Vizuál

Az érem két oldala – kritika A veszélyes lehet a fagyi című filmről

2022.12.02. 08:05
Ajánlom
Szilágyi Fanni első nagyjátékfilmje látszólag egy ikerpár problémás kapcsolatáról szól, azonban mélyebbre tekintve ennél jóval sokrétűbb alkotásról van szó. Abszurd doppelgänger-történetként, illetve hétköznapi életválságokkal foglalkozó, szociális drámaként éppúgy megállja a helyét.

Azt hiszem, a legeslegjobb filmek – meg általában a legjobb művészi alkotások – valamilyen módon összezavarnak minket, és alapjaiban bolygatják meg a hétköznapi gondolkodásunkat. Semmihez sem fogható érzés, amikor a látszólagos káoszban hirtelen valami értelmet fedezünk fel, amely mentén új felismerésekhez vagy korábbi tapasztalataink újraértelmezéséhez juthatunk el. Persze, ha valami túlságosan is zavaros, vagy ha ennél több célja nincs az adott művésznek, az már inkább bosszantó, és ezt az egyensúlyt nem is könnyű megtartani, sokaknak nem is sikerül. Épp ezért nagy öröm, hogy Szilágyi Fanni megtalálta a megfelelő receptet első nagyjátékfilmjében, a Veszélyes lehet a fagyiban, amelyet Lányi Zsófia forgatókönyve alapján vitt vászonra.

Pedig a történet meglehetősen kitalálhatónak indul, átlagos európai szociális drámának. Egy ikerpár egyik tagját, Adélt (Stork Natasa) látjuk, aki radiológusként éli kissé szürke hétköznapját minden tekintetben sikeresebb testvére, Éva (úgyszintén Stork Natasa) árnyékában. Éva luxusvillában lakik üzletember férjével, és most született meg első gyermeke. Eközben Adél az országot készül elhagyni, éppen akkor, amikor megismerkedik egy férfival, Ákossal (Patkós Márton), akivel el tudná képzelni a jövőjét.

lk-182106.jpg

Jelenet a Veszélyes lehet a fagyi című filmből (Fotó/Forrás: Mozinet)

A két lány mindenben egymás ellentétje: Adél kissé „fiús”, slamposan öltözködik, cigarettázik, nemigen ad a társadalmi elvárásokra. Éva pedig igazi kirakatfeleség: mindig jókedvű, a szülés után is formában tartja magát és gondtalan házasságban él férjével.

Nincs ebben semmi összezavaró, igaz? A felszínen legalábbis. Egészen addig, amíg Adél valóságérzékelésében nem jelentkeznek egyre baljósabb jelek, amelyek azt mutatják, hogy valami nem igazán stimmel körülötte. A film első fele kifejezetten Dosztojevszkij A hasonmás című kisregényére emlékeztető doppelgänger-történetnek látszik.

Adél nézőpontját követve ugyanis úgy tűnik, mintha Éva az ő sikertelen énjének ellenpólusaként jelenne meg mindenhol,

mint egy ördögi alakmás, aki az ideális nő-lány-feleség szerepeknek való megfelelésével minden jót elszipolyoz előle, illetve kihasználja az ő sérülékenységét.

És amikor a néző már éppen elkönyvelhetné magában ezt az olvasatot, a film hirtelen nézőpontot vált: újraéljük az elmúlt napok eseményeit, ám ezúttal Éva szemszögéből, ahonnan nézve már korántsem egyértelmű, ki az, aki elbitorolja a másik életét.

fe-182106.jpg

Jelenet a Veszélyes lehet a fagyi című filmből (Fotó/Forrás: Mozinet)

Lányi Zsófia forgatókönyvének ereje abban rejlik, hogy több lehetséges olvasatot is érvényben tart. Mert nem kizárólag arról van szó, hogy ugyanazokat az eseményeket két ember különbözőképpen értelmezi. Miután megismerjük Éva oldalát is, felfedezhetjük, hogy a két nő nemcsak máshogy látja a dolgokat, hanem azok ténylegesen másképp is történnek meg. Az érem mindkét oldalát látva nem tárul fel, kinek az elbeszélése a megbízhatóbb, mely verzió fedi a valóságot – feltehetően egyiküké sem. Ettől a repedésekkel teli narratív megoldástól pedig beindulhat a néző képzelete. Mert igen, a felszínen valóban „csak” egy problémás testvéri kapcsolatot látunk, amelyben mindkét fél kizárólag a saját sérelmeit veszi észre, emögött azonban feltárul a világnak való megfelelés nehézsége, a szubjektív emlékezet megbízhatatlansága és a döntéseink negatív következményeivel való szembenézés elviselhetetlensége.

Az, aki önbizalomhiánya miatt folyton a magányt választja, pontosan úgy szenved, mint aki a magánytól való félelemből egy életre lehorgonyoz egy rossz ember mellett. A menekülés éppúgy nem megoldás, ahogy a beletörődés sem. Aki igyekszik megfelelni az elvárásoknak, nem lehet önmaga, aki pedig kilóg a sorból, azt kevésbé jutalmazza a társadalom.

Adélra és Évára ténylegesen lehet úgy tekinteni, mintha egyetlen embert látnánk, két lehetséges életúttal, amelyekben a melankólia az egyetlen közös vonás.

Mindez aztán egy mágikus realista jelenetben csúcsosodik ki, amely minden bizonnyal az egész film leggyönyörűbb pillanata, és amely némi megbékélést hoz el a két főhősnek. Nem úgy a nézőnek – ez a szimbolikus álomkép ugyanis bármennyire szépen fejezi ki a két testvér összetartozását, csak még jobban elbizonytalanít minket abban, hogy akkor mi is történt valójában. Bennem legalábbis nem oldotta fel az imént kifejtett kételyeket.

lj-182106.jpg

Jelenet a Veszélyes lehet a fagyi című filmből (Fotó/Forrás: Mozinet)

Stork Natasát a két testvér megformálásáért nemrég a New York-i Filmhéten a zsűri a legjobb színésznőnek választotta – teljes joggal. Ha megjelenik a vásznon, már puszta tekintetéből tudjuk, melyik karakterrel van dolgunk, a legkisebb rezdüléseiben is ott van Éva és Adél egyszerre. Patkós Márton ugyancsak szerethető Ákosként, ami egyébként is különleges szerep: egyszerre hordoz magában valamiféle meghitt, megértő szeretetet, miközben egy ízig-vérig öntörvényű alkat is egyben.

A Veszélyes lehet a fagyi egy újabb remek alkotás a Nemzeti Filmintézet Inkubátor programjából, olyan, amelyet többször is érdemes megnézni. Talán azt is megkockáztathatjuk, nem lett volna céltalan elindítani az Oscar-díjért sem: a győzelemre reális esélyt ugyan ezzel a filmmel sem látnék, de témája és nyelvezete sokkal közelebb áll az amerikai filmakadémia ízléséhez, mint a Blokádé. Érdemes lesz a jövőben odafigyelnünk Szilágyi Fannira és Lányi Zsófiára.

Veszélyes lehet a fagyi

magyar filmdráma, 90 perc
rendező: Szilágyi Fanni
forgatókönyv: Lányi Zsófia
forgalmazó: Mozinet

Fejléckép: Jelenet a Veszélyes lehet a fagyi című filmből (Fotó/Forrás: Mozinet)

