Vizuál

Az emberek csodálatosak – kritika A bálnáról

2023.02.08. 09:30
Ajánlom
A bálna nem a legjobb, de a legszebb filmje Darren Aronofskynak, aki végső soron hitet tesz az emberiség mellett. Nagyon nagy csodának kellene történnie, hogy Brendan Fraser ne kapja meg érte az Oscar-díjat.

Mit csináljon az egyszerű újságíró, ha a moziból kijövet rögtön közhelyek jutnak eszébe? Hát, leírja. Úgy látszik, a közhely is lehet igaz. Mert Darren Aronofsky új filmje, A bálna ténylegesen olyan alkotás, amely után, ha csak egy kicsit is, de más emberként hagyjuk el a nézőteret. A Samuel D. Hunter drámájából adaptált történet szó szerint minden egyes jelenettel megpróbálja kitépni – aztán végül ki is tépi – a szívünket, de mindezt jó szándékkal teszi. Hosszú évtizedek óta hordozza magában a korszellem – a 20. század eseményeit látva érthető módon – a gondolatot, miszerint minden baj, minden romlás forrása az ember, aki szinte kényszeresen újra és újra lerombolja magát és környezetét. A bálna azonban nem csatlakozik be azon művek sorába, amelyek ezt mutatják meg.

A szívünket pusztán csak azért tépi ki, hogy bizonyítsa: anélkül nem lehet élni.

WHL_03740_R-1280x720-092302.jpg

Sadie Sink A bálna című filmben (Fotó/Forrás: ADS Service)

A történet főhőse Charlie (Brendan Fraser), egy 270 kilós angoltanár, aki magányosan él otthonában, és online kurzusokat tart diákjainak – igaz, a webkameráját kikapcsolva, nehogy meglássák, hogy néz ki. A férfi évekkel korábban elvágta a szálakat feleségével és lányával férfi szeretőjéért, aki azonban tragikus módon elhunyt, Charlie pedig a gyász miatt végleg elhagyta magát. Egyetlen barátja Liz (Hong Chau), aki ápolja és segíti őt, még ha ez olykor lehetetlen feladatnak is tűnik. A férfi ugyanis szemmel láthatóan nem akarja, hogy megmentsék. Egyetlen vágya, hogy újra felvegye a kapcsolatot rég nem látott tinédzser lányával, Ellie-vel (Sadie Sink), még mielőtt túl késő lenne.

A bálna jól láthatóan színpadra szánt szöveg, amely mindvégig egyetlen helyszínen, Charlie házában zajlik, a cselekményt pedig kizárólag a dialógusok viszik előre, ezeken keresztül ismerjük meg a férfi múltját. A film hangulatát felerősíti a 4:3-as felbontás, amely minket, nézőket is belezár ebbe a szűk mikrovilágba. Charlie életével szembesülni önmagában is erős érzelmeket vált ki. Kóros elhízottsága, falási rohamai minden együttérzésünk és sajnálatunk dacára szánalmat is keltenek bennünk, és groteszk félelmeket ébreszt, hogy vajon minek kellene történnie velünk, hogy ilyen mértékben lemondjunk az életről. A hatalmas férfi látványához idővel hozzászokunk, főként azután, hogy megértjük,

valójában egy igen értékes emberről van szó.

Whale_Final-Image-1280x720-092302.jpg

Brendan Fraser A bálna című filmben (Fotó/Forrás: ADS Service)

Aronofsky filmjének talán legnagyobb fegyvere, hogy megválik attól a felfogástól, amelytől évszázadok óta, de legalábbis Dosztojevszkij Miskin hercege óta látványosan nem, vagy csak nehezen tudnak szabadulni a művészek. Történetesen az eszményien tiszta, krisztusi ember karakterétől, akiben olyannyira túlcsordul a jóságba vetett hit, hogy valósággal elvakítja, és ezért nem képes eligazodni a hétköznapok dolgaiban. Ezek a karakterek pedig a nagyon is esendő, „valós” emberek szemszögéből nézve mindig félkegyelműnek, bolondnak tűnnek. Charlie azonban nem félkegyelmű. Nagyon is érti az őt körülvevő világot és az embereket, egyetlen mondat alapján a veséjükbe lát, akár egy jó pszichológus, soha nem hagyja el egyetlen megfontolatlan, rossz mondat sem a száját.

