Vizuál

Árnyékemberek – KÉP-regény

2019.04.05. 10:45
Ajánlom
A Fidelio új sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten arról írt, amikor egy fogaskerék kiragyog a gépezetből.

Nem tudom, hogy a koncertlátogatók közül ki mennyire van képben a soundcheck nevű jelenséggel kapcsolatban, mivel ezt jellemzően nem a nyilvánosságnak szánják, ezért aztán ha valaki véletlenül lemaradt volna róla, annak röviden összefoglalnám a lényegét. Magyarul talán beállásnak, vagy hangpróbának szokták fordítani, de teljesen pontosnak egyiket sem mondanám. Szóval, ha játszik egy világsztár egy stadionban mondjuk, este nyolckor, akkor

pár órával kezdés előtt a technikusok belövik a cuccot, a hangosítást meg a fényeket, hogy kezdésre az egész cumó rendben legyen és a lehető legjobban szóljon.

(Közben a zenekar is belövi a cuccot a hotelszobában, de az most nem tartozik szervesen ide.)

Egy halom hang és fényvarázsló emberke dolgozik kőkeményen azért, hogy este a hullarészeg rockergyerekek, meg a sznob VIP vendégek kb lemezminőségben kapják vissza azt a muzsikát, amire jegyet vettek/kaptak aznap estére. Lássuk be, azért az mégsem várható el, hogy mondjuk Santana vagy Keith Richards személyesen hangolja be a gitárját, (bár már ilyet is láttam,) ezért a sztárok minden turnéra magukkal visznek néhány profi zenészt, akik a meló ezen részét elvégzik helyettük.

arnyekemberek-103621.jpg

Árnyékember (Fotó/Forrás: morpho)

Mivel az esti fellépők ilyenkor nincsenek színpadon, a sajtómunkások jellemzően a soundcheck alatt készítenek interjúkat, azaz ilyenkor valósítják meg a Zappa modellt. (Frank Zappa örökbecsűje: „A rock-újságírás lényege, hogy írástudatlanok interjúvolnak meg beszédképteleneket olvasni nem tudók számára.”)

Először ’95-ben egy Green Day koncerten tűnt fel egy srác, aki Billie Joe Armstrong gitárját hangolgatta, és egy idő után azt vettem észre, hogy jobban érdekel a srác, mint az interjú.

Egy laza Whole lotta love riffel kezdett a Led Zeppelintől, aztán elkezdte a Stairway to heaven bevezető témáját. Először azt hittem, hogy lemezről megy, de komolyan! Utána beleharapott a Traffic jam közepébe Hendrixtől. Annyira profin nyomta, hogy nem hittem a fülemnek, de amikor letolta gitáron Rimszkij-Korszakov Dongóját, akkor már éreztem, hogy Dongó elszabadul. Teljesen kész voltam még úgy is, hogy közben egy technikus állandóan belepofázott az egészbe. Mindezt a tök üres nézőtér előtt tolta végig a srác, csak úgy, gitárpróba címen.

Azóta sok ilyet láttam-hallottam, és

rá kellett döbbennem egy hatalmas anomáliára: ezek az árnyékemberek egész egyszerűen zsenik!

Zsenik a sötétben, akik sosem állnak ki a fénybe. Csak aki soundcheckre jár, az ismeri őket, azaz kb néhány újságíró meg néhány technikus és biztonsági őr. Pedig nélkülük nincs buli, nincs zene, sőt, ugyanazon a színpadon állnak, mint a világsztárok, kezükben ugyanazzal a hangszerrel, ugyanazzal a tudással.

De mitől lesz valakiből Santana és mitől gitárhangoló? Mi a titok? Mi a különbség zseni és zseni között, avagy mitől lesz valaki zsenibb zseni a másiknál? 25 éve gondolkozom ezen a tök egyszerű kérdésen, egyre reménytelenebbül…

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide>>>

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Tánc

Cáfolja a megszűnésről szóló hírt az Experidance

A társulat ma adott ki sajtónyilatkozatot, melyben „egyértelműen és határozottan visszautasítják” azt a hírt, mely szerint feloszlanának.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál tűz

Kimentették a Notre-Dame festményeit

Az utolsó festményeket, 15 darab 17. századi képet is átszállították pénteken a tűzvész pusztította párizsi Notre-Dame-ból a Louvre múzeumába, miután a műkincseket és ereklyéket már az elmúlt napokban kimenekítették a katedrálisból.
Vizuál morphoto

KÉP-regény: A Notre-Dame lángjai

Ezt az egészet igazándiból sosem akartam megírni, de most olyan helyzetet teremtett az élet, hogy egyszerűen muszáj! 1992 nyarát Párizsban hédereltem végig egy cimbimmel, és ez megváltoztatta az egész életemet. Előtte ugyanis szerelmes voltam, utána meg már nem. Miközben állítólag Párizs a szerelmesek városa. Hát, nekem sikerült ezt is inverzben lehozni!
Vizuál Cannes 2019

A nagy visszatérők fesztiváljának ígérkezik Cannes

Jim Jarmusch zombifilmjével nyílik a 72. cannes-i fesztivál május 14-én. Visszatér és versenybe száll az Arany Pálmáért Pedro Almodóvar, Ken Loach, Xavier Dolan, Terrence Malick és a Dardenne fivérek is, a zsűri elnöke Alejandro González Inárritu lesz.
Vizuál fényképTár

Róbert bácsi – jótevő vagy csaló?

A nagylelkű adakozót mindenki csak így ismerte Budapesten: Róbert bácsi. A városhoz tartozó egyik jellegzetes figura volt ő. Hogy ki is ő valójában, az már a kortársaknak is komoly fejtörést okozott, sőt rendőrségi nyomozás is volt az ügyben..
Vizuál interjú

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel.