Vizuál

Az ember, akiről korszakot neveztek el

2016.03.01. 09:03
Ajánlom
Újabb csemegével folytatódik a 2015-ben elindított nagyszabású kiállítássorozat a balmazújvárosi Semsey Kastélyban. A tavalyi Picasso-kiállítás, majd a Chagall, Dalí, Dix, Dürer és Schongauer bibliai illusztrációiból rendezett válogatást követően idén tavasszal az Európa-szerte nagy sikert aratott, több mint 270 rézkarcot felvonultató Rembrandt-gyűjteményt mutatják be a kastélymúzeumban.

1606-ban Leidenben sírt fel egy Rembrandt Harmenszoon van Rijn névű, a későbbiekben nagy hírnévre szert tevő emberke. Ám ekkor még csupán vörös volt és pucér, és erősen sivalkodott. Amikor nem visított, evett, amikor nem evett, aludt. Nagycsaládba született, és viszonylagos jómódba. Elvégezte a latin iskolát, majd elindult a tudósi pályán. Nem kedvelte ezt az irányt, ezért szerencsére megállt, és a művészet irányába fordult. Még nagyobb a szerencse, hogy ebbe apja is beletörődött.

Selbstbildnis mit aufgerissenen Augen

Selbstbildnis mit aufgerissenen Augen (Fotó/Forrás: Pap Zsuzsa / Semsey Kastély)

Abban a korban élt és alkotott, amit ma az „arany évszázadnak”, vagy a „Holland aranykor”-nak, vagy egyszerűen „Rembrandt korának” nevezünk. Azon túl, hogy bámulatos virtuozitással kezelte az ecsetet, és korának stílusát messze maga mögött tudva, saját stílust alakított ki, aminek előzménye kevés, inkább a követők, és utánzók száma a nagy, igencsak elsajátította a rézlemez karcolás tudományát. Olyannyira, hogy - és ezt hozzáértők mondják - szinte 'a la prima, közvetlenül a rézlemezre karcolta a képeit.

Die Windmühle

Die Windmühle (Fotó/Forrás: Pap Zsuzsa / Semsey Kastély)

Rembrandt, egyes vélekedések szerint, nem is szánta önálló műveknek ezeket a képeket, talán csak ujjgyakorlatnak, skicceknek, vázlatoknak készültek. Könnyedség, elegancia, és emellett esetlegesség és kísérletezés árad róluk. Néhol szinte befejezetlenséget sugallnak, máshol a legaprólékosabban kidolgozottak. Önarcképein a különböző mimikai játékokat, érzelmi kifejezéseket próbálta visszaadni, és ezekből aztán van épp elég. No, nem azért, mert ennyire öntelt lett volna – persze szorult bele épp elég pimasz önérzet –, hanem a praktika okán. Végül is mindig kéznél volt a képe. Gyakran ábrázolta az utca emberét, a nyomorúságot, a koldusokat, de bőven akadnak utcaképei, tájképei is.

A látogatókat meglepheti, hogy ezek a képek aprócskák. Ennek több oka is van, de elsősorban technológiai okokra vezethető vissza, mint ahogy ma sem egyszerű, és olcsó egy méretes réztáblát előteremteni. Alapvetően azonban azért voltak ekkorák, mert így elég könnyen lehetett vinni őket, akár a szabadba is, és elég tartós, reprodukálható vázlatokat lehetett készíteni. A papír ekkoriban még elég drága mulatságnak számított.

A rézkarc technikája

A rézkarc lényege elég könnyen megfogható: veszünk egy simára polírozott rézlemezt, és egy megfelelő szerszámmal, ebben az esetben karcoló tűvel elkészítjük a kívánt kép vonalas rajzát. Ellentétben a rézmetszettel, amit egy véső segítségével elég nagy fizikai ráhatással hozunk létre szaggatott, erőteljes vonalakat, a metsző tű szalad az anyagon, könnyed, hajlékony, festői stílusra alkalmas, finom árnyalatok visszaadását is lehetővé teszi. Ezt tetőzték még a kísérletező kedvű iparosok azzal, hogy a karcolatokat különböző maratási technikákkal mélyítették, így hozva létre egy nyomtató „sablont”.

