Vizuál

André Kertész Retrospektív

2011.10.06. 08:29
Ajánlom
André Kertész kiállítás nyílt a Magyar Nemzeti Múzeumban szeptember 30-án. A 250 művet, fotókat és újságokat bemutató tárlathoz filmvetítés és előadássorozat is kapcsolódik.

A kiállítást már a Sziget Fesztivál Múzeumi Negyedében beharangozta a Magyar Nemzeti Múzeum: akkor a sátor tetejéről lelógó Kertész idézetek és felakasztott képpárok alkottak mini tárlatot. A 2009-es Robert Capa-kiállításra a Lumúban sokan emlékezhetnek - most hasonlóan nagy fotográfus hasonlóan bő anyagát dolgozza fel a Nemzeti Múzeum. André Kertésznek ugyanis soha nem volt a munkássága egészét átfogó, annak valós arányait és hangsúlyait feltáró retrospektív kiállítása. A Jeu de Paume-ban 2010 szeptemberében nyílt, majd onnan további két helyszínen bemutatott tárlat ezt a hiányosságot szándékozik most pótolni.

Az André Kertész életmű-kiállításhoz számos kísérő program is társul. A Jeu de Paume-mal közösen létrehozott bemutatóhoz kapcsolódik majd egy kamaratárlat, amely kifejezetten Kertész és Magyarország kapcsolatával, életművének itthoni recepciójával foglalkozik. Októberben indul egy Örökmozgóval közös vetítéssorozat is: a kiállítás koncepciójához illeszkedő, ritkán látható filmek a képalkotás legmaradandóbb pillanatait és Kertész alkotói korszakainak mozgóképes környezetét mutatják be. Ha valaki csak filmes alapműveltséget szeretne szerezni, arra is tökéletesen alkalmas ez a vetítéssorozat: olyan rendezők munkáiról van szó többek között, mint Murnau, Bunuel, Lang, Vertov vagy Eizenstein. Négy előadás is kapcsolódik a tárlathoz az eMeNeM Sazabadegyetem keretein belül. Milyen üzeneteket hordoznak Kertész alkotásai? Milyen motívumokat használt és milyen technikával dolgozott? Mit jelent a Kertész-örökség a ma fotográfusa, művészettörténésze számára? Ilyen és ehhez hasonló kérdéseket feszegetnek majd a beszélgetéseken, ahol mások mellett Bartis Attila, Korniss Péter vagy Szilágyi Lenke boncolgatja a Kertész életművet.

Kertész fotográfusi tevékenysége több mint fél évszázadot ölel fel. Egyike azoknak a külföldre származott magyar mestereknek, akiknek nevét minden fotográfiát kedvelő a 20. század legmeghatározóbb egyéniségei között tart számon. A művész fotográfussá formálódásának első évei Magyarországhoz - Szigetbecséhez, a dunai tájhoz - kötődnek. Első felvételét 1912-ben készítette, majd az első világháború alatt a megszokott heroikus ábrázolásától eltérő, művészi képekben örökítette meg a katonaélet mindennapjait. 1925-ben érkezett Párizsba, hogy választott hivatásának, a fotográfiának éljen. A francia fővárosban azonnal a Montparnasse pezsgő művészvilágába került. Tehetsége hamar nyilvánvalóvá vált, s két év múlva már kiállítása nyílt az Au Sacre du Printemps galériában, 1933-ban elkészült híres Torzulások című sorozata, majd 1934-ben megjelent első, a Szajna partján, parkokban, utcákon tett kóborlásai során keletkezett, párizsi mindennapokat megörökítő képekből összeállított albuma, a Paris vu par André Kertész (Párizs, André Kertész szemével). A kor legjelentősebb illusztrált magazinjaiban, köztük a VU-ben jelentek meg a fényképei.

1936-ban az egyik legnagyobb hírügynökséggel, a Keystone-nal kötött szerződése New Yorkba szólította, de az együttműködés rövidnek bizonyult. Helyette Kertész olyan tekintélyes folyóiratoknak kezdett dolgozni, mint a House and Garden a Harper's Bazaar és a Vogue. 1944-ben kapta meg az amerikai állampolgárságot, majd 1949-től belsőépítészeti fényképezéssel foglalkozott. A Museum of Modern Art 1964-ben rendezett kiállítást a két éve visszavonult Kertész műveiből, amit további tárlatok követtek például Tokióban, Stockholmban, Budapesten, Londonban és Párizsban. Az 1970-es évek közepétől a New York-i lakásának ablakából feltáruló látvány kötötte le művészi érdeklődését és színes polaroid sorozatot szentelt felesége emlékének. Washington Square-i otthonában hunyt el 1985-ben.

"A kiállítás, amely főhajtás a fényképész előtt, akit Cartier-Bresson egyik mesterének tekintett, rámutat az alkotói életszakaszok, helyzetek, témák és stílusok nyilvánvaló különbözőségei mögötti kertészi szemléletmód összefüggéseire, kiemeli eredetiségét és lírai egyedülállóságát, visszatükrözve - amennyire csak lehet - alkotói életpályáját. Archív dokumentumokat felhasználva fókuszba helyezi munkásságának kevésbé ismert részeit (a fotóriporteri indulást Párizsban, a képeslapokban és könyvekben megjelent  képeit) és elemzi újraéledésének körülményeit is. Megvizsgálva a visszatérő fő gondolatokat és témákat Kertész munkáiban, fényt derít ennek a besorolhatatlan fotóművésznek a teljes munkásságára, aki saját magát amatőrnek tekintette, és akinek hatásáról Roland Barthes úgy nyilatkozott: „bennünket is elgondolkodtat".

(Michel Frizot és Annie-Laure Wanaverbecq, az utazó kiállítás kurátora nyomán)

André Kertész Retrospektív
Magyar Nemzeti Múzeum - 2011. szeptember 30. – 2011. december 31.
Nyitva tartás: keddtől péntekig 10:00-18:00
Vezető kurátor: Tomsics Emőke

A vetítéssorozat részletes progamja: http://www.andrekertesz.hu/?p=118
A szabadegyetem részletes programja: http://www.andrekertesz.hu/?p=127

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Bolyki György elmondta: nem lesz tizenegyedik Kaposfest

Tíz év után búcsúzik a Kaposfest, ahogy azt a társalapító igazgatótól megtudtuk. Bolyki György távozik a Liszt Ferenc Kamarazenekar éléről is, pedig tovább tervezett maradni. Eközben hangsúlyozza: nagyon büszke mindkettőre. Elsőként a Fideliónak beszélt a változásokról.
Klasszikus

Elhunyt Ujházy László zenei szakember

A Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság alapító tagja volt. Halálhíréről a Magyar Narancs számolt be.
Klasszikus

Beethovent, ahogy kevesen – Jevgenyij Kiszin koncertjéről

Jevgenyij Kiszin az ötvenhez közelítve is csodagyerek maradt. Nem Beethoven-játékosként ismerjük, de olyan órákat okozott a Müpában, amilyent csak a legnagyobbak tudnak.
Színház

Schell Judit negyvenes férfiakkal néz farkasszemet a Tháliában

Valló Péter először rendez bohózatot: a Legszebb férfikor magyarországi ősbemutatóját december 14-én tartják a Thália nagyszínpadán.
Klasszikus

A Kertész házaspár tiszteletére alapított díjban részesült Váradi Gyula

Idén első alkalommal adták át a Kertész Imre és Kertész Magda emlékére alapított díjat, amelyet a Virtuózok felfedezettje, Váradi Gyula vehetett át.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál galéria

Férje betiltotta birodalmában Grace Kelly filmjeit

Az Oscar-díjas amerikai filmszínésznő, akinek élete is egy tündérmesébe illő filmre hasonlított, hiszen filmcsillagból lett valódi, monacói hercegné.
Vizuál hír

Vízipók-csodapók egy tűzfalon

Újabb házfal változott mesésen színessé a tűzfalfestő-csapatnak köszönhetően.
Vizuál ajánló

5 + 1 lírai dokumentumfilm a Verzió Filmfesztiválról

Szubjektív ajánlónkban a kedden kezdődő 16. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál programjából a lírai igénnyel készült dokumentumfilmek és egy új médium, a virtuális valóság alkotásai közül válogattunk.
Vizuál ajánló

Hányféleképpen lehet ábrázolni a valóságot? – Kibővül a Munkácsy-tárlat a Nemzeti Galériában

Újrarendezve, eddig raktárban őrzött alkotásokkal és nemzetközi művekkel kiegészítve nyílik meg november 15-én a Változatok a realizmusra – Munkácsytól Mednyánszkyig című új állandó tárlat, amely a valóság ábrázolásának változásait járja körül.
Vizuál magazin

A nap, amikor Charlie Chaplin 20. lett a Chaplin-hasonmás versenyen

Igaz, vagy csupán legenda – nem tudni. Mindenesetre az alábbi történet olyan, mintha Charlie Chaplin rendezte volna.