Vizuál

Az idei Berlinalén az is kiderült, hogy Martin Scorsese egy két lábon járó filmenciklopédia

Helyszíni tudósításunk a 74. Berlini Nemzetközi Filmfesztiválról – 2. rész
2024.02.23. 11:30
Ajánlom
A 74. Berlinale a megkezdett mederben folyt tovább: az elmúlt öt napban is maradt a határok és az aktuális társadalmi kérdések feszegetése. Láthattuk Matthias Glasner német rendező 183 perces filmjét, a Sterben-t (Haldoklás) és Gael Garcia Bernalt a spanyol Piero Messina Another End című filmjében. Kedden Martin Scorsese átvette az életműdíját, szerdán megérkezett a Berlinale történetének első nepáli filmje, csütörtökön pedig Amanda Seyfried alakított nagyot Atom Egoyan örmény származású kanadai filmrendező filmjében, a Seven Veils-ben.

Nem sikerültek túl vidámra a Berlinale német filmjei az idén. Andreas Dresen, mint ahogy arról már beszámoltunk, a nemzetiszocializmushoz nyúlt vissza, Matthias Glasner, akit a magyar nézők talán a Der Freie Wille vagy a Gnade című filmek kapcsán ismerhetnek, most egy diszfunkcionális család és az öregedés témáját dolgozta fel. A főszerepben Lars Eidingert láthatjuk, aki szerény becslések szerint is generációja legtehetségesebbje, és az szinte mindegy is, mihez nyúl: legyen az a Hamlet a Schaubühnén vagy a Babylon Berlin pszichopata Alfred Nyssenje.

Szembenéz a világ kihívásaival a Berlinale

Kapcsolódó

Szembenéz a világ kihívásaival a Berlinale

Talán minden eddiginél bátrabbnak és politikusabbnak tekinthető az idei Berlini Nemzetközi Fesztivál, amelynek szervezői már a megnyitó előtt kereszttűzbe kerültek. Az elmúlt évekhez hasonlóan az idei szemlét is a sokszínűség és a tolerancia jegyében hirdették meg.

Eidinger a Sterbenben (Haldoklás) egy Berlinben élő, közepesen tehetséges karmestert alakít. Szülei idősek és betegek, anyja (Corinna Harfouch) vaginarákban szenved, apja (Hans-Uwe Bauer) Parkinson-kóros, húga (Lilith Stangenberg) alkoholista, és ha ez még nem volna elég, volt barátnője megkéri, hogy legyen születendő gyermeke egyik apukája, legjobb barátja pedig folyamatosan depressziós, és mar többször kísérelt meg öngyilkosságot. Glasner nem ítélkezik, nem tesz fel nagy kérdéseket a filmben, ha csak azt nem, jogunk van-e önkezűleg véget vetni az életnek, ha az nem más, és soha nem is volt más, csak szenvedés. A végén sem kínál különösebb megoldást egyik problémára sem, viszont remek színészi alakításokat láthatunk mind egyénileg, mind a színészek közti interakciókban.

Nem lennénk meglepve, ha az egyik Medve Glasner zsebébe vándorolna.  

31-sterben-105339.jpg

A Sterben (Haldoklás) alkotói: Lilith Stangenberg, Matthias Glasner, Corinna Harfouch és Lars Eidinger (Fotó/Forrás: Alexander Janetzko / Berlinale 2024)

Amanda Seyfried Atom Egoyan rendezésében, a Seven Veils-ben érkezett Berlinbe. A film nem a versenyszekcióban, hanem a Berlinale Specialban látható, azaz nem verseng a díjakért. Seyfried egy operarendezőt alakit, aki mestere halála után, annak tisztelegve újrarendezi a nagy előd egyik sikerét: Richard Strauss Salome-ját. Ebben a filmben is egy nagyon erős női karaktert láthatunk a vásznon. A rendezés közben Jeaninet alakító Seyfried feldolgozza gyerek- és fiatalkori traumáit, és a próbafolyamat végére le is számol velük. Bár Egoyan szinte már nem is filmet, hanem nagyoperát fest a vászonra, ebben a filmben sem ússzuk meg az abúzust, sem a családban, sem a színházban.