Mégis tetőtől-talpig krisztusi karakter, az a típus, aki akkor is bocsánatot kér, ha őt bántják.

Ebből érthető meg sajátos önpusztítása is. Ugyanis ha másokról van szó, a lehető legalacsonyabbra helyezi az erkölcsi mércét, és minden bántásban, gonoszságban csak a mögötte rejtőző jót képes észrevenni. Úgy, hogy mindeközben ennek a töredékét sem volna képes sohasem megbocsátani magának. Magával szemben ez szinte lehetetlen.

Persze, szó sincs arról, hogy a film vitába szállna az imént vázolt Krisztus-ábrázolással. A bálna egyszerűen csak más. És milyen jó, hogy van végre valami más is!

SadieSink_Smile_R2-1280x720-092302.jpg

Sadie Sink A bálna című filmben (Fotó/Forrás: ADS Service)

A film alapvetően egyszerű kérdéseket tesz fel, és egyszerű gondolatokat provokál a nézőben, amelyeket a sok-sok párbeszéd közé rejtve végül ki is mond. Lehetséges-e megváltás nélkül élni? Érdemes-e haraggal élni egy egész életen át? Miért fontos, hogy legalább önmagunkkal szemben őszinték legyünk? Mindezt a kíméletlen drámaisággal, a rengeteg fájdalommal, a naturalisztikus ábrázolással ellensúlyozza, ily módon kihúzva a közhelyek méregfogát. Ami marad, az pedig egy letisztult, eszményi üzenet, amelyet jól az eszünkbe vésnek:

az emberek úgy csodálatosak, ahogy vannak, minden hibáikkal, tévedéseikkel, önsorsrontásaikkal együtt.

A történet legdrámaibb szála értelemszerűen a Charlie és lánya közti kapcsolat. Bár nézőként mindvégig érezzük, hogy Ellie megbocsátása volna az egyetlen lehetséges megváltás a férfi számára, Ellie nem adja magát. Az apja iránti harag méregként terjedt szét benne, szó szerint az egész világot gyűlöli. Sadie Sink alakítása egészen megrázó, a szeme ténylegesen szikrákat szór, amikor kirobban belőle a düh, és csaknem a szívünk szakad bele, amikor elsírja magát. (Az alakítását látva némileg meglepő, hogy az akadémia a legjobb női mellékszereplőnek nem őt, hanem Hong Chaut jelölte.) Csakhogy a mi szívünk ebben a történetben másért dobog: Charlie-ért, és így Brendan Fraserért is, akinek a játéka az egész filmtörténelemmel mérve is rendkívüli. Nagyon nagy csodának kellene történnie márciusban ahhoz, hogy valaki más kapja meg a legjobb férfi főszereplőnek járó Oscar-díjat.

hong-window_R2-1280x720-092302.jpg

Hong Chau A bálna című filmben (Fotó/Forrás: ADS Service)

Szintén muszáj megemlékeznünk Rob Simonsen felemelő zenéjéről, amely nélkül a kulcsjelenetek némileg erejüket vesztenék. Mélabús, mégis magasztos zenéje gyönyörűen illeszkedik a film hangulatához, meglepően kevés szó esett a médiában eddig az ő szerepéről. Nem úgy a sminkesekről, akik szintén jó esélyekkel várhatják az Oscar-gálát, minthogy munkájuk nyomán

nehéz elképzelni, hogy Brendan Fraser nem hízott el ténylegesen a film kedvéért.

A film „vesztese” végső soron Aronofsky, aki hiába napjaink egyik legizgalmasabb amerikai rendezője, ezt most nem volt módja megmutatni a történet jellege miatt. A rendezői vízió mindössze egyetlen pillanatra kap teret – igaz, akkor azért igyekszik felcsillantani valamit abból, amit tud. Elfogadható tehát a jelölés hiánya például a legjobb rendezőként. Az viszont meglepő, hogy a legjobb film kategóriájához A bálna nem volt elég, míg a Top Gun: Mavericket vagy épp az Avatar: A víz útját erre méltónak találták. Bizonyára csak tréfál velünk az akadémia.

A bálna összességében nem Aronofsky legjobb filmje, a Requiem egy álomért, az anyám! és talán még a Fekete hattyú is komplexebb alkotás volt. Az viszont kétségtelen, hogy ez mind közül a legszebb. Érdemes zsebkendővel érkezni a vetítésekre.

