Vizuál

Az egyetlen dolog, amit nem lehet eladni női mellel

2016.10.01. 08:19
Ajánlom
A reklámoktól a középkori Mária-ábrázolásokig számtalan helyen látható a női mell, mégis a szoptatás az, ami a legtöbb embernél kiüti a biztosítékot. Az UNICEF, a WHO és az On the Spot stábja utcára vitte a kérdést: a Madách téren rendeztek szabadtéri kiállítást gyermeküket szoptató anyák fényképeiből.

"Azt gondoljuk, hogy egyre elfogadóbb, liberálisabb közösség ez a zsidó-keresztény kultúrkör, amiben élünk, pedig ennek tulajdonképpen az ellenkezője igaz" – vezette be a kiállítás témáját Oltai Kata művészettörténész. "A női mellel, az anyatejjel és a szoptatással kapcsolatban sokkal retrográdabb a kultúránk, mint azt elsőre gondolnánk."

Példaként pedig egy, a III. századtól megjelenő Mária-ábrázolástípust, a Szoptató Madonnát vagy Maria lactanst hozta fel. Ez Szűz Mária nyers, direkt ábrázolása, ahogy fedetlen mellel szoptatja Jézust. A pestisjárványok és éhínségek idején különösen népszerű szentképnek védelmező- és gyógyítóerőt tulajdonítottak.

A XII. századtól ehhez kapcsolódott egy szintén több képen is megjelenő legenda.

A Mária-szobor előtt imádkozó Szent Bernátnak az életre kelt szobor anyatejet csepegtetett a szájába.

Számos freskó, olajkép, táblakép maradt fenn, amin az idős, térdelő szentet lefröcsköli Mária az anyatejével. Ennek tulajdonították a bölcsességet és szónoki készségét, ami a szentté válásához és a tevékenységéhez kapcsolódott.

"A középkorban létezett egy közvetlen és direkt ábrázolása az anyatejnek és a női mellnek még a keresztény kultúrkörben is. Majd betiltották ezt a képet. Ha ma megnézzük a hazai kultúrkörnyezetet, kevés szó esik arról, hogy a szoptatás vagy az anyaság mit jelent nemcsak a vizuális kultúrában, hanem társadalmilag. Ezért is fontos ez a kezdeményezés és az, hogy férfi és női fotósok is reagáltak rá korábbi, vagy direkt erre az alkalomra készített képeikkel" - foglalta össze Oltai.

A szabadtéri tárlaton tizenöt alkotó képeit láthatják a járókelők egész nap - éjszaka kivilágított light boxokban.

A fotók egészen eltérő értelmezésben és szituációkban mutatják be a szoptatást. Némelyik mintha a családi albumból került volna elő, mások akár egy női magazin címlapja is lehetnének. Akad meghitt, kettesben elkapott otthoni pillanat, ahol anya és gyermek bensőségessége megragadó. Ennek ellenpontja Manuel Rozental zapatista tüntetésen elkapott képe, ahol két símaszkos asszony a demonstráció közben szoptatta gyermekét.

Fábián Évi fotóján Kollek Ágnes úszóoktató a medence szélén, a vízbe lógó lábakkal szoptatja lányát, Lindát. Pirner Alma egy stúdió ablakában, egy reflektor társaságában teszi ugyanezt Nánási Pál felvételén. Révész Tamás egy a világtól elzárt ecuadori faluban készített felvételét küldte be az UNICEF felhívására.

Göbölyös Luca anyasággal foglalkozó sorozata egyik darabjával járult hozzá a kiállításhoz. A képen, amelynek háttérben a Duna és a Parlament látható maga a művész egy teljes testét eltakaró lepelben tartja fel kislányát: "A projekt azzal foglalkozik, hogyan változik meg az ember egész élethelyzete, besorolása, feladata, amikor anyává válik egy nagyon aktív, alkotó életből. Evidens volt, hogy ezt fogom elküldeni" – indokolta választását az alkotó.

