Vizuál

A történelem sodrásában

2022.06.03. 11:50
Ajánlom
Elrugaszkodva a hagyományos, megszokott narratívától, hétköznapi emberek sorsán keresztül meséli újra Trianon tragédiáját Dolhai Attila és Cári Tibor alkotása, az Örök hűség, melyet Iványi Marcell rendezésében június 4-én a Duna Televízióban láthat először a közönség. A filmmusical, bár valós eseményeket dolgoz fel a teljesség igényével, túlmutat azon, hogy egyszerű dokumentarista alkotás legyen.

A dráma, valamint az abból készült film alapja Dér Zoltán naplója, aki egy tanár és egy posta-tisztviselőnő fiaként született Győrben az 1800-as évek végén, de gyerekkorát már Temesváron töltötte. Példás tanuló, majd népszerű tanár lett, miközben óvatosan támogatta a román hatalom ellen irányuló ifjúsági törekvéseket. A megmozdulást később temesvári levente-perként említik a történelemkönyvek. Dér végigéli a 20. század viharos évtizedeit, életének legfontosabb pillanatairól pedig visszaemlékezéseket ír, egészen 1958-ig – ezután a napló megszakad. Az Örök hűség azonban nem akarja a teljes életutat felrajzolni, egy konkrét, II. világháborús történelmi pillanatot – a szétszakadó és mindenét elvesztő család legnagyobb tragédiáját – állít a középpontba.

FoldesTamas-115255.jpg

Földes Tamás az Örök hűségben (Fotó/Forrás: MediaPress / port.hu)

Dér Zoltán alakja Bor Ernő (Földes Tamás) figuráján keresztül sejlik fel, felvillantva a matematika-fizika tanár életének egy-egy fontosabb momentumát. Dért az I. világháborúban gyenge fizikuma miatt nem sorozták be, ezért továbbra is a családjával élhetett – így az igazi nagy tragédia a ’40-es években érte –, ráadásul sokáig nem is mert nyíltan szembeszegülni a hatalommal. Csak egyetlen alkalommal mondott nemet: amikor az elcsatolás után nem fogadta el az új állampolgárságot. Ezt a „megalkuvást”, majd passzív ellenállást az Örök hűség is kihangsúlyozza:

a férfi klasszikus antihős, aki éppen azáltal válik szimpatikussá a néző szemében, hogy nem akar minden körülmények között nyomot hagyni a világban, ugyanakkor a végsőkig ragaszkodik azokhoz az értékekhez, melyeket fontosnak tart.

Túlélni akar, boldog lenni a feleségével, felnevelni a gyerekeket és biztonságban tudni a családját.

Vannak azonban olyan, rajta kívülálló események, amelyek megakadályozzák a vágyott idill elérését. Végül mégis elszakítják azoktól, akiket szeret, később hontalanná válik, marhavagonba kényszerül – elsodorja a történelem. Kívülállóságát és tehetetlenségét jól érzékelteti, hogy még saját történetét sem mesélheti el ő maga: a filmben legkisebb fia, Mihály (Németh Marcell) szemén keresztül látjuk a család széthullását, a cselekmény középpontjában pedig sokkal inkább az idősebb fiú saját, személyes tragédiája áll.

A tizenegy éves Marcellnek az Örök hűség az első nagyjátékfilmes főszerepe, és szépen birkózik meg a feladattal. Bár sok esetben csak passzív szereplőként vesz részt a jelenetekben, amikor szükség van rá, méltó partnere tud lenni a tapasztaltabb kollégáinak.

NemethMarcell-115255.jpg

Németh Marcell az Örök hűségben (Fotó/Forrás: MediaPress / port.hu)

A másik fiú, Miklós (Dénes Viktor) a családfőhöz hasonlóan visszahúzódóbb, csendes beletörődéssel igyekszik átvészelni a háború időszakát. Mégis útra kel, hogy elvigye testvérének a főiskolai indexét, ezzel felmentve őt a katonai szolgálat alól. Esetlensége alapjaiban határozza meg a figurát, nem véletlen, hogy a szerzők és Németh Ákos forgatókönyvíró igyekeztek megsegíteni a történetszálát egy szerelem, Ibolya (Gubik Petra) megjelenítésével.

