Vizuál

Balatoni Monika: "Nem érzem outsidernek magam"

2014.11.29. 10:45
Ajánlom
A Velencei Biennale november elsejével kinevezett nemzeti biztosa reagált a magyar pavilonban rendezendő kiállítás pályázatát érintő bojkottfelhívásra. INTERJÚ

- A tiltakozás előtt megkeresték önt a szakma képviselői ellenvéleményükkel?

- Nem, senki nem keresett meg sem telefonon, sem e-mailben, sem levélben. Akkor értesültem a petícióról, amikor megjelent a hírportálokon.

- November elsejével nevezték ki a Velencei Biennale nemzeti biztosi posztjára, ahol Gulyás Gábort váltotta.

- Amikor november elsején megkaptam a kinevezésemet, akkor már egy megkésett pályázati kiírásról beszélhettünk, hiszen a felhívást régen közzé kellett volna tenni. Arról, hogy mi volt a csúszás oka, én nem tudok érdemben nyilatkozni. Miután átvettem a feladatokat, egyeztettem Gulyás Gáborral, s az ő előkészítése nyomán, korábbi gyakorlatának és tapasztalatának megfelelően, majdnem szó szerint tettem közzé a pályázati felhívást november 8-án. Egyedül a zsűri tagjait nem tüntettem fel, mert úgy gondoltam, a Gulyás Gábor által felkért zsűritagok nevét egy általam kiírt pályázatban csak akkor adekvát és hiteles használni, ha már nekem is igent mondtak. A kinevezésemet követően szinte azonnal megkerestem őket, abban ugyanis biztos voltam, hogy kompetens zsűri felállítása nélkül nem hozhatunk döntést. A zsűri tagjai között találjuk többek között Kopek Gábort, Bukta Imrét, Keserü Katalint és Lovas Ilonát.

- A tiltakozók úgy fogalmaztak, novemberben több ország már a résztvevők listáját teszi közzé, nem pedig a felhívást. Két éve október elsején jelent meg a kiírás. Mi az oka a mostani csúszásnak?

- Mint mondtam, erre nem tudok válaszolni. Valóban meg kellett volna már előbb jelennie, hiszen időre van szükség az alkotáshoz és egy koncepció végiggondolásához. Nota bene halkan hozzáteszem, Paolo Baratta, a Velencei Biennale vezetője csak október közepén ismertette a nemzeti biztosokkal a jövő év fő gondolatiságát és a vezető kurátor kilétét. Logikus, hogy a kinevezésem előtt nem írhattam ki a pályázatot, így ez rajtam nem kérhető számon. Hivatalba lépésem után már egy héttel közzétettem a felhívást, ami azt mutatja, igyekeztem felelősen és a lehetőségekhez képest minél gyorsabban lépni.

- Miért volt szükség Gulyás Gábort leváltani a pályázat kiírása előtt?

- Nincs arról tudomásom, mi áll a Gulyás Gábor személyét érintő döntés hátterében. Amikor a miniszter úr megkeresett és tisztáztuk a feltételeket, örömmel vállaltam el a feladatot, hiszen a művészeti terület tőlem sem áll távol, nem érzem outsidernek magam.

- A tiltakozás megfogalmazói megjegyzik, hogy a biennale történetében a kezdetektől képzőművészeti szakember feladata volt a magyar részvétel lebonyolítása. Az ön esetében viszont kifogásolják a szakmai felkészültséget. Hogyan reagálna erre?

- Úgy van, ahogy azt a tiltakozást megfogalmazók is írják: nem vagyok képzőművész, ennek értelmében a minisztertől nem arra kaptam felhatalmazást, hogy egy személyben döntsek. Nemzeti biztosnak kértek fel, nem kurátornak, ez is egy szándékosan félremagyarázott dolog. Korábban ezt a kettőt gyakran együttesen kezelték, mivel nagyon sok esetben a Műcsarnok igazgatója volt a Velencei Biennale nemzeti biztosa. Az én feladatom azoknak a feltételeknek a biztosítása, amelyek egy nemzeti biztosnak a feladatkörébe tartoznak, mint például a pályázat kiírása, a menedzsment, a kommunikáció, a szállítás, a biztosítás és magának a pavilonnak a fenntartása. Ez nem pusztán képzőművészeti kérdés. Fontos még azt is leszögezni, hogy itt nemcsak képzőművészeti biennaleról van szó, hanem építészeti, színházi, filmes, tánc és gyerek biennáléról is. A kinevezésem mögött is ez a fajta komplex látásmód áll, amelyben találkozik a miniszter szándéka az enyémmel.

- Úgy nyilatkozott, mivel "a nemzeti biztosi posztot hagyományosan a Műcsarnok (...) vezetője töltötte be, a magyar részvétel eddig általában a vizuális művészetekre koncentrált". A felhíváshoz fűzött bevezetőjéből kiderül, a biennalét alkalmasnak véli a film, a zene, a tánc és a színház világának bemutatkozási terepének is. Ezt is kritizálják.

