Vizuál

Balatoni Monika: "Nem érzem outsidernek magam"

2014.11.29. 10:45
Ajánlom
A Velencei Biennale november elsejével kinevezett nemzeti biztosa reagált a magyar pavilonban rendezendő kiállítás pályázatát érintő bojkottfelhívásra. INTERJÚ

- A tiltakozás előtt megkeresték önt a szakma képviselői ellenvéleményükkel?

- Nem, senki nem keresett meg sem telefonon, sem e-mailben, sem levélben. Akkor értesültem a petícióról, amikor megjelent a hírportálokon.

- November elsejével nevezték ki a Velencei Biennale nemzeti biztosi posztjára, ahol Gulyás Gábort váltotta.

- Amikor november elsején megkaptam a kinevezésemet, akkor már egy megkésett pályázati kiírásról beszélhettünk, hiszen a felhívást régen közzé kellett volna tenni. Arról, hogy mi volt a csúszás oka, én nem tudok érdemben nyilatkozni. Miután átvettem a feladatokat, egyeztettem Gulyás Gáborral, s az ő előkészítése nyomán, korábbi gyakorlatának és tapasztalatának megfelelően, majdnem szó szerint tettem közzé a pályázati felhívást november 8-án. Egyedül a zsűri tagjait nem tüntettem fel, mert úgy gondoltam, a Gulyás Gábor által felkért zsűritagok nevét egy általam kiírt pályázatban csak akkor adekvát és hiteles használni, ha már nekem is igent mondtak. A kinevezésemet követően szinte azonnal megkerestem őket, abban ugyanis biztos voltam, hogy kompetens zsűri felállítása nélkül nem hozhatunk döntést. A zsűri tagjai között találjuk többek között Kopek Gábort, Bukta Imrét, Keserü Katalint és Lovas Ilonát.

- A tiltakozók úgy fogalmaztak, novemberben több ország már a résztvevők listáját teszi közzé, nem pedig a felhívást. Két éve október elsején jelent meg a kiírás. Mi az oka a mostani csúszásnak?

- Mint mondtam, erre nem tudok válaszolni. Valóban meg kellett volna már előbb jelennie, hiszen időre van szükség az alkotáshoz és egy koncepció végiggondolásához. Nota bene halkan hozzáteszem, Paolo Baratta, a Velencei Biennale vezetője csak október közepén ismertette a nemzeti biztosokkal a jövő év fő gondolatiságát és a vezető kurátor kilétét. Logikus, hogy a kinevezésem előtt nem írhattam ki a pályázatot, így ez rajtam nem kérhető számon. Hivatalba lépésem után már egy héttel közzétettem a felhívást, ami azt mutatja, igyekeztem felelősen és a lehetőségekhez képest minél gyorsabban lépni.

- Miért volt szükség Gulyás Gábort leváltani a pályázat kiírása előtt?

- Nincs arról tudomásom, mi áll a Gulyás Gábor személyét érintő döntés hátterében. Amikor a miniszter úr megkeresett és tisztáztuk a feltételeket, örömmel vállaltam el a feladatot, hiszen a művészeti terület tőlem sem áll távol, nem érzem outsidernek magam.

- A tiltakozás megfogalmazói megjegyzik, hogy a biennale történetében a kezdetektől képzőművészeti szakember feladata volt a magyar részvétel lebonyolítása. Az ön esetében viszont kifogásolják a szakmai felkészültséget. Hogyan reagálna erre?

