Vizuál

Akinek a neve egyet jelent a Bauhausszal

– Walter Gropius
2019.07.05. 15:30
Ajánlom
Egyes elbeszélések szerint rajztudása hiányát próbálta pótolni a "szintetikus műalkotások" létrehozásával. Az ismert személyek esetében nem szokatlan pletyka azonban nem magyarázza, hogyan tervezte volna meg ikonikus épületeit. 1969. július 5-én halt meg Walter Gropius német építész, iparművész. 

Berlini építészcsaládban született 1883. május 18-án. Apja és nagyapja példáját követve ő maga is az építészetet választotta hivatásául.

Diplomájának megszerzése után, 1908-ban Peter Behrens cégénél helyezkedett el, munkatársa volt többek között Ludwig Mies van der Rohe és Le Corbusier is.

1910-ben Adolf Meyerrel nyitott önálló irodát, első sikerük az alsó-szászországi Fagus Werk racionális, egyszerű vonalakból, nagy üvegfelületekből álló ipari épülete volt, amely ma már az UNESCO világörökségi listáján is szerepel. A történelmi építészet formavilágát, az ipari környezetre is ráerőltetett palotahomlokzatok, íves ablakzáródások elemeit Gropius elsőként cserélte racionális, tiszta, egyszerű, egyenes vonalakra, összefüggő, nagy üvegfelületeket alkalmazott, ezáltal az épület külső-belső megjelenése összhangba került az ipari termelés racionalizmusával.

Ennél az épületnél fordult meg a homlokzati anyagok aránya: a modern anyagok, az üveg, a könnyű mellvédek váltak uralkodóvá, a tömör falazat pedig díszítőelemként, új funkcióban jelentkezett.

Behrens_Assistenten_im_Atelier_1908-145828.jpg

Peter Behrens öt asszisztense munka közben: (balról) Mies van der Rohe, Meyer, Hertwig, Weyrather (hátul), Krämer, Gropius (egy tervvel) (Fotó/Forrás: wikipedia)

Gropius magánéletét alaposan felforgatta az első világháború kitörése és a zeneszerző Gustav Mahler özvegyével, Almával való kapcsolata. A független, vonzó, a művészetekben jártas Alma férje halála után rövid ideig a képzőművész Oskar Kokoschka karjaiban vigasztalódott, majd az egyre terhesebbé váló szerelmi kapcsolatból Gropiushoz menekült. 1915-ben, a katonai szolgálatát teljesítő Gropius egyik eltávozásán keltek egybe, s 1916-ban született meg lányuk, Manon Gropius. (Manon alig tizennyolc évesen halt meg gyermekbénulásban, az ő emlékére írta hegedűversenyét Alban Berg.) Miközben Gropius a fronton harcolt, felesége az író Franz Werfel iránt lobbant szerelemre, és 1918-ban fiút is szült neki. A házasságtörés kitudódása után Gropius elvált, magánélete 1923-ban rendeződött, amikor Ise Frankot vette feleségül, aki élete végéig társa maradt.

Gropius 1919-ben Weimarban igazgatóként Bauhaus néven egyesítette és átalakította az iparművészeti és a képzőművészeti iskolát, valamint a képzőművészeti akadémiát.

Az általa létrehozott intézmény megszüntette az építészet, a képzőművészet és a technika különállását, megvalósítva az összművészet, a Gesamtkunstwerk gyakorlatát. Elsődleges célja az volt, hogy felszámolja a historizmust, a célszerűséget, a tárgyiasságot és a világos kifejezésmódot helyezte előtérbe. A Bauhaus növendékeinek az első évben egy kézműves szakmát kellett elsajátítaniuk, csak azután következett a művészképzés. A diákok két- és háromdimenziós terveket készítettek, s tanulmányozták a formák, színek és textúrák lélektani hatásait.

Alapelvük volt, hogy a tanár segítse a diákot saját szemlélete kialakításában, ne kényszerítse rá a saját módszereit.

Az egyedi termékeket a gépi termelés prototípusainak szánták, s a Bauhaus-stílust geometrikus formák, sima felületek, az alapszínek és a modern anyagok alkalmazása jellemezte. Rendkívül furcsa, hogy az alapító, aki mindezt kitalálta és megvalósította, valójában nem tudott rajzolni, és emiatt egész pályafutása során másokra volt utalva. Tanulóévei alatt egy asszisztenst alkalmazott, hogy iskolán kívüli feladatait elkészítse. Lehet, hogy ezen a hiányosságán akart túllépni esetleg nagyravágyó elképzelés hajtotta a Gesamtkunstwerk felé, de annyi bizonyos, hogy a Bauhaus iskolában létrehozott művek a "szintetikus műalkotás" legeredetibb példányai. Később az orosz konstruktivisták és a francia építész, Le Corbusier alkotásait megismerve átszervezte, majd a nagyobb anyagi támogatás reményében Dessauba költöztette az iskolát. A Bauhausban olyan művésztársakkal tanított együtt, mint Moholy-Nagy László, Oskar Schlemmer vagy Vaszilij Kandinszkij.

Több híressé vált épületet tervezett, köztük a dessaui Bauhaus öt épületből álló együttesét.

Bár mindig tiltakozott az ellen, hogy épületeit valamilyen stílusba sorolják, a dessaui épületek, főként a lakóházak tisztán mutatják azokat a stílusjegyeket, amelyeket joggal nevezhetünk Bauhaus stílusnak.

