Vizuál

Az elegancia és az abszurd humor jegyében adták át az Európai Filmdíjakat

2019.12.09. 13:40
Ajánlom
Az európai film legnagyobb ünnepéről számol be helyszíni tudósítónk Berlinből, ahol szombat este, a 32. Európai Filmdíj átadóján összegyűlt az európai filmes szcéna színe-java. A helyszín, mint mindig, az ezer nézőt befogadó Nyugat-Berlini színházépület, a Haus der Berliner Festspiele volt.
MarionDoringesWimWendres-083448.jpg

Marion Döring az EFA ügyvezető igazgatòja és Wim Wenders (Fotó/Forrás: Európai Filmakadémia)

A ceremóniának minden második évben ad otthont Berlin, ami az Európai Filmakadémia 1988-as alapítása óta az Akadémia székhelye is. A köztes években más-más európai városokban rendezik meg a díjátadót, jövőre Izland fővárosában, Reykjavíkban lesz majd. Mi újságírók az eseményt nem közvetlenül a nézőtérről követjük, minket ilyenkor a színpad mögött kialakított kisebb terembe száműznek, innen kísérjük végig a kivetítőn az eseményt, de azért a dresszkódot tőlünk is elvárják. A látvány legalább annyira abszurd, mint maga az idei show: többszáz szmokingos és kisestélyis püföli a laptopját négy órán át.

Az este abban is különleges volt, hogy a ceremónia előtt leköszönt Agnieszka Holland, az Akadémia eddigi elnöke, és az új elnök, a brit producer Mike Downey, szintén beszédet mondott. Mindkettő kitért a nőket érintő atrocitásokra, amelyek a szakmában és a világban tapasztalhatók, és Downey megígérte, hogy mindent elkövet azért, hogy fellépjenek ezek ellen, és hogy az Akadémiában egyenlő számban töltsenek be fontos és kevésbé fontos pozíciókat a nők. 

Az átadást kísérő show olyan volt, minta az Oscar-gálába csöppentünk volna, elegáns, látványos és humoros, bár nem annyira csillogó és hatásvadász.

„Abszurd év volt az idei.” - nyitotta meg a műsort a két házigazda, a német Anne Brügge és a litván Aiste Dirziüté. Majd egy képzeletbeli, megjavult világ esti híradójának képei kezdtek peregni a kivetítőn, a műsorvezetők kommentjeivel:

Megállítottuk a globális felmelegedést, Észak-Korea megnyitotta határait és Putyin mondott beszédet a moszkvai melegfelvonuláson.”

A legjobb rendezőnek járó díj felvezetése során a műsorvezetők megegyeztek abban, hogy a világon a legabszurdabb és legrejtélyesebb dolog mégiscsak filmeket csinálni. A díj a görög Yorgos Lanthimosnál landolt és A kedvenc című történelmi groteszkért kapja. Lanthimos személyesen nem tudott eljönni, levélben köszönte meg a díjat, amit producere olvasott fel. Ez a jelenet még több ízben megismétlődött az este folyamán, A Kedvenc ugyanis tarolt a díjátadón: 8 kategóriában hullottak rá a díjak és így 3 díjjal lekörözte a tavalyi nyertest a Hidegháborút, ami tavaly 5 kategóriában győzött.

A Kedvenccé lett a legjobb kamera, vágás, kosztüm, maszk, a legjobb film, sőt a legjobb komédia díja is, ami fölöttébb megosztotta a jelenlévőket.

B3-083443.jpg

Olivia Colman A kedvenc c. film jelenetében (Fotó/Forrás: Európai Filmakadémia)

A nemzetközi közönségből többen is Almodóvarnál és a Fájdalom és dicsőségnél szerették volna a díjat látni, a németek meg a Kontroll nélkülnek szurkoltak. A kategóriákat összekötő show-elemek továbbra is az abszurditás jegyében zajlottak, hol dinók hozták be a szobrot és a borítékot, hol egy ruhásszekrényből bújtak elő az átadó művészek. A legfontosabb díjak a háromórás ceremónia végére maradtak.

A legjobb színész díját Antonio Banderas kapta, a Fájdalom és dicsőségben nyújtott alakításáért, az átadó Claes Bang volt, aki – még mindig az abszurditás jegyében – egy ágyon térdelve konferálta fel a díjat, szmokingban. Sokunk bánatára Banderas sem volt jelen, mert színházi előadása volt aznap este Malagában. Videóról köszönt be a színház nézőteréről, feketére árnyékolt szemekkel:

Ott kellene lennem veletek és Perdoval. Egy csoda vagy Perdo! Csodállak, tisztellek, és szeretlek. A kamera előtt töltött legcsodásabb időket neked köszönhetem.”

Női pandanja Olivia Colman, A kedvencből, ő sincs jelen, csak videóüzenet formájában. Távolmaradása oka, nála is a játék, csak ő nem filmben vagy színházban, hanem otthon a gyerekivel és kutyáival játszadozott. Az Akadémia történetében először egy tévéfilmet is díjaztak. A díj Tom Tykweré és a Babylon Berliné, a sorozatból eddig három epizód készült el, de ígérik, folytatják az utazást. 

TomTykweresaproducerekHenkHandloegtenesAchimvonBorries-083450.jpg

Tom Tykwer és a producerek, Henkl Handloegten és Achim von Borries (Fotó/Forrás: Európai Filmakadémia)

A legjobb filmnek járó elismerés előtt még két ikon fordul meg a színpadon. Életművükért Juliette Binoche és a 77 éves Werner Herzog kaptak elismerést. Binoche-t Clarie Denis rendező és forgatókönyvíró köszönti, aki tényleg abszurd látványt nyújt fekete bőrdzsekijében; bőröndje ugyanis nem érkezett meg vele Berlinbe, így abból főz, amije van.

Mi lenne a világgal nélküled? Milyen szerencsések vagyunk, hogy vagy nekünk!

„Nem csak tehetséges és gyönyörű vagy, hanem jó ember is, aki szeret, aki adakozik, aki jó kertész, jó szakács, kevésbé jó sofőr, nagyszerű anya, testvér és barát” – hadakozott Claire Denis a könnyeivel.

A meglepetés Binoche számára Jafar Panahi, persze nem személyesen, mert Iránból még mindig nem engedik ki, de legalább nem börtönben ül, hanem háziőrizetben, ami nagyrészt a Binoche által iniciált nemzetközi petíciónak is köszönhető. Binoche papír nélkül ment a színpadra: „látni akarom a szemeteket” - mondta és folytatta: „A világ nincs jól, hatalmas válságok vannak, a világ a vége fele rohan.

Még kedvesebbnek kell lennünk egymáshoz, ki kell nyitni a szívünket és fülünket.

Válasszatok olyan foglalkozást, amivel adtok valamit a világnak, ami jobbá teszi és megmentheti. Elég volt a gyilkosságból, az erőszakból.”

JulietteBinoche-083447.jpg

Juliette Binoche az EFA életműdíjával (Fotó/Forrás: Európai Filmakadémia)

Werner Herzogot az életútját és a filmjeit méltató operával konferálták fel - még mindig az abszurditás jegyében. Jó újra látni Herzogot, a nagy bölényt, és a műveiből készült montázst. Herzogot – ki más, mint – maga Wim Wenders köszöntötte:

Én nem tudok operát, csak rock and rollt” – mondta Wenders, és belekezdett a Nothing Compares 2U-ba. 

„Egy zseni vagy, egy felfedező. 24 éves voltam, mikor először láttalak. Megmutattad nekünk diákoknak, hogy a film életről és halálról szól, és halára ijesztettél bennünket. Pár évvel később kollégák lettünk, és mi voltunk a New german cinema. A sikereinkkel segítettük egymást. Még mindig nagy rajongója vagyok a filmjeidnek, a bátorságodnak, a függetlenségednek, az őszinteségednek, a makacsságodnak, a humorodnak és az akcentusodnak, de amiért a legjobban szeretlek az a megszállottságod, hogy mindig találsz valamit, amiért átlépheted a határokat. Ezt most is érzem rajtad, ahogy ötven évvel ezelőtt is érzetem, és ez mindenki számára nagyon inspiráló” – méltatta Wenders Herzogot.

