Vizuál

Az egyetlen dolog, amit nem lehet eladni női mellel

2016.10.01. 08:19
Ajánlom
A reklámoktól a középkori Mária-ábrázolásokig számtalan helyen látható a női mell, mégis a szoptatás az, ami a legtöbb embernél kiüti a biztosítékot. Az UNICEF, a WHO és az On the Spot stábja utcára vitte a kérdést: a Madách téren rendeztek szabadtéri kiállítást gyermeküket szoptató anyák fényképeiből.

"Azt gondoljuk, hogy egyre elfogadóbb, liberálisabb közösség ez a zsidó-keresztény kultúrkör, amiben élünk, pedig ennek tulajdonképpen az ellenkezője igaz" – vezette be a kiállítás témáját Oltai Kata művészettörténész. "A női mellel, az anyatejjel és a szoptatással kapcsolatban sokkal retrográdabb a kultúránk, mint azt elsőre gondolnánk."

Példaként pedig egy, a III. századtól megjelenő Mária-ábrázolástípust, a Szoptató Madonnát vagy Maria lactanst hozta fel. Ez Szűz Mária nyers, direkt ábrázolása, ahogy fedetlen mellel szoptatja Jézust. A pestisjárványok és éhínségek idején különösen népszerű szentképnek védelmező- és gyógyítóerőt tulajdonítottak.

A XII. századtól ehhez kapcsolódott egy szintén több képen is megjelenő legenda.

A Mária-szobor előtt imádkozó Szent Bernátnak az életre kelt szobor anyatejet csepegtetett a szájába.

Számos freskó, olajkép, táblakép maradt fenn, amin az idős, térdelő szentet lefröcsköli Mária az anyatejével. Ennek tulajdonították a bölcsességet és szónoki készségét, ami a szentté válásához és a tevékenységéhez kapcsolódott.

"A középkorban létezett egy közvetlen és direkt ábrázolása az anyatejnek és a női mellnek még a keresztény kultúrkörben is. Majd betiltották ezt a képet. Ha ma megnézzük a hazai kultúrkörnyezetet, kevés szó esik arról, hogy a szoptatás vagy az anyaság mit jelent nemcsak a vizuális kultúrában, hanem társadalmilag. Ezért is fontos ez a kezdeményezés és az, hogy férfi és női fotósok is reagáltak rá korábbi, vagy direkt erre az alkalomra készített képeikkel" - foglalta össze Oltai.

A szabadtéri tárlaton tizenöt alkotó képeit láthatják a járókelők egész nap - éjszaka kivilágított light boxokban.

A fotók egészen eltérő értelmezésben és szituációkban mutatják be a szoptatást. Némelyik mintha a családi albumból került volna elő, mások akár egy női magazin címlapja is lehetnének. Akad meghitt, kettesben elkapott otthoni pillanat, ahol anya és gyermek bensőségessége megragadó. Ennek ellenpontja Manuel Rozental zapatista tüntetésen elkapott képe, ahol két símaszkos asszony a demonstráció közben szoptatta gyermekét.

Fábián Évi fotóján Kollek Ágnes úszóoktató a medence szélén, a vízbe lógó lábakkal szoptatja lányát, Lindát. Pirner Alma egy stúdió ablakában, egy reflektor társaságában teszi ugyanezt Nánási Pál felvételén. Révész Tamás egy a világtól elzárt ecuadori faluban készített felvételét küldte be az UNICEF felhívására.

Göbölyös Luca anyasággal foglalkozó sorozata egyik darabjával járult hozzá a kiállításhoz. A képen, amelynek háttérben a Duna és a Parlament látható maga a művész egy teljes testét eltakaró lepelben tartja fel kislányát: "A projekt azzal foglalkozik, hogyan változik meg az ember egész élethelyzete, besorolása, feladata, amikor anyává válik egy nagyon aktív, alkotó életből. Evidens volt, hogy ezt fogom elküldeni" – indokolta választását az alkotó.

A sorozattal a fotográfus a viktoriánus kori gyerekábrázolásra reflektál. Akkor csak úgy tudtak kisgyereket fényképezni, hogy az anyjukat letakarták egy drapériával és ő fogta az ölébe a csecsemőt. Olyan hosszú volt az expozíciós idő, hogy különben bemozdult volna a gyerek. Ezután kitakarták a nem kellő részeket egy ovális papírkerettel.

"Ezek nagyon szürreális képek. A saját munkáimon, amik digitális géppel készülnek, nem takarom ki a gyereket tartó felnőttet, hanem megmutatom az egészet. Ahova mentünk, ott csináltam egy ilyen fotót Almival, mintha a Facebookra posztolnánk. Én egyszerre vagyok a háttér része és a kislányomnak a háttér."

