Vizuál

Az egyetlen dolog, amit nem lehet eladni női mellel

2016.10.01. 08:19
Ajánlom
A reklámoktól a középkori Mária-ábrázolásokig számtalan helyen látható a női mell, mégis a szoptatás az, ami a legtöbb embernél kiüti a biztosítékot. Az UNICEF, a WHO és az On the Spot stábja utcára vitte a kérdést: a Madách téren rendeztek szabadtéri kiállítást gyermeküket szoptató anyák fényképeiből.

"Azt gondoljuk, hogy egyre elfogadóbb, liberálisabb közösség ez a zsidó-keresztény kultúrkör, amiben élünk, pedig ennek tulajdonképpen az ellenkezője igaz" – vezette be a kiállítás témáját Oltai Kata művészettörténész. "A női mellel, az anyatejjel és a szoptatással kapcsolatban sokkal retrográdabb a kultúránk, mint azt elsőre gondolnánk."

Példaként pedig egy, a III. századtól megjelenő Mária-ábrázolástípust, a Szoptató Madonnát vagy Maria lactanst hozta fel. Ez Szűz Mária nyers, direkt ábrázolása, ahogy fedetlen mellel szoptatja Jézust. A pestisjárványok és éhínségek idején különösen népszerű szentképnek védelmező- és gyógyítóerőt tulajdonítottak.

A XII. századtól ehhez kapcsolódott egy szintén több képen is megjelenő legenda.

A Mária-szobor előtt imádkozó Szent Bernátnak az életre kelt szobor anyatejet csepegtetett a szájába.

Számos freskó, olajkép, táblakép maradt fenn, amin az idős, térdelő szentet lefröcsköli Mária az anyatejével. Ennek tulajdonították a bölcsességet és szónoki készségét, ami a szentté válásához és a tevékenységéhez kapcsolódott.

"A középkorban létezett egy közvetlen és direkt ábrázolása az anyatejnek és a női mellnek még a keresztény kultúrkörben is. Majd betiltották ezt a képet. Ha ma megnézzük a hazai kultúrkörnyezetet, kevés szó esik arról, hogy a szoptatás vagy az anyaság mit jelent nemcsak a vizuális kultúrában, hanem társadalmilag. Ezért is fontos ez a kezdeményezés és az, hogy férfi és női fotósok is reagáltak rá korábbi, vagy direkt erre az alkalomra készített képeikkel" - foglalta össze Oltai.

A szabadtéri tárlaton tizenöt alkotó képeit láthatják a járókelők egész nap - éjszaka kivilágított light boxokban.

A fotók egészen eltérő értelmezésben és szituációkban mutatják be a szoptatást. Némelyik mintha a családi albumból került volna elő, mások akár egy női magazin címlapja is lehetnének. Akad meghitt, kettesben elkapott otthoni pillanat, ahol anya és gyermek bensőségessége megragadó. Ennek ellenpontja Manuel Rozental zapatista tüntetésen elkapott képe, ahol két símaszkos asszony a demonstráció közben szoptatta gyermekét.

Fábián Évi fotóján Kollek Ágnes úszóoktató a medence szélén, a vízbe lógó lábakkal szoptatja lányát, Lindát. Pirner Alma egy stúdió ablakában, egy reflektor társaságában teszi ugyanezt Nánási Pál felvételén. Révész Tamás egy a világtól elzárt ecuadori faluban készített felvételét küldte be az UNICEF felhívására.

Göbölyös Luca anyasággal foglalkozó sorozata egyik darabjával járult hozzá a kiállításhoz. A képen, amelynek háttérben a Duna és a Parlament látható maga a művész egy teljes testét eltakaró lepelben tartja fel kislányát: "A projekt azzal foglalkozik, hogyan változik meg az ember egész élethelyzete, besorolása, feladata, amikor anyává válik egy nagyon aktív, alkotó életből. Evidens volt, hogy ezt fogom elküldeni" – indokolta választását az alkotó.

A sorozattal a fotográfus a viktoriánus kori gyerekábrázolásra reflektál. Akkor csak úgy tudtak kisgyereket fényképezni, hogy az anyjukat letakarták egy drapériával és ő fogta az ölébe a csecsemőt. Olyan hosszú volt az expozíciós idő, hogy különben bemozdult volna a gyerek. Ezután kitakarták a nem kellő részeket egy ovális papírkerettel.

"Ezek nagyon szürreális képek. A saját munkáimon, amik digitális géppel készülnek, nem takarom ki a gyereket tartó felnőttet, hanem megmutatom az egészet. Ahova mentünk, ott csináltam egy ilyen fotót Almival, mintha a Facebookra posztolnánk. Én egyszerre vagyok a háttér része és a kislányomnak a háttér."