Ez a teljes mértékben fikciós mellékzönge egyben feloldást is jelenthetne a személyes tragédiák közepette.

Azonban ebben a kapcsolatban nyoma sincs a romantikának: a szereplők óvatosan közelítenek egymáshoz, és éppen abban a pillanatban, amikor megfogalmazódik bennük az összetartozás igénye, egy fejük fölött hozott rendelet végleg elszakítja őket egymástól.

Csak a fájdalmas újratalálkozás jut nekik a film zárójelenetében, amely egyértelművé teszi a nézők számára is, hogy a múltban hozott döntéseknek sorsfordító erejük van.

MeszarosArpadZsoltesSandorPeter-115255.jpg

Mészáros Árpád Zsolt és Sándor Péter az Örök hűségben (Fotó/Forrás: MediaPress / port.hu)

Más szemszögből láttatja az eseményeket a másik testvér, Imre (Sándor Péter) története. A fiú mintha Miklós minden tettét ellenpontozná: tiltott plakátokat ragaszt, ellenállást szít, melynek következményeként elfogják és megkínozzák. Klasszikus lázadó, aki inkább vakmerő, mintsem bátor, a szerepben pedig Sándor Péter a film egyik legkiemelkedőbb alakítását nyújtja.

Neki is megvan azonban a maga igazsága: a hazájáért válik szabotőrré.

„Lesz-e ez a föld, melyen apáink éltek?”

– teszi fel a kérdést letartóztatása után a vallatószobában. A válaszon szó szerint életek múlnak, Miklós pedig a korlátnak kötözve várja az ítéletet, miközben a mondat kijelentéssé artikulálódik.

 

Édesanyja (Janza Kata) közben vonatra száll, és elindul, hogy megmentse. Megrendítő kép, amikor egyedül botorkálva tér vissza a marhavagonok közé, abban a tudatban, hogy soha többé nem láthatja a fiát. Sokkal őszintébb jelenet ez, mint amikor a család kényszeredetten befogadja a vándorcirkuszos társulatot. Ennél a résznél Janza Kata játéka még sokkal merevebb, mesterkéltebb, és csak akkor oldódik, amikor szakadó esőben, a tornácon várja férjével a sorsát. Mintha ő maga is érezné, mennyire abszurd helyzet boldognak, vidámnak lenni azokban a vészterhes időkben, amiket át kell élnie.

JanzaKataafilmben_TothEszterAnna-115255.jpg

Janza Kata az Örök hűségben (Fotó/Forrás: MediaPress / port.hu)

A színészi játékot szépen segíti a fekete-fehér képi megjelenés, Tóth Zsolt operatőr perspektívaváltásokkal is érzékelteti a hatalmi viszonyokat, vizuális elemekkel is ráerősítve Cári Tibor zenéjére, amely a korszak hangulatát, a háború borzalmát, a félelmet és a kilátástalanság érzését igyekszik megragadni.

A Dér Zoltán életére visszautaló vonatmotívum is vissza-visszatér egy sínekből kirajzolódó óra, egy játékmozdony vagy épp olyan jelenet formájában, amely félig elhagyatott állomásokon játszódik.

A vagon egyben hivatkozás is a történelmi apropóra: a trianoni határokat ugyanis úgy húzták meg, hogy a lehető legteljesebb mértékben csonkítsák meg a magyar vasúthálózatot. Így a szereplők élete és a történelem viszonylatában furcsa párhuzam alakul ki: ahogy az utak a semmibe futnak és hirtelen véget érnek, úgy a 20. század kisembere is szembesül vele, hogy életpályájának folytonossága is egy pillanat alatt megszakadt.

Fejléckép: Németh Marcell az Örök hűségben (forrás: MediaPress / port.hu)

Az „itt és most” szerelmese vagyok – interjú Janza Katával

Kapcsolódó

Az „itt és most” szerelmese vagyok – interjú Janza Katával

Janza Kata az Örök hűség című film egyik főszereplőjeként nemrég egy „különleges kiránduláshoz” hasonlítható forgatáson vett részt. A népszerű színésznő a musicalirodalom szinte minden főszerepét eljátszotta már, filmvásznon azonban hosszú idő óta most látható először. A Budapesti Operettszínház művészével forgatási élményeiről, színházi szerepeiről és az anyák páratlan lelkierejéről beszélgettünk.

