Vizuál

A szőlőszemek ritmusa

2013.08.19. 09:00
Ajánlom
Ősz Gábor műveiből Háromszor három címmel nyílt kiállítás a Lumúban. A tárlat a múzeum olyan magyar származású alkotókat bemutató sorozatba illeszkedik, akiknek munkássága kevéssé ismert Magyarországon. Ennek kapcsán beszélgettünk a camera obscuráról, Hitler nyaralójáról és Michelangelo Antonioniról. INTERJÚ

- Festőként végeztél. Hogyan lettél fotós?

- Nem lettem fotós. Képzőművésznek tartom magamat. A fotó egy médium, eszköz. Az érdekel, hogy miként jön létre a technikai kép. Ezért kezdtem el a camera obscurával, a filmmel, számítógépes installációkkal és a fotóval foglalkozni. A festészetből rengeteget tanultam a kompozícióról és a kép felépítéséről. Még 1996-ban volt egy kiállításom, ahol technikai képeket állítottam ki. Öt évvel korábban ugyanott festményeim voltak. Ennek kapcsán mondta a galéria igazgatója, hogy számára nem tűnik nagynak a különbség a festményeim és képeim között.

- Ugyanazt mondod más nyelveken?

- Lehet. Amikor az amszterdami Reichs Akadémiára kerültem, csináltam egy sorozatot, a Képek a falont. Festményeket fotóztam múzeumokban, aztán a fotókból újra festményt csináltam. Így táblaképek jöttek létre, festmény a festményben. A Ludwigban látható tautológia-ontológia sorozat ugyanezzel foglalkozik. Vagyis azzal, hogy mit jelent egy újra felvett film képe, mit jelent a kép a képben.

- A munkáidban sokat foglalkozol az építészettel is.

-  Komplex a kapcsolat a fotó és az építészet között. Jeff Wallt egyszer felkérték, hogy csináljon egy építészeti fotósorozatot. Erre fogta magát, és csinált egy camera obscura-sorozatot a kaliforniai szőlőtőkékről. Az építészetben lévő szerkezeti viszonyt máshol is meg lehet találni. A szőlőtőkékben megvan ugyanaz a ritmus, mint a New York-i utcákban. Építészetet fotózni érdekesebb úgy, hogy a képen nem jelenik meg közvetlenül egyetlen épület sem. Elkapok valamit, ami talán nincs is ott.

-  Elkapni valamit, ami talán nincs is ott - erről szól Antonioni Nagyítása is.

-  A filmben a fotós kutat valami után, amiről nem tud semmit. Aztán a végén, amikor már odáig nagyítja a képet, hogy az kezd szétesni, észrevesz valamit, amiről azt gondolja, hogy egy holttest. Az ember mindig behatol képbe, megpróbálja részekre bontani. A Nagyítás-sorozatban a saját történetemet meséltem el. A helyszín egy filmbélihez hasonló parkrészlet volt, amit fehérre festettem, és fénnyel láttam el. A kiállítás után egyébként kiderült, Antonioni a naplójában azt írta, egyszer nagyon szeretne fehérre festeni egy erdőt.

-  Az építészet kapcsán említett ritmus jelenthet mononitást is. Például a Harmadik Birodalom öt kilométer hosszú szállodájánál.

-  Elképesztő hangulatú hely. A tervek szerint az épület minden emeletének minden ablakából ugyanaz a látvány, a tengerpart látszódott volna. Ha az ember bemegy az épület egyik szobájába, és arról készít egy képet, létre is hozta az épületet. Ezt a gondolatot akartam megfordítani úgy, hogy nem egy szoba reprezentálja az összeset, hanem az összes szoba reprezentál egyetlen egyet. Az épület minden szobáját le akartam fotózni, és a szobák képét egyetlen papírra exponálni. Végül ez nem így történt, mert az épületet nem fejezték be, és középen egy hatalmas lyuk tátong, így a kétablakos szobákat is bevettem a sorozatba. A tenger pedig nem látszik, mert a parton hatalmas fák nőttek, aminek az épületet kaszárnyaként használó NDK-s katonák kifejezetten örültek.

