Vizuál

Amikor az apák helyét a történelem veszi át – kritika az Árváról

2025.10.22. 13:40
Ajánlom
Mi marad egy nemzetből, ha a múlt elveszi tőle az apákat és a reményt? Nemes Jeles László új filmje a kollektív árvaság és a személyes hiány története, amelyben ráismerhetünk az ’56 utáni magyar társadalom megroppanására. De vajon milyen esélyekkel indul az Oscaron? Árva kritika.

Nemes Jeles László harmadik nagyjátékfilmjében ismét a történelmi traumák felé fordul, az Oscar-díjas alkotó új rendezésében ezúttal egy nemzedék, vagy még inkább egy nemzet elárvulásáról, apahiányáról beszél. Hol húzódik a határ egyéni és kollektív sorsok között? Tekinthető-e bűnösnek az áldozat, és megmentőnek a bűnös?

És mit kezdjen ezzel egy gyermek, aki a történelem gyorsan változó forgatagában még meg sem tapasztalhatta, mit jelent a szeretet?

Az ’56-os forradalom után játszódó történet főhőse a fiatal Andor (Barabás Bojtorján). Édesanyja (Waskovics Andrea) zsidó származása miatt a háború idején kénytelen volt árvaházba adni a fiút, hogy legalább őt megmentse. Később mégis egymásra találnak, és nehéz körülmények között ugyan, ha nem is meghitten, de élnek. Bár az anya egyre kevésbé, Andor még bízik a lehetetlenben: hogy a lágerből mégiscsak hazatér a háború alatt eltűnt édesapja. Különböző tárgyi emlékeken és ismerősök elbeszélésein keresztül lassacskán felépíti magában, milyen is lehetett az ő apja, Hirsch, aki már afféle mitikus alakká hatalmasodott benne. Ez a vágykép azonban hamar összeomlik, amikor egy napon betoppan az életükbe egy ismeretlen vidéki hentes (Grégory Gadebois), aki valamiért úgy gondolja, Andor valójában az ő gyermeke. A gyermek azonban képtelen elismerni apjának Berendet, ezt a visszataszító, agresszív férfit.

ARVA_4k_orig_TIFF16_sRGB_00056341_small-125355.webp

Jelenet az Árva című filmből (Fotó/Forrás: Mozinet)

Az Árva a rendező korábbi alkotásaihoz képest sokkal hagyományosabb filmnyelvet használ: az alkotók nem kísérleteznek, nem csábítják elemzésre a nézőt, sokkal inkább egy személyes történetet próbálnak elmesélni, ami így vagy úgy, de mindannyiunkat érint. A soha nem látott, de a gyermek fejében élő apaideál, majd a betoppanó zsarnok közti feszültség értelmezhető akár vallási, de még inkább politikai-történelmi metaforaként is. A világháború következményeit nyögő ország még tett egy utolsó, erőn felüli kísérletet arra, hogy kezébe vegye sorsát, de a forradalom leverésével minden illúziója szertefoszlott. Andor lelki válságában a társadalom kollektív összeroppanására, elárvulására ismerhetünk rá. Ebben az állapotban pedig két választás maradt:

a reménytelen ellenállás vagy a néma beletörődés.

A forgatókönyv elsősorban ezt a személyes és kollektív lelki válságot próbálja kifejezni újra és újra. Andor például esténként a lakóház pincéjébe szökik, a kazánhoz térdel, egy rémisztő, csendesen búgó, kormos vasszerkezethez, amit apjának szólít, vallásos tisztelettel beszél hozzá és megosztja vele gondolatait. Talán a film legmeghökkentőbb és legeredetibb megoldása ez, amely kissé groteszk, ugyanakkor kifejező szimbóluma egy hitétől megfosztott, az önnön titkaitól és reménytelenségétől fulladozó társadalomnak.