„Az önfeláldozásért nem jár feloldozás” – interjú Dolhai Attilával

„Az önfeláldozásért nem jár feloldozás” – interjú Dolhai Attilával

Dolhai Attilát március 15-én Magyarország Érdemes Művésze címmel tüntették ki, azóta pedig elkészült a Szétszakítottak című drámájából forgatott film, valamint egy új produkcióban is bemutatkozott a Budapesti Operettszínházban: a Jekyll és Hyde címszerepében láthatja a közönség. A díjról, határátlépésekről és a női lélekről beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Ezekért a kötetekért mindenképp érdemes lesz ellátogatni a 95. Ünnepi Könyvhétre

Június 13. és 16. között rendezik meg a 95. Ünnepi Könyvhetet Budapesten a Vörösmarty tér és a Duna-korzó területén. A magyar irodalmi élet egyik legrangosabb eseményére készülve kiválogattunk néhány különösen izgalmas kötetet.
Színház

Egyeztetést követelnek a budapesti művészszínházak

Máté Gábor, Mácsai Pál, Kováts Adél, Barda Beáta és Benkő Nóra is aláírta azt az Országos Színházi Találkozó szervezőinek, a Kulturális és Innovációs Minisztériumnak és a szakmai közvéleménynek szóló nyílt levelet, amelyben azt sérelmezik, hogy a re:oszton nem lesz lehetőségük tárgyalni az új Kulturális Törvényről.
Klasszikus

Átadták a Simándy Énekverseny díjait

Június 3. és 8. között rendezték meg a XII. Simándy József Nemzetközi Énekversenyt, a korábbi évektől eltérően Budapesten, az Eiffel Műhelyházban. A nagy hazai zenei intézmények vezetőiből álló zsűri öt kategóriában hirdetett győzteseket.
Plusz

Lemondott Csák János miniszter

A politikus azzal indokolta döntését, hogy itt az idő átadni a stafétát a fiatalabbaknak. Egy interjúban arról beszélt, elégedett az elmúlt két év során elért eredményeivel. A kulturális és innovációs tárca vezetését Hankó Balázs vette át.
Színház

Vidnyánszky Attila: Vecsei H. Miklós a saját elképzeléseit is megvalósíthatja a Nemzeti társulati tagjaként

A Nemzeti Színház oldalán megjelent interjúban ismertette a következő évaddal kapcsolatos terveket Vidnyánszky Attila. Az intézmény vezérigazgatója saját Marx-rendezésének tervéről is beszélt.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál gyász

Elhunyt Schubert Gusztáv, a Filmvilág főszerkesztője

A Balázs Béla-díjas filmkritikust, a Filmvilág legrégebbi állandó munkatársát élete 69. évében, rövid, de súlyos betegség után érte a halál június 11-én. Fájdalmak nélkül, méltóságban és családja körében hunyt el – adta hírül a Filmvilág szerkesztősége.
Vizuál ajánló

Gyermekkori szimbólumok újraértelmezésére épülő kiállítás nyílik Balatonfüreden

Június 15-én 19 órakor Nemes Márton képzőművész beszédével nyílik Getto József és Menyhárt Marcell szobrászművészek Playroom című kiállítása a balatonfüredi Zsdrál Galériában.
Vizuál ajánló

Berlioztól Eötvös Péterig – kihagyhatatlan premierek a Magyar Mozgókép Fesztiválon

Június 12. és 15. között rendezik meg az ország legnagyobb filmes szemléjét, a Magyar Mozgókép Fesztivált, új nevén a MOZ.GO-t. Az elmúlt évek sikerfilmjei, illetve a klasszikusok mellett idén is számos premierrel készülnek a szervezők.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Húsz éve csak a Zene van

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal annak a titkába avat be minket, hogyan sikerült rávennie Bonót, hogy kifejezetten az ő kamerájába nézve pózoljon egy koncerten. 
Vizuál hír

Újabb öt évig Baán László vezetheti a Szépművészeti Múzeumot

Csák János kultúráért és innovációért felelős miniszter újabb öt évre az eddigi főigazgatót bízta meg a Szépművészeti Múzeum vezetésével. Baán László kinevezése november végén jár le.