Zenés színház

Vitray Tamás Händel-operában lép színpadra

Nem mindennapi operabemutatóval készül idei évadára a Szegedi Szabadtéri. Händel vígoperai jellegű művében, az Agrippinában Mester Viktória és Ludovik Kendi mellett Vitray Tamás is színpadra lép.
Plusz

9,3 milliárd forintot kaptak tavaly a zeneszerzők

2019-ben több mint 17 ezer új dal született és közel 14 ezer magyar szerző részesült jogdíjból. Minden korábbinál több jutott a hazai alkotóknak, mint a külföldieknek: közel 5 milliárd Ft jogdíjat kaptak egy év alatt. Az Artisjus szerzői egyesület közzétette 2019-es zenepiaci statisztikáit.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál interjú

Filmzenét írt hat óra alatt, nyert – interjú Hodován Milánnal

A Zeneakadémia hallgatója huszonegy évesen hozta el a legjobb filmzenéért járó díjat az Eindhoveni Film­fesztivál 48 Hour Film Project versenyéről decemberben. Hodován Milánnal beszélgettem. A FIGARO MAGAZIN CIKKE.
Vizuál ajánló

Az azeri tájak festői világába invitálnak az Azerbajdzsáni Filmnapok

A fiatal azerbajdzsáni rendezők új hullámának alkotásaiból válogat az Azerbajdzsáni Filmnapok, amelyen hét alkotás látható február 18. és 22. között három helyszínen, Budapesten, Szegeden és Pécsen.
Vizuál hír

Bocsánatot kért az installációt véletlenül összetörő kritikus

Egy üres poharat akart letenni mellé, amikor véletlenül összetört egy 20 ezer dollár (hatmillió forint) értékű kortárs installációt egy mexikói művészeti vásáron.
Vizuál magazin

Női vámpír, vérszívó zenetanár és magyar Drakula – 10 érdekesség a vámpírokról

Mi a retró vámpír film rendezőjének kedvenc vérszívó fun fact-je? Mi az, ami nem fért már be Nagy Zsolt és Walters Lili figurájába? A Drakulics elvtárs rendezőjével összegyűjtöttünk tíz meglepő infót a vámpírokról.
Vizuál morphoto

KÉP-regény: Csináljunk lemezborítót!

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten egy koncertfotó kalandos utóéletével foglalkozik.