- Fontos tisztáznunk, ez nem azt jelenti, hogy mindez a nemzeti pavilonban megrendezendő képzőművészeti biennále rovására történne. Magának a Velencei Biennalenak a logójában is ott szerepelnek ezek a művészeti területek. Nem arról van szó, hogy a képzőművészet helyett történne bármi is. Ugyanakkor úgy gondolom, fontos, hogy minél több területen tudjuk Magyarország minőségi kulturális jelenlétét erősíteni.

- Az lehetett megtévesztő, hogy a képzőművészeti biennale felhívásánál jelentek meg ezek a gondolatok.

- A Velencei Biennale általános értelemben véve már nem pusztán a képzőművészetről szól. Az 56. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennale jövő év májusától novemberéig tart, és ebben az időszakban a magyar nemzeti pavilonban kizárólag a képzőművészet kap helyet. Egyetlen nemzeti biztosnak sincs meg az a szabadsága, hogy a képzőművészet rovására oda bármi mást bevigyen, ezért nem értem a tiltakozó szakemberek logikáját.

- Hogyan érinti a bojkottfelhívás a magyar részvétel lebonyolítását? Lát lehetőséget párbeszéd kialakulására?

- Ha valós párbeszédet akartak volna, akkor először nem a nagynyilvánossághoz fordulnak a petíció megfogalmazói. Az általuk leírt számonkérés és a lemondásomra irányuló felszólítás mögött számos pontatlanság és a Velencei Biennale ismeretének komoly hiánya áll. Tudatos hangulatkeltést látok az ügy mögött, s valójában nem engem bojkottálnak, hanem egy olyan lehetőséget, amely az egész ország számára fontos megmutatkozási lehetőség.

- Érkeznek a pályázatok?

- Érdeklődés van, konkrét pályázat a mai napig még nem érkezett be.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

A Hat hét nyerte a fődíjat, a Larry pedig tarolt a magyar filmkritikusok díjátadóján

Február 3-án délután adták át a 60. Magyar Filmkritikusok Díjakat, amelynek fődíját Szakonyi Noémi Veronika Hat hét című drámája hódította el, Grunwalsky Ferenc pedig életműdíjat vehetett át.
Színház

„Soha nem kellett méltatlan dolgot elvállalnom” – Moór Marianna 80 éves

Bakfisként 8750 kislány közül választották ki egy filmfőszerepre, amit több mint harminc filmes alakítás és száznál is több színházi bemutató követett. Moór Marianna életműve gazdag és teljes. A színésznő február 5-én tölti be a 80. életévét.
Könyv

Új regénnyel jelentkezik Murakami Haruki áprilisban

Egyelőre nem sokat tudni a japán művész áprilisban megjelenő könyvéről, a kiadó sem a címét, sem pedig a cselekmény részleteit nem árulta el.
Zenés színház

Elhunyt Jürgen Flimm

A neves színházi és operarendezőt, a Salzburgi Ünnepi Játékok és a Berlini Állami Opera egykori vezetőjét február 4-én, életének nyolcvankettedik évében érte a halál.
Jazz/World

Beyoncé megdöntötte Solti György Grammy-rekordját

Az amerikai énekesnő immár harminckét díjjal büszkélkedhet, ezzel neki van a legtöbb Grammyje. A legjobb album díját Harry Styles kapta meg a Los Angeles-i ceremónián.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Hatalom és tehetetlenség témáját boncolgatja új filmjében Prikler Mátyás

Február 1-jén mutatkozott be a Rotterdami Nemzetközi Filmfesztiválon Prikler Mátyás legújabb filmje, a Hatalom. A szlovák-magyar-cseh koprodukcióban készült alkotás főszerepében Hajdu Szabolcs látható.
Vizuál ajánló

Dürertől Picassón át Damien Hirstig – A grafika történetének hatszáz évét öleli fel a bécsi Albertina három új kiállítása

Három kiállítását is a grafikának szenteli a bécsi Albertina: a Dürer.Munch.Miró című tárlat már látogatható, februárban nyílik az Andy Warhol bis Damien Hirst című kiállítás, márciusban pedig Picasso műveit mutatják be.
Vizuál ajánló

Cristian Mungiu legjobb filmjeit vetítik az Urániában

Február 16-án kerül a mozikba Cristian Mungiu legújabb filmje, az R.M.N. A Cirko Film és a Román Kulturális Intézet retrospektív vetítéssorozattal tiszteleg a román új hullám egyik legkiválóbb rendezője előtt február 9. és 12. között
Vizuál hír

A Hat hét nyerte a fődíjat, a Larry pedig tarolt a magyar filmkritikusok díjátadóján

Február 3-án délután adták át a 60. Magyar Filmkritikusok Díjakat, amelynek fődíját Szakonyi Noémi Veronika Hat hét című drámája hódította el, Grunwalsky Ferenc pedig életműdíjat vehetett át.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Egy gyűrű mind felett

A Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos ezúttal – Agatha Christie után szabadon – az olvasóra bízza annak eldöntését, hogy pontosan hogyan is keletkezhetett ez a balatoni fénykép Teddy Harpóról.