- Úgy van, ahogy azt a tiltakozást megfogalmazók is írják: nem vagyok képzőművész, ennek értelmében a minisztertől nem arra kaptam felhatalmazást, hogy egy személyben döntsek. Nemzeti biztosnak kértek fel, nem kurátornak, ez is egy szándékosan félremagyarázott dolog. Korábban ezt a kettőt gyakran együttesen kezelték, mivel nagyon sok esetben a Műcsarnok igazgatója volt a Velencei Biennale nemzeti biztosa. Az én feladatom azoknak a feltételeknek a biztosítása, amelyek egy nemzeti biztosnak a feladatkörébe tartoznak, mint például a pályázat kiírása, a menedzsment, a kommunikáció, a szállítás, a biztosítás és magának a pavilonnak a fenntartása. Ez nem pusztán képzőművészeti kérdés. Fontos még azt is leszögezni, hogy itt nemcsak képzőművészeti biennaleról van szó, hanem építészeti, színházi, filmes, tánc és gyerek biennáléról is. A kinevezésem mögött is ez a fajta komplex látásmód áll, amelyben találkozik a miniszter szándéka az enyémmel.

- Úgy nyilatkozott, mivel "a nemzeti biztosi posztot hagyományosan a Műcsarnok (...) vezetője töltötte be, a magyar részvétel eddig általában a vizuális művészetekre koncentrált". A felhíváshoz fűzött bevezetőjéből kiderül, a biennalét alkalmasnak véli a film, a zene, a tánc és a színház világának bemutatkozási terepének is. Ezt is kritizálják.

- Fontos tisztáznunk, ez nem azt jelenti, hogy mindez a nemzeti pavilonban megrendezendő képzőművészeti biennále rovására történne. Magának a Velencei Biennalenak a logójában is ott szerepelnek ezek a művészeti területek. Nem arról van szó, hogy a képzőművészet helyett történne bármi is. Ugyanakkor úgy gondolom, fontos, hogy minél több területen tudjuk Magyarország minőségi kulturális jelenlétét erősíteni.

- Az lehetett megtévesztő, hogy a képzőművészeti biennale felhívásánál jelentek meg ezek a gondolatok.

- A Velencei Biennale általános értelemben véve már nem pusztán a képzőművészetről szól. Az 56. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennale jövő év májusától novemberéig tart, és ebben az időszakban a magyar nemzeti pavilonban kizárólag a képzőművészet kap helyet. Egyetlen nemzeti biztosnak sincs meg az a szabadsága, hogy a képzőművészet rovására oda bármi mást bevigyen, ezért nem értem a tiltakozó szakemberek logikáját.

- Hogyan érinti a bojkottfelhívás a magyar részvétel lebonyolítását? Lát lehetőséget párbeszéd kialakulására?

- Ha valós párbeszédet akartak volna, akkor először nem a nagynyilvánossághoz fordulnak a petíció megfogalmazói. Az általuk leírt számonkérés és a lemondásomra irányuló felszólítás mögött számos pontatlanság és a Velencei Biennale ismeretének komoly hiánya áll. Tudatos hangulatkeltést látok az ügy mögött, s valójában nem engem bojkottálnak, hanem egy olyan lehetőséget, amely az egész ország számára fontos megmutatkozási lehetőség.

- Érkeznek a pályázatok?

- Érdeklődés van, konkrét pályázat a mai napig még nem érkezett be.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Vizuál instagram

Instagramon dokumentálta apja halálát egy fotós

Apja élete utolsó tanítását akarta átadni fiának, akinek teljesen hiányzott addigi életéből - fia pedig így, fotókon keresztül próbálta feldolgozni a tragédiát. A sorozat végül mindkettőjük számára sokkal többet adott.
Vizuál múzeumok éjszakája

Múzeumban eddig soha nem látott Munkácsy-kép Szegeden

Az Egy tál meleg leves című festmény egy magángyűjtemény része. Egyelőre csupán a Múzeumok Éjszakáján láthatja a közönség.
Vizuál kulisszatitkok

„Itt mindenki beavatott lesz”

Interjú Turnai Tímeával, a PIM-Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet gyűjteményvezetőjével, a Kulisszatitkok, színház kívül-belül tárlat és programsorozat kurátorával.
Vizuál múzeumok éjszakája

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Vizuál india

Nézze élőben, hogy készül egy festmény!

Egész héten a Hopp Ferenc Múzeum kertjében fest Abhishék Szingh indiai művész, aki nemcsak szívesen veszi a látogatókat, de be is vonja őket az alkotásba.