Vizuál

A történelem sodrásában

2022.06.03. 11:50
Ajánlom
Elrugaszkodva a hagyományos, megszokott narratívától, hétköznapi emberek sorsán keresztül meséli újra Trianon tragédiáját Dolhai Attila és Cári Tibor alkotása, az Örök hűség, melyet Iványi Marcell rendezésében június 4-én a Duna Televízióban láthat először a közönség. A filmmusical, bár valós eseményeket dolgoz fel a teljesség igényével, túlmutat azon, hogy egyszerű dokumentarista alkotás legyen.

A dráma, valamint az abból készült film alapja Dér Zoltán naplója, aki egy tanár és egy posta-tisztviselőnő fiaként született Győrben az 1800-as évek végén, de gyerekkorát már Temesváron töltötte. Példás tanuló, majd népszerű tanár lett, miközben óvatosan támogatta a román hatalom ellen irányuló ifjúsági törekvéseket. A megmozdulást később temesvári levente-perként említik a történelemkönyvek. Dér végigéli a 20. század viharos évtizedeit, életének legfontosabb pillanatairól pedig visszaemlékezéseket ír, egészen 1958-ig – ezután a napló megszakad. Az Örök hűség azonban nem akarja a teljes életutat felrajzolni, egy konkrét, II. világháborús történelmi pillanatot – a szétszakadó és mindenét elvesztő család legnagyobb tragédiáját – állít a középpontba.

FoldesTamas-115255.jpg

Földes Tamás az Örök hűségben (Fotó/Forrás: MediaPress / port.hu)

Dér Zoltán alakja Bor Ernő (Földes Tamás) figuráján keresztül sejlik fel, felvillantva a matematika-fizika tanár életének egy-egy fontosabb momentumát. Dért az I. világháborúban gyenge fizikuma miatt nem sorozták be, ezért továbbra is a családjával élhetett – így az igazi nagy tragédia a ’40-es években érte –, ráadásul sokáig nem is mert nyíltan szembeszegülni a hatalommal. Csak egyetlen alkalommal mondott nemet: amikor az elcsatolás után nem fogadta el az új állampolgárságot. Ezt a „megalkuvást”, majd passzív ellenállást az Örök hűség is kihangsúlyozza:

a férfi klasszikus antihős, aki éppen azáltal válik szimpatikussá a néző szemében, hogy nem akar minden körülmények között nyomot hagyni a világban, ugyanakkor a végsőkig ragaszkodik azokhoz az értékekhez, melyeket fontosnak tart.

Túlélni akar, boldog lenni a feleségével, felnevelni a gyerekeket és biztonságban tudni a családját.

Vannak azonban olyan, rajta kívülálló események, amelyek megakadályozzák a vágyott idill elérését. Végül mégis elszakítják azoktól, akiket szeret, később hontalanná válik, marhavagonba kényszerül – elsodorja a történelem. Kívülállóságát és tehetetlenségét jól érzékelteti, hogy még saját történetét sem mesélheti el ő maga: a filmben legkisebb fia, Mihály (Németh Marcell) szemén keresztül látjuk a család széthullását, a cselekmény középpontjában pedig sokkal inkább az idősebb fiú saját, személyes tragédiája áll.

A tizenegy éves Marcellnek az Örök hűség az első nagyjátékfilmes főszerepe, és szépen birkózik meg a feladattal. Bár sok esetben csak passzív szereplőként vesz részt a jelenetekben, amikor szükség van rá, méltó partnere tud lenni a tapasztaltabb kollégáinak.

NemethMarcell-115255.jpg

Németh Marcell az Örök hűségben (Fotó/Forrás: MediaPress / port.hu)

A másik fiú, Miklós (Dénes Viktor) a családfőhöz hasonlóan visszahúzódóbb, csendes beletörődéssel igyekszik átvészelni a háború időszakát. Mégis útra kel, hogy elvigye testvérének a főiskolai indexét, ezzel felmentve őt a katonai szolgálat alól. Esetlensége alapjaiban határozza meg a figurát, nem véletlen, hogy a szerzők és Németh Ákos forgatókönyvíró igyekeztek megsegíteni a történetszálát egy szerelem, Ibolya (Gubik Petra) megjelenítésével.

Ez a teljes mértékben fikciós mellékzönge egyben feloldást is jelenthetne a személyes tragédiák közepette.

Azonban ebben a kapcsolatban nyoma sincs a romantikának: a szereplők óvatosan közelítenek egymáshoz, és éppen abban a pillanatban, amikor megfogalmazódik bennük az összetartozás igénye, egy fejük fölött hozott rendelet végleg elszakítja őket egymástól.

