1910. június 5-17. között, ahogy a Vasárnapi Ujság írta,
a levegő is megtelt szenzációval”.
Előző év októberében Budapesten járt Blériot, ami nagy hatással volt a – szinte szó szerint – szárnyait bontogató magyar aviatikára, s a sikeres bemutató hatására a Magyar Aero Club úgy döntött, nemzetközi repülőtalálkozót szervez a Zugló és Kőbánya határában lévő Rákosmezőn.
A versenyre 54 repülőgépet és 29 külföldi, német, osztrák, holland, porosz, lengyel, belga, angol, de többségében francia pilótát neveztek, köztük Farman, Latham, Paulhan és a híres de Laroche bárónő. A 12 magyar résztvevő között volt Adorján János, Antalfy Géza,dr. Herczeg István, dr. Kutassy Ágoston, sajnos a legrutinosabb, Zsélyi Aladár a felkészülés közben balesetet szenvedett.
A verseny végül nem felelt meg a vele szemben támasztott nagy elvárásoknak, hatalmas pénzügyi vesztességgel zárult,
s Kutassy Ágoston aggodalma is jogosnak bizonyult, a magyar aviatika még nem volt elég erős a nemzetközi megmérettetéshez pilótáink nem tudták felvenni a versenyt a franciákkal. Az érdeklődés is elmaradt a remélttől. A nagy idegenforgalmat áhító városban sokan hiányolták “Európa” jelenlétét a közönség soraiból. A jegyek drágák voltak, bliccelők tömege nézelődött a kerítés mellől.

Erzsébet főhercegnő a rákosi repülőversenyen, 1910. június 5-17. (Fotó/Forrás: Jelfy Gyula / MNM Történeti Fényképtár gyűjteménye)
A sportversenyek rendes közönsége mellett megjelent a miniszterelnök, Khuen-Héderváry Károly is, de
az egyik legelőkelőbb vendég a tragikus sorsú Rudolf főherceg lánya, Erzsébet főhercegnő volt.
A király képünkön sötét fátyolt viselő unokája jobbján első férje, Otto Weriand zu Windisch-Graetz herceg áll, balján Pallavicini Alfonz őrgróf néz a fényképész, Jelfy Gyula kamerájába.
Jelfy maga is sportember kerékpárversenyző, évekig a Hunnia Magyar Bicycle Club titkára volt. 1900 óta jelentek meg képei a Vasárnapi Ujságban, melynek rövidesen állandó munkatársa, az első fotóriporterek egyike lett. A fényképezőgéppel közeledő, széleskörű ismeretséggel bíró, finom modorú urat engedékenyen fogadták az előkelőségek. Nem jelentett számára akadályt az időjárás belátásra bírása sem.
A repülőhéten sok gondot okozó szeszélyes, szeles, zivataros időt, a sötét felhőket nem sikerült a negatívon rögzíteni. Erre majd csak 1920-as évektől, a fény teljes spektrumának megörökítésére alkalmas pánkromatikus filmek elterjedésétől lesz mód. Amit a fényképezés technikája nem tett lehetővé, azt a kitűnően retusáló Jelfy megoldotta.
A sötétkamrában, drámai felhőket rajzolt a vészjósló, ám csak a jegyekre érvényes feliratot tartalmazó tábla fölé.
szerző: Tomsics Emőke