Cseke Eszter és S. Takács András az On the Spot forgatásán, utazás közben fotóztak, Eszter pedig a repülőtől a hegytetőig a világ minden táján szoptatta a gyereküket, más anyák társaságában is, ha úgy alakult.

A profi fényképeszek mellett a szervezők felhívására több száz kép érkezett édesanyáktól, akik magukat és gyereküket fényképezték le. A szervezők ezekből két montázsban válogatták össze a legjobbakat. 

Anyatejjel a világ körül

Az UNICEF Magyar Bizottság, a WHO Magyarország és az On The Spot csapatának közös kiállítása az Anyatejjel a világ körül október 12-ig tekinthető meg Budapesten a Madách téren. Ezt követően a képeket árverésre bocsátják az Ernst Galériában. Az ebből befolyt összeget az anyatejes táplálás népszerűsítésére fordítja az UNICEF.

A közreműködő fotóművészek: Almási J. Csaba, Baricz Kati, Benkő Imre, Eifert János, Emmer László, Fábián Évi, Gőbölyös Luca, Máté Bence, Nánási Pál, Révész Tamás, Sárosi Zoltán, Stiller Ákos, Szilágyi Lenke, Szombat Éva, Vékás Magdolna. Mellettük Cseke Eszter és S. Takács András fotói is láthatóak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Több ezer aláíró követeli Demeter Szilárd lemondását

Miután holokausztrelativizáló publicisztikát közölt Soros György nevének tízszeri említésével az Origón, számos szervezet és ismert értelmiségi lemondásra szólítja fel a PIM főigazgatóját
Színház

Jogsértő lett volna a félév semmissé tétele, de segít Vidnyánszkynak az éj leple alatt kiadott kormányrendelet

Hiába állítják az SZFE hallgatói, hogy az egyeztetés nélkül kinevezett kuratóriumnak nem áll jogában felfüggeszteni az oktatást, Vidnyánszkyék könnyedén megtehetik ezt a kormány friss rendeletének segítségével.
Jazz/World

Az LGT legjobb számai „csíkosítva” – Itt a Csík Zenekar új lemeze

A Locomotiv GT előtt tiszteleg A dal a miénk című új lemezével a Csík Zenekar. A rockszámok népzenei ihletésű átdolgozásairól is ismert együttes friss albumán közreműködött Presser Gábor, Karácsony János és Kovács Kati.
Színház

Csak akkor tanítanak, ha orvoslatot kap az egyetem autonómiája

Nem az egyetem hivatalos honlapján, hanem a Független Szabad Egyetem közösségi oldalon tették közzé az SZFE tanárai, kik indítanának osztályt a következő tanévben.
Jazz/World

Azt követik, amit Debussy követett – Páros interjú Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával

Egy hárfaművész, egy jazzénekes és elektronikus művész – nem szokványos felállás Debussy zenéjéhez. Új lemezük apropóján Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával beszélgettünk. Mit tanultak egymástól, mennyiben járnak különböző és párhuzamos ösvényeken?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

Aki a lányok miatt képezte magát – 85 éves Woody Allen

Az Annie Hall és még számtalan fanyar humorú film alkotója, Woody Allen december 1-jén ünnepli nyolcvanötödik születésnapját.
Vizuál hír

Újra látható az ellopott Klimt-festmény

23 évvel az ellopása után újra kiállítják Klimt Bildnis einer Freu (Egy hölgy arcképe) című festményét a piacenzai Ricci-Oddi Modern Művészeti Galériában. A portréra kertészek találtak rá tavaly decemberben a galéria udvarán.
Vizuál gyász

Elhunyt a Star Wars Darth Vadere, David Prowse

85 éves korában meghalt David Prowse színész, akit leginkább a Csillagok háborúja Darth Vadereként ismerhetnek a nézők. Az eredeti trilógia Sötét Nagyura rövid betegség után hunyt el.
Vizuál ajánló

A négyzetrácsos papírtól a virtuális valóságig – A hálózati vizualizáció története dióhéjban

Bár jelenleg zárva tart a Ludwig Múzeum, így a Barabási Albert-László hálózatkutatói munkásságának vizualizációs anyagát bemutató kiállítás is, jó hír, hogy a mielőbbi újranyitás reményében a múzeum március végéig meghosszabbította a tárlatot. Addig is, amíg újra személyesen átélhetjük a tudomány és a művészet találkozásának varázsát, ismerkedjünk meg a hálózati vizualizáció fejlődéstörténetével.
Vizuál hír

Firenzében díjazták Lakos Nóra filmjét

Lakos Nóra HAB című alkotása nyerte a nagy múltú firenzei Cinema e Donne nemzetközi filmfesztivál legjobbjának járó Gilda-díjat.