Csak a fájdalmas újratalálkozás jut nekik a film zárójelenetében, amely egyértelművé teszi a nézők számára is, hogy a múltban hozott döntéseknek sorsfordító erejük van.

MeszarosArpadZsoltesSandorPeter-115255.jpg

Mészáros Árpád Zsolt és Sándor Péter az Örök hűségben (Fotó/Forrás: MediaPress / port.hu)

Más szemszögből láttatja az eseményeket a másik testvér, Imre (Sándor Péter) története. A fiú mintha Miklós minden tettét ellenpontozná: tiltott plakátokat ragaszt, ellenállást szít, melynek következményeként elfogják és megkínozzák. Klasszikus lázadó, aki inkább vakmerő, mintsem bátor, a szerepben pedig Sándor Péter a film egyik legkiemelkedőbb alakítását nyújtja.

Neki is megvan azonban a maga igazsága: a hazájáért válik szabotőrré.

„Lesz-e ez a föld, melyen apáink éltek?”

– teszi fel a kérdést letartóztatása után a vallatószobában. A válaszon szó szerint életek múlnak, Miklós pedig a korlátnak kötözve várja az ítéletet, miközben a mondat kijelentéssé artikulálódik.

 

Édesanyja (Janza Kata) közben vonatra száll, és elindul, hogy megmentse. Megrendítő kép, amikor egyedül botorkálva tér vissza a marhavagonok közé, abban a tudatban, hogy soha többé nem láthatja a fiát. Sokkal őszintébb jelenet ez, mint amikor a család kényszeredetten befogadja a vándorcirkuszos társulatot. Ennél a résznél Janza Kata játéka még sokkal merevebb, mesterkéltebb, és csak akkor oldódik, amikor szakadó esőben, a tornácon várja férjével a sorsát. Mintha ő maga is érezné, mennyire abszurd helyzet boldognak, vidámnak lenni azokban a vészterhes időkben, amiket át kell élnie.

JanzaKataafilmben_TothEszterAnna-115255.jpg

Janza Kata az Örök hűségben (Fotó/Forrás: MediaPress / port.hu)

A színészi játékot szépen segíti a fekete-fehér képi megjelenés, Tóth Zsolt operatőr perspektívaváltásokkal is érzékelteti a hatalmi viszonyokat, vizuális elemekkel is ráerősítve Cári Tibor zenéjére, amely a korszak hangulatát, a háború borzalmát, a félelmet és a kilátástalanság érzését igyekszik megragadni.

A Dér Zoltán életére visszautaló vonatmotívum is vissza-visszatér egy sínekből kirajzolódó óra, egy játékmozdony vagy épp olyan jelenet formájában, amely félig elhagyatott állomásokon játszódik.

A vagon egyben hivatkozás is a történelmi apropóra: a trianoni határokat ugyanis úgy húzták meg, hogy a lehető legteljesebb mértékben csonkítsák meg a magyar vasúthálózatot. Így a szereplők élete és a történelem viszonylatában furcsa párhuzam alakul ki: ahogy az utak a semmibe futnak és hirtelen véget érnek, úgy a 20. század kisembere is szembesül vele, hogy életpályájának folytonossága is egy pillanat alatt megszakadt.

Fejléckép: Németh Marcell az Örök hűségben (forrás: MediaPress / port.hu)

Az „itt és most” szerelmese vagyok – interjú Janza Katával

Kapcsolódó

Az „itt és most” szerelmese vagyok – interjú Janza Katával

Janza Kata az Örök hűség című film egyik főszereplőjeként nemrég egy „különleges kiránduláshoz” hasonlítható forgatáson vett részt. A népszerű színésznő a musicalirodalom szinte minden főszerepét eljátszotta már, filmvásznon azonban hosszú idő óta most látható először. A Budapesti Operettszínház művészével forgatási élményeiről, színházi szerepeiről és az anyák páratlan lelkierejéről beszélgettünk.

