Vizuál

A szerető családi háttér sem jelent biztosítékot

Csodálatos fiú filmkritika
2019.01.25. 11:40
Ajánlom
Bárki függővé válhat - sugallja a Csodálatos fiú, ami végre nem a szokásos, látványos de sablonos eszközökkel közelíti meg a szerhasználatot. Ennek ellenére mégis inkább elhibázott lehetőségnek hat.

A coming of age filmek általában elég egyoldalúan mutatják be, milyen is az, ahogy egy fiatal felnőtté válik, vagy legalábbis valamilyen formában kirepül a fészekből. A tavalyi Lady Bird üdítő kivételként nemcsak a címbeli lázadó karakterrel keltett szimpátiát a nézőben, hanem a szülők nézőpontjára is jutott a játékidőből - a zseniálisan játszó Laurie Metcalf és Tracey Letts pedig a nekik jutó mellékszerepet is megtöltötték élettel. Múlt évben már több, fesztiválsikereket arató film is akadt, amelyek kifejezetten a szülőre fókuszáltak: hogyan élik meg, amikor gyermekük felcseperedik, amikor már nem csak egyedül ők formálják nézetét, nem függ tőlük, hogyan viselkedik.

Ha veszekedtél már a szüleiddel, neked ez lesz az év legjobb mozija

Kapcsolódó

Ha veszekedtél már a szüleiddel, neked ez lesz az év legjobb mozija

Greta Gerwig rendezői bemutatkozása egyszerre ismerős és hihetetlenül friss film a felnőtté válásról és a szülő-gyerek kapcsolatról.

A nagyobb sikert a Ne hagyj nyomot című mozi aratta, ami mozi helyett nálunk egyből DVD-re érkezett. Ez a Captain Fantastic (szintén elkerülte nálunk a mozikat) nyomán egy vadon élő családot mutat be, és azt, hogyan szakad ki ebből a világból az itt nevelkedett gyerek. A másik, részben hasonló tematikájú film a Csodálatos fiú, amit január 31-től a nagyvásznon is megnézhetünk.

Azért csak részben hasonló tematikájú, mert a film végül úgy dönt, hogy történetének sokkal didaktikusabb oldalát kívánja hangsúlyozni: a drogfüggőséget.

Nic Sheff szülei bár elváltak, de láthatóan szeretetben és jómódban nevelkedett. Mégis, szép lassan a függőség végeláthatatlan spiráljába keveredik, ahonnan, bár szülei bármit megtennének érte, nagyon úgy néz ki, hogy nincs kiút.

csf-153926.jpg

Részlet a filmből (Fotó/Forrás: port.hu)

A Csodálatos fiúban sok szempontból pont az az érdekes, ami a gyengéje is egyben. Nem próbál meg filmbe illő magyarázatokkal előállni a drogfüggőséggel kapcsolatban - azt se tudhatjuk biztosan, Nic hogyan szokott rá az anyagra. Csak jelek vannak: mintha lázadásból próbálta volna ki először, aztán pedig a megfelelési kényszere és szorongása űzte volna mindig vissza a szerekhez. Hiszen tényleg mindene megvolt, remekül tanult, a jövő nyitva állt előtte - mégis csapdába esett. A valóságban ugyanis nincsenek biztos receptek, ki válik függővé vagy szenvedélybeteggé - csak rizikótényezők, protektív faktorok vannak, ezen kívül pedig a genetikától kezdve ezer egyéb dologtól függ, hogy alakul valakinek az élete. Nincs két azonos sors.

A film ehhez mérten mer földhözragadt lenni, és semmiféle, a hasonszőrű filmekben megszokott hatásfokozó trükkel nem él: nincsenek a Requiem egy álomért-ban láthatóhoz hasonló horror-jelenetek, maximum csendes agonizálások egy étterem mosdójában.

Sokkal durvább ugyanis az, ami Nic családjában lejátszódik. Felix van Groeningen rendező mindent bemutat az aggódástól a kétségbeesésen át a teljes apátiáig - legalább háromszor. Ez egyrészt szintén arról tanúskodik, hogy a film mer valósághű lenni, hiszen egy függő hozzátartozójának lenni pontosan ezt jelenti: reménykedést, fogadkozásokat, majd csalódást, beavatkozást és rimánkodást - hogy aztán az egész kezdődjön elölről. Ezt az őrült spirált remekül mutatja be a film - de aztán nem kezd vele semmit. Egyszerűen egy idő után Nic apjához hasonlóan mi is elfáradunk és apatikussá válunk; a film ugyanis a két órája alatt ugyanazokat az érzelmeinket játssza ki, ráadásul ugyanúgy. Nincs dramaturgiai ív, a történet, a karakterek nem haladnak semerre, így egy idő után érdeklődésünket is elvesztik.

