Vizuál

Az idei Berlinalén az is kiderült, hogy Martin Scorsese egy két lábon járó filmenciklopédia

Helyszíni tudósításunk a 74. Berlini Nemzetközi Filmfesztiválról – 2. rész
2024.02.23. 11:30
Ajánlom
A 74. Berlinale a megkezdett mederben folyt tovább: az elmúlt öt napban is maradt a határok és az aktuális társadalmi kérdések feszegetése. Láthattuk Matthias Glasner német rendező 183 perces filmjét, a Sterben-t (Haldoklás) és Gael Garcia Bernalt a spanyol Piero Messina Another End című filmjében. Kedden Martin Scorsese átvette az életműdíját, szerdán megérkezett a Berlinale történetének első nepáli filmje, csütörtökön pedig Amanda Seyfried alakított nagyot Atom Egoyan örmény származású kanadai filmrendező filmjében, a Seven Veils-ben.

Nem sikerültek túl vidámra a Berlinale német filmjei az idén. Andreas Dresen, mint ahogy arról már beszámoltunk, a nemzetiszocializmushoz nyúlt vissza, Matthias Glasner, akit a magyar nézők talán a Der Freie Wille vagy a Gnade című filmek kapcsán ismerhetnek, most egy diszfunkcionális család és az öregedés témáját dolgozta fel. A főszerepben Lars Eidingert láthatjuk, aki szerény becslések szerint is generációja legtehetségesebbje, és az szinte mindegy is, mihez nyúl: legyen az a Hamlet a Schaubühnén vagy a Babylon Berlin pszichopata Alfred Nyssenje.

Szembenéz a világ kihívásaival a Berlinale

Kapcsolódó

Szembenéz a világ kihívásaival a Berlinale

Talán minden eddiginél bátrabbnak és politikusabbnak tekinthető az idei Berlini Nemzetközi Fesztivál, amelynek szervezői már a megnyitó előtt kereszttűzbe kerültek. Az elmúlt évekhez hasonlóan az idei szemlét is a sokszínűség és a tolerancia jegyében hirdették meg.

Eidinger a Sterbenben (Haldoklás) egy Berlinben élő, közepesen tehetséges karmestert alakít. Szülei idősek és betegek, anyja (Corinna Harfouch) vaginarákban szenved, apja (Hans-Uwe Bauer) Parkinson-kóros, húga (Lilith Stangenberg) alkoholista, és ha ez még nem volna elég, volt barátnője megkéri, hogy legyen születendő gyermeke egyik apukája, legjobb barátja pedig folyamatosan depressziós, és mar többször kísérelt meg öngyilkosságot. Glasner nem ítélkezik, nem tesz fel nagy kérdéseket a filmben, ha csak azt nem, jogunk van-e önkezűleg véget vetni az életnek, ha az nem más, és soha nem is volt más, csak szenvedés. A végén sem kínál különösebb megoldást egyik problémára sem, viszont remek színészi alakításokat láthatunk mind egyénileg, mind a színészek közti interakciókban.

Nem lennénk meglepve, ha az egyik Medve Glasner zsebébe vándorolna.  

31-sterben-105339.jpg

A Sterben (Haldoklás) alkotói: Lilith Stangenberg, Matthias Glasner, Corinna Harfouch és Lars Eidinger (Fotó/Forrás: Alexander Janetzko / Berlinale 2024)

Amanda Seyfried Atom Egoyan rendezésében, a Seven Veils-ben érkezett Berlinbe. A film nem a versenyszekcióban, hanem a Berlinale Specialban látható, azaz nem verseng a díjakért. Seyfried egy operarendezőt alakit, aki mestere halála után, annak tisztelegve újrarendezi a nagy előd egyik sikerét: Richard Strauss Salome-ját. Ebben a filmben is egy nagyon erős női karaktert láthatunk a vásznon. A rendezés közben Jeaninet alakító Seyfried feldolgozza gyerek- és fiatalkori traumáit, és a próbafolyamat végére le is számol velük. Bár Egoyan szinte már nem is filmet, hanem nagyoperát fest a vászonra, ebben a filmben sem ússzuk meg az abúzust, sem a családban, sem a színházban.

