Vizuál

Aki művészetet csinált a kurátori tevékenységből: Oltai Kata

2018.11.09. 15:20
Ajánlom
A self-brandingben legalább olyan jó, mint az általa nagyra tartott művészek és művek pozicionálásában. Következetes, hangadó, társadalomkritikus személyiség. Oltai Kata Kult50-ben megjelent portréja.

A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

„Ami fontos neked, abban nem szabad meghozni olyan kompromisszumot, amit nem vállalnál mindenki előtt vagy minden helyzetben” – vallotta meg az Artmagazinnak Oltai Kata művészettörténész, kurátor. Művészettörténetből és franciából diplomázott az ELTE-n, 2008-ban kezdett dolgozni a Ludwig Múzeum kurátoraként. Olyan tárlatok köthetőek a nevéhez, mint a Gerber Pál-életmű-kiállítás és a Rita Ackermann-kiállítás, de ő koordinálta a Moholy-Nagy László-retrospektívet és a Martin Munkácsi-tárlatot is. Ezt a szakmai csúcsnak számító kurátori széket cserélte szabadúszásra 2012 áprilisában.

„A hazai kortárs vizuális kultúra egyik nehézsége a kommunikáció, az együtt gondolkodás és a projektépítés mechanizmusának hiánya”

– jelentette ki. Ennek orvoslására 2011-ben Nánási László fotográfussal együtt létrehozták az ÁTLÁTÁS projektet. A Fiatalok Fotóművészeti Stúdiójának kilenc alkotóját és hat budapesti non- és for-profit galériát összefogó program célja az volt, hogy „művész és kurátor megtanuljon közösen koncepciót hangolni, térben gondolkodni, felmerülő problémákat megoldani, a kiállítóhellyel kommunikálni”. A kezdeményezés sikerét mutatja, hogy 2014-ben ÁTLÁTÁS 2 címmel ismét elindították a programot.

Az ő munkája az Arcok című Déri Miklós-könyv, illetve a MissionArt Galériával közösen kiadott, Ujj Zsuzsi fotográfiai munkásságát feldolgozó kötet. Harmadik alkotóként részt vett Borsos Lőrincékkel közösen az Önkritikus portré című kiállítássorozat létrehozásában.

Oltai Kata hagyományos kurátori tevékenységével sem hagyott fel. „Számomra a kívülállás nem a távolmaradást jelenti, hanem hogy explicit nem foglalok állást semmi mellett és ellen sem. Ha hagyják, hogy azt csináljam, amiben hiszek, akkor működik, ha nem, akkor azonnal felállok” – hangsúlyozta az Artportalnak. Már függetlenként rendezett kiállítást többek közt a kArton és a Deák Erika Galériában, a Mai Manó Házban és a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban. Utóbbiban

2014-ben a Bőrödön viseled című kiállítás a társadalmi szerepek, az egyéniség felépülésének, a kulturális identitás és szubkulturális attribútumok kérdését feszegette, a társadalom teremtette egyenruhák vagy a divat problémáját sem hanyagolva.

Ennek folytatásaként is értelmezhető a 2018 márciusában bezáró, Golden Boundaries című tárlat, ahol a kamaszok és a hozzájuk kötődő szubkultúrák kerültek a középpontba.

„Én azt gondolom, hogy nincs képzőművészet, meg valamilyen másfajta művészet, hanem van a vizuális kultúra, amibe egy csomó minden beletartozik.” (Artmagazin) A vizuális kifejezés határait pedig nem húzza meg a kiállítótereknél, sőt általában a tereknél sem, kiterjeszti a személyekre.

„Szerintem a külsőnk irányított jelrendszer, kódrendszer millió kulturális toposszal, ezzel tudatosan játszani szórakoztató”

– válaszolta az Origo kérdésére. A fentiek szellemében nem meglepő, hogy Oltai saját magát is ilyen reprezentációs felületnek tekinti. 2016-ban Konfekció néven butikot nyitott a VIII. kerületi Víg utcában, ahol használt ruhákat árulnak, ezzel többek közt a tudatos fogyasztást, a divatkritikusságot, az „antikereskedelmi üzletpolitikát” támogatják. Az üzletet a 2016 októberében indított FERi – feminista projektgaléria gazdasági lábának is szánták. Az egykori autószerelő műhelyből kialakított, 18 négyzetméteres, a white-cube kiállítóterektől tudatosan különböző helyszín nem képvisel művészeket, Oltai hívja meg oda az alkotókat.

Következetesen kiáll elvei mellett, állandó társadalomkritikus hozzáállása a reklámok, a közbeszéd vagy a művészet problematikus megnyilvánulásaira is rámutat.

„A kortárs művészet lényege: arról gondolkodj, és azzal teremts kapcsolatot, ami körülötted van! Ez kritikai attitűd. Helyesled, nem helyesled, megindoklod. Ezt nem tanítják az iskolában. A kortárs művészet azért kihívás, mert saját magaddal is szembe kell nézni, amit itthon nem szeretnek megtenni sem a hétköznapokban, sem a kiállításokon.” (Népszabadság)

(Címlapkép: Nedeczky Virág)

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Tánc

Cáfolja a megszűnésről szóló hírt az Experidance

A társulat ma adott ki sajtónyilatkozatot, melyben „egyértelműen és határozottan visszautasítják” azt a hírt, mely szerint feloszlanának.
Vizuál

Róbert bácsi – jótevő vagy csaló?

A nagylelkű adakozót mindenki csak így ismerte Budapesten: Róbert bácsi. A városhoz tartozó egyik jellegzetes figura volt ő. Hogy ki is ő valójában, az már a kortársaknak is komoly fejtörést okozott, sőt rendőrségi nyomozás is volt az ügyben..
Színház

Mercedes Benz premier az Esterházy-családdal

Április 13-án magyarországi ősbemutató keretében mutatta be a Vörösmarty Színház Esterházy Péter utolsó drámáját, a Mercedes Benzet Szikora János rendezésében. A történelmi revüt az Esterházy-család tagjai mellett Presser Gábor zeneszerző is megtekintette.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál tűz

Kimentették a Notre-Dame festményeit

Az utolsó festményeket, 15 darab 17. századi képet is átszállították pénteken a tűzvész pusztította párizsi Notre-Dame-ból a Louvre múzeumába, miután a műkincseket és ereklyéket már az elmúlt napokban kimenekítették a katedrálisból.
Vizuál morphoto

KÉP-regény: A Notre-Dame lángjai

Ezt az egészet igazándiból sosem akartam megírni, de most olyan helyzetet teremtett az élet, hogy egyszerűen muszáj! 1992 nyarát Párizsban hédereltem végig egy cimbimmel, és ez megváltoztatta az egész életemet. Előtte ugyanis szerelmes voltam, utána meg már nem. Miközben állítólag Párizs a szerelmesek városa. Hát, nekem sikerült ezt is inverzben lehozni!
Vizuál Cannes 2019

A nagy visszatérők fesztiváljának ígérkezik Cannes

Jim Jarmusch zombifilmjével nyílik a 72. cannes-i fesztivál május 14-én. Visszatér és versenybe száll az Arany Pálmáért Pedro Almodóvar, Ken Loach, Xavier Dolan, Terrence Malick és a Dardenne fivérek is, a zsűri elnöke Alejandro González Inárritu lesz.
Vizuál fényképTár

Róbert bácsi – jótevő vagy csaló?

A nagylelkű adakozót mindenki csak így ismerte Budapesten: Róbert bácsi. A városhoz tartozó egyik jellegzetes figura volt ő. Hogy ki is ő valójában, az már a kortársaknak is komoly fejtörést okozott, sőt rendőrségi nyomozás is volt az ügyben..
Vizuál interjú

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel.