Vizuál

Átadták a 18. Verzió Filmfesztivál díjait – Kezdődik az online Verzió

2021.11.16. 12:30
Ajánlom
Vasárnap ért véget az idei Verzió Filmfesztivál a mozikban, és megkezdődtek az online vetítések. Fődíjas lett az Arica c. film, a Legjobb diákfilm az Ugorj be hozzánk, mama, a Legjobb magyar film a Tobi színei lett. Közönségdíjas a Dívák c. film, amely csütörtöktől az HBO műsorán is megtekinthető. 

November 10. és 14. között Budapesten, Kecskeméten, Pécsett, Debrecenben, Szombathelyen és Szegeden rendezték meg a Verzió - Nemzetközi Emberi Jogi Filmfesztivál fizikai vetítéseit. 35 országból 64 filmet vetítettek, a legtöbb most volt látható először Magyarországon. Egy év kihagyás után visszatért a Verzió törzsközönsége a mozikba, több teltházas vetítéssel zárult a fesztivál. Több mint 40 külföldi vendég érkezett a fesztiválra, akikkel a vetítések után izgalmas beszélgetések zajlottak, ezeket a fesztivál honlapján lehet visszanézni. A magyar, a diák- és az elsőfilmes versenyfilmek ingyenesek, míg a többit egyenként, vagy tematikus bérletek formájában lehet kikölcsönözni november 21-ig. A külföldről nézhető filmek listája az online platformon érhető el. 

A szombati díjátadón a zsűritagok és a szervezők átadták a 18. Verzió díjait, amelyek az alábbiak:

  • Legjobb emberi jogi film: Arica (Svédország, Chile, Belgium, Norvégia, Egyesült Királyság r. Lars Edman, William Johansson Kalén)
  • Legjobb diákfilm: Ugorj be hozzánk, mama (Belgium, Magyarország, Portugália, Oroszország r. Anna Artemyeva)
  • Legjobb magyar film: Tobi színei (Magyarország, r. Bakony Alexa)
  • Közönségdíj: Dívák (Magyarország, r. Kőrösi Máté)

 

  • Nemzetközi verseny különdíj: Fivérek (Csehország, Olaszország r. Francesco Montagner)
  • Magyar verseny különdíjasok: Még emlékszem (Magyarország, r. Chilton Flóra) és Mesék a zárkából (Magyarország, r. Visky Ábel)

A Legjobb emberi jogi dokumentumfilmet a Verzió felhívására jelentkezett, verseny alapon kiválasztott öt nemzetközi hallgatóból álló Diákzsűri, Horányi Péter, Nurizzaman Khan, Sebők Marcell, Szabó Sára és Szikszay Benjámin vitatta meg és értékelte. A fesztivál Nemzetközi versenyprogramjának filmjeit megnézve és értékelve a Diákzsűri az Arica című alkotásnak adta a díjat. A film a chilei Aricában játszódik, ahova egy svéd vállalat éveken keresztül szállított veszélyes hulladékot - most azonban egy mérföldkőnek számító perben kell szembenéznie a következményekkel. A zsűri egy különdíjat is átadott a nemzetközi versenyben a Fivérek című film alkotóinak.

ARICA by Lars Edman and William Johansson Kalén | TRAILER from Lightdox on Vimeo.

A Diák- és elsőfilmes versenyt egy nemzetközi zsűri értékelte, melynek tagjai Hajnal Molnár-Szakács a Sundance Intézet támogatásokért felelős igazgatója, Julie Nederkoorn a Movies that Matter holland filmfesztivál koordinátora és Schwechtje Mihály filmrendező. A zsűri legfőbb  szempontjai a szakmai kiválóság és a választott téma kreatív megközelítése volt. A nyertes film Anna Artemyeva filmje az Ugorj be hozzánk, mama című alkotás lett. A zsűri döntését azzal indokolta, hogy a film egy kortárs témát dolgoz fel, amely képes intimitást ábrázolni a mostani világunkban, ahol a technológia lehetőségei ellenére egyre magányosabbnak érezzük magunkat.

A fesztivál történetében idén először a Budapesti Önkormányzat támogatásával adták át a szervezők a zsűri által legjobbnak ítélt magyar film díját. A zsűri tagjai Libor Anita a Főváros képviseletében, Viktoria Lescsenko a Docudays UA fesztiváligazgatója és Nebojša Slijepčević horvát rendező voltak. A legjobb magyar dokumentumfilmnek járó ezer eurós díjat a Tobi színei című filmnek ítélték. Bakony Alexa filmje Éváról és 16 éves gyermekéről szól, aki nemrég vállalta fel transzneműségét. Éva igyekszik a legjobb anyja lenni, Tobi pedig rájönni, ki is ő valójában. A zsűri még két magyar filmet nevezett meg különdíjasként. Az egyik Chilton Flóra Még emlékszem című filmje, amelyben fiatalok beszélgetnek idős emberekkel, akiknek saját emlékeik vannak a holokausztról. A második különdíjat a Mesék a zárkából című film kapta. Visky Ábel alkotásában fogvatartottak írnak meséket a gyermekeikkel való kapcsolattartás megkönnyítéséért, amelyekből később filmeket készítenek.

