Vizuál

Az oroszlánok, a bohóctréfák és a színészek sem úszták meg a szocialista átalakítást

Vörös csillagok - A Rákosi-korszak szórakoztatóipara és szocialista revűk kiállítás
2019.04.04. 09:20
Ajánlom
Államosítás, cenzúra, megfigyelés és a mindenhol jelen lévő ideológia - ilyen volt a Rákosi-korszak szórakoztatóipara, ahol még a panoptikum és a cirkusz lovai sem voltak biztonságban.

A szellemvasutat pedig mától kezdve a szocialista szellem vasútjának nevezzük el. Ezeket a halálfejeket, csontvázakat, régi kacatokat kidobjuk, helyette vezéreink képét akasztjuk fel, első sorban Bástya elvtársét!

- adta ki az ukázt Pelikán elvtárs A tanúban. Végül nem jött be a kísérlete, és ismételten börtönbe találta magát, de az epizód tökéletesen példázza azt a folyamatot, ahogy a szocializmus idején a párt a szórakoztatóiparhoz viszonyult: nincs egyszerű nevetgélés, szórakozás vagy kikapcsolódás, minden mögé ideológiát kell állítani!

Ezt mutatja be az Országos Széchényi Könyvtár Vörös csillagok című kamarakiállítása. A Színháztörténeti Tár - Zeneműtár vörös lepelbe öltözött, a polcok fölé szocialista hívószavak és a kor jellegzetes plakátjai kerültek. A tér a kiállításhoz hasonlóan elég kicsi, viszont a szervezőknek sikerült a díszlettel nemcsak elnyújtaniuk az élményt, de remek hangulatot is teremteniük. A múltba révedés mellett persze a tájékoztatás volt az elsődleges cél - ezt főkép 10-15 poszter hivatott ellátni. Mennyivel jobb azonban ezeket egy Éljen pártunk és bölcs vezérünk!-molinó alatt böngészni , mint mondjuk az előtérben vagy egy lépcsőfordulóban.

IMG_20190327_155521-151619.jpg

A kiállítás bejárata (Fotó/Forrás: Szabó Ádám/ Fidelio)

A félelem és lóden országában - ahogy az egyik poszter fogalmaz  - teljesen átalakították a szórakoztatóipart. Az olyan szavakat, mint a nemzeti, vagy a demokrácia üres frázisokká silányították, állandó volt a harc a fiktív ellenséggel, teljes volt a politikai kontroll, a propaganda unalomig ismételt frázisai pedig a legváratlanabb helyeken bukkantak fel. A szórakoztatás legegyszerűbb formáit is az ideológiai szolgálatába állították: bezárták a panoptikumot vagy a Csodák házat, az Angol Parkot pedig a Gorkij Park mintájára olyanok próbálták áttervezni, akik soha nem látták azt. A Cirkusz sem menekülhetett az eszmék elől: az artista egyesületeket felszámolták, az artistákat pedig szakszervezetekbe tömörítették; nem engedték őket külföldre utazni, számaiknak pedig kötelező volt a kor ideológiájának megfelelő üzenetet közvetíteni.

Vigyázni kell, hogy a bohóctréfa ne öncélú legyen nevettetés szempontjából, hanem valami eszmei tartalma legyen!

- olvasható például egy bohóc felszólalása egy 1952-i bohócankéton. Felette egy nagykállói cirkuszos levele áll, amelyben államosított állataiért (6 ló, 4 öszvér, 1 szamár, 5 nagy oroszlán és 5 kis oroszlán) könyörög, mert nélkülük nincs miből megélnie.

