Vizuál

Animációs filmekről és a tavalyi Oscar-filmekről szólt 2016 a mozikban

2016.12.31. 08:36
Ajánlom
A legutóbbi Oscar Legjobb film-győztese, és még jó pár díjazott film ott van a legkiemelkedőbb alkotások között, amiket idén mutattak be nálunk a mozikban. Remek animációs filmekben, szívmelengető vígjátékokban sem volt hiány, de 2016 ismételten megmutatta azt is, hogy Hollywoodon kívül is van élet.

A magyar mozipiac sajátosságaiból adódóan az év végi best of-listák itthon mindig felemás képet festenek. Általában akad egy-két, az adott évben készült film, ami feltehetőleg a következő Oscar-szezon éllovasai közé tartozik majd, de túl későn érkeznek a hazai mozikba (Kaliforniai álom, A fegyvertelen katona),

a lista nagy része viszont tavalyi filmekből áll

- előző évben debütáló, de az idei Oscaron vitézkedő mozik, amik épp csak pár hónapot késtek a hazai bemutatókkal.

Michael Keaton a Spotlight - Egy nyomozás részletei c. filmben

Michael Keaton a Spotlight - Egy nyomozás részletei c. filmben (Fotó/Forrás: Intercom / port.hu)

Az év legjobb, itthon bemutatott filmje is ilyen: a Spotlight - Egy nyomozás részletei nagy csatában, de lenyomta az Oscaron Di Caprio szenvedés-pornóját (az itthon szintén idén bemutatott A visszatérőt) a legfőbb kategóriában, és a forgatókönyvéért is kapott egy díjat. Még kétszer ennyit érdemelt volna - színészei  brillíroznak (az talán már csak finnyáskodás, hogy Liev Scheiber nem kapott jelölést, míg a kissé halványabb Rachel McAdams igen) és

első perctől magával ragad, hogy a film végi feliratokkal  megdöbbenésünkkel együtt magunkra hagyjon 2 óra elteltével.
A szoba

A szoba (Fotó/Forrás: Intercom / port.hu)

Szintén tavalyi díjszezon-maradék, de az idei legjobbak közé tartozik Tarantino többrétegű western-eposza, az Aljas nyolcas, az év legjobb alakításait és legtorokszorítóbb jeleneteit szállító A szoba, a tüneményes érzékiséget maximumra járató, és abból a legjobbat kihozó Brooklyn. A limitált tavalyi bemutató után januárban végre a nagyközönség is láthatta a Saul fiát, ami így technikailag mégis 2015-ös film, ezért hiányzik a legtöbb mostani listáról. Joggal szerepelhet viszont előkelő helyen a legjobbak között a Saul talán legnagyobb Oscar-ellenfele, a Mustang: öt lánytestvér felnövéstörténete, akiket elkerülhetetlen módon igyekeznek betörni a rájuk nehezedő családi elvárások.  A díjátadó ceremónián halványabban szerepeltek a gazdasági világválságot groteszk komédiába csomagoló A nagy dobás, és a Rocky legendáriumot folytató Creed- Apollo fia, de így is ott a helyük a legjobb idei bemutatók között.

Néhány év múlva a tragikus sztár-halálok és tragikomikus politikatörténeti események mellett 2016-ra valószínűleg az animációs filmek éveként emlékszünk majd vissza.

A Zootropolis - Állati nagy balhé a legjobb Pixar- és Disney-hagyományokat elegyíti, lebilincselő történetet, remek poénokat és emlékezetes figurákat szállítva - valószínűleg tarolni is fog a díjátadókon. Ennek egyedül azért nem örülhetünk, mert olyan, szintén zseniális animációs filmek fényét halványítja el, mint a meglepően komor, egyedi technikával készült Kubo és a varázshúrok. Ott van még A kis kedvencek titkos élete, melynek sztorija első blikkre egy az egyben másolja a Toy Story-t - de szerencsére van benne annyi humor és kraft, hogy mégis eredeti tud maradni. Animációs fesztiválon már itthon is láthattuk, de a mozikba csak jövőre érkezik a megszokott Studio Ghibli-minőséget szállító (interjúnk a rendezővel ITT) és a nemcsak animációs, hanem a legjobb külföldi film kategóriában is eséllyel induló Életem cukkiniként. A jelek szerint nem okozott csalódást a Disney-hercegnők legújabb generációját bevezető Vaiana, és a Szenilla nyomában is csak azért marad el elődjétől, a Nemo nyomában-tól, mert azt nehéz is lenne túlszárnyalnia. Az pedig már tényleg csak hab a tortán, hogy a felnőttmessék képviseletében az elvont egzisztencializmust kajapornóval vegyítő Virslipartit is bemutatták moziban.

Az emberek még mindig nem tekintik felnőtt műfajnak a rajzfilmeket

Kapcsolódó

Az emberek még mindig nem tekintik felnőtt műfajnak a rajzfilmeket

Michael Dudok de Wittel, az első külföldi animációs filmessel, aki a Ghibli stúdióval dolgozott, beszélgettünk az európai és a japán rajzfilmkészítési stílusról és az animációk gyerekességével kapcsolatos előítéletekről, de érintettük a remeterákokban rejlő rajzfilmes lehetőségeket is.

