Vizuál

Aktuálisabb aligha lehetne – mozikban az elmúlt évek legerősebb abortuszfilmje

2022.05.06. 09:05
Ajánlom
Végre a magyar mozikba is eljutott Eliza Hittman pokolian erős alkotása, a Soha, néha, mindig. Őszinte és megrázó történet egy amerikai kisvárosban elmagányosodó fiatal lányról, egyben pontos látlelet korunkról – és nem csak a tengerentúlon érvényes.

Eliza Hittman sokszorosan díjnyertes filmjét 2020-ban mutatták be a Sundance Filmfesztiválon, ahol azonnal különdíjat nyert az amerikai moziban ritkaságszámba menő realizmusa és témaválasztása miatt, majd rá egy hónappal a Berlinalén debütált, ott Ezüst Medve-díjat nyert, és a pandémia ellenére is a legelismertebb filmek egyikévé vált az elmúlt években. Aki látta, nem tudott kitérni a hatása elől.

Most, két évvel később, a magyar mozikba is eljutott a Pannonia Entertainment filmforgalmazó cégnek köszönhetően a Never, Rarely, Sometimes, Always (vagy egyszerűen az NRSA), a kortárs amerikai függetlenfilm egyik legjobbja. Nem kétséges, az elmúlt évek legerősebb abortusz-filmjéről van szó, amely éppen egyszerűségével és feszültségteremtő képességével teremt maradandó hatást. Ereje talán Cristian Mungiu 2007-es Arany Pálma-díjas filmjéhez, a 4 hónap, 3 hét, 2 naphoz mérhető.

Vajon sejtette-e a rendező, hogy két évvel a bemutató után is ennyire aktuális lesz a mondanivalója?

Valószínűleg igen. Nem véletlenül tartott majd’ hét évig elkészíteni ezt a filmet, és nem véletlenül szállt be produkciós partnerként a brit BBC. Az abortuszkérdés még mindig megosztja az amerikaiakat (is), és kifejezetten nehéz forrásokat találni erre a témára.

soha6-124743.jpg

Soha, néha, mindig (Fotó/Forrás: Pannonia Entertainment)

Pár napja jött a hír, hogy Oklahomában texasi mintára szigorították az abortusztörvényt, korábban Kentuckyból, Arkansasból, Ohioból és Tennessee államból is hasonló hírek érkeztek. Legújabban pedig egy, a Legfelsőbb Bíróságról kiszivárgott tervezet váltott ki hatalmas felháborodást, miszerint elvennék az abortuszhoz való alkotmányos jogot az amerikai nőktől. Nem csoda, hogy ezekben a hetekben mindennaposak az abortusz ellen és mellette szóló tüntetések az Egyesült Államokban.

Egy fontos jelenetben a film is megmutatja ezt a jelenséget, és azt csak remélni lehet, hogy nem hiába legalizálták 1973-ban a nők önrendelkezési jogát a nem kívánt terhesség megszakítására.

Magyarul a Soha, néha, mindig címet kapta a film, vagyis hiányzik a fordításból a „ritkán” kifejezés, holott az eredeti négy szónak rendkívül fontos dramaturgiai szerepe van a történetben. Ez az a négy kifejezés, amivel az abortuszklinikán kitöltendő űrlap kérdéseire kell válaszolnia a főhősnek, a 17 éves Autumn nevű lánynak, akiről így még árnyaltabb kép rajzolódik ki bennünk.

Színes expozícióval indít a rendező: egy iskolai előadáson járunk valahol Pennsylvaniában, Elvis és Beach Boys imitátorok lépnek fel a színpadon. Autumn (Sidney Flanigan lélegzetelállító alakítása) egy szál gitárral énekli a The Exciters hatvanas évekbeli slágerét, amikor egy srác durván bekiabál neki a nézőtérről. Nem sokkal később kiderül, hogy terhes, látjuk a rémületét, és pontosan tudjuk, amit ő maga is megfogalmaz később: nem áll készen az anyaságra. Vajon hova forduljon és ki segíthet neki? A családja biztosan nem. Nevelőapja egyszerűen utálja, anyja mintha feladta volna. Szerencsére unokatestvére, Skylar (Talia Ryder) mellé áll, és a két lány titokban New Yorkba utazik, mert csak ott nyílhat lehetőség a terhesség megszakítására.