IMG_20190327_160430-152046.jpg

A kor egyik jellegzetes előadásának plakátja (Fotó/Forrás: Szabó Ádám/ Fidelio)

A szórakoztatóipar államosításával az intézményekkel először fordult elő, hogy nem a piacról kellett megélniük - a párt egyedüli elvárása velük szemben a propaganda hatásos terjesztése volt. A kikapcsolódás azon formáit viszont, melyek nem illettek bele a szocialista erkölcsbe és szellembe, egyszerűen száműzték: így járt az éjszakai szórakozóhelyek nagy része, de ez a sors vált a paródiára, az erotikát tartalmazó előadásokra vagy a jazz-re is. A szórakozóhelyek "ellenséges fészkek" lettek, ezért megkezdődött ellenük a lejáratókampány.

Hazugság, céltudatos reakció, ködösítés, népbutítás és ízlésrombolás. Szellemi fasizmus.

- írta például Fejér István 1949-ben az olyan könnyű műfajokról, mint az operett, a vígjáték vagy a bohózat.

Azokat az előadóművészeket, akik nem illettek bele a párt elképzelésébe, vurstlikba és varietékbe száműzték. Az éjszakai bárokban fellépő színésznőkre az ÁVH vetette ki a hálóját: sok külföldivel találkoztak, így megpróbálták beszervezni őket. Voltak azonban, akik ellenálltak: így tett Kardos Maga is, akit emiatt száműztek a színpadról, és családját és megbüntették. Hlatky Edit a lázadás más módját választotta: az amerikai nagykövetség egyik sofőrje a csomagtartójában csempészte ki őt. 

Csókolom a seggeteket, Hlatky Edit

- küldött levelezőlapot a Varieté társulatának, amikor már Rómában járt.

26285009_0027778a7794a863107d9fd9f5d830e2_xl-152220.jpg

Részlet a kiállításból (Fotó/Forrás: Országos Széchenyi Könyvtár)

 

Egy-egy poszter foglalkozik a szocializmus olyan jellegzetes intézményeivel, mint a brancs, vagy a FŐNI (Fővárosi Népszórakoztató Intézmények). Helyszűke miatt csak alapinformációkat, illetve egy-két érdekességet tudhatunk meg róluk - például hogy utóbbi vezetőjét egy évad után félreállították, helyére pedig a margitszigeti Nagyszálló takarítóját ültették.

A tájékoztató anyagok alján művészek sorakoznak, és hogy mikor hagyták el az országot.

Legtöbbjükről azonban szinte semmit nem tudunk meg. Olvashatjuk, mennyit veszített az ország a művészek disszidálásával, a szórakoztatóipar államosításával, de a mára elfeledett nevek, a politika miatt megtört karrierek nem élednek fel - egyszerűen nincs hozzá elég hely vagy információ.

A Vörös csillagok kiállítás ugyanis inkább csak a kedvet hozza meg a témához - egyfajta reklámnak számít Dr. Molnár Dániel azonos című könyvéhez. A kötet vélhetően már elegendő, hogy kiszolgálja azt a kíváncsiságunkat a kor iránt, amit a kiállításnak sikerül felkeltenie. A hangulatos díszletek mellett ugyanis egészen ötletes megoldásokat is láthatunk: néhány fénykép és dokumentum csak egy vörös függönyt elhúzva látható, melyen a "Merj mögé nézni!" - felirat olvasható; egyes információért pedig szó szerint le kell hajolnunk, a kis táblácskák ugyanis a földre szórva hevernek. Jópofa a Besúgók fiókocska is, melyet vörös posztódarabbal jelöltek a szervezők. Mindezek az apróságok azonban eltörpülnek amellett, mennyire időszerű is ma egy ilyen kiállítás. 

Vörös csillagok kiállítás

Országos Széchényi Könyvtár, 1014 Budapest, Budavári Palota F épület, VI. emelet, Színháztörténeti Tár – Zeneműtár katalógustere.
Látogatható 2019. március 19-től 2019. július 20-ig, keddtől péntekig 9.00 és 17.00, szombaton 9.00 és 14.00 óra között.

Olvasójeggyel nem rendelkező látogatók az időszaki kamarakiállításokat egységesen 400 Ft-os jegy ellenében látogathatják.