press_Arva_jelenetfoto_0122534-uj_small-125355.webp

Jelenet az Árva című filmből (Fotó/Forrás: Mozinet)

Az Árva legfőbb ereje a vizualitásában rejlik: kellemesen recseg-ropog a 35 mm-es filmszalag, a romos Budapestet és a korhű ruházatot látva könnyű elhinni, hogy az ötvenes években járunk, a szépia tónusaiba borult jelenetek pedig olyan erővel hatnak, mintha maga a rozsdásodó kollektív emlékezet elevenedne meg a vásznon. Erdély Mátyás operatőr ezúttal is ragyogó munkát végzett, nemcsak ahhoz ért kiválóan, hogy autentikusan jelenítsen meg egy letűnt kort, de bizonyos helyzetekben rémisztően jól játszik a fényekkel és az árnyékokkal. Berendről például a cselekmény egy pontjáig nem tudunk sokat, de már első megjelenéseinél az operatőri megoldásoknak köszönhetően érezzük, hogy a titokzatos férfi felbukkanása nem kecsegtet sok jóval.

Annak ellenére, hogy egy érthető és a magyar történelemről érvényesen beszélő történetről van szó, az Árvából érzésem szerint hiányzik az átütő erő. Nem motoszkál benne az a delejes művészi mélyáram, ami megvolt a Saul fiában. Konvencionális alkotásnak készült, és az ilyen filmek esetében különösen fontos, hogy átgondolt, feszes, koherens legyen a forgatókönyv, ami nem engedélyez üresjáratokat vagy kiforratlan párbeszédeket. Márpedig az Árvában túl sokszor tűnik úgy, hogy valami hiányzik. Egy-egy kulcsjelentben nem hangzanak el erejű mondatok, a szereplők nem mondanak semmit akkor, amikor kellene.

A történet csak zajlik, de nem történik meg bennünk.

Persze, vannak filmek, amelyek a hallgatással operálnak, de azt hiszem, ebben az esetben a karakterek gyakran akkor is csendben maradnak, amikor a film megkövetelné azt, hogy valami elhangozzék. Helyette viszont csak Erdély Mátyás képeiben gyönyörködhetünk – az beszél helyettük.

073-125355.webp

Jelenet az Árva című filmből (Fotó/Forrás: Mozinet)

A főszereplő meglehetősen nehéz karakter, aki rengeteg jelenetben szerepel, és nagyon gyakran nem tudunk mást róla az adott pillanatban, mint hogy frusztrált, míg máskor rendkívül heves érzelmeket él át. Az őt megformáló Barabás Bojtorján sokszor eszköztelennek tűnt ahhoz, hogy ezekben a komoly kihívást jelentő momentumokban valódi életet csempésszen a karakterébe. Klára, az édesanya története és tragédiája legalább olyan fájdalmas és tipikusan 20. századi sors, mint a főszereplőé,

bizonyára Waskovics Andrea remek játékának is köszönhető, hogy vele olykor még könnyebb azonosulni, mint Andorral.

Míg Grégory Gadebois valóban hátborzongató és visszataszító Berendként, az ember még a kissé félrecsúszó utószinkron ellenére is hajlamos elhinni, hogy egy tőről metszett magyar hentest lát, aki valahol, egy elfeledett vidéki faluban ezekben a pillanatokban is épp a felkampózott disznókat hasítja ketté hózentrógerben, fehér köpenyben.

Nemes Jeles László új filmje összességében egy jó történelmi film, de lehetett volna még jobb. Hiányosságai főként annak fényében tűnnek hangsúlyosnak, hogy Magyarország idén az Árvát nevezte az Oscar legjobb nemzetközi film kategóriájába. Egy olyan kategóriába, ahol jellemzően nagyobb esélye van a globális témákat feldolgozó, illetve a kísérletező alkotásoknak. Tartok tőle, hogy kevés eséllyel indul, de azért szívesen venném, ha az amerikai filmakadémia erre rácáfolna.