A sorozattal a fotográfus a viktoriánus kori gyerekábrázolásra reflektál. Akkor csak úgy tudtak kisgyereket fényképezni, hogy az anyjukat letakarták egy drapériával és ő fogta az ölébe a csecsemőt. Olyan hosszú volt az expozíciós idő, hogy különben bemozdult volna a gyerek. Ezután kitakarták a nem kellő részeket egy ovális papírkerettel.

"Ezek nagyon szürreális képek. A saját munkáimon, amik digitális géppel készülnek, nem takarom ki a gyereket tartó felnőttet, hanem megmutatom az egészet. Ahova mentünk, ott csináltam egy ilyen fotót Almival, mintha a Facebookra posztolnánk. Én egyszerre vagyok a háttér része és a kislányomnak a háttér."

Cseke Eszter és S. Takács András az On the Spot forgatásán, utazás közben fotóztak, Eszter pedig a repülőtől a hegytetőig a világ minden táján szoptatta a gyereküket, más anyák társaságában is, ha úgy alakult.

A profi fényképeszek mellett a szervezők felhívására több száz kép érkezett édesanyáktól, akik magukat és gyereküket fényképezték le. A szervezők ezekből két montázsban válogatták össze a legjobbakat. 

Anyatejjel a világ körül

Az UNICEF Magyar Bizottság, a WHO Magyarország és az On The Spot csapatának közös kiállítása az Anyatejjel a világ körül október 12-ig tekinthető meg Budapesten a Madách téren. Ezt követően a képeket árverésre bocsátják az Ernst Galériában. Az ebből befolyt összeget az anyatejes táplálás népszerűsítésére fordítja az UNICEF.

A közreműködő fotóművészek: Almási J. Csaba, Baricz Kati, Benkő Imre, Eifert János, Emmer László, Fábián Évi, Gőbölyös Luca, Máté Bence, Nánási Pál, Révész Tamás, Sárosi Zoltán, Stiller Ákos, Szilágyi Lenke, Szombat Éva, Vékás Magdolna. Mellettük Cseke Eszter és S. Takács András fotói is láthatóak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Vizuál

Így áll most a Liget-projekt – galéria

Töprengett mostanában azon, hogy haladhat a munka a Városligetben és a múzeumokban? Képek és átadási időpontok a cikkben.
Zenés színház

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.
Zenés színház

Laki Péter: „Ez nem hagyományos gála”

A fiatal táncos komikus igazi showman, és karizmatikus színpadi jelenlétét a Budavári Palotakoncerteken is kamatoztatja: Kerényi Miklós Mátéval együtt látják el a házigazda feladatát.
Klasszikus

Bolhás kutyus vette el a színpadot a hegedűművész Quentin Tarantinótól

A szégyentelen Blöki dörgölőzött, hempergőzött, vakarózott, és a füle botját sem mozdította a zenére. Most ez a szakasza van az évnek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Vizuál Film

Végre többet tudunk az új Freddie Mercury-filmről

„A bandában csak egy hisztériás királynőnek van hely.” Kijött a Queen-film első igazi előzetese, és még többet ígér, mint a teaser.
Vizuál velencei biennálé

Képzelt kamerák a Velencei Biennále magyar pavilonjában

Szegedy-Maszák Zsuzsanna kurátor és Waliczky Tamás újmédiaművész képviselik Magyarországot jövőre a 58. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálén.
Vizuál videó

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.
Vizuál pompeji

Színekkel keltették új életre Pompeii-t és Herculaneum-ot

Nemcsak a színpompás panelek érdekesek, de a helyszínek is, ahol kiállították őket. Az igazgató szerint mindez remek módja a múlt a jelen összekapcsolásának.
Vizuál galéria

Kiállítják az első bécsi női fényképész századeleji portréit

Művészek, arisztokraták és más hírességek a század elejéről Klimttől Picassóig a Madame d'Ora néven dolgozó Dora Kallmus fotográfiáin a bécsi Leopold múzeumban.