Salt, egy a szerelmét elvesztő és őt gyászoló férfit Gael Garcia Bernal alakítja az Another End című sci-fiben. A film a valamikori jövőben zajlik, és azzal a gondolattal játszik el, mi lenne, hogyan lehetne az lehetséges, ha elvesztett szeretteink pár napra visszatérhetnének hozzánk, hogy méltón elbúcsúzhassunk tőlük, ezzel segítve nekünk a gyászfolyamat feldolgozását. Egy cég arra specializálódik, hogy összegyűjti az elhunytak emlékeit, amiket aztán egy létező, másik emberbe építenek be pár órára. Szeretteink tehát nem a saját fizikai valójukban, hanem egy gazdatestben elevenednek meg, de lelkük arra a pár órára azé a személyé lesz, akit elvesztettünk.

Az első hallásra bizarr történet olyan film, amely nehezen engedi magához közel, majd nehezen engedi el a nézőt.

21-another-end-110014.jpg

Az Another End alkotói: Olivia Williams, Bérénice Bejo, Gael García Bernal and Renate Reinsve (Fotó/Forrás: Sandra Weller / Berlinale 2024)

A 4200 és 6000 méter közti magasságban játszódó, nepáli film, a Shambhala azon túl, hogy csodálatos képekkel operál, bepillantást enged a nepáli kultúrába és házassági szokásokba is. A rendező Min Bahadur Bhan pedig helyi laikus nepáliakkal és nem profi színészekkel forgatott. A film főhőse Pema, egy nepáli lány, aki épp házasodik. De itt a hegyekben ilyenkor az a szokás, hogy a nő nem egy férjet kap, hanem annak fiútestvéreit is férjül fogadja. Igy Pema jelen esetben három férjjel is gazdagodik egy csapásra, ami aztán jól is jön neki, mert az első férj, Tashi hamarosan felkerekedik a jakokkal, hogy árut vigyen és hozzon a faluba. Pema akkor veszi észre, hogy terhes, amikor Tashi már úton van a hegyekben, így a falu és a hírnökök révén Tashi is azt feltételezi, hogy nem a férfi, hanem a falusi tanító az apa. A férj szégyenében nem jön vissza a faluba, így a várandós Pema kénytelen nekivágni a hegyeknek, hogy megtalálja Tashit, és bizonyítsa ártatlanságát.

A 150 perces film keserédes női történet arról, hogy az élet szabályait bizony a férfiak hegedülik, még a Himalájában is.  

Martin Scorsese február 20-án átvette az Arany Medve-díjat életműve elismeréseként, így nekünk, újságíróknak volt szerencsénk találkozni a mesterrel egy sajtóbeszélgetés keretében. Kiderült, hogy a 81 éves rendező két lábon járó filmenciklopédia, mindent tud a filmtörténetről, és sokkal szívesebben beszél másokról, például Eisensteinről vagy Jean Renoirról, mint saját magáról.

A filmek titka az egyéni hang

– mondta a fiatal rendezőknek, majd hozzátette: „Ne legyetek a technika rabszolgái, használjátok jól, és uraljátok, ne az uraljon titeket!” Scorsese azt szeretné, ha olyan filmek születnének, amelyeket elég egyszer látni, mégis emlékszünk rájuk, mert arra reflektál, milyenek vagyunk mi, emberek. Szerinte a jó film az, ami a nézővel együtt változik, amit ha visszanézünk, mást mond, mint előtte.

11-goldener-ehrenbaer-111414.jpg

Martin Scorsese és Wim Wenders (Fotó/Forrás: Richard Hübner / Berlinale 2024)

Úgy véli, legjobb filmje egy harmincperces Armani-reklámfilm volt, hiszen mindig az a fő kérdés, mennyi minden van benne egy jelenetben, és mennyi ideig láttatjuk azt. A film képeit a zenéhez hasonlította: az ember érzi, ha jó, ha helyesek az arányok. És hogy halott-e a mozi? Persze, hogy nem – vágja rá.

Ha filmeket akarunk nézni, még mindig moziba megyünk, mert ott kapjuk meg a közösségi élményt.  

Nagyon erős a mezőny az idei Berlinalén, főleg a női karakterek, nem lesz könnyű dolga tehát a zsűrinek február 24-én, szombaton az Arany és Ezüst Medvék odaítélésekor. Helyszíni beszámolóink utolsó részével a díjátadó után jelentkezünk.

