Vizuál

„A szolgája vagyok a könyveknek” - Interjú Gálos Viktor fotóssal

2020.07.08. 10:40
Ajánlom
Hatvan egérfogó, kétszáz tojás, egy halfarok, esetleg egy kiszuperált tévé porcelánnyuszival, felkészülésként pedig több ezer oldalnyi szépirodalmi szöveg elolvasása – alig két hét alatt. Gálos Viktor fotós mesél a néhol vidám, néhol szürreális munkáról, ami a Libri irodalmi díj köteteinek fotói mögött áll.

A Libri 2016 óta ismeri el a legjobb kortárs magyar szerzőket és ugyanilyen régóta kíséri erős marketing-kampánnyal a díjat. Ennek kulcsfontosságú részei Gálos Viktor fotói. A tíz döntős szerző portréja és az idén Edward Hopper világát idéző csoportképük mellett kevesebb szó esik arról, hogy maguk a kötetek is megjelennek egy-egy sajátos műfajú könyvportrén vagy -csendéleten.

Az elmúlt öt év összes Libri-díjra jelölt kötetét olvastad?

Bármilyen hihetetlen is – el kell olvasnom mindegyiket, másképp nem működik a dolog.

Megkapom a listát és a könyveket fizikai valójukban (két szériát: egyet, ami a képeken szerepel majd, melyet nem szabad lapozgatni, hogy szép maradjon. És egyet, amit nyugodtan átnyálazhatok, olvashatok, jegyzetelhetek bele).

Mennyi időd van megálmodni a képeket?

Onnantól, hogy megtudom, hogy melyek azok a kötetek, amelyekkel dolgoznom kell, olyan 25 napom van a leadásig, hogy elolvassam a könyveket, beszerezzem a kellékeket, lefotózzam és persze el is kell fogadtatni az elkészült felvételeket. Szerencsére tudok gyorsolvasni és elég vizuális a memóriám. Menni szokott, de ez az idő csak a könyvekről szól.

További fotókért kattints a képre!

Ez érzelmileg is megterhelő lehet!

Megterhelő. Egy kétkötetes Nádas az nagyon durva! Annak

örülök, ha van egy-két verseskötet, azzal olyan finoman el lehet vonulni, de a nehezebb prózákkal nem mindig egyszerű.

Emellett a jelölt művek nem minden esetben találkoznak az én ízlésemmel, de egyelőre nem bántam meg azt az ötven könyvet, amit el kellett olvasnom.

Amikor ezzel a munkával foglalkozom, akkor három hétig annyira beleélem magam a tíz könyvbe, hogy a párom se tud hozzám szólni. Felriadok éjszaka, mondatokat ismételgetek! Ennek a munkának tétje van, sok ember fogja látni, felelősséget kell vállalni, marketing értéke van. Ha nem találkozik a librisek vagy az írók elvárásaival, akkor baj van. Egyelőre ilyen nem történt. Az írók és a közönség is szereti – de e mögött sok munka van.

Már az első Libri-díjtól kezdve te készíted ezeket a fényképeket. Te alakítottad ki ezt a koncepciót, ahol a könyvek mintha a saját maguk teremtette világban jelennének meg?

Volt egy vázlatos ötlet, hogy szeretnének illusztrációkat a könyvekről. Egy art-direktorral közösen kezdtünk bele a projektbe. Olyan illusztrációt akartunk, ami többet mond, mint a borító és nem is csak egy egyszerű utalás a könyv tartalmára.

Szabad asszociációkon alapuló, de a könyv tartalmával összhangban álló képi illusztrációnak szántuk a fotókat.

Ez szerencsés megközelítés volt, mert sokkal tágabb teret engedett a képzeletnek.

További fotókért kattints a képre!

Kicsit konkrétabban?

Mondok egy példát: egy útleírás esetén nem abból indulok ki, hogy konkrétan az út bizonyos aspektusait vagy az utazást bemutassuk egy bőrönddel, utazótáskával, hanem kiragadok belőle olyan mozzanatot, ami reflektál erre a dologra. Néha könnyű helyzetben vagyok, mert nagyon erősen vizuális a könyv, de vannak eléggé elvont szövegek, amelyek sok képi rétegjelentéssel dolgoznak. Ilyenek például Krasznahorkai művei, ahol nehéz úgy megfogni a könyvet, hogy egyetlen kis vizuális momentummá sűrítsük.

A Libri mennyire szabja meg, hogy mi kerülhet a fotókra?

Az egyetlen megkötés az, hogy az imidzsfotókon magának a kötetnek fizikailag szerepelnie kell. Ez borzasztó nehéz, mert a könyvnek van egy arányrendszere, borítója, tipográfiája, színvilága, fizikai kiterjedése. Ezt kell összehozni azokkal az elemekkel, amiket én megálmodok, összekomponálok a fotókon.

Kialakul az elképzelésem, hogy mi szerepeljen a fotókon: egy galambszárny, halfarok, kötélcsomó, 5 kg só vagy 200 tojás (mindkettőre volt példa) ezek elég extrém dolgok.

