Vizuál

Az ARC idén is belefulladt a cinizmusba

2014.09.14. 11:00
Ajánlom
Az idén 14. alkalommal megrendezett plakátkiállítás a következő kérdést szegezte az alkotóknak: Te miben hiszel? Körbejártuk az Ötvenhatosok terét, megnéztünk 81 plakátot és úgy éreztük, minden alkotó hozzátett egy "nem"-et is a kérdéshez. KRITIKA

2000-ben rendezték meg először az ARC plakátkiállítását, melynek célja az, hogy a plakátot mint az utcai reklámozás egyik legnépszerűbb felületét a kreativitás és művészet eszközein keresztül társadalmi üzenetek közvetítésére használja fel. Így az utcai plakátokhoz hasonlóan ezeknek a megtekintése is teljesen ingyenes: a Városliget előtti hatalmas macskakőplaccon, avagy az Ötvenhatosok terén sorakoznak cikk-cakkban az alkotások.

Aki az elmúlt években is látogatta az ARC-ot az tudja, hogy bármi legyen is az adott év témája, és akármennyire nincs benne a politikai reflexióra vonatkozó bárminemű felhívás, akkor is ide lyukad ki az alkotások zöme. Ez idén sem volt másképp, sőt, tulajdonképpen a plakátok olyan 98,5 százalékának lett politikai felhangja - a korábbiakhoz képest lényegesen megugrott ez a becsült mérték. A Macskabajusz: Egyenlőség, testvériség, közbeszerzés című díjnyertes plakátján egy focipályát látunk, melyen a felezővonal, a kezdőkör és a kapuk is igencsak az egyik félnek kedveznek - az asszociációk természetesen nem állnak meg egy megbundázott meccsnél, de még Felcsútnál is tovább mennek.

Herr Milán: Hungarian in Europe című alkotásán az I <3 London feliratot láthatjuk, melyben az I egy mosogatószer a szívecske pedig két egymásra rakott szivacs - nos igen, értjük a célzást; a magyar álom, hogy majd külföldön sokat fogunk keresni és új életet kezdünk egy csodás melóval gyakran végződik éhbérért padlósúrolással. A harmadik helyezést Halász Géza: Csúcsforgalom című plakátja nyerte, a Borz díjat pedig Szinovszki-Szamosi: Hiszek egy névre keresztelt pályaműve. Ezen egy kövér kisfiút látunk, aki a "Hiszek Magyarország feltámadásában" feliratú palatáblát tartja, magyar címeres baseballsapkával és árpádsávos sállal állig felfegyverkezve ideológiailag.

Egy hipnózisos-spirál plakátján a "Jobban teljesít" mantra díszeleg, pár lépéssel arrébb pedig egy egyszerű, fekete-fehér plakát, amely csak ennyit mond: 1984+30. Majd megcsodálhatjuk az egymással farkasszemet néző Orbán és Putyin profilját, amelyeket acélszín olajvezetékek kötnek össze. "Szüljél mán gyereket!" felszólítás olvasható egy másik plakáton, alatta a www.kormany.hu/szuljelman link. Majd az egyik mű egyszerűen annyit tesz, hogy Magyarországot átnevezi Oroszországra. Persze nem maradtak ki a rezsicsökkentésre reflektáló plakátok, a conchitás vicceskedés, meg az origós sztori sem.

Az ARC önmagát mint közérzeti kiállítás is definiálja. De ha ez a mi közérzetünk, akkor nem nagy a baj, hanem hatalmas. A kérdés az volt: Te miben hiszel? A kiállítás válasza: semmiben. Nem hiszünk az értékekben, nem hiszünk el senkinek semmit, nem hiszünk a jobb életben, az igazságban, semmiben. Nincs semmink, csak keserű cinizmusunk. A társadalomkritika természetesen fontos: nem kell folyamatosan azt hinnünk (úgyse lennénk rá képesek), hogy minden szuper, de az nagyon szomorú, hogy az ARC kiállítói egyöntetűen a minden rossz üzenetet közvetítik. Ez már nem politikai kritika, se gúnyolódás, sem nyelvköszörülés vagy viccelődés. Ez talán a legkeményebb társadalmi üzenet, amit kaphatunk: mi magyarok nem tudunk hinni. Mi történik azzal az országgal, amelyik nem tud hinni? Ráadásul már abban sem hiszünk, hogy mindez máshol jobb lehet, derül ki több plakátból.