Fejléckép: Martin Scorsese az Arany Medve-díj átvételekor (fotó/forrás: Richard Hübner / Berlinale 2024)

Szembenéz a világ kihívásaival a Berlinale

Kapcsolódó

Szembenéz a világ kihívásaival a Berlinale

Talán minden eddiginél bátrabbnak és politikusabbnak tekinthető az idei Berlini Nemzetközi Fesztivál, amelynek szervezői már a megnyitó előtt kereszttűzbe kerültek. Az elmúlt évekhez hasonlóan az idei szemlét is a sokszínűség és a tolerancia jegyében hirdették meg.

Cillian Murphy új filmjével indul a 74. Berlinale

Cillian Murphy új filmjével indul a 74. Berlinale

A világ egyik legrangosabb filmfesztiváljának szervezői Martin Scorsesét tiszteletbeli Arany Medvével ismerik el. Lapunk idén is helyszíni tudósításokkal jelentkezik majd a tíznapos szemléről.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Két hét múlva megnyílik Budapest legújabb magánszínháza, a Bástya Színház

Február 20-án megnyitja kapuit a Bástya Színház. A hetedik kerületi, az egykori Bástya mozi épületében működő, 90 férőhelyes stúdiószínház célja, hogy friss előadásokkal és különböző műfajokkal gazdagítsa Budapest kulturális kínálatát.
Zenés színház

Sümegi Eszter: „A felnőtt embernek is kell a mese”

Bár az olasz és német repertoár számtalan nagy szerepében hódította meg a közönség szívét, Sümegi Eszter pályája nemrég izgalmas fordulatot vett: Turandotként debütált a Magyar Állami Operaházban.
Vizuál

Magyar filmesek Orbán Viktornak: „A független film Magyarországon nem választás, hanem kényszerpálya”

„A független film nálunk fillérenként összegereblyézett, minimális költségvetésű vállalkozás, amit a hivatásszeretet és a filmcsinálás féktelen vágya hoz létre a rendező, a producer, a színészek és a stáb többnyire ingyenes munkájával, méltatlan feltételek között” – olvasható a nyílt levélben.
Klasszikus

Mahler műve csendül fel az OMIKE következő koncertjén a Rumbach zsinagógában

Fischer Iván vezényli Gustav Mahler Dal a Földről című művét az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület) március 5-i estjén, neves szólisták közreműködésével.
Vizuál

Ilyen nagy dolog a szabadság? – kritika A szent füge magjáról

Mohammad Raszulof új, Oscar-díjra jelölt filmje egy nehezen felejthető politikai dráma bűnről, szabadságról és arról, hogy aki hosszú időn keresztül a saját lelkiismerete ellen cselekszik, annak a jussa nem lehet más, mint az éjsötét őrület. A szent füge magja kritika.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Idén is világsztárok vonulnak fel a Berlinale vörös szőnyegén

Timothée Chalamet, Robert Pattinson, Toni Colette és Marion Cotillard is ott lesz a sztárok között a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon, amelyre mások mellett a filmrendező Pong Dzsunhót, Edward Bergert és Tom Tykwert is várják.
Vizuál hír

A kozmikus leheletet jeleníti meg a következő Velencei Biennálé magyar pavilonjának installációja

A hazai gyakorlatnak megfelelően a Velencei Biennále nemzeti biztosa, dr. Fabényi Julia idén is nyílt pályázat útján, szakmai zsűri döntése alapján választotta ki a következő Velencei Képzőművészeti Biennále Magyar Pavilonja kurátorát és kiállítását.
Vizuál ajánló

Egy kutyát is perbe fognak a 15. Frankofón Filmnapokon

Február 27. és március 9. között rendezik meg a 15. Frankofón Filmnapokat Budapesten. Az Uránia Nemzeti Filmszínházban és a Francia Intézetben huszonhárom kortárs frankofón alkotást nézhet meg a közönség eredeti nyelven, magyar felirattal.
Vizuál ajánló

A rendezők és producerek együttműködéséről beszélgetnek a Magyar Filmszemlén

Kivételes szakmai eseményre kerül sor a 44. Magyar Filmszemle keretei között: február 7-én 14 órától magyar filmrendezők és producerek kerekasztal-beszélgetés során vitatják meg a közös munka során felmerülő problémákat és azok lehetséges megoldásait.
Vizuál kritika

Ilyen nagy dolog a szabadság? – kritika A szent füge magjáról

Mohammad Raszulof új, Oscar-díjra jelölt filmje egy nehezen felejthető politikai dráma bűnről, szabadságról és arról, hogy aki hosszú időn keresztül a saját lelkiismerete ellen cselekszik, annak a jussa nem lehet más, mint az éjsötét őrület. A szent füge magja kritika.