A blockbusterek menetrendszerűen felemás évet zártak 2016-ban.

A legnagyobb bevételt és a legnagyobb csalódást is képregényfilmek szállították. Előbbire az egyen-fröccsöntött Marvel-filmekre rálicitáló Amerika kapitány: Polgárháború a jó példa, utóbbira pedig a betliző DC képregényfilmek (Batman vs. Superman, Suicide Squad). Ha egyedi szuperhőst és saját ligájában elsőrangú vígjátékot akartunk látni, csak a Deadpool-ra kellett beülnünk. Ha minőségi remake-re vágytunk, ott volt a közönségkedvenc A dzsungel könyve, ha pedig a látvány mellé szeretjük, ha egy kis midcult-gondolatiság is jár (lásd: Eredet), akkor csak az Érkezésre kellett jegyet váltanunk, aminek szintén ott a helye az év legjobbjai között.

Könnyed vígjátékból multiplex-mozit lehet rekeszteni, így a fő feladat inkább a jobb filmek kimazsolázgatása.
Florence - A tökéletlen hang

Florence - A tökéletlen hang

A Florence - A tökéletlen hang például azt a fajta könnyed szórakozást nyújtja, ami felett szokás legyinteni csak azért, mert nincs benne semmi forradalmi. Pedig az erőlködés nélküli remeklést, a stílusos egyszerűséget is meg kell becsülni, azt, amikor egy vígjátékban minden egyben van, és ezért tud működni. A Florence-ben ráadásul annak a ritka eseménynek is tanúi lehetünk, amikor valaki jobb a vásznon, mint Meryl Streep - a meglepetést pedig csak fokozza, hogy az illető ezúttal Hugh Grant. Hasonlóan szívmelengető remeklés az Eddie, a sas, a Sing street-ben pedig mindezek mellé még remek zenékkel tarkított coming of age-sztori is társul.

Hamis ének – hamis élet?

Kapcsolódó

Hamis ének – hamis élet?

„A túléléshez történeteket kell mesélni” – vallotta Umberto Eco, bennünk pedig felmerülhet a kérdés, hogy milyeneket? A magyar olvasónak ilyenkor eszébe juthat Sütő András mondata az Anyám könnyű álmot ígér első fejezetéből, ahol az elbeszélőt anyja arra kéri, hogy a könyv, amit írna róluk, „Igaz legyen”.

A bakancslistás dramedy nehéz műfaj, nem csoda hogy sokan idegenkednek tőle.

A legkúlabb nappal viszont címe ellenére is érdemes próbát tenni, mert igazi zongoraversenyt játszik az érzelmeinkkel.  Az 'erre nem számítottunk', azaz a meglepő, de jól sikerült kategória nyertese idén a Bridget Jones babát vár. Sokat várhattunk tőle, ám csalódnunk kellett Woody Allen Café Society-jében.

Pót-Woody Allen

Kapcsolódó

Pót-Woody Allen

Woody Allen új filmjében nemcsak az autók és a partik, de a színésznők körme is korhű, épp csak a film hiányzik a moziból.

Café Society

Café Society (Fotó/Forrás: port.hu)

A román újhullám lassan kifáradni látszik - a kezdeti zseniális filmek után sorozatban készültek a teljes ugyanolyan, egyre szürkébb kisrealista mozik, amik mindig ugyanarról szóltak: kisember kontra korrupt hatalom.Ebből a mókuskerékből két román film is sikerrel lépett ki idén.

Mindkettő bájos naivizmussal ütközteti a kézikamerás drámát.
Ernelláék Farkaséknál

Ernelláék Farkaséknál

Az egyik A kincs egy aranyásós Robin Hood-történet, a másik, az Érettségi egy apa sztorija, aki még mielőtt elmerül környezete mocsarában, utolsó levegővételével igyekszik lányát kimenteni a közegből. Stílusában hasonló, de nagyon  is hazai az év legjobb magyar filmje, az Ernelláék Farkaséknál. Még mindig a realista drámánál maradva ott van a legjobbak között Atom Egoyan időskori holokauszt bosszúdrámája, az Emlékezz! is, egy zseniális Christopher Plummerrel a főszerepben.

Kollektív déjà vu - Ernelláék Farkaséknál

Kapcsolódó

Kollektív déjà vu - Ernelláék Farkaséknál

Hajdu Szabolcs filmje nem akarja megmondani a tutit, mégis félelmetesen pontos látleletet ad egy kapcsolat, egy család működéséről. Mindezt minimál stílusban, minimál pénzből, maximális profizmussal.

Toni Erdmann

Toni Erdmann

Játékidejüket és vállalásukat tekintve is az idei legnagyobbak között van a Toni Erdmann és  A szobalány. Előbbi cirka 3 órában meséli el, hogy a felnövésnek is vannak határai, és hogy sok más dolog mellett élni is meg kell tanulnunk. Utóbbi a szenvedélyt és erotikát veszi górcső alá egy csavaros koreai szélhámostörténetbe burkolva. A Toni Erdmann eséllyel versenyzik majd a legjobb külföldi film Oscarjáért - ha van igazság, A szobalánnyal a technikai kategóriákban versenyezhet majd. Az idegennyelvű filmeknél azért nem, mert Dél-Korea nem Park Chan-wook filmjét jelölte.