Készítek egy vázlatszerűséget, sokszor rajzolgatok, de legtöbbször írok egy kis vizuális recenziót. Ezt elküldöm a libriseknek. Erre 90-95 százalékban rá szoktak bólintani. Ha valamit túlságosan durvának, provokatívnak, nehezen érthetőnek éreznek, azt átdolgozzuk, finomítunk rajta. Valószínűleg ez az alapja ennek az együttműködésnek, a vizuális gondolkodásom a könyvekkel.

További fotókért kattints a képre!

Van, amikor nem tudják elképzelni a leírás alapján a képet. Például Szvoren Edina esetében egy régi televíziót és egy kicsi porcelánnyúlszobrot kértem. Ezzel egy olyan erős atmoszférát tudtam teremteni, ami a könyvre is jellemző, de tetten érhető félig-meddig maga a jelenet is.

Számít, hogy ismered-e az írót?

Alapvetően mindig a műből indulok ki, nem az íróból. Minden könyvhöz készítek egy kis naplót, egy vizuális jegyzetet arról, ami olvasás közben eszembe jut. Kapok kis recenziókat a kötetekről más írók, kritikusok, a Libri munkatársainak tollából. Megpróbálok az objektivitás és szubjektivitás határán egyensúlyozni, hogy ne szálljak el nagyon.

Alapvetően én a szolgája vagyok a könyvnek, meg kell őriznem az üzenetét. Csupán egy vizuális tartalmat, egy tálcát készítek, amire ezt a művet rá lehet helyezni.

Végignézve az elmúlt évek fotóin előfordulnak sajátos tárgyak. Honnan szerzed be ezeket a fura kellékeket?

Török Boka Gábor kellékbeszerzővel öt éve együtt dolgozunk ezeken a munkákon. Ő a legelképesztőbb ötleteimet is meg tudja valósítani, mindent beszerez.

Ha azt mondom neki, hogy kell hatvan darab egérfogó, akkor rezzenéstelen arccal azt feleli, hogy keddre vagy szerdára.

Nagyon jó kapcsolatai vannak díszletraktárakkal, kereskedőkkel, antikosokkal, boltokkal. Nagyon furcsa dolgokat kellett már neki beszereznie a képekhez.

További fotókért kattints a képre!

Idén mi okozta a legtöbb bonyodalmat?

Egy halfarkat kellett találni Darvasi László Magyar sellő című könyvéhez.

Komoly kutatás előzte meg, hogy melyik az a halfarok, ami hasonlít a sellőre és elérhető Magyarországon.

Ki az a kereskedő, aki ilyen fajtájú és méretű egzotikus halat hoz – ez egy kétméteres halról lett leszerelve. Találtunk egy kereskedőt, aki az Adriáról hoz halakat és komoly egyeztetést követően sikerült megoldani a feladatot – eleinte furcsán néztek ránk, hogy egy sellőre leginkább hasonlító halat keresünk.

Van kedvenced az elmúlt évek fotóiból?

Nehéz választani, utólag minden képben találok valamit, ami miatt kedvelem. Kis trükköket is elrejtek a képen. Számomra ez nagyon szórakoztató munka.

Mindig vannak olyan apró utalások, amiket akárcsak egy középkori festő, én is el tudok helyezni a képen.

Ezek titkok, nem árulom el őket, de én nagyon jól szórakozom. Egyik-másik képben, ha valaki belenagyít, még engem is lehet látni a csillogó felületeken.

További fotókért kattints a képre!

Szórakoztató és megtisztelő munka. Ritka a mai ügyfelek között, hogy valaki ennyire szabad kezet ad egy alkotónak. A Libri marketingjét dicséri, hogy be mernek vállalni egy ilyen szokatlan reklámot. Minden évben várom már a tavaszt, amikor csináljuk ezeket. Hozzá kell tenni, hogy ezt mindig megpályáztatják három fotóssal. Eddig én nyertem, de ez nincs kőbe vésve, így erős koncepcióval kell előállni.

Emellett az írók portréit és a csoportképet is te készíted?

Igen, erre a csoportképre is ki kell találni egy koncepciót. Idén például Edward Hopper festményéből merítettünk inspirációt.

Az írás nem a nyilvánosság előtt zajló tevékenység, mennyire könnyen oldódnak fel a szerzők a kamera előtt?

Minden modellel 20-30 percet beszélgetek, hogy kialakuljon egy partneri viszony. Megértse a fotózás koncepcióját – idén az Éjjeli baglyok című kép alapján – és ne érezze magát megerőszakolva, hanem aktív részese legyen ennek a dolognak. Sokan sietnek.

Krasznahorkai tavalyelőtt úgy jött Amerikából, hogy leszállt a gépről, idejött a stúdióba, katt-katt, kicsit beszélgettünk és ment vissza a repülőtérre.

Jó, amikor egy író ennyire partner tud lenni egy munkánál és látja, hogy fontos. Bár ők hozzá vannak szokva a kuckójukhoz, az írói magányhoz.

