Vizuál

Azok nem kapnak most menekültstátuszt, akik a legjobban rászorulnak

2015.11.14. 07:48
Ajánlom
A tranzit.hu budapesti irodájában, csonka próbababák és provokatív feliratok között beszélgettünk az azeri származású Babi Badalovval. A „lázadó-hibrid-bevándorlóként” aposztrofált képzőművész, költő, melegjogi és politikai aktivista Költői aktivizmus című kiállítása november 13-án nyílt meg, és 2016. január 9-ig lesz látható.

Babi Badalov a keleti és nyugati kultúrák "hibridjének" tartja magát: miután a kommunista diktatúrából szabadulva évekig élt illegális bevándorlóként Nyugat-Európában, a letelepedési engedélyért folytatott hosszas küzdelem után végül Párizsba költözött.

Babi Badalov 2012 júniusában Grazban

Babi Badalov 2012 júniusában Grazban (Fotó/Forrás: Fotó: www.babibadalov.com )

Hogy mi célja volt a ruhájukon radikális üzeneteket hordozó próbababákkal, Babi azt válaszolja lapunknak: a nyugati kultúra, a divat, a fogyasztás kultuszát akarta ironikus kontrasztba állítani a menekültválság kapcsán felmerülő problémákkal. Szerinte ugyanis sokan nem  tudják, mi zajlik Európán kívül, és mennyi szenvedéssel jár a bevándorlás.

Babi Badalov: Költői aktivizmus

Babi Badalov: Költői aktivizmus (Fotó/Forrás: Tulisz Hajnalka)

Ő márpedig ismeri a bevándorlási eljárások rendszerét, és nem csoda, hogy rajzai, kollázsai, térinstallációi, valamint performanszai a menekültlét mindennapjairól szólnak, pontosabban az ő tapasztalatairól, amelyeket előbb mint illegális bevándorló, majd mint „hivatalos” menekült élt át.

Babi Badalov Lerikben, Azerbajdzsánban született 1959-ben. 1980-tól Leningrádban élt, ahol helyi és a Szovjetunió távoli vidékeiről érkező lázadó művészekből alakult „Új művészek” csoportjába tartozott. A Timur Novikov köré szerveződő „Új művészek” konceptuális festészetet folytattak és illegális, a hatalom részéről megtűrt vagy üldözött akciók keretében mutatták be műveiket rendhagyó városi helyszíneken.

Badalov nagyméretű festményeivel és tárgyaival szerepelt a Műcsarnok Pétervári újak című kiállításán 1990-ben, és budapesti látogatása után már nem tért vissza Leningrádba. Kiállításaival körbeutazta Európa nagyvárosait,  Amerikába pedig még vízummal érkezett, majd két és fél évig maradt. Elmondása szerint abban az időben még könnyű volt az összeomlott Szovjetunióból érkezett illegális bevándorlók sorsa, egyszerűbb volt papírok nélkül külföldön tartózkodni. Az 1990-es évek közepén tért vissza Amerikából Szentpétervárra, ahol   azonban akkor már őrült és életveszélyes állapotok, nacionalizmus és rasszizmus uralkodtak. „Szentpétervár a bűnözés fővárosa volt, minket, azerieket feketéknek hívtak” – mondta a Fideliónak.

Babi Badalov: Költői aktivizmus

Babi Badalov: Költői aktivizmus (Fotó/Forrás: Tulisz Hajnalka)

1998-ban hazatért Azerbajdzsánba, ahol viszont még kétségbeejtőbb volt a helyzet: a kommunizmus utáni új függetlenség korszakában a hirtelen jött szabadság véget vetett a vallástilalomnak, és egyben a nacionalizmus és a konzervatív nézetek felerősödését is lehetővé tette. Ez a melegségét vállaló Babinak komoly nehézséget hozott az életébe. „A kommunizmusban hallgattunk a homoszexualitásról, de ez azt is jelentette, hogy ellenpropaganda se volt, és ha nem hangoztattad nyíltan, nem volt belőle problémád. Azerbajdzsánban a többség síita muszlim, akik számára erkölcstelen a melegség, így a Szovjetunió széthullása után erőteljes támadásba kezdtek.” Babi szerint bár jogilag nem lehet diszkriminálni a melegeket, az állam csak „papíron” védi őket, a parlament nem áll ki nyíltan mellettük. „A magamfajták ha 42 évesen nem házasok, veszélyben vannak” - fejtette ki lapunknak. A társadalmi kötöttségek annyira beleszóltak a magánéletébe, hogy 2006-ban a művészek számára biztosított vízummal Londonba utazott, ahol hivatalos menekültkérelmet indított el. A közvetlen életveszélyt azonban nem tudta bebizonyítani, ezért visszatoloncolták Azerbajdzsánba.

