Vizuál

Az egyetlen dolog, amit nem lehet eladni női mellel

2016.10.01. 08:19
Ajánlom
A reklámoktól a középkori Mária-ábrázolásokig számtalan helyen látható a női mell, mégis a szoptatás az, ami a legtöbb embernél kiüti a biztosítékot. Az UNICEF, a WHO és az On the Spot stábja utcára vitte a kérdést: a Madách téren rendeztek szabadtéri kiállítást gyermeküket szoptató anyák fényképeiből.

"Azt gondoljuk, hogy egyre elfogadóbb, liberálisabb közösség ez a zsidó-keresztény kultúrkör, amiben élünk, pedig ennek tulajdonképpen az ellenkezője igaz" – vezette be a kiállítás témáját Oltai Kata művészettörténész. "A női mellel, az anyatejjel és a szoptatással kapcsolatban sokkal retrográdabb a kultúránk, mint azt elsőre gondolnánk."

Példaként pedig egy, a III. századtól megjelenő Mária-ábrázolástípust, a Szoptató Madonnát vagy Maria lactanst hozta fel. Ez Szűz Mária nyers, direkt ábrázolása, ahogy fedetlen mellel szoptatja Jézust. A pestisjárványok és éhínségek idején különösen népszerű szentképnek védelmező- és gyógyítóerőt tulajdonítottak.

A XII. századtól ehhez kapcsolódott egy szintén több képen is megjelenő legenda.

A Mária-szobor előtt imádkozó Szent Bernátnak az életre kelt szobor anyatejet csepegtetett a szájába.

Számos freskó, olajkép, táblakép maradt fenn, amin az idős, térdelő szentet lefröcsköli Mária az anyatejével. Ennek tulajdonították a bölcsességet és szónoki készségét, ami a szentté válásához és a tevékenységéhez kapcsolódott.

"A középkorban létezett egy közvetlen és direkt ábrázolása az anyatejnek és a női mellnek még a keresztény kultúrkörben is. Majd betiltották ezt a képet. Ha ma megnézzük a hazai kultúrkörnyezetet, kevés szó esik arról, hogy a szoptatás vagy az anyaság mit jelent nemcsak a vizuális kultúrában, hanem társadalmilag. Ezért is fontos ez a kezdeményezés és az, hogy férfi és női fotósok is reagáltak rá korábbi, vagy direkt erre az alkalomra készített képeikkel" - foglalta össze Oltai.

A szabadtéri tárlaton tizenöt alkotó képeit láthatják a járókelők egész nap - éjszaka kivilágított light boxokban.

A fotók egészen eltérő értelmezésben és szituációkban mutatják be a szoptatást. Némelyik mintha a családi albumból került volna elő, mások akár egy női magazin címlapja is lehetnének. Akad meghitt, kettesben elkapott otthoni pillanat, ahol anya és gyermek bensőségessége megragadó. Ennek ellenpontja Manuel Rozental zapatista tüntetésen elkapott képe, ahol két símaszkos asszony a demonstráció közben szoptatta gyermekét.

Fábián Évi fotóján Kollek Ágnes úszóoktató a medence szélén, a vízbe lógó lábakkal szoptatja lányát, Lindát. Pirner Alma egy stúdió ablakában, egy reflektor társaságában teszi ugyanezt Nánási Pál felvételén. Révész Tamás egy a világtól elzárt ecuadori faluban készített felvételét küldte be az UNICEF felhívására.

Göbölyös Luca anyasággal foglalkozó sorozata egyik darabjával járult hozzá a kiállításhoz. A képen, amelynek háttérben a Duna és a Parlament látható maga a művész egy teljes testét eltakaró lepelben tartja fel kislányát: "A projekt azzal foglalkozik, hogyan változik meg az ember egész élethelyzete, besorolása, feladata, amikor anyává válik egy nagyon aktív, alkotó életből. Evidens volt, hogy ezt fogom elküldeni" – indokolta választását az alkotó.

A sorozattal a fotográfus a viktoriánus kori gyerekábrázolásra reflektál. Akkor csak úgy tudtak kisgyereket fényképezni, hogy az anyjukat letakarták egy drapériával és ő fogta az ölébe a csecsemőt. Olyan hosszú volt az expozíciós idő, hogy különben bemozdult volna a gyerek. Ezután kitakarták a nem kellő részeket egy ovális papírkerettel.

"Ezek nagyon szürreális képek. A saját munkáimon, amik digitális géppel készülnek, nem takarom ki a gyereket tartó felnőttet, hanem megmutatom az egészet. Ahova mentünk, ott csináltam egy ilyen fotót Almival, mintha a Facebookra posztolnánk. Én egyszerre vagyok a háttér része és a kislányomnak a háttér."

Cseke Eszter és S. Takács András az On the Spot forgatásán, utazás közben fotóztak, Eszter pedig a repülőtől a hegytetőig a világ minden táján szoptatta a gyereküket, más anyák társaságában is, ha úgy alakult.

A profi fényképeszek mellett a szervezők felhívására több száz kép érkezett édesanyáktól, akik magukat és gyereküket fényképezték le. A szervezők ezekből két montázsban válogatták össze a legjobbakat. 

Anyatejjel a világ körül

Az UNICEF Magyar Bizottság, a WHO Magyarország és az On The Spot csapatának közös kiállítása az Anyatejjel a világ körül október 12-ig tekinthető meg Budapesten a Madách téren. Ezt követően a képeket árverésre bocsátják az Ernst Galériában. Az ebből befolyt összeget az anyatejes táplálás népszerűsítésére fordítja az UNICEF.

A közreműködő fotóművészek: Almási J. Csaba, Baricz Kati, Benkő Imre, Eifert János, Emmer László, Fábián Évi, Gőbölyös Luca, Máté Bence, Nánási Pál, Révész Tamás, Sárosi Zoltán, Stiller Ákos, Szilágyi Lenke, Szombat Éva, Vékás Magdolna. Mellettük Cseke Eszter és S. Takács András fotói is láthatóak.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Elhunyt Ragályi Elemér, Kossuth-díjas operatőr

A 83 esztendős filmes szakember halálának hírét a család közölte a Telexszel.
Zenés színház

„A csodát vissza a közönségnek” – Kesselyák Gergely is pályázik az Opera élére

A karmester közösségi oldalán jelentette be, hogy beadta pályázatát az intézmény főigazgatói posztjára, és közzétette pályázatának legfontosabb pontjait.
Könyv

23 kortárs író dolgozik Budapest nagyregényén

A projektben részt vevő művészek már kiválasztották a lakosság által beküldött történeteket legjobbjait, és hozzá is láttak a fejezetek megírásához. A könyvet novemberben vehetjük kézbe.
Vizuál

Ingyenesen nézhető filmekkel tiszteleg Ragályi Elemér emléke előtt a FILMIO

Április 2-a estig ingyenesen nézhetünk meg a Nemzeti Filmintézet (NFI) streaming platformján három filmet, amelyet a március 30-án elhunyt operatőr fényképezett.
Klasszikus

„Ha nem áldozunk az oktatásra, ne várjuk, hogy a fiatalok értelmiségi felnőtté váljanak” – Interjú Farkas Gáborral

Farkas Gábor zongoraművész életében egyaránt fontos szerep jut a tanításnak és az előadó- művészetnek. A Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetőjével áprilisi koncertje kapcsán beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Ingyenesen nézhető filmekkel tiszteleg Ragályi Elemér emléke előtt a FILMIO

Április 2-a estig ingyenesen nézhetünk meg a Nemzeti Filmintézet (NFI) streaming platformján három filmet, amelyet a március 30-án elhunyt operatőr fényképezett.
Vizuál beszámoló

Szelíd mondatok, megsemmisítő ítéletek

Nádas Péter gondolataiba nyerhetünk betekintést Kárpáti György Mór dokumentumfilmjében, amely szemet gyönyörködtető módon tárja elénk az író gombosszegi házát és a környező természet élővilágát.
Vizuál ajánló

Sokáig titokban dolgozott pincéjében a cseh fotográfia rebellis alakja, Jan Saudek

Magyarország legnagyobb fotográfiai eseménye, a Budapest FotóFesztivál a kortárs cseh fotográfia rebellis alakja, Jan Saudek kiállításával nyitja meg rendezvénysorozatát a Műcsarnokban.
Vizuál magazin

KÉP-regény: E-vel kezdtem el

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal egy régi Tankcsapda fotó kapcsán az E-klubbal kapcsolatos személyes élményeiről olvashatunk.
Vizuál ajánló

„Legalább még itt vagyunk” – az it's fine mozgalom kiállítása a Bunker Galériában + KÉPEK

A kiállítás alkotóinak célja, hogy közösséget teremtsenek azokkal, akik a kilátástalanság, a folyamatos rossz hírek és a világbizonytalanság korában úgy érzik, egyedül maradtak apátiájukkal.