Vizuál

Áthidalni a generációs szakadékokat – beszélgetés a Szülők vs. Influenszerek című filmről

2022.11.16. 12:25
Ajánlom
Innovatív módon közelített az Olasz Kultúrintézet az olasz nyelv és a fiatal generációk kapcsolatához a XXII. Olasz Nyelv Hetén. A szülők és gyermekeik viszonyáról, az angol térhódításáról egy vígjáték segítéségével beszélgettek, az eseményen részt vett a film rendezője és egyik színésze is.

Influenszer, poszt, komment, lájk, lájkcunami, bullying, sharel, beteggel, social media, profil… és még folytathatnánk a sort. De vajon akkor ez most angolul van? Vagy magyarul? Esetleg olaszul?

Ezt a kérdést járta körbe az Olasz Kultúrintézet a XXII. Olasz Nyelv Hetén, aminek a témája az olasz nyelv és a fiatalok kapcsolata volt. Az Intézet innovatív módon közelítette meg az úgynevezett itanglianót, ami az angol kifejezések térnyerését jelenti az olasz nyelvkörnyezetben, aminek eredményeképpen

a fiatalabb generációk olyan kifejezéseket használnak, amit nagyszüleik vagy akár szüleik sem értenek.

Néha pedig nemcsak a szavakat, hanem a szokásokat sem értjük meg. Erről szól a Genitori vs Influencer (Szülők vs. Influenszerek) című film is, amelyet az Olasz Nyelv Hetén mutattak be. Az eseményre a film rendezője, Michela Andreozzi és egyik szereplője, Massimiliano Vado is ellátogatott.

„Ez egy olyan film, amin lehet mosolyogni, és jól érezzük magunkat, de ugyanakkor el is gondolkodtat. Ez egybevág a hagyományos Comedia Italianával, azaz az olasz komédia koncepciójával. Hiszen ez a vígjáték pont ilyen: szórakoztató, de emellett a szereplők játékán keresztül a néző bejár egy hosszú utat egészen a katarzisig” – vezette fel a vetítést követő beszélgetést Gabriele La Posta, az Olasz Kultúrintézet igazgatója.

Michela Andreozzi erre reagálva arról beszélt, hogy egy vígjátékban vagy egy témát vagy egy emberi életutat járunk végig egyfajta iróniával, és ez ebben a filmben sem volt másképp. „Elég sok történetet meséltem el eddig nőkről, ezért most egy férfit szerettem volna megmutatni, ezen belül is az apa-lánya viszonyt kidomborítva. Így egy apa-lánya történetet meséltünk el, egy csonka családét” – mondta. A rendező szerint fontos felismernünk, hogy

hiába telik az idő, egy apa-lánya kapcsolat nem változik, ahogy az sem, hogy két generáció között mindig van konfliktus.

311968376_496775689149875_3091265880023502380_n-113648.jpg

Michela Andreozzi és Massimiliano Vado a XXII. Olasz Nyelv Hetén (Fotó/Forrás: A Budapesti Olasz Kultúrintézet Facebook-oldala)

Példaként azt mondta, az ő idejében még az volt a vita tárgya, hogy hadd mehessen el diszkóba, ma pedig a telefon robbantja ki a veszekedéseket. „Fabio Bonifaccival, aki a forgatókönyvet írta, arra jutottunk, hogy ez a téma ennél mélyebb és komplexebb, és igyekeztünk azt megmutatni, hogy vajon mi, érettebb felnőttek hogyan látjuk a közösségi médiát. Hiszen mi nem születtünk bele a digitalizmusba, mint a gyerekeink. És hát ez a téma nagyon jó táptalaja egy vígjátéknak. A főszereplőnk, az édesapa, aki teljesen social medián kívüli, aztán utána annyira social medián belüli lesz, hogy ki sem lát belőle, remekül hozza a komédiára jellemző jegyeket” – avatta be a közönséget.

Ezt követően Massimiliano Vadóhoz kerül a mikrofon, akit a nyelvezetről és annak változásairól faggatunk, hiszen a cselekmény sokat játszik a két világ szóhasználatával, illetve az arra épülő helyzetkomikumokkal. Arra voltunk kíváncsiak, hogy vajon mennyire nehéz vagy távoli egy színházi színésznek – aki beszédtechnikát tanult és az önkifejezés nyelvbevetettségét intenzíven megéli – ezt a fejlődő itanglianót beszélni, ezzel együtt élni. „Már amikor a forgatókönyvet olvastam, azon gondolkodtam, hogy

mi, színészek az elsők között voltunk, akiknek volt telefonja, még ha aktatáska méretű is, mert hiszen mindig vártuk, hogy hívjanak minket munkákra. Sőt, a jelenbe ugorva, mind a mai napig a közösségi médiát legtöbbet használók között vagyunk, mivel a munkánkhoz tartozik. Nem beszélve a színházi színészekről, akik olyan hashtageket is használnak, mint #szerelmesshakespeare vagy #mindentchecovrol. Úgyhogy nem mi vagyunk a legelvetemültebbek” – fejtette ki Vado. Elmesélte azt is, hogy amikor édesanyja, aki már elmúlt nyolcvan éves, először látta a filmet, egy szót sem értett belőle. „Megnéztük még párszor, és addigra már azt is értette, hogy mit jelent az, hogy goodvibes.

Úgyhogy, ha azt érjük el a filmmel, mint amit a történetben is láttunk, hogy apák és lányok elkezdenek egymással, egymás világáról dialogizálni, akkor már megérte

– magyarázta a színész.

