Vizuál

Az Y-generáció és a vállalatok lehetnek a legnagyobb műgyűjtők

2017.09.08. 09:31
Ajánlom
A rendszerváltás óta már nemcsak az ügyvédek, orvosok és maszekok kiváltsága a műgyűjtés, sőt már vállalatok is vásárolnak. Lassan a harmincasok is felfedezik maguknak ezt az elsősorban még mindig a szenvedélyek vezérelte piacot. Kelen Anna, a Virág Judit Galéria művészettörténésze mesélt a műkincspiac hazai helyzetéről.

A rendszerváltás előtt pontosan meg lehetett határozni, manapság azonban nehéz általános képet adni arról, hogy kik és miért vállnak műgyűjtővé. Szakértők szerint a vásárlókat leggyakrabban a képzőművészet szeretete és a gyűjtőszenvedély vezérli, de egyre inkább közrejátszik a befektetési lehetőség, az értékmegőrzés, valamint a társadalmi presztízs.

A Deloitte 2016-os, globális Art & Finance riportja szerint a műgyűjtők

  • 72 százaléka szenvedélyből gyűjt, de közben odafigyel a befektetési szempontokra is,
  • 15-20% között van azok aránya, akiket csak gyűjtői, és csak
  • 5-10 százalékuk az, aki tisztán a befektetési megfontolások motiválnak.

A befektetői attitűd mögött a többséget a műkincsek értékállósága fogott meg, de vannak, akik nyereséget is szeretnének.

Vállalatok, a XXI. század mecénásai

Az ötvenes évek Amerikájában a vállalatokat is elkezdte foglalkoztatni a gyűjtés gondolata - befektetési célból. Először a Chase Manhattan Bank vezetői felismerték: a művészeti befektetés sokkal többet jelent a rövidtávon hasznot nyújtóüzleti vállalkozásoknál. Több, mint hatvan éve épített kollekciójuk mára több mint 30 ezer darabból áll. Nálunk a kétezres évek elején jelentek meg a céges magángyűjtemények. A műgyűjtést azóta is jellemzően bankok és tanácsadó cégek építik be a társadalmi felelősségvállalásba és szponzorációs tevékenységükbe ezzel megteremtve a XXI. századi mecenatúra egy sajátos formáját.

“Az elmúlt 20 évben nagy számban kerültek ki a hazai gyűjtők közül vagyonos magánszemélyek, akik befektetési célokból vásároltak műtárgyat. A 90-es évektől már a nagyobb tőkével rendelkező intézményi befektetők és külföldi vásárlók is megjelentek a piacon: a sok új belépő jelenléte pedig egyrészt egyfajta árrobbanást, másrészt a gyűjtői réteg átalakulását eredményezte.” - emelte ki Kelen Anna, a Virág Judit Galéria művészettörténésze a hazai viszonyokat vizsgálva.

Arra a kérdésre, hogy kik napjaink gyűjtői azonban már nem lehet egyértelmű választ adni:

„Nagyon változó, sem az életkoruk, sem a társadalmi státuszuk, sem a foglalkozásuk nem specifikus. A rendszerváltás előtt könnyebb volt meghatározni, hiszen főként orvosok, ügyvédek és maszekok vásároltak műtárgyakat, akik másba nem tudták befektetni a megtakarításaikat. Ma azonban jóval szélesebb a réteg, így közel lehetetlen behatárolni a gyűjtői kört.”

Felnő egy új gyűjtőgeneráció

Az igazán jelentős gyűjtemények kialakulása hagyományosan generációkon átívelve történik, uralkodók, dinasztiák, vagy éppen családok hozzáértő munkájának eredménye. Részben ennek a tradíciónak köszönhető, hogy

globális szinten már évekkel ezelőtt elkezdődött az Y generáció betörése a műtárgypiacra. Ők azok, akik gyűjteményeket örököltek, vagy olyan családi háttérrel rendelkeznek, ami ezt a szenvedélyt lehetővé teszi.

Azonban egyre többen lesznek ebből a korosztályból cégvezetők, vagy olyan startup vállalkozást hoznak létre, amely hirtelen nagyobb likvid vagyonhoz juttatja őket, aminek egy részét műtárgy vásárlásba fektetik. Nem véletlenül. A globálisüzleti szcénában ugyanis sokkal hitelesebbnek számít az a személy, aki komoly befektetésnek tekinti a művészetet.

