Vizuál

Az Esterházy-kastély fénypontjai

2013.07.16. 12:00
Ajánlom
Tekintse meg Ön is az egykori kismartoni Esterházy-udvartartás enteriőrjének különleges, 18. és 19. századi darabjait!

A porcelán és az ezüst az Esterházyak gyűjteményének kiemelt területeit képezték. A család szenvedélyesen, a kor legjobb gyártóit felkutatva szerezte be a frankenthali, meisseni, herendi porcelánokat, de az utókorra hagyományozódott egy sokrészes, pompázatos ezüst étkészlet is a bécsi Würth ezüstmanufaktúrából.

A kiállítás egyik művészettörténeti és tartalmi fénypontját Antonio Canova Esterházy Leopoldinát, a későbbi Lichtenstein Moritz herceg feleségét ábrázoló márványszobra jelenti. A csodás ülőszobrot az apa, II. Miklós angol tájkertjének ábrázolásai veszik körül. Különös figyelmet érdemelnek a Haydn-teremtől keletre elhelyezkedő helyiségek, melyeket teljesen felújítottak. A központi terem egyedülálló keretet biztosít a kismartoni kastélyban bemutatott szobornak, melynek átfogó helyreállítása 13 évvel ezelőtt kezdődött.

A kiállítási tárgyak közül kiemelendő még Johann Friedrich Schroth (1756-1779) két 1779-ben készült lovas szobra, melyek I. Esterházy Miklós (közismerten Fényes Miklós) herceget, valamint II. József császárt ábrázolják ágaskodó lovaikon. A szobrocskák, melyek egykor a herceg eszterházai dolgozószobájának díszei voltak, többek között olyan történelmi eseményekre emlékeztették szemlélőjüket, mint amilyen József német-római királlyá történő megválasztása és 1764. április 3-i megkoronázása volt Frankfurtban. A követeként Frankfurt am Mainban tartózkodó Miklós herceget, gondosan prezentált személyiségének és udvartartásának köszönhetően, elismerés és kitüntetett figyelem övezte. A róla mintázott lovas szobron a híres briliáns ékszer garnitúrát, valamint a Magyar Királyi Nemesi Testőrség egyenruháját viseli, melynek 1764-től kezdve kapitánya volt.

Noha a hercegi párok és a korszakok ízlése állandóan változott, a kismartoni kastély falai, padlózata és ajtói a mai napig az eredeti falkeretet és szobaelrendezést rejtik. A kiállítás alkalmából először került sor egyes termek körültekintő feldolgozására, valamint a történelmi falfestmények részleges feltárására. A látogató így nemcsak a legmagasabb színvonalú iparművészeti tárgyakban gyönyörködhet, hanem egyúttal visszatekinthet a kastély immáron 300 éves építészeti történetére is, amire ilyen formában mindezidáig nem nyílt lehetőség.

A kiállítás összesen tíz terméből kettőt két jelentős hercegnének, Esterházy Melindának, valamint Esterházy Margitnak (szül. Cziráky) szentelték. Mindketten az Esterházy család jelentős nőalakjai voltak, akik személyiségük, jellemvonásaik, cselekedeteik és döntéseik által kiérdemelték az utókor máig érezhető megbecsülését és tiszteletét. A kastély másik kiállítása, a Hercegnői lakosztályok pedig három másik hercegné izgalmas életével ismerteti meg a látogatókat.

A július 23-án délig helyesen válaszolók közül egyvalaki partnerével tekintheti meg az Esterházy-kastély fénypontjai című kiállítást.

Kérdésünk: Melyik Esterházy herceget hívták Fényes Miklósnak?

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Klasszikus

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Vizuál

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Zenés színház

Puccini ritkán hallható műve, A fecske az Operaházban

Az itáliai zeneszerző minden operáját felvonultató PucciniFeszt részeként a Kolozsvári Magyar Opera május 26-án és 27-én A fecske című darabbal vendégeskedik ez Erkel Színházban.
Vizuál

Tarantino nem nyert semmit Cannes-ban

Bong Dzsun Ho dél-koreai rendezőnek egy munkanélküli családról forgatott Élősködők című komikus thrillere érdemelte ki szombat este az Alejandro González Inárritu mexikói rendező vezette zsűritől az Arany Pálmát a 72. cannes-i fesztiválon.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál csirke

A fotós, aki portréival látni engedi a tyúkok lelkét

Miért eszünk csirkét és mit mond el minden idők legsikeresebb szárnyasa rólunk, emberekről? Ennek járt utána Szalai Dánial, aki Novogen című fotográfiai projektjével high-tech űrlény-csirkék nyomába eredt.
Vizuál cannes

Tarantino nem nyert semmit Cannes-ban

Bong Dzsun Ho dél-koreai rendezőnek egy munkanélküli családról forgatott Élősködők című komikus thrillere érdemelte ki szombat este az Alejandro González Inárritu mexikói rendező vezette zsűritől az Arany Pálmát a 72. cannes-i fesztiválon.
Vizuál kritika

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Vizuál magazin

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Hamvadó ifjúság

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a lángoló BS-re emlékszik vissza.