Vizuál

Aki arcot adott a menekülteknek – Vranik Roland

2018.11.30. 13:40
Ajánlom
Tarr Béla egykori rendezőasszisztense már első filmjével, a Fekete kefével beírta magát a magyar filmtörténetbe. Legutóbbi filmje, Az állampolgár a menekült lét és a befogadás viszonyát boncolgatja. Vranik Roland a KULT50-ben megjelent portréja.

A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

Az ezredforduló után megjelent, új magyar filmes generáció rendezőinek többsége hagyományos pályán került a szakma körforgásába, elvégezve a Színház- és Filmművészeti Főiskola (2000-től Egyetem) rendezői szakát. Hogy nem ez az egyetlen járható út, azt többek közt a legelső nagyjátékfilmjével máris Filmszemle-fődíjat kiérdemlő Vranik Roland mutatta meg.

A filmezést a kilencvenes években a Positive Production nevű alkotói stúdióban kezdte, amelynek filmművészetis hallgatók mellett olyan fiatalok is tagjai voltak, akiket nem vettek fel a főiskolára, vagy nem is jelentkeztek oda – például Antal Nimród vagy Vranik Roland. Nagyjátékfilmes munkái előtt nyolc évig élt és dolgozott külföldön (egy rövid amerikai és izraeli kitérő után Hollandiában telepedett le hosszabb időre), majd rövidfilmeket és reklámokat kezdett rendezni.

Első meghatározó filmes tapasztalatának azt a három-négy hónapos időszakot tartja, amikor Tarr Béla 2000-ben megjelent, Werckmeister harmóniák című filmjének monumentális, három évet felölelő forgatásán vehetett részt rendezőasszisztensként.

Önálló rendezői bemutatkozására ezután még öt évet kellett várni: az alkalmi munkaként kéménysepréssel is foglalkozó barátja történeteiből kiinduló, de később a valóságtól elemelt, abszurd mozivá alakult Fekete kefe első producere egy idő után lemondott a filmről, de többek közt Török Ferenc közbenjárásával sikerült új finanszírozókat találni.

vranik_roland_toronto_euff-181034.jpg

Vranik Roland Torontóban átveszi az Európai Uniós Filmfesztivál közönségdíját Az állampolgár című filmért (Fotó/Forrás: Filmalap)

Vranik szereti hangsúlyozni, hogy bár rendezőként az ő neve szerepel a stáblistán, a Fekete kefe nem létezne Pohárnok Gergely nélkül, aki operatőri munkája mellett a forgatókönyvírásban is részt vett, és ő győzött meg mindenkit arról, hogy a film abszurditásához a fekete-fehér képi világ passzol leginkább. A 2005-ös Magyar Filmszemlén a produceri és az operatőri díj, valamint a diákzsűri különdíja mellett a legjobb filmnek járó elismerést is a Fekete kefe kapta.

A díjaknak köszönhetően második rendezése, a 2009-es Adás már könnyebben összejött. A magyar „művészfilmes” normákhoz képest szokatlan, disztópikus alkotás alapötletének ma már a Black Mirrorban lenne a helye: a monitorok és a tévék egyik pillanatról a másikra sötétbe borulnak, a képhiány sokkjából pedig egy új alapokra helyezett társadalom kezd kiépülni.

Ezután újabb hét évnek kellett eltelnie, hogy immár a Filmalap rendszerében új lehetőséget kapjon Vranik. Bár Az állampolgár című harmadik filmjét – már csak annak 2017-es hazai premierdátuma miatt is – könnyű lenne a migrációs válságra reagáló alkotásnak nézni, az efféle hatásvadászattól messze áll (a forgatókönyv-fejlesztési pályázatot is még 2014 februárjában nyerte el). Korábbi rendezéseihez képest Az állampolgár egy klasszikus narratívájú film, amely Magyarországon élő menekültekről szól, de Vranik szerint a témája időtlen:

egy menekült 20 évvel ezelőtt is kiszolgáltatott volt, most is kiszolgáltatott, és 20 év múlva is az lesz.” (hvg.hu)

allampolgar_mozikepek3-180340.jpg

Máhr Ágnes és Dr. Cake-Baly Marcelo Az állampolgár című filmben (Fotó/Forrás: Mozinet)

Ha filmnyelvileg ezúttal vissza is vett a kísérletezgetésből, Az állampolgár szereplőválogatása annál szokatlanabb volt. A két bevándorló főhős korábban sohasem színészkedett: a Bissau-Guineából a háború elől Magyarországra menekült, biztonsági őrként dolgozó főszereplőt, Wilsont alakító Cake-Baly Marcelót az utcán szólította le a rendező, míg a kitoloncolás ellen küzdő, perzsa Shirint játszó iráni Arghavan Shekarit (aki civilben divattervező, jógaoktató és óvodai angoltanár) úgy ajánlották neki.

