Vizuál

Az ARC idén is belefulladt a cinizmusba

2014.09.14. 11:00
Ajánlom
Az idén 14. alkalommal megrendezett plakátkiállítás a következő kérdést szegezte az alkotóknak: Te miben hiszel? Körbejártuk az Ötvenhatosok terét, megnéztünk 81 plakátot és úgy éreztük, minden alkotó hozzátett egy "nem"-et is a kérdéshez. KRITIKA

2000-ben rendezték meg először az ARC plakátkiállítását, melynek célja az, hogy a plakátot mint az utcai reklámozás egyik legnépszerűbb felületét a kreativitás és művészet eszközein keresztül társadalmi üzenetek közvetítésére használja fel. Így az utcai plakátokhoz hasonlóan ezeknek a megtekintése is teljesen ingyenes: a Városliget előtti hatalmas macskakőplaccon, avagy az Ötvenhatosok terén sorakoznak cikk-cakkban az alkotások.

Aki az elmúlt években is látogatta az ARC-ot az tudja, hogy bármi legyen is az adott év témája, és akármennyire nincs benne a politikai reflexióra vonatkozó bárminemű felhívás, akkor is ide lyukad ki az alkotások zöme. Ez idén sem volt másképp, sőt, tulajdonképpen a plakátok olyan 98,5 százalékának lett politikai felhangja - a korábbiakhoz képest lényegesen megugrott ez a becsült mérték. A Macskabajusz: Egyenlőség, testvériség, közbeszerzés című díjnyertes plakátján egy focipályát látunk, melyen a felezővonal, a kezdőkör és a kapuk is igencsak az egyik félnek kedveznek - az asszociációk természetesen nem állnak meg egy megbundázott meccsnél, de még Felcsútnál is tovább mennek.

Herr Milán: Hungarian in Europe című alkotásán az I <3 London feliratot láthatjuk, melyben az I egy mosogatószer a szívecske pedig két egymásra rakott szivacs - nos igen, értjük a célzást; a magyar álom, hogy majd külföldön sokat fogunk keresni és új életet kezdünk egy csodás melóval gyakran végződik éhbérért padlósúrolással. A harmadik helyezést Halász Géza: Csúcsforgalom című plakátja nyerte, a Borz díjat pedig Szinovszki-Szamosi: Hiszek egy névre keresztelt pályaműve. Ezen egy kövér kisfiút látunk, aki a "Hiszek Magyarország feltámadásában" feliratú palatáblát tartja, magyar címeres baseballsapkával és árpádsávos sállal állig felfegyverkezve ideológiailag.

Egy hipnózisos-spirál plakátján a "Jobban teljesít" mantra díszeleg, pár lépéssel arrébb pedig egy egyszerű, fekete-fehér plakát, amely csak ennyit mond: 1984+30. Majd megcsodálhatjuk az egymással farkasszemet néző Orbán és Putyin profilját, amelyeket acélszín olajvezetékek kötnek össze. "Szüljél mán gyereket!" felszólítás olvasható egy másik plakáton, alatta a www.kormany.hu/szuljelman link. Majd az egyik mű egyszerűen annyit tesz, hogy Magyarországot átnevezi Oroszországra. Persze nem maradtak ki a rezsicsökkentésre reflektáló plakátok, a conchitás vicceskedés, meg az origós sztori sem.

Az ARC önmagát mint közérzeti kiállítás is definiálja. De ha ez a mi közérzetünk, akkor nem nagy a baj, hanem hatalmas. A kérdés az volt: Te miben hiszel? A kiállítás válasza: semmiben. Nem hiszünk az értékekben, nem hiszünk el senkinek semmit, nem hiszünk a jobb életben, az igazságban, semmiben. Nincs semmink, csak keserű cinizmusunk. A társadalomkritika természetesen fontos: nem kell folyamatosan azt hinnünk (úgyse lennénk rá képesek), hogy minden szuper, de az nagyon szomorú, hogy az ARC kiállítói egyöntetűen a minden rossz üzenetet közvetítik. Ez már nem politikai kritika, se gúnyolódás, sem nyelvköszörülés vagy viccelődés. Ez talán a legkeményebb társadalmi üzenet, amit kaphatunk: mi magyarok nem tudunk hinni. Mi történik azzal az országgal, amelyik nem tud hinni? Ráadásul már abban sem hiszünk, hogy mindez máshol jobb lehet, derül ki több plakátból.

Nem túl szívderítő kép a plakátok alapján elképzelni magunkat, mint ahogy az ARC sem hordoz túl szívderítő üzenetet. Ez persze nem az alkotások elleni kritika: a kiállított művek jó része kreatívan és szellemesen reflektál a fent említett problémákra. Persze itt is vannak elcsépelt eszközök és kissé erőltetett, izzadságszagú üzenetek, ami viszont hiányzik, hogy a plakátok között nincs egyetlen javaslat sem, amiért igazán kár. Ennek ellenére nagyon is ajánljuk a szeptember 21-ig látogatható kiállítást, hiszen színvonalas és mindenképpen elgondolkodtató műveket láthatunk. De talán jövőre azt kéne kérdezni, Te miben nem hiszel? - akkor esetleg kapnánk valami hitszerűt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Vizuál kult50

Új alkotói korszaka hetven fölött kezdődött – Ragályi Elemér

Keresztre feszíttette Christian Bale-t, Budapesten vezetgette Scarlett Johanssont, Robin Williams pedig mindenben kikérte a véleményét. Ragályi Elemér Kult50-ben megjelent portréja.
Vizuál monet

Virtuálisan beléphet Monet kertjébe, a vízililiomok közé

Claude Monet az 1918. november 11-i fegyverletétel másnapján ajándékozta Franciaországnak a Vízililiomok című óriási képeket, így akart "részt venni a győzelemben". A párizsi Orangerie Múzeumban őrzött művekbe szerdától gyakorlatilag besétálhat a látogató.
Vizuál Film

Elárverezik az Óz, a csodák csodája forgatókönyvterveit

Az Óz, a csodák csodája című film forgatókönyvterveit és az archívum egyéb anyagait árverezik el egy decemberi aukción, melynek bevétele az előzetes becslések szerint akár 1,2 millió dollárt (341 millió forintot) is elérhet.
Vizuál Film

Fődíjat nyert az X Németországban

Ujj Mészáros Károly X – A rendszerből törölve című thrillere nyerte a 32. Braunschweigi Nemzetközi Filmfesztivál fődíját. A különleges látványvilágú, erős hangulatú, fordulatokban gazdag thriller november elseje óta országszerte látható a hazai mozikban.
Vizuál vajda lajos

Hipnotikus videón mozdulnak meg Vajda Lajos festményei

Az ősz szenzációja, hogy két év előkészítés után megnyílt minden idők legteljesebb Vajda-kiállítása Szentendrén, a Ferenczy Múzeumban. A kiállításhoz készült videó filmek az alkotások gondolati rétegeit vizualizálják. Mutatjuk.