További fotókért kattints a képre!

A fotózásból miért épp reklámmal foglalkozol?

Úgy éreztem hogy itt találkozom a legváltozatosabb vizuális kihívásokkal, én pedig feladatmegoldó ember vagyok. A munkáimnál sok esetben már a kitalálási folyamatba, az alkotásba is bevonnak. Engem ez hajt, hogy problémákkal találnak meg. Ha lenne névjegykártyám, akkor nem az szerepelne rajta, hogy fotós, hanem hogy vizuális problémamegoldó.

Szeretek visszavonulni a műtermembe, mint egy vizuális alkimista.

A reklámfotó sokrétű: néha szigorúan meg kell felelni bizonyos elvárásoknak, nem lehet elrugaszkodni, máskor meg akkora költségvetést kapsz és szabad kezet, hogy bátran művészkedhetsz. Szabadon felépíthetek egy vizuális világot, nagy stábbal dolgozhatok. Bármennyire én vagyok a karmester, de ez csapatmunka. Van kialakult csapatom, akivel dolgozom. Egy olyan társaság, akikkel jól ismerjük egymást és meg tudjuk valósítani a vizuális történeteket.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Új társulati tagok és jubiláló munkatársak a Vígszínházban

Díjátadóval és a jövő évad terveivel búcsúztatta a 2020/21-es évadot a Vígszínház társulata. A fennállásának 125. évét ünneplő teátrum vezetősége az eseményen köszöntötte a jövő évadtól társulati tagként ott játszó művészeket, valamint díjazta a kiemelkedő teljesítményt nyújtó munkatársakat.
Vizuál

Elhunyt Perczel Anna, építész, városvédő

2021. június 13-án elhunyt Perczel Anna az Óvás! Egyesület alapítója, Belső-Erzsébetváros épített és kulturális örökségének védelmezője, a pesti zsidónegyed lelkiismerete - adta hírül facebook oldalán az Óvás! Egyesület.
Vizuál

A megfejthetetlen ember - Nagy Dénes rendező, a Természetes fényről

Sárban úszó táj, sebhelyes kezek, feszítő csend és kiismerhetetlen vidék. Egy magyar honvéd gyalogosegység a mocsaras vidéket járva, eldugott orosz falvakban szovjet partizánokat keres. A Magyar Mozgókép Fesztiválon mutatkozik be Nagy Dénes első filmje, az Ezüst medve-díjas Természetes fény.
Klasszikus

Barokk muzsikától a dallamos kortárs zenéig - 11 éves az Anima Musicae

A 11 éves Anima Musicae korszakokon átívelő műsorral készül születésnapi koncertjére. Locatelli, Haydn, Dohnányi és Wolf Péter műveivel, valamint Balog József virtuóz zongoraművésszel köszöntik a közönséget és az élet visszatértét június 20-án este, a Nádor Teremben.
Klasszikus

Szabadtéri programokkal indul újra az Óbudai Társaskör

Július 9-én a Budapesti Vonósok háromnapos sorozatával nyit az Óbudai Társaskör, majd koncertekkel és zenés összeállításokkal várja a közönséget az Óbudai Nyár keretében. Vendégük lesz többek közt Bősze Ádám, Dés László és a Sárik Péter Trió.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál Rendtörténet

Akik az erdőkből merítettek erőt

A Pálosok című tárlat az egyetlen magyar alapítású és máig működő férfi szerzetesrend, a pálos rend történetéről ad áttekintést. Egyszerre szól a világi és egyházi társadalom valamennyi csoportjához, s nyit azok felé is, akik kevés, vagy semmilyen tudással nem rendelkeznek a pálos rendről.
Vizuál gyász

Elhunyt Perczel Anna, építész, városvédő

2021. június 13-án elhunyt Perczel Anna az Óvás! Egyesület alapítója, Belső-Erzsébetváros épített és kulturális örökségének védelmezője, a pesti zsidónegyed lelkiismerete - adta hírül facebook oldalán az Óvás! Egyesület.
Vizuál gyász

Június 22-én vesznek végső búcsút Jankovics Marcelltől

Június 22-én, kedden 14 óra 30 perckor a Farkasréti temetőben vesznek végső búcsút Jankovics Marcelltől - adta hírül a Magyar Művészeti Akadémia (MMA).
Vizuál interjú

A megfejthetetlen ember - Nagy Dénes rendező, a Természetes fényről

Sárban úszó táj, sebhelyes kezek, feszítő csend és kiismerhetetlen vidék. Egy magyar honvéd gyalogosegység a mocsaras vidéket járva, eldugott orosz falvakban szovjet partizánokat keres. A Magyar Mozgókép Fesztiválon mutatkozik be Nagy Dénes első filmje, az Ezüst medve-díjas Természetes fény.
Vizuál hír

Fődíjat nyert Szajki Péter filmje New Yorkban

Összesen öt díjat, köztük a fődíjat hozhatta el Szajki Péter Most van most című alkotása a New York Film Awards-on.