Vizuál

Az ARC idén is belefulladt a cinizmusba

2014.09.14. 11:00
Ajánlom
Az idén 14. alkalommal megrendezett plakátkiállítás a következő kérdést szegezte az alkotóknak: Te miben hiszel? Körbejártuk az Ötvenhatosok terét, megnéztünk 81 plakátot és úgy éreztük, minden alkotó hozzátett egy "nem"-et is a kérdéshez. KRITIKA

2000-ben rendezték meg először az ARC plakátkiállítását, melynek célja az, hogy a plakátot mint az utcai reklámozás egyik legnépszerűbb felületét a kreativitás és művészet eszközein keresztül társadalmi üzenetek közvetítésére használja fel. Így az utcai plakátokhoz hasonlóan ezeknek a megtekintése is teljesen ingyenes: a Városliget előtti hatalmas macskakőplaccon, avagy az Ötvenhatosok terén sorakoznak cikk-cakkban az alkotások.

Aki az elmúlt években is látogatta az ARC-ot az tudja, hogy bármi legyen is az adott év témája, és akármennyire nincs benne a politikai reflexióra vonatkozó bárminemű felhívás, akkor is ide lyukad ki az alkotások zöme. Ez idén sem volt másképp, sőt, tulajdonképpen a plakátok olyan 98,5 százalékának lett politikai felhangja - a korábbiakhoz képest lényegesen megugrott ez a becsült mérték. A Macskabajusz: Egyenlőség, testvériség, közbeszerzés című díjnyertes plakátján egy focipályát látunk, melyen a felezővonal, a kezdőkör és a kapuk is igencsak az egyik félnek kedveznek - az asszociációk természetesen nem állnak meg egy megbundázott meccsnél, de még Felcsútnál is tovább mennek.

Herr Milán: Hungarian in Europe című alkotásán az I <3 London feliratot láthatjuk, melyben az I egy mosogatószer a szívecske pedig két egymásra rakott szivacs - nos igen, értjük a célzást; a magyar álom, hogy majd külföldön sokat fogunk keresni és új életet kezdünk egy csodás melóval gyakran végződik éhbérért padlósúrolással. A harmadik helyezést Halász Géza: Csúcsforgalom című plakátja nyerte, a Borz díjat pedig Szinovszki-Szamosi: Hiszek egy névre keresztelt pályaműve. Ezen egy kövér kisfiút látunk, aki a "Hiszek Magyarország feltámadásában" feliratú palatáblát tartja, magyar címeres baseballsapkával és árpádsávos sállal állig felfegyverkezve ideológiailag.

Egy hipnózisos-spirál plakátján a "Jobban teljesít" mantra díszeleg, pár lépéssel arrébb pedig egy egyszerű, fekete-fehér plakát, amely csak ennyit mond: 1984+30. Majd megcsodálhatjuk az egymással farkasszemet néző Orbán és Putyin profilját, amelyeket acélszín olajvezetékek kötnek össze. "Szüljél mán gyereket!" felszólítás olvasható egy másik plakáton, alatta a www.kormany.hu/szuljelman link. Majd az egyik mű egyszerűen annyit tesz, hogy Magyarországot átnevezi Oroszországra. Persze nem maradtak ki a rezsicsökkentésre reflektáló plakátok, a conchitás vicceskedés, meg az origós sztori sem.

Az ARC önmagát mint közérzeti kiállítás is definiálja. De ha ez a mi közérzetünk, akkor nem nagy a baj, hanem hatalmas. A kérdés az volt: Te miben hiszel? A kiállítás válasza: semmiben. Nem hiszünk az értékekben, nem hiszünk el senkinek semmit, nem hiszünk a jobb életben, az igazságban, semmiben. Nincs semmink, csak keserű cinizmusunk. A társadalomkritika természetesen fontos: nem kell folyamatosan azt hinnünk (úgyse lennénk rá képesek), hogy minden szuper, de az nagyon szomorú, hogy az ARC kiállítói egyöntetűen a minden rossz üzenetet közvetítik. Ez már nem politikai kritika, se gúnyolódás, sem nyelvköszörülés vagy viccelődés. Ez talán a legkeményebb társadalmi üzenet, amit kaphatunk: mi magyarok nem tudunk hinni. Mi történik azzal az országgal, amelyik nem tud hinni? Ráadásul már abban sem hiszünk, hogy mindez máshol jobb lehet, derül ki több plakátból.