És ha már hozadék, Andreozzi kitért arra, miért volt jelentős kérdés az, hogy mikor mutassák be az alkotást. „A film a Covid idején készült. A forgalmazó megkérdezte, hogy a premiert a lezárások idejére vagy utána lenne-e szerencsésebb időzíteni. Én a lezárások idejére szavaztam, hogy a családok otthon meg tudják nézni akár együtt is. És mivel online is elérhetővé tettük a filmet, sok fiatalhoz eljutottunk, hiszen a fiatal generációk ezeken a felületeken informálódnak” – mondta.

311735762_496775549149889_5459666549887627815_n-113648.jpg

Filmvetítés a Budapesti Olasz Kultúrintézetben (Fotó/Forrás: A Budapesti Olasz Kultúrintézet Facebook-oldala)

Érdekes szempontra hívta fel a figyelmet Michela Andreozzi a film időszerűségével kapcsolatban is. Mint mondta, a Szülők vs. Influenszerek a közösségi média és a generációk témájával olyan korképet jelenít meg, ami a mai gyorsan alakuló világunkban betekintést ad a jövőnek, hogy mit gondoltunk erről 2020-2021-ben. Hozzátette, annyira gyorsan változik ez a világ, hogy

a film egyes részei, elemei, amelyek akkor még jövőképnek tűntek, azok már a jelen részét képezik, a mindennapok részei lettek.

A főhősünk például tanárként a szakmát is megjeleníti a közösségi hálón. A film megjelenésekor még nem volt ennyire látványos, de ma rengeteg szakma megjelenik a TikTokon, például fogorvosok, szerelők vagy ügyvédek is.

Ezek a változások a nyelvben éppúgy megjelennek, ahogy az információfogyasztásban és -megosztásban is. Erre tért ki Gabriele La Posta, elárulva, hogy azért ezt a filmet választották az Olasz Nyelv Hete alkalmából, mert tökéletesnek tűnt számunkra a téma és annak feldolgozása, mert megmutatta azt a hatást, amit az új kifejezések magukban hordoznak. „Ezek a kifejezések lényegében egy szubkultúrának a kifejező eszközei, ami feltételez egy távolságot, határt a kultúrák, felfogások között. A film pedig pont ezt hivatott áthidalni, azt a generációs és felfogásbeli szakadékot, amit a social media terjedése idéz elő” – fogalmazott.

Szerző: Rétfalvi Flóra

Fejléckép: Jelenet a Szülők vs. Influenszerek című filmből (Fotó/Forrás: Sky Cinema)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

5+1 kiállítás, amit még láthatunk januárban

Gyűjtögető szerzők, kínai étkezéskultúra, pillanatképek a sarkvidékről – cikkünkben az e hónapban még megnézhető kiállításokból válogattunk. 5+1 utolsó esély januárra.
Színház

„Ezek a hibák a bizalmat rombolják” – a Magyar Színházi Társaság válaszokat vár a Kolibri Színház ügyében

A szervezet nyílt levelet fogalmazott meg Hankó Balázs miniszter felé, írásukban egyebek közt arra kérik a tárcavezetőt, adjon választ arra, miért Zalán Jánost nevezte ki a Kolibri Színház élére, miközben a társulat túlnyomó többsége nem az ő pályázatát támogatta.
Színház

Üdvözli az igazgatói kinevezéseket, és töretlen alkotókedvet kíván a Magyar Teátrumi Társaság

A hazai előadóművészeti szféra legnagyobb szakmai-érdekképviseleti szervezete reagált a Magyar Színházi Társaság közleményére.
Vizuál

Megérkezett Borbély Alexandra új filmjének előzetese

Az Európai Filmakadémia-díjat nyert Borbély Alexandra (Testről és lélekről) egy felemelő alkotás főszereplőjeként tér vissza a mozikba. Az Emma és a halálfejes lepke februártól lesz látható itthon.
Színház

Mundruczó Kornél rendezése Németország legjobb előadásai között

A Proton Színház Parallax című előadása Németországban versenyben van a 2024-es év legjobb előadása címért. A produkcióra január 15-ig lehet szavazni.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál kritika

Grandiózusan szabálytalan és szabálytalanul grandiózus – kritika A brutalistáról

Adrien Brody felejthetetlen módon formálja meg Brady Corbet új, nagyszabású filmjében a fiktív magyar építészt, Tóth Lászlót, akinek történetén keresztül nemcsak egy 20. századi életút jelenik meg, hanem az amerikai kapitalizmus kritikája is. A brutalista kritika.
Vizuál ajánló

Februárban művészet lepi el a Bálnát – jön az Art and Antique!

Február 6. és 9. között rendezik meg az Art and Antique-ot a budapesti Bálnában. Idén 40 galériával és több ezer műtárggyal várja a látogatókat Magyarország legnagyobb klasszikus és kortárs művészeti vására.
Vizuál ajánló

5+1 kiállítás, amit még láthatunk januárban

Gyűjtögető szerzők, kínai étkezéskultúra, pillanatképek a sarkvidékről – cikkünkben az e hónapban még megnézhető kiállításokból válogattunk. 5+1 utolsó esély januárra.
Vizuál ajánló

Megérkezett Borbély Alexandra új filmjének előzetese

Az Európai Filmakadémia-díjat nyert Borbély Alexandra (Testről és lélekről) egy felemelő alkotás főszereplőjeként tér vissza a mozikba. Az Emma és a halálfejes lepke februártól lesz látható itthon.
Vizuál hír

Ladányi Jancsó Jákob rövidfilmjét beválogatták a Berlinale versenyprogramjába

A magyar rendező Élő kövek című alkotását februárban mutatják be a rangos filmfesztivál rövidfilmes versenyprogramjában. Az alkotás főszerepében az Arany Medve-díjas Kizlinger Lilla és Schilling Árpád látható.