A közönségdíjat Kőrösi Máté Dívák című alkotása nyerte, amely a fesztivál nyitófilmjeként igen nagy népszerűségnek örvendett. Az alkotó három húszéves budapesti lányt követ a kamerájával, akik egy családi problémákkal és egzisztenciális kételyekkel tűzdelt úton haladnak az érettségi és a felnőttlét felé.

A Blinken OSA Archívum által alapított VERZIÓ Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál Magyarország legnagyobb múltra visszatekintő dokumentumfilm fesztiválja, ami 2004 óta kerül megrendezésre minden év novemberében.

 

Fejléckép: jelenet az Arica c. filmből / fotó: Verzió Filmfesztivál

     

    Költészet és rémálom mezsgyéjén – Válogatás a Verzió filmjeiből

    Kapcsolódó

    Költészet és rémálom mezsgyéjén – Válogatás a Verzió filmjeiből

    Mi történik a félmondatos hírek, a rövid riportok, a felvillanó képek mögött? A Verzió dokumentumfilmjei megszállottan kutatják a valóságot, ajánlónkban indiai újságírónőkkel, digitális nomádokkal, fiatal aktivistákkal, menekülő rohingyákkal és etikai kérdésekkel vívódó tudósokkal is szembesülünk.

    „És tudod, ő Tóbiás” - mozikban a Tobi színei 

    „És tudod, ő Tóbiás” - mozikban a Tobi színei 

    Bakony Alexa személyes, őszinte és rendkívül érzékeny dokumentumfilmje a család megtartó erejéről mesél. Középpontjában a 16 éves transznemű Tobi és támogató édesanyja, Éva kapcsolata áll, de a történet messze túlfeszíti a ráhúzott LMBTQ-perspektívát. Lebilincselő felnövéstörténetet látunk.

    hírlevél

    A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

    Legolvasottabb

    Színház

    15 sor színház: Büszkeség és balítélet

    Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy rengeteg kultúrát fogyasztunk nap mint nap, kár, hogy élményeinknek csupán töredékét oszthatjuk meg olvasóinkkal. A következő rövid írás a Vígszínház Büszkeség és balítélet című előadásáról szól. 15 sor színház.
    Vizuál

    Újabb Mijazaki-klasszikus jön a mozikba

    Folytatódik az ADS Service Ghibli-sorozata, amely során Mijazaki Hajao újabb remekműve kerül nagyvászonra: az 1989-es A Kiki – A boszorkányfutár április 3-tól lesz látható a magyar mozikban.
    Vizuál

    Peter Lindbergh képeivel érkezik a Budapest Fotófesztivál

    Országos premierrel indítja programsorozatát a Budapest Fotófesztivál – Magyarországon először a Műcsarnokban láthatók a legendás német divatfotográfus, Peter Lindbergh ikonikus alkotásai.
    Klasszikus

    Minden, amit a Máté-passióról tudni kell

    A zenetörténet két talán legismertebb passiója – a János- és a Máté-passió – Johann Sebastian Bach nevéhez fűződik, utóbbit az idei Bartók Tavaszon is hallhatja a közönség. Most elárulunk néhány érdekességet róla!
    Zenés színház

    Horváth István a Magyar Állami Operaház kamaraénekese lett

    A népszerű tenort a március 23-i Bánk bán-előadás tapsrendje alatt érte a meglepetésszerű bejelentés: a következő szezonban a Magyar Állami Operaház legnagyobb címét viselheti.

    Nyomtatott magazinjaink

    Ezt olvasta már?

    Vizuál hír

    Petíció indult Vészabó Noémi Munkácsy-díjának visszavonásáért

    Petíció indult annak érdekében, hogy vonják vissza Vészabó Noémi Munkácsy-díját, az aláírók szerint a kitüntetett „minimálisan elvárható szakmai alapokat is nélkülöző, amatőr festői életúttal rendelkezik.”
    Vizuál hír

    Peter Lindbergh képeivel érkezik a Budapest Fotófesztivál

    Országos premierrel indítja programsorozatát a Budapest Fotófesztivál – Magyarországon először a Műcsarnokban láthatók a legendás német divatfotográfus, Peter Lindbergh ikonikus alkotásai.
    Vizuál ajánló

    Újabb Mijazaki-klasszikus jön a mozikba

    Folytatódik az ADS Service Ghibli-sorozata, amely során Mijazaki Hajao újabb remekműve kerül nagyvászonra: az 1989-es A Kiki – A boszorkányfutár április 3-tól lesz látható a magyar mozikban.
    Vizuál kritika

    Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

    Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
    Vizuál magazin

    KÉP-regény: A Filmszemle félrelép

    A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az újból megrendezett Magyar Filmszemle kapcsán mondja el a véleményét a filmfesztiválokról és a magyar filmgyártásról.