Cseke Eszter és S. Takács András az On the Spot forgatásán, utazás közben fotóztak, Eszter pedig a repülőtől a hegytetőig a világ minden táján szoptatta a gyereküket, más anyák társaságában is, ha úgy alakult.

A profi fényképeszek mellett a szervezők felhívására több száz kép érkezett édesanyáktól, akik magukat és gyereküket fényképezték le. A szervezők ezekből két montázsban válogatták össze a legjobbakat. 

Anyatejjel a világ körül

Az UNICEF Magyar Bizottság, a WHO Magyarország és az On The Spot csapatának közös kiállítása az Anyatejjel a világ körül október 12-ig tekinthető meg Budapesten a Madách téren. Ezt követően a képeket árverésre bocsátják az Ernst Galériában. Az ebből befolyt összeget az anyatejes táplálás népszerűsítésére fordítja az UNICEF.

A közreműködő fotóművészek: Almási J. Csaba, Baricz Kati, Benkő Imre, Eifert János, Emmer László, Fábián Évi, Gőbölyös Luca, Máté Bence, Nánási Pál, Révész Tamás, Sárosi Zoltán, Stiller Ákos, Szilágyi Lenke, Szombat Éva, Vékás Magdolna. Mellettük Cseke Eszter és S. Takács András fotói is láthatóak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Chaplin, az elfeledett zeneszerző zseni

Legtöbb filmjéhez maga komponált zenét, pedig nem tudott kottát olvasni. Egy időben sehova nem ment a hegedűje nélkül, és zeneszerzőként Oscar-díjat is nyert. Chaplin kevéssé ismert arca a muzsikusé.
Klasszikus

Fischer Ádám is fellép a Royal Albert Hallban

A holdra szállás 50., Viktória királynő születésének 200., a Proms megalapítója, Henry Wood születésének 150. évfordulójára emlékezik a BBC Proms rendezvénysorozata, amelyen idén először környezetvédelemmel kapcsolatos zeneműveket is műsorra tűztek.
Klasszikus

Ez a csellóirodalom egyik legszebb versenyműve

Dvořák egyik legszebb művével, a h-moll gordonkaversennyel búcsúzik a Müpa közönségétől a Pannon Filharmonikusok ebben az évadban.
Jazz/World

Női energiáktól pezseg a Jazztavasz

A május 3. és 5. között zajló Jazztavaszon idén három hölgy közvetíti a jazz iránti szenvedélyt – ezúttal basszusgitáron, szaxofonon, illetve énekhanggal.
Klasszikus

Kínába vitte Balázs János Bartók III. zongoraversenyét

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar nyitotta a Csiangszui Nemzetközi Zenei Fesztivál programját a kínai Nankingban Balázs János zongoraművész közreműködésével, Hamar Zsolt vezényletével.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál tűz

Kimentették a Notre-Dame festményeit

Az utolsó festményeket, 15 darab 17. századi képet is átszállították pénteken a tűzvész pusztította párizsi Notre-Dame-ból a Louvre múzeumába, miután a műkincseket és ereklyéket már az elmúlt napokban kimenekítették a katedrálisból.
Vizuál morphoto

KÉP-regény: A Notre-Dame lángjai

Ezt az egészet igazándiból sosem akartam megírni, de most olyan helyzetet teremtett az élet, hogy egyszerűen muszáj! 1992 nyarát Párizsban hédereltem végig egy cimbimmel, és ez megváltoztatta az egész életemet. Előtte ugyanis szerelmes voltam, utána meg már nem. Miközben állítólag Párizs a szerelmesek városa. Hát, nekem sikerült ezt is inverzben lehozni!
Vizuál Cannes 2019

A nagy visszatérők fesztiváljának ígérkezik Cannes

Jim Jarmusch zombifilmjével nyílik a 72. cannes-i fesztivál május 14-én. Visszatér és versenybe száll az Arany Pálmáért Pedro Almodóvar, Ken Loach, Xavier Dolan, Terrence Malick és a Dardenne fivérek is, a zsűri elnöke Alejandro González Inárritu lesz.
Vizuál fényképTár

Róbert bácsi – jótevő vagy csaló?

A nagylelkű adakozót mindenki csak így ismerte Budapesten: Róbert bácsi. A városhoz tartozó egyik jellegzetes figura volt ő. Hogy ki is ő valójában, az már a kortársaknak is komoly fejtörést okozott, sőt rendőrségi nyomozás is volt az ügyben..
Vizuál interjú

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel.