Vizuál

A világ múzeumainak 90 százaléka zárt be a járvány miatt

2020.05.26. 10:00
Ajánlom
Az UNESCO ezt megállapító tanulmánya arra is figyelmeztetett, hogy minden nyolcadik múzeumnak számolnia kell vele, hogy talán nem nyit ki többet.

Az ENSZ Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális szervezete és a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa (ICOM) által jegyzett tanulmányok szerint a világ múzeumainak 90 százaléka, 85 ezer intézmény zárt be a világjárvány miatt legalább átmenetileg. Ernesto Ottone, az UNESCO kulturális főigazgató-helyettese riasztónak nevezte ezeket az adatokat. Mint hozzátette, a probléma minden múzeumot érint, a kicsiket, nagyokat, régen működőket és újonnan létesülteket, függetlenül attól, hogy művészettel vagy tudománnyal foglalkoznak.

Számos múzeum került olyan helyzetbe, hogy mivel hónapok óta zárva tart, nincs bevétele, és nem is tudja, hogyan pótolhatná a kiesett összeget, talán nem is fog tudni többé kinyitni.

Ám ha végül mégis kinyit, nem lesz kapacitása frissíteni az infrastruktúráját, hogy alkalmazkodni tudjon a távolságtartáshoz és más, járványmegelőzéssel kapcsolatos rendelkezésekhez - mutatott rá a problémára Ottone.

89775101_10163051169215177_862818003023036416_o-133106.jpg

Rijksmuseum (Fotó/Forrás: Facebook)

Sok olyan nagyszabású kiállítás lett a járvány áldozata, mint például Jan van Eyck flamand mester műveinek genti tárlata, amelyet szinte megnyitása után azonnal be kellett zárni, és mivel sok kép kölcsönben volt a múzeumnál, hiába lehet majd megnyitni az intézményt, az alkotásokat már vissza kellett küldeni.

Rómában hasonló történt a Raffaello-kiállítással: három nappal a megnyitása után kellett bezárni, de szerencsére az összegyűjtött munkákat egyben tudták tartani, így a június 2-án újranyitó tárlat augusztus 30-ig megtekinthető.

Az összkép azonban elég sötét - fogalmazott az UNESCO és az ICOM közös közleményében arra hivatkozva, hogy a világ múzeumainak 13 százaléka talán nem is tud többé kinyitni. Mint írták, főleg a szegény országok intézményei vannak veszélyben, de a gazdagabb országok múzeumainak helyzete sem rózsás. Az Európai Múzeumok Szervezeteinek Hálózata szerint a kontinens jelentős idegenforgalmi központjaiban, köztük

Párizsban, Amszterdamban vagy Bécsben lévő nagy intézmények bevételeik akár 80 százalékát vesztették el, ami heti több százezer eurós veszteséget jelent.

Az amszterdami Stedelijket és Rijksmuseumot vagy a bécsi Kunsthistorischest egy hónap alatt akár 2,5 millió eurós (874 millió forint) veszteség is érhette.

Ottone szerint Latin-Amerikában a múzeumok 99,4 százaléka van zárva jelenleg. Először fordul elő a történelemben, hogy egy kontinensen szinte minden múzeum bezárt, és mint a főigazgató-helyettes jósolta, nagyon nehéz lesz kilábalni a válságból.

Fokozatosan nyílnak meg a múzeumok Európában

Kapcsolódó

Fokozatosan nyílnak meg a múzeumok Európában

Több intézményben kötelező lesz a maszkviselés a látogatók és a dolgozók számára. Berlinben az Állami Könyvtár, Bécsben az állatkert is kinyithat május közepén.

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

„Szíven üt, hogy EP már soha többé nem ülhet itt” – Interjú Lukács Miklós cimbalomművésszel

Esterházy Péter születésnapján, április 14-én az E(gy)P(ercesek) – Esterházy-fragmentumok című online produkcióval tiszteleg a Katona József Színház az író emléke előtt. EP írásai Máté Gábor hangján szólalnak meg, játszótársa Lukács Miklós cimbalomművész.
Könyv

Kortárs írók kedvenc EP-idézetei lepték el Óbudát

Köztéri plakátokkal, 40 hazai író, költő kedvenc EP-idézetével, korábban nem publikált fotókkal és felolvasással ünnepli a harmadik kerület Esterházy Péter születésnapját.
Könyv

Egyedülálló vers- és regényadatbázist hoztak létre az ELTE kutatói

A különleges gyűjtemény a szerzői jogi védelem alatt már nem álló, a Magyar Elektronikus Könyvtár állományában megtalálható magyar műveket listázza és elemzi nyelvi jellemzőik alapján.
Vizuál

Dokumentumfilm-sorozat készül Fekete István életéről

A film alkotói az író szülőfalujából indulva mutatják be Fekete István életének legfontosabb színhelyeit, történészek, kutatók és szakértők segítségével elevenítve fel egy kivételes írói pálya legfontosabb és legérdekesebb mozzanatait.
Vizuál

„Ahol csak tomboló ováció van, ott valami bűzlik” – Interjú a szobordöntésben érintett alkotóval, Szalay Péterrel

Egy műalkotás élete nem ér véget az alkotó műhelyében, a befogadók által válik egésszé, teljessé. A mű hatást vált ki, ami párbeszédet generál közönség és alkotás között, de meddig tart a szólásszabadság joga és mi védi a szabad művészi alkotás méltóságát?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál uránia

Ámos Imre tragédiájáról és 12 fiú történetéről szóló filmeket vetít ma este az Uránia

Folytatódik az Uránia ingyenes online vetítéssorozata, a Látótérben. Ma este, a Holokauszt magyarországi áldozatainak emléknapja előestéjén Kőbányai János Ámos Imréről készült és Sipos András gyerekkori háborús élményeit feldolgozó alkotásokat vetítenek.
Vizuál aukció

Színek, realizmusok, meglepetések - a Kieselbach Galériában

Tavaszi aukciója előtt a Kieselbach Galéria ismét megrendezi eladással egybekötött kiállítását. A csütörtökön nyíló tárlaton több mint 150 műtárgyat, klasszikus, modern és kortárs alkotást csodálhatunk meg.  
Vizuál filmio

Az újrakezdés filmjei

Egyre közelebb kerül az újranyitás gondolata, bár a bemutatókat még halogatják, de előbb-utóbb moziba is mehetünk. Addig is öt olyan klasszikus magyar filmet ajánlunk a Filmio kínálatából, amelyekben a hősök élete teljesen más irányt vesz.
Vizuál hír

Oscar-jelölt kisfilm is szerepel az idei Friss Hús Nemzetközi Rövidfilmfesztivál programjában

Rekordszámú, 27 nemzetközi filmet vetítenek a május 27. és június 2. között megrendezésre kerülő 9. Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztiválon. A Toldi mozin kívül több szabadtéri helyszínen is zajló szemlén bemutatkozik az Oscarra jelölt Genius Loci is.
Vizuál interjú

„Ahol csak tomboló ováció van, ott valami bűzlik” – Interjú a szobordöntésben érintett alkotóval, Szalay Péterrel

Egy műalkotás élete nem ér véget az alkotó műhelyében, a befogadók által válik egésszé, teljessé. A mű hatást vált ki, ami párbeszédet generál közönség és alkotás között, de meddig tart a szólásszabadság joga és mi védi a szabad művészi alkotás méltóságát?