A bálna (The Whale)

amerikai dráma, 117 perc
rendezte: Darren Aronofsky
forgalmazó: ADS Service
premier: február 9.

Fejléckép: Brendan Fraser A bálna című filmben (Fotó/Forrás: ADS Service)

Túl a barátságon – kritika A sziget szellemeiről

Kapcsolódó

Túl a barátságon – kritika A sziget szellemeiről

Martin McDonagh új filmje a tisztességről szól. Arról, hogy bárhogy is viseljük a ránk mért sorsot, egymással szemben nem szabad kegyetlennek lennünk. A sziget szellemei joggal érdemelte ki a kilenc Oscar-jelölést.

Háborús filmek terén a helyzet változatlan

Háborús filmek terén a helyzet változatlan

Kilenc kategóriában jelölték Oscarra az Erich Maria Remarque regényéből adaptál Nyugaton a helyzet változatlan című filmet.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Elhunyt Galkó Balázs

75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színművész, rendező – adta hírül családja. Egész életét végigkísérték a versek, fia is egy költeménnyel búcsúzott tőle.
Zenés színház

Mozart, Beethoven és Wagner áll a Magyar Állami Operaház következő évadának fókuszában

A Magyar Állami Operaház 2025/26-os évada 385 előadással várja a közönséget, köztük hét új bemutató, harminchatféle repertoár-előadás, tizennégyféle gyermek- és ifjúsági produkció, valamint több mint két tucat koncert és dalest szerepel.
Plusz

Kulka János, Falusi Mariann, Szinetár Dóra és Járai Máté is azt üzeni: Jobbulást!

Sztárok összefogásával született meg a PIROS ORR bohócdoktorok JOBBULÁST! című dala, amely arra hívja fel a figyelmet, hogy nézzünk másképp a betegségre. Kulka János, Falusi Mariann, Szinetár Dóra és Járai Máté is feltűnik a dal videoklipjében.
Vizuál

Magyar film napja: ingyenesen nézhetjük újra Makk Károly és Darvas Iván emlékezetes alkotásait

Április 25. és május 4. között tíz klasszikust nézhetünk újra ingyenesen a FILMIO-n, a Nemzeti Filmintézet egyúttal a száz éve született Makk Károlyra és Darvas Ivánra is emlékezik.
Színház

9 kihagyhatatlan előadás az idei MITEM kínálatából

20 ország 27 társulatának 30 előadása látható a 12. Madách Imre Nemzetközi Színházi Találkozón, azaz a MITEM-en. A nemzetközi fesztivál, amelynek helyszíne a Nemzeti Színház, április 25-én kezdődik, és egy hónapon át tart.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Szabadság, sebesség, átalakulás – az autózás és a fotográfia összefonódását mutatja be a Mai Manó új kiállítása

Az autók világát állítja középpontba az Americana – Válogatás Pálfi György fotógyűjteményéből című fotókiállítás. Az április 23-án a Magyar Fotográfusok Ház – Mai Manó Házban megnyílt tárlaton számos világhírű művész képe szerepel.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Tükör

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal arról ír, hogyan, és legfőképpen, miért indít háborút a mesterséges intelligencia ellen, pusztán egyetlen darab tükör segítségével. 
Vizuál hír

Cannes-ban versenyez Kenyeres Bálint rövidfilmje

A magyar rendező No.3 (The Spectacle) című alkotásával száll versenybe az Arany Pálmáért a világ legrangosabb filmfesztiválján. A rövidfilmet több ezer nevezés közül választották be a legjobb tizenegy közé.
Vizuál ajánló

Magyar film napja: ingyenesen nézhetjük újra Makk Károly és Darvas Iván emlékezetes alkotásait

Április 25. és május 4. között tíz klasszikust nézhetünk újra ingyenesen a FILMIO-n, a Nemzeti Filmintézet egyúttal a száz éve született Makk Károlyra és Darvas Ivánra is emlékezik.
Vizuál ajánló

Megéri beköltözni az Uránia moziba a magyar film napján

Közönségtalálkozókat és emlékvetítéseket rendeznek a magyar film napján, április 30-án a budapesti Uránia moziban, ahol a közelmúlt sikerei mellett klasszikus alkotásokat, valamint dokumentum- és ismeretterjesztő filmeket is műsorra tűznek.