B2-083443.jpg

Werner Herczog az EFA életműdíjával (Fotó/Forrás: Európai Filmakadémia)

Aztán Herzog lépett a színpadra és az európai együttműködést dicsérte:

Büszke európai és bajor filmcsináló vagyok, de mivel nem itt élek, hanem Los Angelesben, kívülről látom Európát és azt kell, hogy mondjam, hogy a mai Európa a legnagyobb békeprojekt, ami valaha zajlott a történelemben és köszönet érte”

– zárta a rendezvényt Werner Herzog.

Már csak a legjobb filmnek járó díj volt hátra, ami részben meglepetés, részben csalódás, hiszen ismét A Kedvenc producere és stábja vonult a színpadra. A szobrot stílusosan egy égből alászállt angyal, a borítékot maga a Mikulás hozta. Ezzel zárult a show, a parti pedig zárt ajtók mögött a Café Moskauban folytatódott tovább.

 

Fejléckép: Hera Hilmar és a dinók (Fotó: Európai Filmakadémia)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Ki a legdrágább kortárs magyar festő? Itt vannak a rangsorok!

A Top10 élő magyar művész rangsora a 2019 aukciós eredmények alapján: Lakner László, Nádler Istán, Reigl Judit.
Plusz

Fesztiválozhatunk idén nyáron? – Hazai körkép a koronavírus árnyékában

Nem lesznek tavaszi fesztiválok Budapesten és vidéken. Lemondták a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivált. De mi van a nyári programokkal? Ennek jártunk most utána!
Könyv

Milyen olvasmányokat ajánl Szabó T. Anna a karanténos napokra?

Folytatódik Nyáry Krisztián online beszélgetés-sorozata. Az irodalomtörténész április 3-án 16 órától Szabó T. Annát kérdezi arról, hogy mivel tölti a karanténos napokat és milyen olvasmányokat ajánl.
Zenés színház

Ingyenesen nézheti Andrew Lloyd Webber musicaljeit a YouTube-on

Bár a szolgáltatás ingyenes lesz, a nézőket arra bátorítják, hogy adakozzanak egy-egy alapítványnak a koronavírus-járvány közepette, amikor a színházak bezártak.
Könyv

„A karnyújtásnyira elébem került mikrohóhér nemcsak felturbózza, de konszolidálja is a szorongást bennem”

Interjúsorozatunkban művészekkel, a kulturális élet szereplőivel beszélgetünk arról, hogyan élik meg, át és túl a koronavírus-járvány időszakát. A friss Baumgarten-emlékdíjas Marno János költő, író évek óta visszahúzódó életet él, betegsége sokszor a négy fal közé szorította. Ha van veszélyeztetett ember ezen járvány idején, akkor ő az. Ez az interjú mégis egészen szívderítő, szó van benne az újrafelfedezésekről, Fehér babákról és a szabad gondolkodásról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Slow Art Day a Ludwig Múzeum Facebook-oldalán

A Ludwig Múzeumban áprilisban nyílt volna a Lassú élet – Radikális hétköznapok című kiállítás, amely a koronavírus-járvány miatt csak később lesz látható. A veszélyhelyzet miatt a szombati nemzetközi Slow Art Day múzeumba meghirdetett programjai is elmaradnak, a Ludwig azonban két online programot kínál, amelyek a lassú élethez és a kiállításhoz kapcsolódnak.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Szelfinvázió

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten arról elmélkedik, miért kéne letennünk a telefonunkat, és a fényképezés helyett a pillanatnak átadni magunkat.
Vizuál ajánló

Remény és jövőbetekintés a Ludwig Múzeum műveivel

A Ludwig Múzeum The Dead Web – The End című kiállításán bemutatott alkotások között több olyan munka is szerepel, amelyek a Ludwig gyűjteményének művei, és amelyeket a jövőben biztosan láthatunk, ha a múzeum újranyitja kapuit. Melyek ezek az alkotások?
Vizuál Nemzeti Filmintézet

Azonnali segély a szabadúszó filmeseknek

A Nemzeti Filmintézet 50 milliós Filmipari Segélyalapot nyit a koronavírus-járvány miatt nehéz helyzetbe került szabadúszó filmesek azonnali megsegítésére.
Vizuál fotó

Fény az éjszakában – Az első ismert éjszakai felvétel Budapestről

Mi vonzott 300 ezer embert a Duna-partra egy májusi estén 1903-ban? A Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának munkatársa az első ismert éjszakai Budapest-felvételről ír.