„Az önfeláldozásért nem jár feloldozás” – interjú Dolhai Attilával

„Az önfeláldozásért nem jár feloldozás” – interjú Dolhai Attilával

Dolhai Attilát március 15-én Magyarország Érdemes Művésze címmel tüntették ki, azóta pedig elkészült a Szétszakítottak című drámájából forgatott film, valamint egy új produkcióban is bemutatkozott a Budapesti Operettszínházban: a Jekyll és Hyde címszerepében láthatja a közönség. A díjról, határátlépésekről és a női lélekről beszélgettünk.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Súlyosan megsérült a Budapesti Operettszínház egyik táncosa a terézvárosi házomlásnál

Június 27-én, a reggeli órákban leomlott egy ház tetőszerkezete a 6. kerületi az Aradi utca és Jókai utca sarkán. A leeső szerkezeti elemek a Jókai utcára zuhantak, maguk alá temetve a Budapesti Operettszínház egyik táncművészét, aki éppen próbára tartott.
Színház

„Kételyek és kétségek visznek előre” – Beszélgetés Blaskó Péterrel

Hamarosan a Nemzeti Színházban is látható lesz Blaskó Péter „családi előadása”, a GRANE – Képzelgések a Peer Gynt nyomán, amelyet lánya, Blaskó Borbála rendezett, és fia is szerepel a Bethlen Téri Színház produkciójában. A színművésszel ősztől Hubay Miklós Ők tudják, mi a szerelem című drámájában is találkozhatunk, Udvaros Dorottya oldalán.
Klasszikus

Új vizekre hajózhatunk a Nemzeti Filharmonikusok új évadában

Régi és új zene, különleges hangszeres művek és egész estés operaprodukciók, beavatókoncertek és kórushangversenyek várják a közönséget a 2022/23-as évadában a Nemzeti Filharmonikusok koncertjein.
Vizuál

Itt születik a zseni – Megnéztük Baz Luhrmann Elvis-filmjét

Ki volt Elvis? És miért lehet fontos nekünk, itt és most? Egyáltalán mit tudunk a Királyról – teszi fel a kérdést Baz Luhrmann rendező, aki hollywoodi szuperprodukcióban dolgozta fel Elvis Presley életét. A vibráló, feszítő, eksztatikus alkotást a nyár egyik legjobb filmjének tartjuk.
Vizuál

Last Minute kiállítások június utolsó hetére

Ezúttal olyan ritkaságszámba menő csoportos és egyéni tárlatokra hívjuk fel a figyelmet, amelyek ezen a héten még megnézhetők. A válogatásban szerepel vadonatúj kiállítótér rég nem látott művésszel, jól ismert galéria 24 kortárs művész munkáját bemutató tárlattal, valamint digitális művészeti triennálé.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Amikor pancsolni indul a kislány

Fabulon naptej, Bambi, NDK-s hűtőláda, Orion rádió és falatnyi bikiniben napozó nők ­– igazi retró hangulatú szabadtéri kiállításon jártunk a Várkert Bazár Neoreneszánsz kertjének déli panorámateraszán.
Vizuál kritika

Itt születik a zseni – Megnéztük Baz Luhrmann Elvis-filmjét

Ki volt Elvis? És miért lehet fontos nekünk, itt és most? Egyáltalán mit tudunk a Királyról – teszi fel a kérdést Baz Luhrmann rendező, aki hollywoodi szuperprodukcióban dolgozta fel Elvis Presley életét. A vibráló, feszítő, eksztatikus alkotást a nyár egyik legjobb filmjének tartjuk.
Vizuál ajánló

NÉGY-SZÖG: Gáspár György, Halmi-Horváth István, Kóródi Zsuzsanna és Victor Vasarely kiállítása

Negyven műalkotás, üvegszobrok, festmények, grafikai munkák a geometria jegyében – megnyílt a NÉGY-SZÖG, Gáspár György, Halmi-Horváth István, Kóródi Zsuzsanna és Victor Vasarely közös kiállítása a Veszprémi Művészetek Házában. Az alkotások 2022. szeptember 11-ig várják az érdeklődőket.
Vizuál ajánló

Last Minute kiállítások június utolsó hetére

Ezúttal olyan ritkaságszámba menő csoportos és egyéni tárlatokra hívjuk fel a figyelmet, amelyek ezen a héten még megnézhetők. A válogatásban szerepel vadonatúj kiállítótér rég nem látott művésszel, jól ismert galéria 24 kortárs művész munkáját bemutató tárlattal, valamint digitális művészeti triennálé.
Vizuál ajánló

A főváros egyetlen sörgyárát is bejárhatjuk a Múzeumok Éjszakáján

Idén is megnyitja kapuit a Dreher Söripari Emléktár a Múzeumok Éjszakáján. Ennek apropóján egy négy részből álló talkshow sorozatot indítanak Sztorik habbal címmel, amelyben építészetről, gasztrotörténelemről, képzőművészetről és a múzeumok működéséről beszélgetnek.