Nem túl szívderítő kép a plakátok alapján elképzelni magunkat, mint ahogy az ARC sem hordoz túl szívderítő üzenetet. Ez persze nem az alkotások elleni kritika: a kiállított művek jó része kreatívan és szellemesen reflektál a fent említett problémákra. Persze itt is vannak elcsépelt eszközök és kissé erőltetett, izzadságszagú üzenetek, ami viszont hiányzik, hogy a plakátok között nincs egyetlen javaslat sem, amiért igazán kár. Ennek ellenére nagyon is ajánljuk a szeptember 21-ig látogatható kiállítást, hiszen színvonalas és mindenképpen elgondolkodtató műveket láthatunk. De talán jövőre azt kéne kérdezni, Te miben nem hiszel? - akkor esetleg kapnánk valami hitszerűt.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Ők az idei Junior Prima Díjasok színház- és filmművészet kategóriában

„Senki sem születik egyedülálló művésznek, hanem a családjának, környezetének és nem utolsósorban persze önmaga kitartó, kemény munkájának köszönhetően válhat azzá” – vallja Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója, aki a szeptember 14-i díjátadó ünnepségen hat fiatal művésznek adta át a színház- és filmművészet kategória pénzjutalommal is járó Junior Prima Díját.
Színház

A sudár mosonmagyaróvári naiva – Rujder Vivien portréja

A budapesti Katona József Színház fiatal művésze Junior Prima Díjat vehetett át szeptember 14-én. A Takarékbank Zrt. támogatásával megvalósuló díjátadón Rudolf Péter, a Vígszínház igazgatója méltatta Rujder Vivien tehetségét.
Színház

Ragyogó és huncut angyal – Mentes Júlia Virginia portréja

Zenésszínész-osztályában végzett, de nem zenés színészként gondol magára. Alakításai a szakma nagyjait is meggyőzik, tehetségét szeptember 14-én a Takarékbank Zrt. által támogatott Junior Prima Díjjal ismerték el.
Színház

Szívesen látják el szerepekkel – Gyöngyösi Zoltán portréja

A Vígszínház művészének szakmai szempontból igazán jól indult az évad: másfél hete komoly színészi helyzetben bizonyíthatott, amikor a Szerelmek városa főszerepében lépett színpadra, kiváló teljesítménnyel, szeptember 14-én pedig Junior Prima Díjat vehetett át a Takarékbank Zrt. jóvoltából. Az elismerést Máté Gábor, a Katona József Színház igazgatója adta át.
Színház

Kíváncsian villanó, világos szempár – Rózsa Krisztián portréja

Mohácsi János nem visz színre olyan darabot a Miskolci Nemzeti Színházban, amelyben Rózsa Krisztián ne kapna szerepet – nem véletlenül. A fiatal színművész tehetségét a Takarékbank Zrt. támogatásával Junior Prima Díjjal ismerték el szeptember 14-én.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

18-as karika kerülhet Almodóvar filmjeire

Megjelentek a Médiatanács korhatár-besorolással kapcsolatos ajánlásai, a példák között több filmklasszikust is említ az NMHH – tudatta a HVG.
Vizuál hír

Átadták a magyar származású művészeket díjazó Szervátiusz Jenő-díjat

A kárpát-medencei születésű magyar alkotókat elismerő Szervátiusz Jenő Alapítvány díját idén a kárpátaljai Homoki Gábor festőművész, rajztanár és a moldvai csángó származású Petrás Alina keramikus, népdalénekes vehette át – tudatta az MTI.
Vizuál premier

Ilyen még nem volt – Online közönségtalálkozó Enyedi Ildikóval

Az országos premier napján, szeptember 23-án egy egészen különleges online, élő, streamelt közönségtalálkozón egyszerre hét mozi nézői beszélgethetnek Enyedi Ildikóval új filmje, A feleségem története vetítése után.
Vizuál hír

Elhunyt Olescher Tamás festőművész

A Munkácsy-díjas festőművészt, díszlettervezőt, perforemert hosszan tartó betegség után, szeptember 14-én, életének 67. évében érte a halál – tudatta családja.
Vizuál kritika

Az emberarcú természet pusztulása – Szurcsik József képeiről

Az Időkép című kiállítás egy sokoldalú és termékeny Munkácsy Mihály-díjas képzőművész elmúlt másfél évtizedének munkáiból válogat. A hajdúszoboszlói Kovács Máté Városi Művelődési Ház és Könyvtár Galériájában az eltorzított emberi arcok alakváltozatait különféle modorban megjelenítő vásznak, fa tondók és acélszobrok mellett az újabb, (poszt)apokaliptikus hangulatú festmények világába is betekintést nyerhetünk.