Műfogsorral keresni az élet értelmét - Toni Erdmann

Kapcsolódó

Műfogsorral keresni az élet értelmét - Toni Erdmann

Maren Ade filmje próbára teszi a nézőt, miközben csak ismerős helyzeteket prezentál úgy, ahogy még nem láthattuk őket.

Nehezen hihető, de igaz: koreai film soha nem kapott még Oscar-díjat.

Oroszország szerencsére nem a fájdalmasan közepes Gagarint nevezte idén - bent is vannak bővített jelöltlistában.

Éjszakai ragadozók

Éjszakai ragadozók (Fotó/Forrás: port.hu)

A sötétebb műfajok közül ott a helye a best of listákon a westernt a horrorral vegyítő Csontok és skalpoknak, a found footage-elődöt folytató, kamara-thrillerből scifivé váltó Cloverfield Lane 10-nek, és 2016 legjobb vérbeli horrorfilmjének, a Vaksötétnek, amelyben egy vak veterán játszik macska-egér játékot néhány piti betörővel.  Az idei év legjobb filmjével kezdtük, zárjuk hát az összegzést az azt szorosan követő második helyezettel: ez a kapcsolat drámát vérfagyasztó Texas-thrillerrel vegyítő Éjszakai ragadozók, amit divattervezőnek, Tom Fordnak köszönhetünk.

2016 legfontosabb klasszikus zenei eseményei

Az év végén mindenki összegzést tart, nincs ez másképp a Fidelión sem. Most a klasszikus zenei élet legfontosabbnak vélt külföldi híreit gyűjtöttük egybe.

Olvasson tovább>>>

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Étel só nélkül, élet színház nélkül – Interjú Barnák Lászlóval, a szegedi teátrum főigazgatójával

Izgalmas produkciókkal készül megünnepelni 90 éves jubileumát a Szegedi Szabadtéri Játékok. Van is ok az örömre, hiszen szép lassan újraindul a kulturális élet. Ám az óvatosságnak is helye van, ugyanúgy, mint a reménynek. Barnák Lászlóval, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatójával a művészetbe vetett hit jegyében, a pandémia árnyékában, a színházi világon jóval túlmutató kérdésekről is beszélgettünk.
Vizuál

Ferenc Jóska visszafoglalta az egykor róla elnevezett hidat!

Újabb Kolodko-miniszobor jelent meg Budapesten: ezúttal a Szabadság hídon, amely korábban Ferenc József nevét viselte.
Klasszikus

A közönséget is várják a Cziffra György-emlékév következő koncertjére

Az első, közönség számára is nyitott koncertet május 11-én tartják Szegeden, a Nemzeti Színházban. Az Hommage a Cziffra elnevezésű esten Szabó Marcell zongoraművész és a Szegedi Szimfonikus Zenekar lép fel, vezényel Medveczky Ádám.
Plusz

Kulturális sokszínűség a Bartók Béla Boulevard-on

A Bartók Béla úton idén is megrendezik az Eleven Tavaszt, mely egyedi kortárs alkotásokkal, köztéri installációval, valamint különleges alkotóműhelyekkel várja a látogatókat.
Klasszikus

Kezdődik az első Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek

Május 7-től 18 napon át világsztárok és a hazai művészeti élet legizgalmasabb alkotói adják egymásnak át a virtuális színpadot a Müpa új, ingyenes, online fesztiválján. A fesztivált Riccardo Chailly és a Filarmonica della Scala streamkoncertje nyitja a Milánói Scalából.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Formabontó koncertfilmek a Budapest Ritmo-n

„Szükségből erényt, koncertből filmet” – ez a Budapest Ritmo idei mottója, amely a Bartók Tavasz keretében május 10. és 12. között különleges látványvilágú koncertfilmekkel várja az érdeklődőket.
Vizuál hír

Leonardótól a preraffaelitákig - nyit a Szépművészeti és a Nemzeti Galéria

A Magyar Nemzeti Galéria a londoni Tate Britain preraffaelita mesterműveiből válogatott tárlattal nyílik meg május 13-án, míg a Szépművészeti Múzeum május 12-től látogatható, emellett júniusban Leonardótól Miróig címmel új időszaki tárlattal készülnek.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A Badacsony magánélete

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a klímaváltozás miatt átalakuló badacsonyi látképről mesél.
Vizuál hír

Ferenc Jóska visszafoglalta az egykor róla elnevezett hidat!

Újabb Kolodko-miniszobor jelent meg Budapesten: ezúttal a Szabadság hídon, amely korábban Ferenc József nevét viselte.
Vizuál ajánló

Így fotóznak a filmesek

Képekben gondolkodnak - Filmesek fotói címmel nyílt meg a Műcsarnok legújabb fotóművészeti tárlata, amely a virtuális forma mellett védettségi igazolvánnyal már személyesen is látogatható.