 

New Orleans-i kupinegyedből a budapesti klubokig

Kapcsolódó

New Orleans-i kupinegyedből a budapesti klubokig

Az amerikai fekete rabszolgák zenéje csak lassan tört utat magának a vasfüggöny mögé - kellettek hozzá a zseniális improvizatív képességekkel rendelkező cigány muzsikusok, és egy felülről érkező ideológiai iránymutatás is.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

„Tökéletlen csaknem az alapjaiig” – Könyvek, amelyeket megbántak íróik

Kit kellett megölnie Sir Arthur Conan Doyle-nak, hogy végre nyugodtan írhasson? Miért tagadta meg főműveit Lev Tolsztoj? Mitől borzong Krasznahorkai László?
Vizuál

Látványos magyar sci-fi érkezik a mozikba márciusban

A 129 című film történelmet ír azzal, hogy az első olyan magyar sci-fi , amelynek szinte minden jelenetében látványos CGI elemeket láthatunk, kizárólag magyar szakemberek munkája nyomán. A neves színészgárdával készült alkotás március elején debütál.
Tánc

Ifjú tehetségek nyertek felvételt a Magyar Táncművészeti Egyetemre

Több mint 90 gyermek és szüleik részvételével zajlott januárban a Magyar Táncművészeti Egyetem felvételije a felsőfokú táncművészképzés előkészítőjére klasszikus balettművész, valamint a moderntánc és színházi tánc szakirányra.
Színház

Tabudöngető előadások érkeznek Szabadkáról a Bethlen Téri Színházba

A Kosztolányi Dezső Színház két Urbán András-rendezést és egy friss Hegymegi Máté-előadást hoz magával a VII. kerületi teátrum 11. Vendégváró Fesztiváljára. A felkavarónak ígérkező produkciókat február 17-19. között láthatják az érdeklődők.
Színház

Szabálytalan utak szabadsága – beszélgetés Pelsőczy Rékával és Vajdai Vilmossal

Pelsőczy Réka és Vajdai Vilmos pályájuk kezdete óta, megszakítás nélkül a Katona József Színház tagjai, akiket rendezőként és színművészként is, egyaránt jegyez a szakma és a nagyközönség. A két művésszel a Katona első évtizede kapcsán beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál beszámoló

A pesti gangra kizárt hímoroszlán – Megnéztük a Kiscelli Mácsai-kiállítását

Éppen száz éve született Mácsai István, kétszeres Munkácsy-díjas festőművész. Festményeiből, fényképeiből és kisfilmjeiből a Kiscelli Múzeumban nyílt átfogó kiállítás.
Vizuál hír

Cukizmus, Felhő Múzeum és gondoskodás – bemutatta 2023-as programtervét a Ludwig Múzeum

A gondoskodás fogalmát és a megújuló digitális látogatói élményt állítja 2023-as évadának fókuszába a Ludwig Múzeum. A „gondoskodás” ebben az értelmezésben olyan témaköröket foglal magába, mint a szolidaritás, a személyes és a társadalmi felelősség.
Vizuál gyász

Elhunyt Chochol Károly fotóművész

A Balogh Rudolf-díjas fotóművészt, fotóriportert egy nappal 88. születésnapja előtt, január 26-án érte a halál.
Vizuál hír

Online folytatódik a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál

Tíz kategóriában hirdettek győztest a rangos fesztivál versenyprogramjában, amelyen negyvenhat alkotás mérettette meg magát. Jó hír, hogy február 12-ig online is elérhetőek a filmek a BIDF oldalán.
Vizuál ajánló

Látványos magyar sci-fi érkezik a mozikba márciusban

A 129 című film történelmet ír azzal, hogy az első olyan magyar sci-fi , amelynek szinte minden jelenetében látványos CGI elemeket láthatunk, kizárólag magyar szakemberek munkája nyomán. A neves színészgárdával készült alkotás március elején debütál.