A filmben Wilson sorozatosan elbukik az állampolgársági vizsgán, ezért felkér egy mátyásföldi tanárnőt, hogy korrepetálja, majd kettejük szerelemmé alakuló történetébe csatlakozik be a kilátástalan helyzetben lévő Shirin. Amikor Vranik 2012-ben kitalálta, hogy magyarországi menekültekről készít filmet, még nem tudta, milyen irányba viszi a cselekményt, de később, a témában elmerülve azt tapasztalta, hogy akármi is történjen a nagypolitikában, a magyarok alapjában véve befogadóak. Erről így nyilatkozott a 444.hu-nak:

A tömegpszichózist külön kell kezelni. Mi nem vagyunk tömeg, és Az állampolgár pont erről szól, hogy arca lesz, emberré válik az a fekete sereg, amitől éppen retteg Európa.”

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>

Fejléckép: Vranik Roland (Kaszás Tamás)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Koronavírusban halt meg Böröndi Tamás

A Vidám Színpad 65 éves igazgatójának nem volt alapbetegsége - tudta meg a Blikk.
Klasszikus

Átadták a Junior Prima Díjakat zeneművészet kategóriában

Idén is tíz fiatal tehetség vehette át a Junior Prima Díjat zeneművészet kategóriában csütörtökön, a járvány miatt online közvetített díjátadón.
Jazz/World

Debussy a klasszikus címkéje nélkül

Megjelent Harcsa Veronika, Razvaljajeva Anasztázia és Fenyvesi Márton első közös lemeze, amelyen Debussy-dalok hallhatók modern és izgalmas köntösben, úgy, ahogy még biztosan nem találkoztunk velük. Hiányzik az a hang, amit ez a megjelenés képvisel.
Vizuál

Spilák Klára rövidfilmes alakítását díjazták New Yorkban

A magyar színésznőt az SZFE hallgatójának, Rosanics Patrik diplomamunkájában nyújtott alakításáért díjazták.
Plusz

Black Friday helyett válaszd a fenntartható életet!

Fogyasztás helyett boldogság, pénz helyett élet! Ezt üzenik ismert művészek, köztük Vecsei H. Miklós, Pokorny Lia és Kollár-Klemencz László.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Firenzében díjazták Lakos Nóra filmjét

Lakos Nóra HAB című alkotása nyerte a nagy múltú firenzei Cinema e Donne nemzetközi filmfesztivál legjobbjának járó Gilda-díjat.
Vizuál magazin

Aki egyszer legyőzte Chuck Norrist – ma lenne 80 éves Bruce Lee

Alig néhány szerep fűződik a nevéhez, Bruce Lee-t azonban a legnagyobbak között tartja számon a filmipar. Sokoldalúságát mi sem bizonyítja jobban, minthogy harcművészként, színészként, rendezőként, producerként és forgatókönyvíróként is megállta a helyét. Mindössze 32 éves volt, amikor elhunyt, halálának körülményei pedig máig tisztázatlanok.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Színház az egész

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az idén 85 éves Törőcsik Mariról mesél.
Vizuál hír

Mads Mikkelsen érkezik Johnny Depp helyére a Legendás állatok és megfigyelésük folytatásában

Miután a Warner Bros. Filmstúdió megvált a bántalmazás miatt botrányba keveredő Johnny Depptől, a rajongók a közösségi médiában követelték a színész visszavételét. A stúdió azonban nem engedett a nyomásnak és csütörtökön bejelentette: Mads Mikkelsen veszi át Grindelwald szerepét a Legendás állatokban.
Vizuál interjú

Milyen munka áll Az Év Múzeuma díj mögött?

A múzeumok szakmai szervezete, a Pulszky Társaság idén először ítélte oda Az Év Múzeuma díjat egy tisztán kortárs művészeti profilú múzeumnak. Mennyi munka áll amögött, hogy a Ludwig lehetett a nagy múzeumok kategóriájának nyertese? Dr. Fabényi Juliával, az intézmény igazgatójával beszélgettünk.