Az egyetlen kivétel a Steve Carrell alakította apa figurája. Carrell - a fiút játszó Timothée Chalamethez hasonlóan - remekül játszik, őérte érdemes igazából végignézni a filmet. Ő testesíti meg a film érdekesebb, fent fejtegetett részét: mikor jön el az a pont, amikor egy szülőnek el kell engednie gyerekét? Hogyan fogadja el egy szülő, amikor már nem tud ott állni gyereke mellett, hogy kisegítse őt a bajban? Sajnos a Csodálatos fiú ehelyett inkább a drogfüggőségre helyezi a hangsúlyt, és bár érdekes színfoltja a témát feldolgozó filmeknek, de nem annyira hatásos, hogy a kánon részévé is váljon.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Az interneten közvetítik a János-passiót a lipcsei Tamás-templomból

A koronavírus-járvány ellenére fel fog csendülni Johann Sebastian Bach János-passiója a lipcsei Tamás-templomban nagypénteken, az eseményt az interneten élőben közvetítik, és együtt éneklésre biztatják a nézőket.
Klasszikus

Ez az időszak próbatétel, nem büntetés

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nagycsaládi körben töltik az önkéntes izoláció idejét: fiuk, Gáspár oktatóvideókat készít, ők Leclair-műveket tanulnak. Ez az időszak próbatétel és kihívás, mondják.
Plusz

„A legelsők közt omlott össze és az utolsó lesz, ami talpra áll” – válságban a magyar zeneipar 

A hazai könnyűzene és azt működtető zeneipar szinte a járvány első pillanatában leállt és lefagyott. Koncertek, turnék, fesztiválok maradnak el, egy teljes iparág maradt az egyik pillanatról a másikra munka és bevétel nélkül, s persze a kreativitás terepei is beszűkültek és átalakultak. Zenészeket és zeneipari embereket – szervezőket, menedzsereket, sajtósokat, újságírókat – kérdeztünk arról, hogy mi történik velük most, hogyan élik meg a járványidőszakot és a válságot.
Színház

Gálvölgyi János: „Nem engedheti el magát az ember”

Azt mondja Gálvölgyi János, a korlátozás világában sem engedheti el magát, s ha most bármelyik reggel kapna egy telefont, hogy este előadása van, nem kezdene el kapkodni, készen állna. Interjúnkban arról is beszél, a színháznak az online tér igazából a karantén.
Vizuál

A népharag miatt nem pótolta a Milói Vénusz karjait a Louvre restaurátora

A karokon kívül ékszerek és festék is volt eredetileg a szobron. Kétszáz éve, 1820. április 8-án fedezte fel az alkotást egy földműves.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál Film

Rofusz Kinga Otthon című animációs filmje online megnézhető

A leginnovatívabb gyerekkönyvnek választott kötet filmverziója a YouTube-on látható, üzenete pedig új értelmet nyert most, amikor az egész ország otthon marad.
Vizuál pályázat

„Azért szeretem a Balatont, mert…” – Rajzpályázatot hirdet a Kultkikötő

Mindenki másért szereti a Balatont. A Kultkikötő most a gyerekeket kéri, hogy rajzolják le miért zárták szívükbe a magyar tengert.
Vizuál magazin

Virsliárus a pesti utcán – Éjszakai életkép az 1930-as évekből

A Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtára kitűnő műtárgyvédelmi körülményeket biztosító raktárának köszönhetően ma is részletgazdag képet ad ez az 1930-as évekből származó, villanófénnyel készült életkép.
Vizuál magazin

A népharag miatt nem pótolta a Milói Vénusz karjait a Louvre restaurátora

A karokon kívül ékszerek és festék is volt eredetileg a szobron. Kétszáz éve, 1820. április 8-án fedezte fel az alkotást egy földműves.
Vizuál gyász

Elhunyt Honor Blackman, egykori Bond-lány

A brit színésznőt 94 éves korában érte a halál, békésen, otthonában halt meg természetes okok következtében.