Babi Badalov: Költői aktivizmus

Babi Badalov: Költői aktivizmus (Fotó/Forrás: Tulisz Hajnalka)

Ezt követően Oroszországban a finn konzulátuson keresztül szerzett vízumot, így tért vissza Európába. Annak ellenére, hogy a hatóságok szigorúbbak azokkal, akik másodjára folyamodnak menekültstátuszért, 2011-ben végül letelepedhetett Franciaországban. Szerinte az angol merevséghez képest a francia hozzáállás lazább, a művészettel és a művészekkel szemben több együttérzést tanúsítanak. Babi jelenleg Párizsban él, és számos nemzetközi kiállításon szerepel, többek között a most zajló Moszkvai Biennálén is.  Hazájába egyáltalán nem szándékozik visszatérni, nemsokára megpróbálkozik a francia állampolgársággal. Hívő muszlim családja kitagadta homoszexualitása miatt; csupán lánytestvérével tartja a kapcsolatot.

Babi Badalov: Költői aktivizmus

Babi Badalov: Költői aktivizmus (Fotó/Forrás: Tulisz Hajnalka)

A mostani menekültválságról azt nyilatkozta a Fideliónak: problematikus, bonyolult és nehezen megoldható a helyzet, mert akik igazán rászorulnak a menekültstátuszra (mert mondjuk szétlőtték a városukat), nehezen tudják bizonyítani az életveszélyt, ugyanis gyorsan kellett elhagyniuk otthonaikat – ami amúgy korábban meg se fordult a fejükben. Akik pedig pusztán a nagyobb anyagi jólét miatt nyújtanak be kérelmet,  azoknak van ideje felkészülni arra, hogy még hazájukban lefizessék a rendőröket vagy a börtönöket a megfelelő papírokért.

A bevándorlási rendszert a mai napig gyűlöli

A Tranzit.hu szerint Babi a bevándorlási rendszert máig gyűlöli, mindez kihat a művészetére is, amely egyfajta folyamatos naplóírás és anyaggyűjtés a menekült- és bevándorlólét mindennapjairól, amiket rajzok, kollázsok, térinstallációk, valamint performanszok formájában jelenít meg. A muszlim kultúrkörből érkezve gondolkodását és képi világát a keleti és nyugati kultúra egyaránt meghatározza. Művei egy gyorsan változó világ brutalitásáról szólnak, amelyben a kiszolgáltatott csoportok, köztük a menekültek szerte a világon a politikai problémamegoldás korlátaiba ütköznek. A külföldiek befogadásában évtizedes tapasztalatokkal rendelkező nyugati országokban kialakult gyakorlat nem minden esetben emberséges, és korántsem ad hosszú távú, illetve megnyugtató megoldást a hazájukat elhagyni kényszerülő emberek számára. Babi a tranzit. hu nyitott irodájába egy olyan kiállítást készített, amely a rá jellemző kalligrafikus írással írt, gyakran szójátékokra épülő költői-politikai szövegekből, falra festett vizuális költeményekből, valamint rajzok és talált anyagok kollázsából áll. Képversei költői agitációként is értelmezhetőek. „Szeretek provokálni. Szeretek sírni. Szeretek üvölteni és magyarázni. Állandóan menekülök a traumatikus múltam elől” – nyilatkozta. 

A Költői aktivizmus című kiállítás 2016. január 9-ig lesz látható.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál beethoven

Teljesen megújul a bonni Beethoven-ház

Bezár február végén a bonni Beethoven-ház, hogy teljesen megújult tárlattal nyisson ki újra decemberre, a zeneszerző születésének 250. évfordulója alkalmából meghirdetett emlékév kezdetére.
Vizuál ajánló

Aki a kaposvári katonaélményeiből csinált karriert New Yorkban – Halász András

A művész neve mára legendává vált, elsősorban azért mert már a 70-es években az új képzőművész-generáció egyik meghatározó vezéralakja volt, művei pedig rangos magyar és nemzetközi múzeumi és magángyűjteményekben szerepelnek. A kiállításon kiemelkedik az 1983-ban készült, a személyi számítógépek korát megelőző, első computer-grafikai sorozatának a 2015-ben újragondolt, hatásos festményei.
Vizuál ajánló

Picassót vagy egy applikációt könnyebb restaurálni?

Ezen a héten nyílik a Ludwig Múzeum 30 éves fennállását ünneplő kiállítássorozat második, Eszközök című tárlata, amely az elmúlt 20 év médiaművészeti alkotásait mutatja be a múzeum gyűjteményéből.
Vizuál galéria

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Vizuál magazin

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.