Vizuál

A világ leghíresebb filmes sikolya

2018.05.24. 09:37
Ajánlom
Sokáig senkinek nem tűnt fel, hogy a filmbeli haláloknál mindig ugyanaz a sikoly csendül fel. Miután felfedezték, már direkt, kikacsintásként használták a Wilhelm-sikolyt.

Valószínűleg mind hallottuk már a kissé életidegen, színpadias sikolyt, amely általában egy kevésbé lényeges mellékszereplő utolsó hangjaként szólal meg a vásznon, mielőtt az szörnyű halált hal. Ez a Wilhelm-sikoly, amely több mint 370 filmben, számtalan sorozatban és tévéműsorban csendült már fel a Star Wars-tól az Indiana Jones-on át a Toy Story-ig.

Az ehhez hasonló hangbetéteket az Oscart odaítélő Akadémia 1963-tól díjazza A legjobb hangvágás kategórián belül. Persze mint szinte minden filmtechnika, ez is óriási változáson esett át az évtizedek alatt; elég csak összehasonlítanunk az első győztes Bolond, bolond világ és az idei díjazott Dunkirk hangzását. A hangeffekteket viszont akkor és most is a külön erre specializálódott ún. Foley artist-ok hozzák létre. A film hőskorában előfordult, hogy vetítés közben, külön szalagról valós időben játszották le a hangeffekteket - ma már persze erről szó sincs.

Ma minden hangművész igyekszik teljes értékű, önálló hangokat létrehozni,

épp ezért meglepő, hogy a Wilhelm-sikoly konzervhangként ilyen hosszú időn át fennmaradhatott.

Az első film, amelyben hallható a sikoly, az 1951-es Distant Drums című western volt, Gary Cooper főszereplésével. A film egyik jelentében egy sekély vízben sétáló katonára támad rá egy aligátor - ekkor hangzik el a filmtörténeti  üvöltés.

Az hang nem a katonát alakító színésztől, hanem egy másik aktortól, Sheb Wooley-tól származik, aki mellesleg zenész is volt, és szintén dolgozott a Distant Drums-on. A sikoly egyébként nem keltett nagy feltűnést a korszakban.

Két évvel később, egy másik westernben, a The Charge at Feather River című Gordon Douglas-moziban azonban ismét felcsendült. A hang az utómunkálatok során bekerült a Warner Bros. stúdió hangtárába, ahol 20 éven keresztül a legkülönbözőbb filmek nyúltak érte, ha színpadias halálokhoz kerestek hangeffekteket. Senkinek sem tűnt fel, hogy ugyanaz a sikoly hangzik el újra és újra - a Wilhelm-sikoly popkulturális  felfedezéséhez ugyanis a Star  Wars franchise is kellett.

George Lucas megasikerének sound designer-e, Ben Brutt fedezte fel a sikolyt, amikor az űreposz első részén dolgozott. Rájött, hogy hány filmben hangzott fel ugyanez a hangeffekt, ő pedig úgy döntött, szintén felhasználja a Star Wars-ban, egyfajta filmtörténeti tiszteletadásként.

Brutt nem tudta felkutatni a hang eredeti alkotóját, meg volt viszont győződve, hogy a The Charge at Feather River-ben hallható először, Wilhelm közlegény nyílvessző általi halála alatt - így elnevezte Wilhelm-sikolynak. 

Mint tudjuk, (majdnem) minden, amihez a Star Wars hozzáér, arannyá változik - így járt a Wilhelm-sikoly is, ami azóta a hollywoodi filmek egyik jellegzetes easter egg-jévé vált. A kiáltás már inkább nevetséges, mint velejéig hatoló, így ha kortárs filmben halljuk, szinte biztosak lehetünk benne, hogy az alkotók kikacsintásként használták. 

 (Via The Vintage News)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

A Kodály-módszer ezer arca mögött egyetlen lényeg rejlik: az ember

A világ számos országában alkalmazott Kodály-módszer nemzetközi útjáról, megbecsültségéről és eredményességéről szól a Kodály mindenkié című dokumentumfilm.
Klasszikus

Idén is Presser Gábor és az Amadinda búcsúztatja az óévet a Zeneakadémián

Immár tizennyolcadik alkalommal tart közös szilveszteri koncertet az Amadinda Ütőegyüttes és Presser Gábor. Vendégük ezúttal Falusi Mariann.
Jazz/World

Ők kapták idén az Artisjus-díjakat

Könnyű- és komolyzenei kategóriákban díjazott tíz zenetanárt és tíz előadót az Artisjus hétfőn.
Vizuál

Perlrott Csaba Vilmos képéért fizettek a legtöbbet a Kieselbach Galéria téli árverésén

Perlrott Csaba Vilmos Önarckép szoborral című festményének 140 millió forintos eladási ára megdöntötte az eddigi életműrekordot a Kieselbach Galéria téli árverésén. Ugyancsak magas áron kelt el a Franciaországban élő Reigl Judit egyik festménye is.
Vizuál

Apánk és Atyánk nyomában - megnéztük Az Úr hangját

Pálfi György hosszú idő után ismét nagyköltségvetésű filmet forgatott - Az Úr hangja egyedi világdráma családi krimi-sci-fi köntösben. A filmet december 20-tól vetítik a mozik.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál szemle

Vidékre költözhet több fővárosi székhelyű múzeum

A döntés érintheti a Természettudományi Múzeumot és az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézetet is.
Vizuál galéria

Krisztinaváros Anno  

Archív képeken keresztül a városrész emberi arcát mutatja be a Krisztinaváros Anno című fotókiállítás, amely a nemrég megnyílt Tér-Kép Galériában látható.
Vizuál kiállítás

Nagyszabású Korniss Dezső-kiállítás nyílt a Nemzeti Galériában

A Csak tiszta forrásból címmel látható tárlat azt a kérdést kutatja, hogyan kapcsolta össze munkásságában a népművészetet és a modernizmust a száztíz éve született Korniss Dezső.
Vizuál oscar-díj

Nem jutott be az Oscar-díj szűkített listájára a Napszállta

Tóth Barnabás kisfilmje, a Susotázs kivételével kiestek az Oscar-díj szűkített listájáról a magyar filmek, köztük Nemes Jeles László Napszállta című alkotása - derült ki az amerikai filmakadémia közléséből. A Ruben Brandt kategóriájáról még nem született döntés.
Vizuál aukció

Perlrott Csaba Vilmos képéért fizettek a legtöbbet a Kieselbach Galéria téli árverésén

Perlrott Csaba Vilmos Önarckép szoborral című festményének 140 millió forintos eladási ára megdöntötte az eddigi életműrekordot a Kieselbach Galéria téli árverésén. Ugyancsak magas áron kelt el a Franciaországban élő Reigl Judit egyik festménye is.