Vizuál

A történet ott kezdődik, ahol véget is ér

2016.05.05. 15:09
Ajánlom
Tizennégy fiatal magyar alkotó játékos alkotókísérletbe kezdett, mikor közel egy éve úgy döntöttek, háromhetes periódusokban, egymás alkotásaira reflektálva hozzák létre sajátjukat. A munkafolyamat titkos volt, a végeredménnyel mindenki csak idén szembesülhetett.

Az egyéves alkotófolyamat eredményeképp április végén nyílt meg a MÜSZI-ben (Művelődési Szint – a Corvin tető szomszédságában található összművészeti tér) a tizennégy művet felvonultató tárlat. Az alkotók csak az előttük állók munkáját ismerhették: például az ötödik ember csak a negyedik munkáját látta, a harmadik, második, első alkotásokról nem volt tudomása. Amit pedig ő alkotott, azt sorban a hatodik kapta meg, aki így csakis erre a munkára reagált. Az adott művek befogadására és az új alkotások létrehozására minden résztvevőnek három hét állt rendelkezésére, ezután kész művét tovább kellett adnia a soron következő delikvensnek. Az művészek részben maguk is közönségként jöttek el a megnyitóra: a teljes projektet csak ekkor láthatták a maga teljességében.

UTÓ / HATÁS MÜSZI

UTÓ / HATÁS MÜSZI

Dukai Zsófi, a projekt ötletgazdája kezdte a sort: sima fehér képpel való indítása gyakorlatilag tabula rasa-ként is értelmezhető. A gesztusban van valami szemtelenség: itt egy fehér festmény, innen indulj el, öreg! De ugyanennyire adja magát az úgymond semmi szabadsága: az üres vászon, ami várja, hogy telerajzolják. Persze távol álljon tőlem, hogy konkrét részletességgel elemezzem az alkotásokat (ahhoz tessenek szívesek lenni elmenni a vernissage Finissage-záróeseményére május 15-én, vasárnap), inkább a dinamikáról mesélnék, és arról, miért annyira megkapóan jó a tárlat, és miért van szükségünk ilyen kiállításokra hazai színtéren.

UTÓ / HATÁS MÜSZI

UTÓ / HATÁS MÜSZI

A nyugodt, majd háborgó tenger

Az UTÓ / HATÁS, ha zeneműként írnánk le, egy Debussy-féle tenger-vihar szimfónia lenne: az első alkotások játékos tisztasággal szállnak vízre; szikrázó napsütés, nyugodt, csillogó víz, az árbocok dagadnak a jóakaró széltől. Azután ez a vidám öröm-intró egyre távolabb és távolabb kerül a parttól; a tenger megmozdul, a hajó egyre magasabbra emelkedik és mélyebbre zuhan a nagy öblű hullámokon, a szél a tartózkodó bemutatkozás után most sebesen sodorja a hajót. A szimfóniában a mély dobok és reszelő basszusok gyorsan, baljósan adják a tamtamot, közeleg a vihar; az alkotások egymásra való reflektálása egyre végletesebb, néhol épp az adott mű reciproka jön létre.

UTÓ / HATÁS MÜSZI

UTÓ / HATÁS MÜSZI

Az anyagi hordozók egyre sokszínűbbek, a kapcsolódási pontok a kezdeti, sima víztükör után most tajtékokba kapaszkodnak. Majd kitör a kakofonikus vihar: a tárlat közepe táján minden hangszer egyszerre kezd zengeni és dübörögni, sikítani és szétesni – az alkotások eltávolodnak egymástól ebben a csapongó kreatív zsivajban. A tárlat mellesleg itt ér el egy relatív mélypontot: három mű egymásra következésében valami eltörik és kevesebb lesz. Ezután, ahogy az lenni szokott, elül a vihar: az alkotógárda új tagjai öntudatlanul visszatalálnak az eredeti forráshoz – a formák geometrikus szabályszerűségben tisztulnak le, hogy végül absztrakt módon ugyanolyan eredőt találjanak, mint amilyen a kiinduló alkotás origója.

A reflexió csalafintasága és a megtermékenyülés problematikája

A reflexió csalafinta egy dolog; egyszerre kell megérteni és azonosulni egy másik ember alkotásával, míg ugyanezek az energiák kell, hogy indikálják egy új alkotás születését. Eggyé válás és eltávolodás. Átvétel és újraalkotás. Valahol hasonlít a teherbe esésre; az egyik fél hordozója egy aktus során megteremt valamit a másikban, ez a szikra pedig elkezd növekedni – az UTÓ / HATÁS háromhetes terhességi ciklusai így egymásra ható szülési folyamatok, nagyon eltérő gyermekekkel.

UTÓ / HATÁS MÜSZI

UTÓ / HATÁS MÜSZI

Az alkotók közt van festő, képzőművész, formatervező, restaurátor, digitális artista vagy épp szobrász – és ugyanilyen látványosan tér el a klasszikus megközelítéssel vagy tradicionális technikákkal dolgozók anyagi hordozója és produktuma az elvontabb médiumokon keresztül reflektáló művészek alkotásaitól. Így mindenkinek erősen fel volt adva a zsákbamacska-lecke; mivel a résztvevők kevésbé ismerték egymást, egy-egy alkotó számára teljes rejtély volt, hogy vajon egy olajfestmény, egy fotó, egy digitális paletta vagy egy kollázs érkezik az előtte soron következőtől.

És mi van a csomagolással?

