Vizuál

Az Egy nap nyerte a nagydíjat Luxemburgban

2018.10.20. 10:10
Ajánlom
Első magyar filmként Szilágyi Zsófia alkotása nyerte a luxemburgi CinEast filmfesztivál nagydíját (Grand Prix).

A luxemburgi CinEast filmfesztivál idei válogatásában 65 játékfilmet vonultatott fel a közép- és kelet-európai régió kiváló filmterméséből. A díjakról filmes szakemberekből álló nemzetközi zsűri döntött, Fliegauf Bence elnökségével. Magyar film ezúttal nyerte meg először az immár 11. alkalommal megrendezett CinEast nagydíját.

Szilágyi Zsófia a Filmalap Inkubátor Programjában készítette el Egy nap című filmjét egy háromgyerekes nő percekre beosztott idejéről. A film főhőse egy háromgyerekes anya, a cselekmény nagy része a hétköznapok rutinjára épül, a háttérben a házasság válsága húzódik. A dráma a „halasztásra ítélt pillanatokból” bontakozik ki. Szilágyi Zsófia forgatókönyvíró-rendező, Szamosi Zsófia főszereplő, Kenesei Edina és Pataki Ági producerek, az Egy nap női alkotócsapata arra vállalkozott, hogy bemutassa egy kisgyerekes anya percekre beosztott idejét.

Az Egy nap világpremierjét nagy siker övezte májusban a cannes-i filmfesztivál Kritikusok Hetén, ahol a magyar alkotás elnyerte a nemzetközi filmkritikusok szövetségétől (FIPRESCI) a legjobb elsőfilm díját. Szamosi Zsófit a kassai Art Filmfesztiválon a legjobb színésznőt illető Kék Angyal-díjjal tüntették ki, majd a szarajevói filmfesztiválon is a legjobb színésznő díjával jutalmazták.

Hat európai elsőfilmes, köztük Szilágyi Zsófia Egy nap című alkotása szerepel a legjobb elsőfilmeseket elismerő Európai Filmdíj jelöltjei között. Az Európai Filmakadémia (EFA) rangos elismerését minden évben egy fiatal rendező veheti át első nagyjátékfilmjéért. A jelölt filmek közül az EFA több mint 3500 fős tagsága választja ki decemberben a győztest.

A Filmalap a pályakezdő alkotókat segítő Inkubátor Program keretében az Egy nap gyártását 62 millió forinttal támogatta. Szilágyi Zsófia filmje a Partnersfilm produkciójában készült Kenesei Edina és Pataki Ági vezetésével, az operatőr Domokos Balázs, a vágó Szórád Máté volt.

Az Egy nap a hazai mozikban novemberben 8-tól lesz látható a Vertigo Média forgalmazásában. A Cannes-ban és Szarajevóban is díjazott, Európai Filmdíjra jelölt magyar elsőfilm a Filmalap Inkubátor Programjában készült. 

Aki Egy nappal sikert aratott Cannes-ban – interjú Szilágyi Zsófiával

Kapcsolódó

Aki Egy nappal sikert aratott Cannes-ban – interjú Szilágyi Zsófiával

Szilágyi Zsófia Egy nap című filmje Cannes-ban debütált, és rögtön meg is nyerte a nemzetközi kritikuscéh díját. Egy háromgyerekes család életének átlagos (másfél) napjába kapunk szépítés nélküli bepillantást az anya szemszögéből, aki töretlenül menedzseli a gyerekeket, a munkáját és az elintézendőket, miközben a háttérben talán épp szétesik a házassága.

15 magyar film, amit látnod kell még idén!

15 magyar film, amit látnod kell még idén!

A magyar film idén mindent megtesz, hogy megszeressék! Díjnyertes játékfilmek, dokumentumfilmek és egy új egészestés animációs film is helyet kapott őszi filmajánlónkban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Tánc

Cáfolja a megszűnésről szóló hírt az Experidance

A társulat ma adott ki sajtónyilatkozatot, melyben „egyértelműen és határozottan visszautasítják” azt a hírt, mely szerint feloszlanának.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál tűz

Kimentették a Notre-Dame festményeit

Az utolsó festményeket, 15 darab 17. századi képet is átszállították pénteken a tűzvész pusztította párizsi Notre-Dame-ból a Louvre múzeumába, miután a műkincseket és ereklyéket már az elmúlt napokban kimenekítették a katedrálisból.
Vizuál morphoto

KÉP-regény: A Notre-Dame lángjai

Ezt az egészet igazándiból sosem akartam megírni, de most olyan helyzetet teremtett az élet, hogy egyszerűen muszáj! 1992 nyarát Párizsban hédereltem végig egy cimbimmel, és ez megváltoztatta az egész életemet. Előtte ugyanis szerelmes voltam, utána meg már nem. Miközben állítólag Párizs a szerelmesek városa. Hát, nekem sikerült ezt is inverzben lehozni!
Vizuál Cannes 2019

A nagy visszatérők fesztiváljának ígérkezik Cannes

Jim Jarmusch zombifilmjével nyílik a 72. cannes-i fesztivál május 14-én. Visszatér és versenybe száll az Arany Pálmáért Pedro Almodóvar, Ken Loach, Xavier Dolan, Terrence Malick és a Dardenne fivérek is, a zsűri elnöke Alejandro González Inárritu lesz.
Vizuál fényképTár

Róbert bácsi – jótevő vagy csaló?

A nagylelkű adakozót mindenki csak így ismerte Budapesten: Róbert bácsi. A városhoz tartozó egyik jellegzetes figura volt ő. Hogy ki is ő valójában, az már a kortársaknak is komoly fejtörést okozott, sőt rendőrségi nyomozás is volt az ügyben..
Vizuál interjú

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel.