Vizuál

Az elegancia és az abszurd humor jegyében adták át az Európai Filmdíjakat

2019.12.09. 13:40
Ajánlom
Az európai film legnagyobb ünnepéről számol be helyszíni tudósítónk Berlinből, ahol szombat este, a 32. Európai Filmdíj átadóján összegyűlt az európai filmes szcéna színe-java. A helyszín, mint mindig, az ezer nézőt befogadó Nyugat-Berlini színházépület, a Haus der Berliner Festspiele volt.
MarionDoringesWimWendres-083448.jpg

Marion Döring az EFA ügyvezető igazgatòja és Wim Wenders (Fotó/Forrás: Európai Filmakadémia)

A ceremóniának minden második évben ad otthont Berlin, ami az Európai Filmakadémia 1988-as alapítása óta az Akadémia székhelye is. A köztes években más-más európai városokban rendezik meg a díjátadót, jövőre Izland fővárosában, Reykjavíkban lesz majd. Mi újságírók az eseményt nem közvetlenül a nézőtérről követjük, minket ilyenkor a színpad mögött kialakított kisebb terembe száműznek, innen kísérjük végig a kivetítőn az eseményt, de azért a dresszkódot tőlünk is elvárják. A látvány legalább annyira abszurd, mint maga az idei show: többszáz szmokingos és kisestélyis püföli a laptopját négy órán át.

Az este abban is különleges volt, hogy a ceremónia előtt leköszönt Agnieszka Holland, az Akadémia eddigi elnöke, és az új elnök, a brit producer Mike Downey, szintén beszédet mondott. Mindkettő kitért a nőket érintő atrocitásokra, amelyek a szakmában és a világban tapasztalhatók, és Downey megígérte, hogy mindent elkövet azért, hogy fellépjenek ezek ellen, és hogy az Akadémiában egyenlő számban töltsenek be fontos és kevésbé fontos pozíciókat a nők. 

Az átadást kísérő show olyan volt, minta az Oscar-gálába csöppentünk volna, elegáns, látványos és humoros, bár nem annyira csillogó és hatásvadász.

„Abszurd év volt az idei.” - nyitotta meg a műsort a két házigazda, a német Anne Brügge és a litván Aiste Dirziüté. Majd egy képzeletbeli, megjavult világ esti híradójának képei kezdtek peregni a kivetítőn, a műsorvezetők kommentjeivel:

Megállítottuk a globális felmelegedést, Észak-Korea megnyitotta határait és Putyin mondott beszédet a moszkvai melegfelvonuláson.”

A legjobb rendezőnek járó díj felvezetése során a műsorvezetők megegyeztek abban, hogy a világon a legabszurdabb és legrejtélyesebb dolog mégiscsak filmeket csinálni. A díj a görög Yorgos Lanthimosnál landolt és A kedvenc című történelmi groteszkért kapja. Lanthimos személyesen nem tudott eljönni, levélben köszönte meg a díjat, amit producere olvasott fel. Ez a jelenet még több ízben megismétlődött az este folyamán, A Kedvenc ugyanis tarolt a díjátadón: 8 kategóriában hullottak rá a díjak és így 3 díjjal lekörözte a tavalyi nyertest a Hidegháborút, ami tavaly 5 kategóriában győzött.

A Kedvenccé lett a legjobb kamera, vágás, kosztüm, maszk, a legjobb film, sőt a legjobb komédia díja is, ami fölöttébb megosztotta a jelenlévőket.

B3-083443.jpg

Olivia Colman A kedvenc c. film jelenetében (Fotó/Forrás: Európai Filmakadémia)

A nemzetközi közönségből többen is Almodóvarnál és a Fájdalom és dicsőségnél szerették volna a díjat látni, a németek meg a Kontroll nélkülnek szurkoltak. A kategóriákat összekötő show-elemek továbbra is az abszurditás jegyében zajlottak, hol dinók hozták be a szobrot és a borítékot, hol egy ruhásszekrényből bújtak elő az átadó művészek. A legfontosabb díjak a háromórás ceremónia végére maradtak.

A legjobb színész díját Antonio Banderas kapta, a Fájdalom és dicsőségben nyújtott alakításáért, az átadó Claes Bang volt, aki – még mindig az abszurditás jegyében – egy ágyon térdelve konferálta fel a díjat, szmokingban. Sokunk bánatára Banderas sem volt jelen, mert színházi előadása volt aznap este Malagában. Videóról köszönt be a színház nézőteréről, feketére árnyékolt szemekkel:

Ott kellene lennem veletek és Perdoval. Egy csoda vagy Perdo! Csodállak, tisztellek, és szeretlek. A kamera előtt töltött legcsodásabb időket neked köszönhetem.”

Női pandanja Olivia Colman, A kedvencből, ő sincs jelen, csak videóüzenet formájában. Távolmaradása oka, nála is a játék, csak ő nem filmben vagy színházban, hanem otthon a gyerekivel és kutyáival játszadozott. Az Akadémia történetében először egy tévéfilmet is díjaztak. A díj Tom Tykweré és a Babylon Berliné, a sorozatból eddig három epizód készült el, de ígérik, folytatják az utazást. 

TomTykweresaproducerekHenkHandloegtenesAchimvonBorries-083450.jpg

Tom Tykwer és a producerek, Henkl Handloegten és Achim von Borries (Fotó/Forrás: Európai Filmakadémia)

A legjobb filmnek járó elismerés előtt még két ikon fordul meg a színpadon. Életművükért Juliette Binoche és a 77 éves Werner Herzog kaptak elismerést. Binoche-t Clarie Denis rendező és forgatókönyvíró köszönti, aki tényleg abszurd látványt nyújt fekete bőrdzsekijében; bőröndje ugyanis nem érkezett meg vele Berlinbe, így abból főz, amije van.

Mi lenne a világgal nélküled? Milyen szerencsések vagyunk, hogy vagy nekünk!

„Nem csak tehetséges és gyönyörű vagy, hanem jó ember is, aki szeret, aki adakozik, aki jó kertész, jó szakács, kevésbé jó sofőr, nagyszerű anya, testvér és barát” – hadakozott Claire Denis a könnyeivel.

A meglepetés Binoche számára Jafar Panahi, persze nem személyesen, mert Iránból még mindig nem engedik ki, de legalább nem börtönben ül, hanem háziőrizetben, ami nagyrészt a Binoche által iniciált nemzetközi petíciónak is köszönhető. Binoche papír nélkül ment a színpadra: „látni akarom a szemeteket” - mondta és folytatta: „A világ nincs jól, hatalmas válságok vannak, a világ a vége fele rohan.

Még kedvesebbnek kell lennünk egymáshoz, ki kell nyitni a szívünket és fülünket.

Válasszatok olyan foglalkozást, amivel adtok valamit a világnak, ami jobbá teszi és megmentheti. Elég volt a gyilkosságból, az erőszakból.”

JulietteBinoche-083447.jpg

Juliette Binoche az EFA életműdíjával (Fotó/Forrás: Európai Filmakadémia)

Werner Herzogot az életútját és a filmjeit méltató operával konferálták fel - még mindig az abszurditás jegyében. Jó újra látni Herzogot, a nagy bölényt, és a műveiből készült montázst. Herzogot – ki más, mint – maga Wim Wenders köszöntötte:

Én nem tudok operát, csak rock and rollt” – mondta Wenders, és belekezdett a Nothing Compares 2U-ba. 

„Egy zseni vagy, egy felfedező. 24 éves voltam, mikor először láttalak. Megmutattad nekünk diákoknak, hogy a film életről és halálról szól, és halára ijesztettél bennünket. Pár évvel később kollégák lettünk, és mi voltunk a New german cinema. A sikereinkkel segítettük egymást. Még mindig nagy rajongója vagyok a filmjeidnek, a bátorságodnak, a függetlenségednek, az őszinteségednek, a makacsságodnak, a humorodnak és az akcentusodnak, de amiért a legjobban szeretlek az a megszállottságod, hogy mindig találsz valamit, amiért átlépheted a határokat. Ezt most is érzem rajtad, ahogy ötven évvel ezelőtt is érzetem, és ez mindenki számára nagyon inspiráló” – méltatta Wenders Herzogot.

B2-083443.jpg

Werner Herczog az EFA életműdíjával (Fotó/Forrás: Európai Filmakadémia)

Aztán Herzog lépett a színpadra és az európai együttműködést dicsérte:

Büszke európai és bajor filmcsináló vagyok, de mivel nem itt élek, hanem Los Angelesben, kívülről látom Európát és azt kell, hogy mondjam, hogy a mai Európa a legnagyobb békeprojekt, ami valaha zajlott a történelemben és köszönet érte”

– zárta a rendezvényt Werner Herzog.

Már csak a legjobb filmnek járó díj volt hátra, ami részben meglepetés, részben csalódás, hiszen ismét A Kedvenc producere és stábja vonult a színpadra. A szobrot stílusosan egy égből alászállt angyal, a borítékot maga a Mikulás hozta. Ezzel zárult a show, a parti pedig zárt ajtók mögött a Café Moskauban folytatódott tovább.

 

Fejléckép: Hera Hilmar és a dinók (Fotó: Európai Filmakadémia)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Egyik húzza a másikat – Almási Miklós bejegyzése

Valami titkos versenyfélének tűnhet az a csoporthatás, ahogy a klasszikus zene korszakos alakjai egymás mellett és által jutottak el a csúcsig. Almási Miklós Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró vendégcikke.
Plusz

Hátborzongatóan szép történet áll Bereményi Géza legnépszerűbb dalszövege mögött

A Kossuth-díjas művészt egy rádióműsorban kérdezték halhatatlanságról és a Nagy utazás című számáról, válaszul azonban az egyik legkedveltebb Cseh Tamás-dal, a Csönded vagyok keletkezésének történetét osztotta meg, amelynek versszakaiban valójában párbeszédet folytat egy elhunyt fiúval.
Zenés színház

Nézze vissza Mundruczó Kornél müncheni Lohengrin-rendezését!

December 3-án mutatta be a Bajor Állami Opera Wagner Lohengrinjét Mundruczó Kornél rendezésében. Az előadást a színház saját streamingfelülete és a BR-Klassik is közvetítette, ahol vissza is nézhető a produkció.
Vizuál

A metronóm kérlelhetetlensége – megnéztük az Ennio Morricone-filmet

Egy monumentális életműhöz monumentális portré illik: Giuseppe Tornatore dokumentumfilmje a maga két és fél órájával töményen, sűrítve mutatja meg, miért is lehet kizárólag szuperlatívuszokban beszélni Ennio Morriconéról.
Jazz/World

„Akkor vagyok boldog, ha azt játszhatom, amit szeretek” – Beszélgetés Horváth Balázzsal

A cimbalomtól indult, a zongorához érkezett. Tanul, tanít, próbál, fellép, versenyez és új együttest alapít. Horváth Balázs jazz-zongoraművészt kérdeztük, akinek tehetségét a napokban Junior Prima Díjjal ismerték el az MVM Zrt. támogatásával.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál gyász

Elhunyt Rezi Kató Gábor, a Magyar Nemzeti Múzeum általános főigazgató-helyettese

„Megrendülten tudatjuk, hogy Rezi Kató Gábor, a Magyar Nemzeti Múzeum általános főigazgató-helyettese, az MNM Esztergomi Vármúzeum igazgatója, a Magyar Régész Szövetség alapító tagja életének 59. évében ma reggel váratlanul elhunyt” – adta hírül az intézmény közleményében.
Vizuál gyász

Elhunyt Jan Nowicki, A temetetlen halott című Nagy Imre-film főszereplője

A nyolcvanhárom éves korában elhunyt lengyel színész több évtizeden keresztül Mészáros Márta magyar rendező élettársa volt.
Vizuál hír

A magyar származású festő, akinek a képe a francia elnök dolgozószobájában lóg – Kamaratárlat nyílt Hantai Simon munkáiból

A Hantai, Klee és más absztrakciók című kiállítás a világhírű, magyar származású festő munkái mellett az őt inspiráló alkotók műveit is bemutatja a Szépművészeti Múzeum.
Vizuál gyász

Elhunyt Kirstie Alley, a Nicsak, ki beszél!-filmek sztárja

A 71 éves Emmy-díjas színésznőnél a közelmúltban diagnosztizáltak rákot, halálhírét gyermekei jelentették be az Instagramon. A művésztől John Travolta is elbúcsúzott közösségi oldalán. 
Vizuál kritika

A metronóm kérlelhetetlensége – megnéztük az Ennio Morricone-filmet

Egy monumentális életműhöz monumentális portré illik: Giuseppe Tornatore dokumentumfilmje a maga két és fél órájával töményen, sűrítve mutatja meg, miért is lehet kizárólag szuperlatívuszokban beszélni Ennio Morriconéról.