Landschaft mit drei Giebelhütten an einer Straße

Landschaft mit drei Giebelhütten an einer Straße (Fotó/Forrás: Pap Zsuzsa / Semsey Kastély)

Ezen a sablonon minden tükörképként jelenik meg, így azért némi kifinomult látásmódot megkövetelt a komoly művelőitől. Igazán magas szintre és világhírre Albrecht Dürer keze fejlesztette, a Szent Jeromost ábrázoló képe az első ismert dátummal is ellátott rézkarc. Aztán jött Rembrandt és az ő bohém, laza stílusa felszabadította, önálló alkotói stílussá tette a karcot a metszettel szemben.

Rembrandt élete a képeihez hasonlóan szintén nem volt hétköznapi. Megtapasztalta a hatalmas sikert és elismertséget, aztán – meglehetősen költekező életstílusának köszönhetően –szegénységbe zuhant. De itt sem adta fel lelkileg, alkotott és küzdött. Élete alkonya már szinte a nyomorban telt, de elismertsége még élt és ragyogott.

Halbbekleidete Frau, beim Ofen sitzend

Halbbekleidete Frau, beim Ofen sitzend (Fotó/Forrás: Pap Zsuzsa / Semsey Kastély)

A kiállítást a Szépművészeti Múzeum restaurátora, Mózer Erzsébet nyitotta meg a Semsey Kastélyban, a műveket február 11. és április 24. között tekinthetik meg az érdeklődők. Ugyanitt, a kastély földszintjén a látogatók megtekinthetik Ritók Lajos képeit is.

Akiben a magyar Rembrandtot látják

A Semsey Kastély földszintjén a láthatók a tehetséges és fiatal Ritók Lajos képei is, aki mostanában sikert sikerre halmoz: nemrég járt Párizsban, képei láthatóak volta a Louvre-ban, vannak, akik a magyar Rembrandtot látják benne (nem alaptalanul). Azonban a tehetség nem minden: Lajos kényszert érzett, hogy a tehetsége egyéniséggé váljon, és ehhez megvolt a kitartása is. Hosszú évek alatt eljutott egy első nézésre fura szintézishez, a fotó realisztikus, emberi arcábrázolással egybekötött absztrakcióhoz.

Ritók Lajos

Ritók Lajos (Fotó/Forrás: Fátrai László)

Első pillantásra emberábrázolása maga a tökéletes valóság visszaadása, tüzetesebb vizsgálata az okuláré alatt azonban megmutatja, hogy Ő a „lélek tükrének” festője. Arcai bármilyen élethűek, maszkszerűvé merevedett pillanatok, de a szemek élnek, és a meséből sosem fogynak ki. Nem foglalkozik többel, csak az arc gipszbörtönébe zárt szemek mondanivalójával. Az emberből, a környezetből más nem mozgatja.

Ritók Lajos: Titok 22

Ritók Lajos: Titok 22 (Fotó/Forrás: Fátrai László)

A szegénység, a nyomorúság, az elhagyatottság, a reménytelenség leordít a vásznakról, miközben csendes anyókák, és apókák néznek szembe velünk. Békesség tündököl a tekintetükben, mégis rémülettel tölti el a szemlélőt. Szinte kidugják a fejüket a sűrű homályból, szuggesztív tekintetük szegez a padlóhoz, még, ha tán ránk se néznek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.
Klasszikus

Ez a nagybőgő elfér egy kézitáskában

A nagybőgősnek soha nem könnyű dolog az utazás, ezen segít a TravelBass nevű olasz cég. Persze egy kis trükk van a dologban.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.
Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál oscar

Nincs magyar Oscar-jelölt, a Ruben Brandt és a Susotázs is lemaradt

Fantasztikus siker kapujában állt a magyar animációs film, de sajnos nem sikerült jelölést szereznie.
Vizuál kiállítás

A naiv festő, aki egy szenttől kapta tudását

60 év felett kezdett el festeni, és úgy vált az egyik meghatározó roma művésszé itthon, hogy csak két általánost végzett el. Balázs Jánosnak nem volt könnyű élete, de mindig elfogadta sorsát - egyedül az alkotás érdekelte.
Vizuál Film

Heavy metál partival és mozgó szaunával érkeznek a finn filmek

A finn filmes kultúra legjavába nyerhetünk betekintést február 6. és 10. között, a nyolcadik Finn Filmnapokon  Az idén 15 éves magyarországi Finn Intézet (FinnAgora) díjnyertes dokumentumfilmeket, nagyjáték- és rövidfilmeket hoz el a budapesti Toldi moziba.
Vizuál bécs

Másfél évre bezár a bécsi Freud Múzeum

A népszerű osztrák kiállítóhely egy nagyszabású felújítás miatt már csak február 28-ig látogatható.
Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.