Salt, egy a szerelmét elvesztő és őt gyászoló férfit Gael Garcia Bernal alakítja az Another End című sci-fiben. A film a valamikori jövőben zajlik, és azzal a gondolattal játszik el, mi lenne, hogyan lehetne az lehetséges, ha elvesztett szeretteink pár napra visszatérhetnének hozzánk, hogy méltón elbúcsúzhassunk tőlük, ezzel segítve nekünk a gyászfolyamat feldolgozását. Egy cég arra specializálódik, hogy összegyűjti az elhunytak emlékeit, amiket aztán egy létező, másik emberbe építenek be pár órára. Szeretteink tehát nem a saját fizikai valójukban, hanem egy gazdatestben elevenednek meg, de lelkük arra a pár órára azé a személyé lesz, akit elvesztettünk.

Az első hallásra bizarr történet olyan film, amely nehezen engedi magához közel, majd nehezen engedi el a nézőt.

21-another-end-110014.jpg

Az Another End alkotói: Olivia Williams, Bérénice Bejo, Gael García Bernal and Renate Reinsve (Fotó/Forrás: Sandra Weller / Berlinale 2024)

A 4200 és 6000 méter közti magasságban játszódó, nepáli film, a Shambhala azon túl, hogy csodálatos képekkel operál, bepillantást enged a nepáli kultúrába és házassági szokásokba is. A rendező Min Bahadur Bhan pedig helyi laikus nepáliakkal és nem profi színészekkel forgatott. A film főhőse Pema, egy nepáli lány, aki épp házasodik. De itt a hegyekben ilyenkor az a szokás, hogy a nő nem egy férjet kap, hanem annak fiútestvéreit is férjül fogadja. Igy Pema jelen esetben három férjjel is gazdagodik egy csapásra, ami aztán jól is jön neki, mert az első férj, Tashi hamarosan felkerekedik a jakokkal, hogy árut vigyen és hozzon a faluba. Pema akkor veszi észre, hogy terhes, amikor Tashi már úton van a hegyekben, így a falu és a hírnökök révén Tashi is azt feltételezi, hogy nem a férfi, hanem a falusi tanító az apa. A férj szégyenében nem jön vissza a faluba, így a várandós Pema kénytelen nekivágni a hegyeknek, hogy megtalálja Tashit, és bizonyítsa ártatlanságát.

A 150 perces film keserédes női történet arról, hogy az élet szabályait bizony a férfiak hegedülik, még a Himalájában is.  

Martin Scorsese február 20-án átvette az Arany Medve-díjat életműve elismeréseként, így nekünk, újságíróknak volt szerencsénk találkozni a mesterrel egy sajtóbeszélgetés keretében. Kiderült, hogy a 81 éves rendező két lábon járó filmenciklopédia, mindent tud a filmtörténetről, és sokkal szívesebben beszél másokról, például Eisensteinről vagy Jean Renoirról, mint saját magáról.

A filmek titka az egyéni hang

– mondta a fiatal rendezőknek, majd hozzátette: „Ne legyetek a technika rabszolgái, használjátok jól, és uraljátok, ne az uraljon titeket!” Scorsese azt szeretné, ha olyan filmek születnének, amelyeket elég egyszer látni, mégis emlékszünk rájuk, mert arra reflektál, milyenek vagyunk mi, emberek. Szerinte a jó film az, ami a nézővel együtt változik, amit ha visszanézünk, mást mond, mint előtte.

11-goldener-ehrenbaer-111414.jpg

Martin Scorsese és Wim Wenders (Fotó/Forrás: Richard Hübner / Berlinale 2024)

Úgy véli, legjobb filmje egy harmincperces Armani-reklámfilm volt, hiszen mindig az a fő kérdés, mennyi minden van benne egy jelenetben, és mennyi ideig láttatjuk azt. A film képeit a zenéhez hasonlította: az ember érzi, ha jó, ha helyesek az arányok. És hogy halott-e a mozi? Persze, hogy nem – vágja rá.

Ha filmeket akarunk nézni, még mindig moziba megyünk, mert ott kapjuk meg a közösségi élményt.  

Nagyon erős a mezőny az idei Berlinalén, főleg a női karakterek, nem lesz könnyű dolga tehát a zsűrinek február 24-én, szombaton az Arany és Ezüst Medvék odaítélésekor. Helyszíni beszámolóink utolsó részével a díjátadó után jelentkezünk.

