A képzőművészet és a galéria szavak hallatán az ember hajlamos táblácskáikat unott fejjel emelgető angol grófokra, fura akcentussal beszélő árverésvezetőre és levegőben repkedő fontmilliókra asszociálni. Éppen ez a karóba húzottság az, ami szerencsére teljesen hiányzik Millenáris Park B és D-épületében tartott rendezvényről. Az Art Market Budapest kortárs képzőművészeti vásár ugyanis a nagyközönségnek is szól: a szervezők az utóbbi évek egyik legsokszínűbb kiállítási anyagát hozták össze. A hatezer négyzetméternyi területet két nagyobb részre osztották: a B-épületben a kortárs galériák csúcskategóriás képviselői kaptak helyet, a D-épületben eddig kevésbé ismert projektek és egyetemi csoportosulások mutathatják meg magukat.
A legtöbb kiállító, szám szerint nyolc Romániából érkezett, utánuk következnek a törökök hat résztvevővel, majd a németek néggyel. 2012-vel ellentétben ezúttal a külföldi alkotások számban megelőzik a magyarokat. Ledényi Attila, az Art Market Budapest kurátora elmondta, hogy mindez tudatosan történt: Budapestet a kortárs művészet fő Közép-Európai befogadó terévé akarják alakítani. A vásár egyik kiemelt témája ezúttal Európa művészeti szempontból egyik legjobban fejlődő városa, Kolozsvár: a város minden jelentősebb galériája jelen van, többek közt a Plan B és a Sabot is. A művek közül kiemelkedik Cristi Pagocean munkája: egy hatalmas, kereszt-alakú piros boxzsák. Pagocean ugyanis úgy véli, hogy a művészet nem csupán az esztétikum érzékeltetésére, hanem a feszültség levezetésére is kiválóan alkalmas.
S ha már a D-épületben, azaz a kisebb galériák és projektek között járunk, mindenképpen érdemes alaposan végignézni Haver Alapítvány installációnak is beillő gyűjteményét, a Raoul Wallenberg-év eseményeihez kapcsolódó Waldsee-t. Amikor a nácik az első néhány vagonnyi embert elszállították Auschwitzba és Dachauba, az érkezőkkel képeslapot írattak az otthoniaknak, melyben kötelező jelleggel olyanokat kellett hazudniuk, hogy remekül érzik magukat, és még a szállás is rendben van. A képeslapokat egy, a náci propaganda által kitalált helyszínről, Waldseeból írták.
A kiállítás ezen részén a látogató szűk falak közé kerül, amelyeken világhíres művészek Waldsee-i képelapjai állnak: William Kentridge munkája mellett Silvia Plachy New York-i fotós lapja is látható. Plachy amellett, hogy a kortárs fényképészet egyik legelismertebb figurája, Magyarországhoz is szorosan kötődik: Budapesten született, tizenkét éves korában, az '56-os forradalom leverése után menekült szüleivel New Yorkba. Fia, A zongorista című film főszerepéért Oscar-díjjal jutalmazott Adrian Brody munkája is szerepel a sorozatban. Szintén a D-épületben, az emeleten látható Párkányi Raab Péter néhány munkája: a trombiták és a szobrászat találkozásából született művek talán legjobb darabja meglepő módon egy trombitát ábrázol, melyet egy bronzarc fúj mély átéléssel.
Az idei Art Market Budapest egyik fő attrakciója a szicíliai Catania városának aktív jelenléte: a helyi képzőművészeti egyetem mellett két galéria, az Ariont és az ArtFactory is jelen van. A D-épületben kiállított festmények között található egy fiatal egyetemista, Salvo Russo munkája is: a képen néhány tétova elefánt áll egy hatalmas vízesés tetején, félénken bámul a mélybe, miközben egyikük kedélyesen zuhan lefelé. Ha tovább haladunk, a nagyobb galériáknak helyet adó B-épületben található a török sarok. Az öt galériából álló együttes kapcsán Ledényi Attila elmondta, hogy ha Kolozsvár kapcsán fellendülésről beszélünk, akkor Törökország jelenlegi állapotaira a "képzőművészeti boom" kifejezés illik: a festők, grafikusok, szobrászok mellett a bőkezű mecénások is egyre nagyobb számban előfordulnak.
A Kugler Art Szalon kínálatának középpontjában a kortárs cigány képzőművészet van, s közvetlenül felettük, a B-épület első emeletén található a Bergman Galéria standja, ahol a kiállított művek közül a legötletesebb címet viselő, Korlátozottan fennkölt érzelem névre keresztelt munka mellett látható az idei vásár sztárja: a Házőrző Fene. A vasból készült, egy gőzekére és egy elhízott tengerimalacra pont ugyanannyira hasonlító tárgy állítólag valóban szerencsét hoz gazdájának. A Fene mellett azért jut hely még egy sztárnak is: az Erdész Galéria kínálatában két Andy Warhol kép is szerepel.
A festészet és a szobrászat mellett az idei Art Market Budapesten, a tavalyihoz hasonlóan a fotóművészet is fontos szerepet tölt be. A magát számos alkotással képviselő Izraelből érkeztek például Itay Ziv képei. A zsidó állam kortárs művészetének egyik fenegyereke hazájában többször is viták kereszttüzébe került Holokauszt-témájú filmjeivel, ezúttal azonban egy kevésbé vitatott alkotását küldte Budapestre: az I promised you a castle today sorozat egy fiktív pár szépen lassan kihűlő kapcsolatát dokumentálja európai kastélyok történetének segítségével. Ha a tárgyak közül kiemeltük a Házőrző Fenét, akkor a fotók esetében ezt mindenképpen meg kell tennünk André Wagner Új-Zélandon készült fotójával. A berlini művészt főként két dolog foglalkoztatja: a fák és a tűz. Indiában készült képein az éjszakai Gangesz partján kísérletezik a kerozinnal, míg Új-Zélandi munkáin a szél által kicsavart, egymásba fonódó törzsű fákkal hoz némi dosztojevszkiji hangulatot a kiállítótérbe.
Az ingyenes látogatható esemény részletes programja megtalálható Fidelio különszámunkban és az www.artmarket.hu oldalon.