Vizuál

Az érem két oldala – kritika A veszélyes lehet a fagyi című filmről

2022.12.02. 08:05
Ajánlom
Szilágyi Fanni első nagyjátékfilmje látszólag egy ikerpár problémás kapcsolatáról szól, azonban mélyebbre tekintve ennél jóval sokrétűbb alkotásról van szó. Abszurd doppelgänger-történetként, illetve hétköznapi életválságokkal foglalkozó, szociális drámaként éppúgy megállja a helyét.

Azt hiszem, a legeslegjobb filmek – meg általában a legjobb művészi alkotások – valamilyen módon összezavarnak minket, és alapjaiban bolygatják meg a hétköznapi gondolkodásunkat. Semmihez sem fogható érzés, amikor a látszólagos káoszban hirtelen valami értelmet fedezünk fel, amely mentén új felismerésekhez vagy korábbi tapasztalataink újraértelmezéséhez juthatunk el. Persze, ha valami túlságosan is zavaros, vagy ha ennél több célja nincs az adott művésznek, az már inkább bosszantó, és ezt az egyensúlyt nem is könnyű megtartani, sokaknak nem is sikerül. Épp ezért nagy öröm, hogy Szilágyi Fanni megtalálta a megfelelő receptet első nagyjátékfilmjében, a Veszélyes lehet a fagyiban, amelyet Lányi Zsófia forgatókönyve alapján vitt vászonra.

Pedig a történet meglehetősen kitalálhatónak indul, átlagos európai szociális drámának. Egy ikerpár egyik tagját, Adélt (Stork Natasa) látjuk, aki radiológusként éli kissé szürke hétköznapját minden tekintetben sikeresebb testvére, Éva (úgyszintén Stork Natasa) árnyékában. Éva luxusvillában lakik üzletember férjével, és most született meg első gyermeke. Eközben Adél az országot készül elhagyni, éppen akkor, amikor megismerkedik egy férfival, Ákossal (Patkós Márton), akivel el tudná képzelni a jövőjét.

lk-182106.jpg

Jelenet a Veszélyes lehet a fagyi című filmből (Fotó/Forrás: Mozinet)

A két lány mindenben egymás ellentétje: Adél kissé „fiús”, slamposan öltözködik, cigarettázik, nemigen ad a társadalmi elvárásokra. Éva pedig igazi kirakatfeleség: mindig jókedvű, a szülés után is formában tartja magát és gondtalan házasságban él férjével.

Nincs ebben semmi összezavaró, igaz? A felszínen legalábbis. Egészen addig, amíg Adél valóságérzékelésében nem jelentkeznek egyre baljósabb jelek, amelyek azt mutatják, hogy valami nem igazán stimmel körülötte. A film első fele kifejezetten Dosztojevszkij A hasonmás című kisregényére emlékeztető doppelgänger-történetnek látszik.

Adél nézőpontját követve ugyanis úgy tűnik, mintha Éva az ő sikertelen énjének ellenpólusaként jelenne meg mindenhol,

mint egy ördögi alakmás, aki az ideális nő-lány-feleség szerepeknek való megfelelésével minden jót elszipolyoz előle, illetve kihasználja az ő sérülékenységét.

És amikor a néző már éppen elkönyvelhetné magában ezt az olvasatot, a film hirtelen nézőpontot vált: újraéljük az elmúlt napok eseményeit, ám ezúttal Éva szemszögéből, ahonnan nézve már korántsem egyértelmű, ki az, aki elbitorolja a másik életét.

fe-182106.jpg

Jelenet a Veszélyes lehet a fagyi című filmből (Fotó/Forrás: Mozinet)

Lányi Zsófia forgatókönyvének ereje abban rejlik, hogy több lehetséges olvasatot is érvényben tart. Mert nem kizárólag arról van szó, hogy ugyanazokat az eseményeket két ember különbözőképpen értelmezi. Miután megismerjük Éva oldalát is, felfedezhetjük, hogy a két nő nemcsak máshogy látja a dolgokat, hanem azok ténylegesen másképp is történnek meg. Az érem mindkét oldalát látva nem tárul fel, kinek az elbeszélése a megbízhatóbb, mely verzió fedi a valóságot – feltehetően egyiküké sem. Ettől a repedésekkel teli narratív megoldástól pedig beindulhat a néző képzelete. Mert igen, a felszínen valóban „csak” egy problémás testvéri kapcsolatot látunk, amelyben mindkét fél kizárólag a saját sérelmeit veszi észre, emögött azonban feltárul a világnak való megfelelés nehézsége, a szubjektív emlékezet megbízhatatlansága és a döntéseink negatív következményeivel való szembenézés elviselhetetlensége.

Az, aki önbizalomhiánya miatt folyton a magányt választja, pontosan úgy szenved, mint aki a magánytól való félelemből egy életre lehorgonyoz egy rossz ember mellett. A menekülés éppúgy nem megoldás, ahogy a beletörődés sem. Aki igyekszik megfelelni az elvárásoknak, nem lehet önmaga, aki pedig kilóg a sorból, azt kevésbé jutalmazza a társadalom.

Adélra és Évára ténylegesen lehet úgy tekinteni, mintha egyetlen embert látnánk, két lehetséges életúttal, amelyekben a melankólia az egyetlen közös vonás.