Nem túl szívderítő kép a plakátok alapján elképzelni magunkat, mint ahogy az ARC sem hordoz túl szívderítő üzenetet. Ez persze nem az alkotások elleni kritika: a kiállított művek jó része kreatívan és szellemesen reflektál a fent említett problémákra. Persze itt is vannak elcsépelt eszközök és kissé erőltetett, izzadságszagú üzenetek, ami viszont hiányzik, hogy a plakátok között nincs egyetlen javaslat sem, amiért igazán kár. Ennek ellenére nagyon is ajánljuk a szeptember 21-ig látogatható kiállítást, hiszen színvonalas és mindenképpen elgondolkodtató műveket láthatunk. De talán jövőre azt kéne kérdezni, Te miben nem hiszel? - akkor esetleg kapnánk valami hitszerűt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Szabó Magda személyes pillanatai

Szabó Magda minden művében az emberi lélek titkait kutatta állhatatosan. Most azonban az ő titkai tárulhatnak fel ebben a különleges fényképalbumban, amelynek lapjain az írónő egész élete megelevenedik. Galéria
Klasszikus

Hogyan érzi magát egy diák, ha elmegy a Zeneakadémiára?

Régi panasz, hogy a fiatalok nem járnak klasszikus zenei hangversenyre. A problémáról eddig mindenkit megkérdeztek már, csak épp a gyerekeket nem. Most ők mondják el, hogyan éltek meg egy koncertet.
Plusz

Alinda ezúttal Ónodi Esztert kérdezte

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Ónodi Eszterrel kitértek arra is, hogy a népszerű színésznő lehetett volna zenész is, sőt szóba került, milyen a “rocker”, az “ufó” és a”libapásztor” Eszter.
Zenés színház

Ingyenes szabadtéri előadással ünnepli fennállása 150. évfordulóját a Bécsi Operaház

Az előadások mellett szintén premierekkel és kiállításokkal várja az intézmény az operabarátokat május 25-én és 26-án.
Színház

„Nem kegyeket osztunk” – beszélgetés a POSZT-válogatásról

A Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat beszélgetéssorozatán a POSZT versenyprogramja volt a téma. A két válogatóval, Gulyás Gáborral és Zalán Tiborral, valamint Turbuly Lillával, a Színházi Kritikusok Céhének elnökével Veiszer Alinda beszéltetett.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál Cannes 2019

Hosszú taps fogadta az Egy férfi és egy nő újabb folytatását Cannes-ban

Hatalmas sikerrel vetítette Claude Lelouch több mint fél évszázados Oscar-díjas filmjének újabb folytatását a Cannes-i filmfesztivál. Az Egy élet legszebb évei című film főszereplői ezúttal is Jean-Louis Trintignant és Anouk Aimée. 
Vizuál galéria

Érzékeny terek

A szentendrei MANK Galéria inkluzív, képző- és iparművészeti alkotásokat bemutató kiállításán azok is megismerhetik a művészet világát, akiknek értelmi vagy testi akadályuk miatt kevésbé nyílik erre lehetőségük. A tárlat a megértési nehézséggel élőket, a látássérülteket és a mozgássérülteket is megszólítja, miközben a műveken keresztül a társadalom egészének küld üzenetet.
Vizuál Partitúra

„Sokszor mentem világgá” - vendégségben Bukta Imrénél

Érzékenység és hitelesség - egyaránt jellemzi Bukta Imre művészetét, és őt magát is. A Partitúra stábja vendégségben járt a művésznél mezőszemerei otthonában, mi is velük tartottunk, virágzó almafák alatt, a kertben beszélgettünk Bukta Imrével.
Vizuál képregény

 KÉP-regény: Az ördög torka

A Fidelio új sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten a japán turistákkal kezdi.
Vizuál gyász

Elhunyt I. M. Pei, a Louvre üvegpiramisának tervezője

A kínai-amerikai építész 102 éves volt. Ő tervezte a Louvre üvegpiramisát és a washingtoni National Gallery of Art épületét is.