Egy film után többé nem leszünk idegenek – interjú Grosan Cristinával

Kapcsolódó

Egy film után többé nem leszünk idegenek – interjú Grosan Cristinával

A világ összeomlani készül, mi mégis saját démonjainkkal küzdünk – erre a gondolatra épül a Hétköznapi kudarcok című dráma, amelynek rendezőjét nemrég a Velencei Filmfesztiválon is díjazták. Grosan Cristinával női karakterekről, a mozi szépségeiről, kedvenc olvasmányairól beszélgettünk, de szóba került az is, hol húzódnak a filmkészítés etikai határai.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Soha nem kellett méltatlan dolgot elvállalnom” – Moór Marianna 80 éves

Bakfisként 8750 kislány közül választották ki egy filmfőszerepre, amit több mint harminc filmes alakítás és száznál is több színházi bemutató követett. Moór Marianna életműve gazdag és teljes. A színésznő február 5-én tölti be a 80. életévét.
Zenés színház

Elhunyt Jürgen Flimm

A neves színházi és operarendezőt, a Salzburgi Ünnepi Játékok és a Berlini Állami Opera egykori vezetőjét február 4-én, életének nyolcvankettedik évében érte a halál.
Jazz/World

Beyoncé megdöntötte Solti György Grammy-rekordját

Az amerikai énekesnő immár harminckét díjjal büszkélkedhet, ezzel neki van a legtöbb Grammyje. A legjobb album díját Harry Styles kapta meg a Los Angeles-i ceremónián.
Vizuál

Dürertől Picassón át Damien Hirstig – A grafika történetének hatszáz évét öleli fel a bécsi Albertina három új kiállítása

Három kiállítását is a grafikának szenteli a bécsi Albertina: a Dürer.Munch.Miró című tárlat már látogatható, februárban nyílik az Andy Warhol bis Damien Hirst című kiállítás, márciusban pedig Picasso műveit mutatják be.
Vizuál

Cristian Mungiu legjobb filmjeit vetítik az Urániában

Február 16-án kerül a mozikba Cristian Mungiu legújabb filmje, az R.M.N. A Cirko Film és a Román Kulturális Intézet retrospektív vetítéssorozattal tiszteleg a román új hullám egyik legkiválóbb rendezője előtt február 9. és 12. között

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Minden idők legátfogóbb Deim-tárlata nyílik a Virág Judit Galériában – KÉPEK

A Virág Judit Galéria fogadja be és bővíti ki a szentendrei Ferenczy Múzeumi Centrum Deim Pál: Csendek című életműkiállítását, amelyet február 3. és március 17. között ingyen tekinthet meg a közönség.
Vizuál ajánló

Hatalom és tehetetlenség témáját boncolgatja új filmjében Prikler Mátyás

Február 1-jén mutatkozott be a Rotterdami Nemzetközi Filmfesztiválon Prikler Mátyás legújabb filmje, a Hatalom. A szlovák-magyar-cseh koprodukcióban készült alkotás főszerepében Hajdu Szabolcs látható.
Vizuál ajánló

Dürertől Picassón át Damien Hirstig – A grafika történetének hatszáz évét öleli fel a bécsi Albertina három új kiállítása

Három kiállítását is a grafikának szenteli a bécsi Albertina: a Dürer.Munch.Miró című tárlat már látogatható, februárban nyílik az Andy Warhol bis Damien Hirst című kiállítás, márciusban pedig Picasso műveit mutatják be.
Vizuál ajánló

Cristian Mungiu legjobb filmjeit vetítik az Urániában

Február 16-án kerül a mozikba Cristian Mungiu legújabb filmje, az R.M.N. A Cirko Film és a Román Kulturális Intézet retrospektív vetítéssorozattal tiszteleg a román új hullám egyik legkiválóbb rendezője előtt február 9. és 12. között
Vizuál hír

A Hat hét nyerte a fődíjat, a Larry pedig tarolt a magyar filmkritikusok díjátadóján

Február 3-án délután adták át a 60. Magyar Filmkritikusok Díjakat, amelynek fődíját Szakonyi Noémi Veronika Hat hét című drámája hódította el, Grunwalsky Ferenc pedig életműdíjat vehetett át.