Mindez aztán egy mágikus realista jelenetben csúcsosodik ki, amely minden bizonnyal az egész film leggyönyörűbb pillanata, és amely némi megbékélést hoz el a két főhősnek. Nem úgy a nézőnek – ez a szimbolikus álomkép ugyanis bármennyire szépen fejezi ki a két testvér összetartozását, csak még jobban elbizonytalanít minket abban, hogy akkor mi is történt valójában. Bennem legalábbis nem oldotta fel az imént kifejtett kételyeket.

lj-182106.jpg

Jelenet a Veszélyes lehet a fagyi című filmből (Fotó/Forrás: Mozinet)

Stork Natasát a két testvér megformálásáért nemrég a New York-i Filmhéten a zsűri a legjobb színésznőnek választotta – teljes joggal. Ha megjelenik a vásznon, már puszta tekintetéből tudjuk, melyik karakterrel van dolgunk, a legkisebb rezdüléseiben is ott van Éva és Adél egyszerre. Patkós Márton ugyancsak szerethető Ákosként, ami egyébként is különleges szerep: egyszerre hordoz magában valamiféle meghitt, megértő szeretetet, miközben egy ízig-vérig öntörvényű alkat is egyben.

A Veszélyes lehet a fagyi egy újabb remek alkotás a Nemzeti Filmintézet Inkubátor programjából, olyan, amelyet többször is érdemes megnézni. Talán azt is megkockáztathatjuk, nem lett volna céltalan elindítani az Oscar-díjért sem: a győzelemre reális esélyt ugyan ezzel a filmmel sem látnék, de témája és nyelvezete sokkal közelebb áll az amerikai filmakadémia ízléséhez, mint a Blokádé. Érdemes lesz a jövőben odafigyelnünk Szilágyi Fannira és Lányi Zsófiára.

Veszélyes lehet a fagyi

magyar filmdráma, 90 perc
rendező: Szilágyi Fanni
forgatókönyv: Lányi Zsófia
forgalmazó: Mozinet

Fejléckép: Jelenet a Veszélyes lehet a fagyi című filmből (Fotó/Forrás: Mozinet)

Egy film után többé nem leszünk idegenek – interjú Grosan Cristinával

Kapcsolódó

Egy film után többé nem leszünk idegenek – interjú Grosan Cristinával

A világ összeomlani készül, mi mégis saját démonjainkkal küzdünk – erre a gondolatra épül a Hétköznapi kudarcok című dráma, amelynek rendezőjét nemrég a Velencei Filmfesztiválon is díjazták. Grosan Cristinával női karakterekről, a mozi szépségeiről, kedvenc olvasmányairól beszélgettünk, de szóba került az is, hol húzódnak a filmkészítés etikai határai.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

„Ha sztrájkolunk, ha lejjebb kapcsolunk, nem lesz magyar operaéneklés” – interjú Ókovács Szilveszterrel

Új évadról, sztrájkról, szereposztásokról és az Eiffel Műhelyházról is kérdeztük Ókovács Szilveszter főigazgatót, aki azt is elárulta, mit gondol az elmúlt időszak néhány olyan kínos ügyéről, amit felkapott a sajtó.
Klasszikus

Elhunyt Fekete Győr István

A Magyar Érdemrend lovagkeresztjével kitüntetett zeneszerző, a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola zeneszerzés tanára 88 éves volt.
Plusz

Ugorjon fejest a szabadtéri szezonba a júniusi Fidelióval!

Részletes programbontásokkal, hírekkel, ajánlókkal és interjúkkal megjelent a 2024. júniusi Fidelio. Az ingyenes magazin megtalálható országszerte, az ismert terjesztési pontokon, és az online verzió is elérhető!
Jazz/World

Fedél nélkül – Simon Kornél zenekara ad koncertet a 6SZÍN-ben

Simon Kornél és Tótváradi Zsolt szerzőpáros együttese, a Boughris május 30-án tartja meg bemutatkozó estjét a terézvárosi játszóhelyen. A zenekar átmenetet képez a Pink Floyd és John Mayer stílusa között. 
Színház

A művészet szabaddá tesz – interjú Venyige Sándorral

Pest megye legnagyobb szabadtéri összművészeti fesztiválját kínálja Budapesttől mindössze 25 kilométerre a Mézesvölgyi Nyár. A fesztivál alapító-igazgatóját, Venyige Sándort kérdeztük az idei programokról.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

A Kádár-kocka hatástörténetével foglalkozik a Ludwig Múzeum legújabb kiállítása

A május 18. és augusztus 18. között látogatható, időszaki tárlat változatos művészeti médiumok és immerzív installációk segítségével mutatja be a jellegzetes kockaház történetét.
Vizuál ajánló

Egy minden irányba kritikus politikai kabaré – a közélet abszurditásait bemutató tárlat nyílt a XV. kerületben

Hogy a politika az elmúlt években teljességgel rátelepedett az emberek hétköznapjaira, jól jelzi, hogy már a kortárs design tárgyakon is találkozhatunk a legemlékezetesebb közéleti botrányokkal.
Vizuál hír

Elveszettnek hitt részletek kerültek elő az Egri csillagok 1923-as filmfeldolgozásából

Filmtörténeti szenzációt jelentő részletek kerültek elő az Egri csillagok bő száz éve forgatott némafilmváltozatából. Az életre kelthető apró szilánkokra Janikovszky Mara hagyatékában bukkantak rá.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A híd, ami megmaradt

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az európai uniós csatlakozás kapcsán Budapest hídjainak történetét idézi fel.
Vizuál hír

„Úton lenni boldogság, megérkezni halál” – film készül a 80 éves Hobóról

Zenés road movie forgatása indul Földes László Hobo monumentális életművéről a Nemzeti Filmintézet támogatásával. A mintegy nyolc évtizedes életutat megfilmesítő Nem lehet két hazád forgatókönyvírója Turczi István, rendezője pedig Szalay Péter.