-  Három sorozatodban is megjelenik a Harmadik Birodalom. Az egyikben Hitler nyaralójával, a Berghoffal.

-  Ha egy épületben állunk, létrejön egy kettős tér: a külső és a belső világ. Az ablak az az elem, amelyen keresztül a külvilágba, azaz a valóságba látunk. A Das Fenster témája a Berghof ablaka, egy négyszer nyolc méteres alkotás, amely nem véletlenül nézett arra a hegyre, amelynek germán mitológiában misztikus erőt tulajdonítanak.

-  A fekete-fehér és a színes kép kapcsolatával is foglalkozol.

-  A valóság mindig színes. Mindenhol színek vesznek körül minket, a fekete-fehér kép egy absztrakció. Ezért érdekes a 19. század végétől a 20. század elejéig tartó időszak, a fotóművészet hajnala. Mindenki arról beszélt akkoriban, hogy ez a valóság rögzítésének új módszere. Mégis hátrányban volt a festészettel szemben, hiszen nem tudott színeket megjeleníteni. Idővel aztán felismerték a csalás lehetőségét. Ma nincs olyan kép, amely ne menne keresztül valamilyen módosításon, így a kép már semmilyen kapcsolatban nem áll a valósággal. A technikai kép története tulajdonképpen a csalás története. Úgy formáljuk a képet, hogy az általunk elmesélt történetet jól illusztrálja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.
Zenés színház

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?
Klasszikus

5 zongoraművész, aki megmutatta, mit jelent a női energia a színpadon

Tudta, hogy Schumann felesége egymaga is zenetörténetet csinált? És hogy Fischer Annie véreskezű diktátorral is szóba állt, hogy megmentse egy ismerősét? Összeszedtünk néhányat a legvagányabb és legbátrabb zongoraművésznők közül.
Tánc

Magyar versenyzőknek is szurkolhatunk a New York-i Balettverseny döntőjében

Ma kezdődött a Valentina Kozlova International Ballet Competition döntője New Yorkban, amelyen egy táncos, egy koreográfus és egy zsűritag is képviseli hazánkat.
Könyv

Hallgassa meg a Grecsó Krisztián új regényében előforduló zenéket!

Az író Vera című regénye az 1980-as évek elején Szegeden játszódik, a kiadó egy lejátszási listával tette még átélhetőbbé a könyv atmoszféráját.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál fényképTár

Nem szabadott nagyobb fület rajzolni Sztálinnak, mint az etalon – FényképTár

A vezetők képmásán minden apró részletet ellenőriztek, központilag kiadott portrékról dolgoztak az állami ünnepségek transzparenseinek festői.
Vizuál térkép

Online térképen böngészhetőek híres emberek egykori otthonai

Mindig is érdekelt egy utadba eső épület története? Esetleg az izgatott, hogy hol éltek a magyar kultúra ismert alakjai? A Lechner Tudásközpont két online térképével órákra le fogod foglalni magad.
Vizuál hír

Ingyen nézhetőek a Cirko filmjei online

A négyzet, a Táncterápia, a Férfiak fecskében, vagy személyes kedvencünk, a Tű, cérna, szerelem is bekerültek a Cirko Film új online videotékájába, ahol március 30-ig az is kényelmesen mozizhat, aki valami miatt nem jut el a moziba.
Vizuál ajánló

Kiállítás a látogatók kívánsága szerint

Megnyílt a Ludwig 30 kiállítássorozat negyedik, egyben utolsó, Testreszabás című tárlata. Az együttműködésen és részvételen alapuló művészet jegyében rendezett kiállításon látható műveket a látogatók választották ki internetes szavazással, ami egy rendkívül izgalmas és sokszínű válogatást eredményezett.
Vizuál ajánló

Az Iparterv-jelenség nyomában - Konferencia a Ludwig Múzeumban

Ötven éve rendezték meg a magyarországi művészeti színtér kánonformáló esemény-sorozatát, az Iparterv I. (1968) és Iparterv II. (1969) kiállítást. Az évforduló kapcsán a Ludwig Múzeum ingyenes konferenciát és kerekasztal beszélgetést szervez március 23-án 10 és 18 óra között.