A hajnali sötétben indulnak busszal és kora estére érkeznek Manhattanbe, a központi pályaudvarra. Tél van, kevés a pénzük, nem ismerik a nagyvárost, nincs hol aludniuk, és egy nagy bőröndöt is cipelnek magukkal. Hogy pontosan minek, az nem derül ki, de metaforaként jól működik: a világ súlya telepedik rájuk.

Lépésről-lépésre a női összetartás ereje lendíti tovább a cselekményt,

látleletet kapunk az amerikai abortuszklinikák működéséről, az éjszakai New Yorkról, de nem maradnak el a finoman rezgő, már-már elemelt összenézések sem, egy bowling klub karaoke jelenete, egy pályaudvar magánya.

Pontos és érzékeny alakítások sorozatát kínálja a film, a segítő szakemberektől kezdve a véletlenül megismert srácig. Az meg szinte magától értetődik, hogy semmi sem olyan egyszerű, mint ahogy a lányok gondolták, még New Yorkban sem, de a road movie, mint az élet, sodor magával, és a felnövéstörténet sem kerülhető el.

Autumn és Skylar alakjában egyszerre fedezhetjük fel az elszigetelt környezetben élő nők, az elmagányosodó tinédzserek és a hétköznapi (rendszerszintű) abúzus elszenvedőinek a történeteit, mégis bármilyen elhagyatottak és kiszolgáltatottak ezek a lányok, elszántságuk nem lehet hiábavaló. És ebben nagyon is amerikai, és vállaltan feminista Eliza Hittman nézőpontja: van segítség – üzeni, van megoldás, és odafigyelünk egymásra.

Soha, néha, mindig

Forgalmazó: Pannonia Entertainment
Bemutató: 2022. május 5.

Fejléckép: jelenet a Soha, néha, mindig című filmből (forrás: Pannonia Entertainment)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Tánc

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.
Klasszikus

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Zenés színház

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Vizuál

Goya, Tiepolo, Canaletto – Újra láthatóak a Régi Képtár kincsei

Megújult terekben, újrarendezve nyílt meg a Szépművészeti Múzeum Régi Képtárának új állandó kiállítási egysége. Immár hat évszázad európai művészeti irányzatairól és a legfontosabb alkotóiról kaphatunk átfogó képet, a korai gótikától egészen a klasszicizmus korának művészetéig.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Fenntartható? - Az újrahasznosítás és a lassulás jegyében jön a Műtárgyak éjszakája

A fenntarthatóság lesz a kiemelt témája a VI. Műtárgyak éjszakájának, amely ötven budapesti és néhány vidéki helyszínen csaknem száz művészeti sétával, tárlatvezetéssel, szakmai előadással, műterem-látogatással és egyéb programmal invitálja a látogatókat május 26. és 28. között.
Vizuál hír

Jobbnál jobb filmekkel jön az Artmozik éjszakája

Premier előtti vetítések és az elmúlt évek legjobb filmjei várják a filmrajongókat az idei Artmozik éjszakáján, május 20-án késő délutántól másnap hajnalig, öt fővárosi moziban. Ezúttal is filmről filmre vándorolhatunk a Művész, a Puskin, a Toldi, a Tabán és a Kino Cafe mozik között.
Vizuál ajánló

100 éve lappangó remekműveket árverez el a Virág Judit Galéria

A 25 éves Virág Judit Galéria jubileumi aukcióján Rippl-Rónai József, Vaszary János és Kádár Béla kivételesen értékes alkotása is kalapács alá kerülnek. Mindhárom festmény eddig magángyűjteményekben rejtőzött. A művek két héten át ingyenesen megtekinthetők a Falk Miksa utcai galériában. 
Vizuál Film

Ukrajna árnyékában - Ma kezdődik a 75. cannes-i fesztivál

Több mint 35 ezer szakmai résztvevő és mozirajongó részvételével kezdődő fesztivál hivatalos programjában 21 film versenyez az Arany Pálmáért. Az évfordulós seregszemlét három év után ismét a megszokott időpontban rendezik meg, és a koronavírus-járvány miatti korábbi óvintézkedések is megszűnnek.
Vizuál ajánló

A fény, a hang és a művészet labirintusa - Cinema Mystica a Margitszigeten

Magyarország első immerzív, digital art kiállítását május 13. és június 5. között rendezik meg a város legújabb kulturális helyszínén, a margitszigeti Kristály Színtérben. Az új médiumokat felvonultató tárlat egy érzékszervi utazás, mely 16 egyedi installáción vezet végig