Vizuál

Az elmondhatatlan

2013.11.26. 06:58
Ajánlom
Szász János Kristály Glóbusszal kitüntetett alkotása, A nagy füzet Agota Kristof kisregénye alapján készült. A filmben megjelenő napló Szöllősi Géza munkája, akivel a "special art designer" feladatáról és a Tolnai Világlapjáról is beszélgettünk. INTERJÚ

- Ez sokadik közös munkád Szász Jánossal. Egy 2007-ben nyílt tárlatodon ő nyitotta meg a kiállítást, és ugyanebben az évben készült az Ópium című filmje, amelyben te is közreműködtél. Honnan ered az együttgondolkodásotok?

- Az Ópium volt az első olyan munka, ahová hívott, és azóta, ha olyan jellegű filmet vagy színházi előadást készít, amelyben az én munkámra is szükség lehet, akkor felkér. Voltunk Oslóban, ahol videót készítettem neki, Gyulán színházi díszletet, most pedig a Pesti Színházban készült előadásban megint (Az álomkommandó, Szász János rendezése - a szerk.) dolgoztam vele. Ha a film vagy darab hangvételéből adódóan szükség van a látásmódomra, akkor rendszerint gondol rám.

- Szász János a Taxidermia megtekintése után kért fel téged az Ópiumba, ahol egészen speciális minőségben, „special art designerként" vettél részt a munkában. Mit jelent ez pontosan?

- A filmes kreditrendszerben ez egy nem létező titulus, amit én találtam ki. Nagyjából arra tudnám lefordítani, hogy én vagyok az a figura, aki a díszlettervezőn túl mond és tervez dolgokat, ami aztán belekerül a filmbe, vagy nem. Képzőművészként is tevékenykedem, ami segítségemre van, ha a rendezők egy vizuális elemnél a szokásos „designoskodáson" túl összetettebb jelentéstartalmat szeretnének láttatni.

- Ez intenzív együttgondolkodást feltételez, hogy te is jelen legyél és megoszd a felmerülő ötleteidet a rendezővel. Így van?

- Szász Jánossal nem szoktunk hosszasan megbeszélni, megbízik bennem. A nagy füzetben szerepel ez a bizonyos napló (maga a nagy füzet). Amit kézzel készítettem, montázsok újságkivágásokból, bogarakból, növényekből (kalligráfia: Szász-Benzúr Zsuzsa). Az alapanyag egy része a Tolnai Világlapjából származik, tehát korhű. Ez az, ami a film valóságában is körülvehette a gyerekeket. János csak annyit kért, hogy olvassam el a könyvet és a forgatókönyvet, és készítsem el állóképekben azt, ami nem elmondható. Az eredeti Agota Kristof-könyv nagyon száraz, szikár, érzelemmentes szöveg. A film is ilyen hangvételű, de a naplóban megjelenhettek a szélsőséges érzelmek kivetülései, és ily módon megmutathatóvá válik, hogy valójában mi kavarog az ikrek lelkében.

- Hasonlított ez a feladat a korábbi munkáidhoz?

- A Taxidermia és az Ópium is más jellegű munka volt. Ezekben tárgyiasítani kellett egyes jelentéseket díszletelemek formájában, amelyek aztán önmagukon túlmutatva többet mondtak el, mint az alapfunkciójuk. A nagy füzetnél ez egy grafikai feladat. A filmben ritkán jelenik meg a napló, de amikor mégis, akkor másfajta vizuális nyelvet hoz működésbe, amely igen hatásos tud lenni adott dramaturgiai helyzetben. A rendezők általában félnek ilyesmihez nyúlni, ez ugyanis nem a filmes kommunikációs nyelv, mert ezek úgynevezett állóképek. De János nem ez a típus. Közösen felmértük, meddig lehet elmenni, és ő eszerint választotta ki az elkészült alkotások közül, hogy mi kerüljön bele a filmbe.

- A képek a gyermekek lelkében okozott traumák kivetülései. A háború borzalmaiból táplálkoznak, ám - akárcsak a filmben - ezek a szörnyűségek nem jelennek meg egy az egyben.

- Úgy dolgoztam, mint egy színész, csak én nem a testemmel vagy a hangommal fejeztem ki magam, hanem a film valóságában bújtam bele az ikrek bőrébe. Így állítottam össze a teljes naplót, amit a film és a könyv fikciójában ők maguk készítenek el. Szempont volt, hogy olyan legyen a végeredmény, amire egy gyerek is képes lehet - persze mindezt művészi megformálással. Az Ópium című filmnél például Moravcsik főorvos szerepét vettem át, ahol azon a tárgyegyüttesen dolgoztam, ami őt körülveszi, hogyan kísérletezik, mivel vizsgálja az elmebetegeket stb. Ezeket a motívumokat erősítettük fel vizuálisan az orvosi szettekben.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Vizuál

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.
Klasszikus

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.
Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál kritika

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A Filmszemle félrelép

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az újból megrendezett Magyar Filmszemle kapcsán mondja el a véleményét a filmfesztiválokról és a magyar filmgyártásról.
Vizuál ajánló

Színház, képzőművészeti nézőpontból – megnyílt Katkó Tamás kiállítása

Egyszer volt, színház volt… címmel nyílik Katkó Tamás fotóművész kiállítása a Műcsarnokban. A tárlat az alkotó eddigi életművéből válogat: színházi kötődésű, autonóm fotográfiai munkásságát foglalja össze az 1980-as évektől a 2010-es évekig.
Vizuál hír

Tőkés Anna animációs filmje is versenyez Annecyban 

Élsport, ambíció, feszültség, extrém lelki és fizikális terhelés – ezeket a témákat dolgozza fel Tőkés Anna Az utolsó dobás című filmje, amelyet beválogattak a világ egyik legrangosabb animációs szemléje, az Annecy Nemzetközi Animációs Fesztivál diplomafilmes versenyprogramjába.
Vizuál interjú

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.