Árva

magyar-francia-német-brit történelmi dráma, 2025, 132 perc

Rendezte: Nemes Jeles László
Forgatókönyv: Nemes Jeles László, Clara Royer
Premier: október 23.
Forgalmazó: Mozinet

Fejléckép: Jelenet az Árva című filmből (Forrás: Mozinet)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

A mi Zeneakadémiánk – vallomások a 150 éves Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemről

Iskola, koncertterem, a zene szentélye – a Zeneakadémia palotája sok-sok mindent jelent muzsikusok és hétköznapi zenebarátok számára. Az intézmény 150. születésnapja alkalmából kiváló művészeket, egykori zeneakadémistákat kértünk, akik azóta már fellépőként vagy oktatóként is visszatértek az épületbe, hogy osszák meg egy kedves vagy más okból emlékezetes történetüket az intézményről.
Vizuál

Josef Mengele a pokolban

Mi történik, ha a gonosz soha nem bánja meg tetteit? Kirill Szerebrennyikov új filmjében testközelből ismerhetjük meg Josef Mengele háború utáni életét. Meglehet, a kétórás pszichothriller a náci bűnös pokoljárásáról szól, a rendező egyúttal a néző világképét is megingatja.
Jazz/World

Ősi dallamok új fénytörésben – lemezbemutató koncertre készül a Hunclorique

A nyári teltházas Müpa-koncert és sikeres európai miniturné után december 11-én a Fonóban mutatja be új lemezét a Hunclorique. Boggie és Petruska együttese unikálisan ötvözi a magyar népzene motívumait az urbánus akusztikus hangzással.
Klasszikus

Mentorprogram indult Rolla János emlékére

Új művészekkel bővül az Óbudai Társaskör rezidenseinek köre: 2026-ban a Szigeti Quartet és Magyar Valentin zongoraművész viselheti a címet. Ugyancsak jövőre elindul a Rolla János Kamarazenei Műhely Alapítvány mentorprogramja az intézményben.
Vizuál

Közös gondolkodásra invitál a 14. Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivál

November 26–30. között a 14. Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivál ismét elhozza Budapestre a zsidó és izraeli filmművészet legizgalmasabb alkotásait. A vetítéseket beszélgetések és kísérőprogramok egészítik ki,

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Tajvan kortárs művészetéről nyílt izgalmas problémafelvetésű kiállítás a Ludwigban

A Ludwig Múzeum kiállítása azokról a tapasztalatokról és dilemmákról is áttekintést nyújt, amelyek meghatározzák a szigetország múltját, jelenét és jövőjét.
Vizuál ajánló

Kékbe álmodott patchwork – a foltvarrás és kékfestés találkozása a Néprajzi Múzeumban

Megnyílt a Néprajzi Múzeum Foltvarrás kékben című kiállítása, amely a kékfestő pályázat díjazott alkotásai mellett a magyar foltvarrás hagyományát és közösségi kultúráját is bemutatja.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Vegyünk limlomot!

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk Hegedűs Ákos. Ezúttal egy régi lomtalanításról készült felvétele kapcsán azon töprengett el, vajon hogyan válnak bizonyos tárgyak értékes ajándékból utcára való szemétté. 
Vizuál ajánló

Közös gondolkodásra invitál a 14. Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivál

November 26–30. között a 14. Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivál ismét elhozza Budapestre a zsidó és izraeli filmművészet legizgalmasabb alkotásait. A vetítéseket beszélgetések és kísérőprogramok egészítik ki,
Vizuál kritika

Josef Mengele a pokolban

Mi történik, ha a gonosz soha nem bánja meg tetteit? Kirill Szerebrennyikov új filmjében testközelből ismerhetjük meg Josef Mengele háború utáni életét. Meglehet, a kétórás pszichothriller a náci bűnös pokoljárásáról szól, a rendező egyúttal a néző világképét is megingatja.