1934-ben elhagyta a fasizálódó Németországot és Angliában, majd 1937-től az Egyesült Államokban telepedett le. A Harvard Egyetem építészeti professzora, majd tanszékvezetője lett, 1946-ban megalapította a The Architect Collaborative (TAC) nevű irodát, s elnyerte a Harvard posztgraduális épületének tervezését. A Massachusetts állambeli Lincolnban egykori bauhausos társával, az építész és formatervező magyar Breuer Marcellel dolgozott együtt a saját maga számára tervezett Gropius-házon és a pittsburghi New Kensington lakótelep épületein (tanítványai között is akadt magyar, Molnár Farkas). Az ő kézjegyét viseli többek között az Egyesült Államok athéni nagykövetsége, a PanAm New York-i székháza (ma a MetLife épülete) és a bagdadi egyetem épülete.

A múlt század egyik legnagyobb hatású építésze 1969. július 5-én halt meg Bostonban, nyolcvanhat éves korában. Emlékét épületei mellett Berlinben az általa tervezett városrész, a róla elnevezett Gropiusstadt is őrzi.

A Bauhaus alapításának 100. évfordulója alkalmából Németországban több száz rendezvény, újonnan nyíló múzeum, kiállítások, fesztiválok, konferenciák várják az érdeklődőket. Az ünnepségsorozat egyik központja Berlin mellett Weimar, ahol áprilisban nyitotta meg kapuit az új Bauhaus Múzeum Heike Hanada berlini építész tervei alapján. A másik újonnan létesített múzeum, a spanyol Addenda Architects építészeti iroda munkája Dessauban létesült és szeptembertől látogatható.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Megütközéssel fogadta Bolyki György állításait a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyelőre nem kíván érdemben reagálni Bolyki György lapunknak tett kijelentéseire, ám jelezték, megütközéssel fogadták az interjúban szereplő, a valóságnak nem megfelelő állításokat.
Vizuál

Vecsei H. Miklós: „Nagyon remélem, hogy a Szép csendben bátorságot ad” 

„Végre egy gondolat, ami nem bűnöst és vádlottat hirdet, hanem a viszonyok teljes újragondolását” - mondja Vecsei H. Miklós a Szép csendben című új magyar filmről, amelyből egy nappal a bemutató előtt több filmrészlet is felkerült a netre. Mutatjuk.
Klasszikus

Schiff András összerúgta a port a Montréali Szimfonikusokkal

A Montréali Szimfonikus Zenekar állítja: nem gondolják, hogy Schiff András tud vezényelni. A magyar muzsikus október végén dirigálta a kanadai zenekart, akkor történt az összetűzés.
Klasszikus

Ők azok az „amatőr karmesterek”, akik vezényelhetik a Fesztiválzenekart

Először hirdettek amatőröknek karmesterpályázatot, melynek eredményeként egy jogász, egy aneszteziológus, egy korrepetitor és egy csellóművész vezényelheti a Budapesti Fesztiválzenekart.
Klasszikus

Húszévesen már fesztivált alapított: Balog Alexandra

November 16-án szombaton mutatkozik be a Budapest Music Centerben szólistaként a Londonban diplomázó Balog Alexandra, aki alig 20 évesen alapította meg a Bozsoki Zenei Fesztivált és nemzetközi Nyári Akadémiát. Beethoven, Schubert és Kecskés D. Balázs művei hangoznak fel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál interjú

„Ne azon botránkozzunk meg, hogy meztelen gyerektesteket mutogatok, hanem a valóságon!”

A karizmatikus hatvanas zenetanár és az újonnan érkezett tinédzserlány közötti furcsa viszonyt igyekszik kibogozni a zenekar tehetséges szólistája, Dávid. Nagy Zoltán bemutatkozó filmjében főhős és néző egyaránt a rejtett jelek és a sorok közt rejlő lényeg felkutatására van ítélve.
Vizuál ajánló

10 film, amit novemberben látni kell

Méghozzá moziban, nagyvásznon, amíg csak lehet! Szubjektív összeállításunkban a hazai mozipremierek novemberi kínálatából válogattunk Juliette Binoche új filmjétől kezdve Mika Kaurismäkin át Scorseséig, sőt egészen Woody Allenig.
Vizuál ajánló

Vasárnap megdőlhet a magyar árverési rekord

Mérföldkő és korszakváltás a magyar műtárgypiacon. Száznál is több 1945 és 2000 között készült műalkotás látható a Virág Judit Galéria tematikus aukciós kiállításán, melynek anyagából vasárnap rendeznek árverést a Budapest Kongresszusi Központban.
Vizuál ajánló

Milyen az európai identitás? – Sundance-nyertes dokumentumfilm a LUX Filmnapokon

Macedón feminista filmszatírát, dán oknyomozó dokumentumfilmet és spanyol politikai thrillert kínál a LUX Filmnapok programja november 13. és 15. között az Urániában. A belépés díjtalan, a LUX Filmdíjra érkező szavazatokat 2020. január 20-ig várja az Európai Parlament.
Vizuál magazin

Vecsei H. Miklós: „Nagyon remélem, hogy a Szép csendben bátorságot ad” 

„Végre egy gondolat, ami nem bűnöst és vádlottat hirdet, hanem a viszonyok teljes újragondolását” - mondja Vecsei H. Miklós a Szép csendben című új magyar filmről, amelyből egy nappal a bemutató előtt több filmrészlet is felkerült a netre. Mutatjuk.