Korábban több alkalommal foglalkoztunk már a fidelio.hu-n a hazai kortárs színház- és táncművészet kiemelkedő alkotója, Gergye Krisztián képzőművész oldalával: 2020-ban beszámoltunk a karantén idején született festményeinek kőszegi kiállításáról, majd arról is hírt adtunk, hogy alkotásait jótékony célra ajánlotta fel a független színházi dolgozók megsegítésére – a képek licitáláshoz lapunk biztosította a nyilvánosságot.
Idén szeptember elején A tér testamentuma címmel nyílt meg Gergye Krisztián önálló kiállítása a szentendrei MANK Galériában, ahol a művész számos akvarellje mellett Trifusz Péterrel közösen készített medence-térinstallációja is látható, amely eredetileg az Ahol a sötétség című szólóelőadás díszletének készült.
„A húsz éve alapított, nevét viselő társulat mottója – »Nem csak tánc« – kifejezően utal sokirányú érdeklődésére és művészetközi kísérletezéseire” – mondta el a kiállítás megnyitóján Áfra János költő, műkritikus, aki a kiállított képek kapcsán egy lényeges közös pontra is felhívta a figyelmet: „A kiállítótérbe lépve rögtön szembetűnő, hogy a monokróm, kék-szürke árnyalatos képek mellőzik az élő alakok megjelenítését, így mintegy
lehetőséget adnak arra, hogy a képzetes szintjén mi is belépjünk egy-egy közegbe.
A bejárattól balra feltűnik egy házmedencét ábrázoló mű és egy, a színházi teret megidéző függöny, jobbra pedig egy tágas épületbelső, egy lépcső és egy tető képe, valamint ablakok, amelyek vonalán tovább szalad tekintetünk a galéria üvegfalán túlra, a szentendrei régi művésztelep kertje és a művészházak irányába” – fogalmazott Áfra János.

Gergye Krisztián alkotása A tér testamentuma című kiállításon (Fotó/Forrás: Várhegyi András / Fidelio)
A megfestett medencék, partszakaszok, tetők és enteriőrök eredeti funkciójuktól megfosztva a földön túli világ allegóriáiként léteznek. Sokszor a magától értetődő, ábrázoló jellegű térelemek, mint az úszósávok elválasztási pontjai, vagy a képmező térszerkesztésének irányai szimbólumokká válnak, melyek gazdagítják a képek jelentésbeli mélységeit.
Gergye Krisztián művészetében nem válnak szét a különböző művészeti ágak, így az akvarellfestményeit bemutató kiállításában is számos színpadi utalás érhető tetten. Festett terei sajátos teátrális helyszíneknek is tekinthetőek ugyanúgy, ahogy a hagyományos színpadokon is az előadóművészeten keresztül a hétköznapi életen túlmutató emelkedettség valósul meg.
„Mindig is foglalkoztattak a képzőművészeti alkotásokban rejlő mögöttes tartalmak, a koreográfiáimban gyakran indulok ki ilyen sűrű mondanivalójú képekből. A két terület párhuzamosan jelenik meg a művészetemben. A színpadképet is legtöbbször egyfajta festményként képzelem el, amely képes elemelni a látottakat és tágabb asszociációs keretet megnyitni a nézők előtt” – mondta el Gergye Krisztián.
Megnyitóbeszédében Áfra János megjegyezte: „A tér testamentuma cím – a Biblia két nagy részét felidézve – valamiféle transzcendens távlatot sugall, mintha itt a tereket érintő szövetségről lenne szó, vagy épp a terek végrendelkezéséről, amely viszont szövegek helyett képi helyzetek megragadásával történik. Nem véletlen, hogy az egyes munkák cím nélkül tűnnek fel a galériában.
Azt mutatja fel ez a kiállítás, amit az ember által épített, majd a használat után elhagyott, a természeti erők által szép lassan visszafoglalt terek kifejezni képesek.”

Gergye Krisztián A tér testamentuma című kiállításban (Fotó/Forrás: Csákvári Zsigmond / MANK Galéria)
Kísérlet az idő megállítására
A kiállítás helyet ad egy transzformatív performansznak is szeptember 25-én 10 és 18 óra között. A tér metamorfózisa című produkció kísérlet az idő megállítására, amelyben Gergye Krisztián egy olyan kihívás elé állítja saját magát, amely során egyéni kiállításának nyitvatartási idejében egy folyamatos jelenlétet igénylő előadásként is értelmezhető cselekményt hajt végre. Az esemény és a tér alakulását élőben, személyesen is, vagy akár az interneten keresztül, streamelve is figyelemmel kísérhetjük.
A nap során az adott térinstalláció folyamatos morfológiájának lehetünk szemtanúi, amit 18 órakor egy páros tárlatvezetés követ a kiállítás kurátora, Sipos Tünde és az alkotó közreműködésével. Az egész napos esemény koronájaként egy csaknem egyórás összművészeti performansz veszi kezdetét 19 órakor Gergye Krisztián szólóelőadásában.
A tér testamentuma című kiállítás október 2-ig látogatható.