Fejléckép: Martin Scorsese az Arany Medve-díj átvételekor (fotó/forrás: Richard Hübner / Berlinale 2024)

Szembenéz a világ kihívásaival a Berlinale

Kapcsolódó

Szembenéz a világ kihívásaival a Berlinale

Talán minden eddiginél bátrabbnak és politikusabbnak tekinthető az idei Berlini Nemzetközi Fesztivál, amelynek szervezői már a megnyitó előtt kereszttűzbe kerültek. Az elmúlt évekhez hasonlóan az idei szemlét is a sokszínűség és a tolerancia jegyében hirdették meg.

Cillian Murphy új filmjével indul a 74. Berlinale

Cillian Murphy új filmjével indul a 74. Berlinale

A világ egyik legrangosabb filmfesztiváljának szervezői Martin Scorsesét tiszteletbeli Arany Medvével ismerik el. Lapunk idén is helyszíni tudósításokkal jelentkezik majd a tíznapos szemléről.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Április 18-án búcsúztatják Eötvös Pétert

A megemlékezésre a Budapest Music Centerben kerül sor, délután négy órai kezdéssel. Az eseményen Kurtág György, Káel Csaba és Kovács Géza mond búcsúbeszédet.
Klasszikus

„A zenét nem interpretálni, hanem megtestesíteni kell” – interjú Barbara Hannigannel

A kanadai születésű szoprán határokat feszegető produkcióval érkezik a Müpába, április 10-én este, a Bartók Tavasz fellépőjeként. A közelgő előadás mellett a magyar kortárs zenéhez fűződő kapcsolatáról is beszélgettünk vele.
Színház

Telex: Szexuális zaklatás ügyében folyik vizsgálat az SZFE-n

A lap értesülései szerint az egyetemen belső vizsgálat indult, mivel egy osztályvezető férfitanár meg nem engedhető kommentárokkal illette a diáklányok külsejét, alakját. Cikkünk frissült az SZFE reakciójával!
Klasszikus

Szimfonikus zsenik koncertje a BFZ-vel és a sztárkarmester Paavo Järvivel

Paavo Järvi édesapja elismert észt karmester volt, egykori szovjet nyaralójukban a kis Paavo időnként összefutott Sosztakoviccsal, Rosztropoviccsal, Arvo Pärttel, Hacsaturjánnal, vagy Emil Gilelsszel.
Színház

Új elnököt választott a Színházi Dolgozók Szakszervezete

A színházi szakmák országosan reprezentatív szakszervezete, az idén 105 éves Színházi Dolgozók Szakszervezete jelentősen megújuláson esett át, miután az április 8-án megtartott tisztújító küldöttgyűlésen megválasztották az új országos ügyvezető elnökséget.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

KÉP-regény: Teljes KO

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal egy különösen csavaros nap eseményeit idézi fel, amely során ki akarták rúgni munkahelyéről. De vajon mi köze ehhez Kovács „Kokó” Istvánnak?
Vizuál hír

Mohos Márton és Erdős Dénes vehette át a 42. Magyar Sajtófotó Pályázat fődíjait

A pályázat legjobb fényképeiből nyílt tárlatot június 2-ig láthatja a közönség a budapesti Robert Capa Központban. A díjátadón Balogh László fotóriporteri életműdíjat vehetett át.
Vizuál hír

Nyilvános a 2024-es Cannes-i Filmfesztivál versenyprogramja – George Lucas tiszteletbeli Arany Pálmát kap

Mások mellett Francis Ford Coppola, Jórgosz Lánthimosz, Kirill Szerebrennyikov, David Cronenberg, Paul Schrader és Jacques Audiard is a világ legrangosabb szemléjén mutathatja be új filmjét.
Vizuál ajánló

Kortárs magyar designkiállítás nyílik Berlinben

A Collegium Hungaricum Berlin a Berlin Design Week 2024 keretében szervezett csoportos kiállításán a magyar designerek legfiatalabb nemzedékének alkotásaival ismerkedhet meg a közönség.
Vizuál ajánló

Klasszikus filmek celluloidról – új vetítéssorozat indul májusban

A Cinema Niche szervezésében új vetítéssorozat indul Celluloid Nights címmel május 5-én az Uránia Nemzeti Filmszínházban, ahol 35 milliméteres filmszalagról láthatják a filmeket a nézők. Első alkalommal Terrence Malick háborús drámáját vetítik.