A félreértelmezési lehetőségek is Damoklész kardjaként lebegtek a koncepció fölött: vajon a kartondoboz, melyben az alkotás érkezik, része az alkotásnak? Ha szállítás közben mondjuk megsérül egy festmény, a hiba vajon direkt van és érdemes a szemlélésre? Nem tudhatták a résztvevők. A háromhetes etupok ezért egyedüli, átgondolt, és mégis spontán reflexiókként is értelmezhetőek. A végeredmény pedig egy rettentő izgalmas tárlat, mely során gyakorlatilag szemtől szembe bepillanthatunk tizennégy fiatal művész alkotói metódusába: a színek, vonalak, eltolások, kinyitások és becsukások, másolások és átalakítások egymásra következésében lépésről lépésre végigjárhatjuk magát a reflektív, teremtő művészeti folyamatot annak lenyomatain, az alkotásokon keresztül.

UTÓ / HATÁS MÜSZI

UTÓ / HATÁS MÜSZI

A tárlatot egy tizenhat perces videó-összeállítás kíséri, melyben mind a tizennégy résztvevő beszámol a tapasztalatairól, érzéseiről és ellenérzéseiről, alkotói folyamatokról. A kiállítás jelenleg a MÜSZI-ben tekinthető meg, az alkotók pedig mindenkit szeretettel meghívnak a május15-ei esti záróeseményre, az UTÓ / HATÁS finissage-ra. Emellett jelenleg is folyik az UTÓ / HATÁS utóéletének szervezése: az alkotók szeretnék továbbvinni a tárlatot más kiállítóterekbe, melyhez szívesen el is fogadnak segítséget bárkitől; az alulról jövő, saját büdzséből megvalósuló művészeti kezdeményezések általános sorsa ez. S mivel egy üdítően friss, fiatal és vérpezsdítően kreatív projektről van szó, nagyon reméljük, hogy ez sikerül is nekik.

Fotók: Török Aliz, Kiállítók: Dukai Zsófia_ Varga Ferenc_ Germán Fatime_ Dobó Bianka_ Mazács Anita_ Károly Kata_ Takács Eszter_ Kocsor Lili Virág_ Merényi Dávid_ Matisz Richárd_ Ádám Zsófia_ Tillinger Adrienn_ Fábián Erika_ Szabó Kristóf

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Étel só nélkül, élet színház nélkül – Interjú Barnák Lászlóval, a szegedi teátrum főigazgatójával

Izgalmas produkciókkal készül megünnepelni 90 éves jubileumát a Szegedi Szabadtéri Játékok. Van is ok az örömre, hiszen szép lassan újraindul a kulturális élet. Ám az óvatosságnak is helye van, ugyanúgy, mint a reménynek. Barnák Lászlóval, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatójával a művészetbe vetett hit jegyében, a pandémia árnyékában, a színházi világon jóval túlmutató kérdésekről is beszélgettünk.
Vizuál

Ferenc Jóska visszafoglalta az egykor róla elnevezett hidat!

Újabb Kolodko-miniszobor jelent meg Budapesten: ezúttal a Szabadság hídon, amely korábban Ferenc József nevét viselte.
Klasszikus

A közönséget is várják a Cziffra György-emlékév következő koncertjére

Az első, közönség számára is nyitott koncertet május 11-én tartják Szegeden, a Nemzeti Színházban. Az Hommage a Cziffra elnevezésű esten Szabó Marcell zongoraművész és a Szegedi Szimfonikus Zenekar lép fel, vezényel Medveczky Ádám.
Plusz

Kulturális sokszínűség a Bartók Béla Boulevard-on

A Bartók Béla úton idén is megrendezik az Eleven Tavaszt, mely egyedi kortárs alkotásokkal, köztéri installációval, valamint különleges alkotóműhelyekkel várja a látogatókat.
Klasszikus

Kezdődik az első Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek

Május 7-től 18 napon át világsztárok és a hazai művészeti élet legizgalmasabb alkotói adják egymásnak át a virtuális színpadot a Müpa új, ingyenes, online fesztiválján. A fesztivált Riccardo Chailly és a Filarmonica della Scala streamkoncertje nyitja a Milánói Scalából.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Formabontó koncertfilmek a Budapest Ritmo-n

„Szükségből erényt, koncertből filmet” – ez a Budapest Ritmo idei mottója, amely a Bartók Tavasz keretében május 10. és 12. között különleges látványvilágú koncertfilmekkel várja az érdeklődőket.
Vizuál hír

Leonardótól a preraffaelitákig - nyit a Szépművészeti és a Nemzeti Galéria

A Magyar Nemzeti Galéria a londoni Tate Britain preraffaelita mesterműveiből válogatott tárlattal nyílik meg május 13-án, míg a Szépművészeti Múzeum május 12-től látogatható, emellett júniusban Leonardótól Miróig címmel új időszaki tárlattal készülnek.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A Badacsony magánélete

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a klímaváltozás miatt átalakuló badacsonyi látképről mesél.
Vizuál hír

Ferenc Jóska visszafoglalta az egykor róla elnevezett hidat!

Újabb Kolodko-miniszobor jelent meg Budapesten: ezúttal a Szabadság hídon, amely korábban Ferenc József nevét viselte.
Vizuál ajánló

Így fotóznak a filmesek

Képekben gondolkodnak - Filmesek fotói címmel nyílt meg a Műcsarnok legújabb fotóművészeti tárlata, amely a virtuális forma mellett védettségi igazolvánnyal már személyesen is látogatható.