Az Y generáció leginkább a progresszív kortárs művészeti alkotásokat választja, amelyek a jelenlegi társadalmi és politikai folyamatokra is reflektálnak, míg az idősebb gyűjtők azok, akik a tradicionálisabb darabokat keresik, hiszen ezek vásárlása kevesebb kockázattal jár, egy-egy elismert név gyakorlatilag garancia a jó üzletre.

A Virág Judit Galéria vevőkörében is már megjelent a 30-as 40-es korosztály konkrét vásárlási szándékkal: “Azt tapasztaljuk, hogy már ebből a rétegből is kerülnek ki fizetőképes vásárlók, akik egyre élénkebb érdeklődést mutatnak a műgyűjtés iránt.

Ennek ellenére hazai viszonylatban még aligha beszélhetünk az Y generáció térnyeréséről, ez a tendencia egyelőre csak a tengerentúlon jellemző”

- meséli Kelen Anna. Ahogy azonban az Amerikából indult vállalati gyűjtés is egyre jellemzőbb hazánkban, biztosak lehetünk abban, hogy hamarosan itthon is nagy számban az Ygeneráció tagjai közül kerülnek ki a legprogresszívebb műgyűjtők.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Angyallal a vállán – Hajduk Károly a Kult50-ben

Hisz benne Hajduk Károly, hogy a színész, amikor valami igazán lényegit érez meg szerepében, akkortól az a nehezen megmagyarázható „valami” kisangyalként ül a vállán, és játéka minden egyes pillanatában a fülébe sugdos. Hajduk Károly alakítását látva, minden bizonnyal ezt a segítséget is megkapta, amikor az Akik maradtak című, számtalan rangos elismerést begyűjtő film főszerepét forgatta.
Vizuál

Átadták a legjobb magyar filmelőzetesnek járó díjakat

Az idei Arany Blende a zsűri szavazatai szerint A létezés eufóriája-trailerhez került, míg a közönségdíj az Apró mesék előzeteséé lett. Mutatjuk a nyertes videókat!
Klasszikus

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.
Vizuál

Akár telefonról is bejárhatóak a Nyitott Műhelyek az idei Budapest Design Weeken

Online cukorvirág-készítés, környezettudatos esőkabát előállítás, vicces kerámiák vagy kézműves cipők műhelytitkai. Az idei Design Hét félig a netre költözött, így a nyitott műhelyekbe akár otthonról is bepillanthatunk! Mutatjuk, hogyan!
Színház

Kiosztották a MOST FESZT díjait

A legjobb monodrámát, stúdiószínházi előadást és a legjobb alakítást ismerte el a zsűri, de a közönségzsűri is osztott ki díjat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Múló, törékeny pillanatok rögzítése

A Ludwig Múzeum Időgép című kiállításán, ahogy a cím is utal rá, olyan műveket láthatunk, amelyek az idő fogalmával foglalkoznak. A törékeny, múló pillanat megragadásának témáját több alkotás is feldolgozza, ilyenek Waliczky Tamás képzeletbeli kameráinak képei is, amelyekből kettőt is láthatunk a tárlaton. Az egyik ilyen 12 lencsés kamera sokszemű pókra emlékeztet. Milyen elképzelés lapul a rejtélyes szerkezet mögött?
Vizuál Film

A macsó, aki nőként aratta első sikerét

Jack Lemmon oldalán tipegett be a világhírnévbe, de később is olyan partnerekkel dolgozott, mint Roger Moore. Magyar gyökerei mindig fontosak voltak számára. 2010. szeptember 29-én halt meg  Tony Curtis.
Vizuál ajánló

Idén online követhetjük a 17. Verziót

November 10. és 22. között online nézhető Magyarország egyetlen emberi jogi dokumentumfilm fesztiválja. Az ötven film a legizgalmasabb és legaktuálisabb nemzetközi és hazai témákat hozza el, nyitófilmként pedig a 76 napot, amely a világjárvány epicentrumának korai napjairól ad hiteles tudósítást.
Vizuál Film

Október végén jelképes és szűkített formában megrendezik a cannes-i filmfesztivált

A koronavírus-járvány miatt májusban elhalasztott 73. fesztivált október végén egy, a szokásosnál kisebb és rövidebb formában mégis megrendezik a Croisette-en - jelentették be hétfőn Párizsban a szervezők.
Vizuál gyász

Elhunyt Kátai Mihály György képzőművész

Életének 85. évében, hétfőn elhunyt Kátai Mihály György Munkácsy-díjas festőművész, tűzzománc-készítő, szobrász, keramikus, író - közölte az MTI-vel a művész felesége, Kátainé Szilvay Ingrid.