Vizuál

André Kertész Retrospektív

2011.10.06. 08:29
Ajánlom
André Kertész kiállítás nyílt a Magyar Nemzeti Múzeumban szeptember 30-án. A 250 művet, fotókat és újságokat bemutató tárlathoz filmvetítés és előadássorozat is kapcsolódik.

A kiállítást már a Sziget Fesztivál Múzeumi Negyedében beharangozta a Magyar Nemzeti Múzeum: akkor a sátor tetejéről lelógó Kertész idézetek és felakasztott képpárok alkottak mini tárlatot. A 2009-es Robert Capa-kiállításra a Lumúban sokan emlékezhetnek - most hasonlóan nagy fotográfus hasonlóan bő anyagát dolgozza fel a Nemzeti Múzeum. André Kertésznek ugyanis soha nem volt a munkássága egészét átfogó, annak valós arányait és hangsúlyait feltáró retrospektív kiállítása. A Jeu de Paume-ban 2010 szeptemberében nyílt, majd onnan további két helyszínen bemutatott tárlat ezt a hiányosságot szándékozik most pótolni.

Az André Kertész életmű-kiállításhoz számos kísérő program is társul. A Jeu de Paume-mal közösen létrehozott bemutatóhoz kapcsolódik majd egy kamaratárlat, amely kifejezetten Kertész és Magyarország kapcsolatával, életművének itthoni recepciójával foglalkozik. Októberben indul egy Örökmozgóval közös vetítéssorozat is: a kiállítás koncepciójához illeszkedő, ritkán látható filmek a képalkotás legmaradandóbb pillanatait és Kertész alkotói korszakainak mozgóképes környezetét mutatják be. Ha valaki csak filmes alapműveltséget szeretne szerezni, arra is tökéletesen alkalmas ez a vetítéssorozat: olyan rendezők munkáiról van szó többek között, mint Murnau, Bunuel, Lang, Vertov vagy Eizenstein. Négy előadás is kapcsolódik a tárlathoz az eMeNeM Sazabadegyetem keretein belül. Milyen üzeneteket hordoznak Kertész alkotásai? Milyen motívumokat használt és milyen technikával dolgozott? Mit jelent a Kertész-örökség a ma fotográfusa, művészettörténésze számára? Ilyen és ehhez hasonló kérdéseket feszegetnek majd a beszélgetéseken, ahol mások mellett Bartis Attila, Korniss Péter vagy Szilágyi Lenke boncolgatja a Kertész életművet.

Kertész fotográfusi tevékenysége több mint fél évszázadot ölel fel. Egyike azoknak a külföldre származott magyar mestereknek, akiknek nevét minden fotográfiát kedvelő a 20. század legmeghatározóbb egyéniségei között tart számon. A művész fotográfussá formálódásának első évei Magyarországhoz - Szigetbecséhez, a dunai tájhoz - kötődnek. Első felvételét 1912-ben készítette, majd az első világháború alatt a megszokott heroikus ábrázolásától eltérő, művészi képekben örökítette meg a katonaélet mindennapjait. 1925-ben érkezett Párizsba, hogy választott hivatásának, a fotográfiának éljen. A francia fővárosban azonnal a Montparnasse pezsgő művészvilágába került. Tehetsége hamar nyilvánvalóvá vált, s két év múlva már kiállítása nyílt az Au Sacre du Printemps galériában, 1933-ban elkészült híres Torzulások című sorozata, majd 1934-ben megjelent első, a Szajna partján, parkokban, utcákon tett kóborlásai során keletkezett, párizsi mindennapokat megörökítő képekből összeállított albuma, a Paris vu par André Kertész (Párizs, André Kertész szemével). A kor legjelentősebb illusztrált magazinjaiban, köztük a VU-ben jelentek meg a fényképei.

1936-ban az egyik legnagyobb hírügynökséggel, a Keystone-nal kötött szerződése New Yorkba szólította, de az együttműködés rövidnek bizonyult. Helyette Kertész olyan tekintélyes folyóiratoknak kezdett dolgozni, mint a House and Garden a Harper's Bazaar és a Vogue. 1944-ben kapta meg az amerikai állampolgárságot, majd 1949-től belsőépítészeti fényképezéssel foglalkozott. A Museum of Modern Art 1964-ben rendezett kiállítást a két éve visszavonult Kertész műveiből, amit további tárlatok követtek például Tokióban, Stockholmban, Budapesten, Londonban és Párizsban. Az 1970-es évek közepétől a New York-i lakásának ablakából feltáruló látvány kötötte le művészi érdeklődését és színes polaroid sorozatot szentelt felesége emlékének. Washington Square-i otthonában hunyt el 1985-ben.

"A kiállítás, amely főhajtás a fényképész előtt, akit Cartier-Bresson egyik mesterének tekintett, rámutat az alkotói életszakaszok, helyzetek, témák és stílusok nyilvánvaló különbözőségei mögötti kertészi szemléletmód összefüggéseire, kiemeli eredetiségét és lírai egyedülállóságát, visszatükrözve - amennyire csak lehet - alkotói életpályáját. Archív dokumentumokat felhasználva fókuszba helyezi munkásságának kevésbé ismert részeit (a fotóriporteri indulást Párizsban, a képeslapokban és könyvekben megjelent  képeit) és elemzi újraéledésének körülményeit is. Megvizsgálva a visszatérő fő gondolatokat és témákat Kertész munkáiban, fényt derít ennek a besorolhatatlan fotóművésznek a teljes munkásságára, aki saját magát amatőrnek tekintette, és akinek hatásáról Roland Barthes úgy nyilatkozott: „bennünket is elgondolkodtat".

(Michel Frizot és Annie-Laure Wanaverbecq, az utazó kiállítás kurátora nyomán)

André Kertész Retrospektív
Magyar Nemzeti Múzeum - 2011. szeptember 30. – 2011. december 31.
Nyitva tartás: keddtől péntekig 10:00-18:00
Vezető kurátor: Tomsics Emőke

A vetítéssorozat részletes progamja: http://www.andrekertesz.hu/?p=118
A szabadegyetem részletes programja: http://www.andrekertesz.hu/?p=127

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Vizuál

Így áll most a Liget-projekt – galéria

Töprengett mostanában azon, hogy haladhat a munka a Városligetben és a múzeumokban? Képek és átadási időpontok a cikkben.
Zenés színház

Laki Péter: „Ez nem hagyományos gála”

A fiatal táncos komikus igazi showman, és karizmatikus színpadi jelenlétét a Budavári Palotakoncerteken is kamatoztatja: Kerényi Miklós Mátéval együtt látják el a házigazda feladatát.
Zenés színház

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Klasszikus

Bolhás kutyus vette el a színpadot a hegedűművész Quentin Tarantinótól

A szégyentelen Blöki dörgölőzött, hempergőzött, vakarózott, és a füle botját sem mozdította a zenére. Most ez a szakasza van az évnek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Vizuál Film

Végre többet tudunk az új Freddie Mercury-filmről

„A bandában csak egy hisztériás királynőnek van hely.” Kijött a Queen-film első igazi előzetese, és még többet ígér, mint a teaser.
Vizuál velencei biennálé

Képzelt kamerák a Velencei Biennále magyar pavilonjában

Szegedy-Maszák Zsuzsanna kurátor és Waliczky Tamás újmédiaművész képviselik Magyarországot jövőre a 58. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálén.
Vizuál videó

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.
Vizuál pompeji

Színekkel keltették új életre Pompeii-t és Herculaneum-ot

Nemcsak a színpompás panelek érdekesek, de a helyszínek is, ahol kiállították őket. Az igazgató szerint mindez remek módja a múlt a jelen összekapcsolásának.
Vizuál galéria

Kiállítják az első bécsi női fényképész századeleji portréit

Művészek, arisztokraták és más hírességek a század elejéről Klimttől Picassóig a Madame d'Ora néven dolgozó Dora Kallmus fotográfiáin a bécsi Leopold múzeumban.