Vizuál

Basszus, összetévesztettük Banksyt az olcsó demagógiával

2018.06.26. 10:55
Ajánlom
Gyanús volt. Hogyan tudna valaki, aki nem magyar, a kisvasút ügyről, miért éppen Orbánt festené meg, és egyáltalán: miért nem mozgat meg bennem semmit ez a graffiti a Dob utcában?

A nap, amikor majdnem fotóztam egy igazi Banksyt

Amikor hétfő reggel bementem a szerkesztőségbe, az a hír fogadott, hogy tegnap éjjel óta Banksy-graffiti dísziti az egyik budapesti házfalat a Dob utcában. Mivel luxusnak tartottam, hogy a hír jött hozzám, az újságíróhoz, és nem én mentem a hír után, Zsófi kollégámmal fogtuk magunkat, és leugrottunk az utcára, hogy a saját szemünkkel meggyőződjünk arról, hogy tényleg ott van: Orbán Viktor mint boldog gyerek egy apró Thomas-a-gőzmozdonyt lovagol.

IMG_20180625_100839-103350.jpg

Hamis Banksy-graffiti Budapesten (Fotó/Forrás: Csabai Máté / Fidelio)

Egy-két óra múlva kiderült, hogy a street art mégsem Banksy, az Index kérdezett rá a graffitis aktivista stábjánál, illetve gyanús volt az is, hogy az Orbán-opusz az Instáján sem szerepel.

Még gyanúsabb volt, hogy ez a Banksy-graffiti nem mozgat meg semmit. Aha, kisvasút. Aha, korrupció. Ez az a lé, amiben évek óta egy fél ország fortyog.

Volt néhány olvasónk is, aki számonkérte, hogy miért is foglalkozunk ezzel, miért politizálunk, amikor azt nem igazán szoktunk. És valójában nekik volt igazuk. Mert délután a villamoson ülve végigpörgettem Banksy Instagramját, és feltűnt néhány dolog:

Banksy eddig nem festett meg politikust. Hiába titulálják olyan gyakran politikai aktivistának, soha nem festett meg egyetlen politikust sem. Nem kapott gúnyrajzot Donald Trump, sem Barack Obama, sem Putyin, de még Rodrigo Duterte, Recep Tayyip Erdoğan vagy Kim Dzsong Un sem. Alighanem kisebb csoda lenne, ha éppen Orbán Viktort érné az a furcsa megtiszteltetés, hogy ez a humanista gerillaművész rajta kezdi a sort. Olyan eset viszont többször volt, hogy Banksy stílusában ábrázoltak egy-egy politikust önjelölt művészek – legutóbb épp Trumpot.

girl-with-red-baloon-195642.jpg

Banksy, Girl With Red Balloon (Fotó/Forrás: Flickr)

Egyszerűen fest. De azért nem ennyire. A Guardian szakírója szerint az, hogy Banksy léggömbös kislánya Nagy-Britannia legszeretettebb festménye, az általános hozzá-nem-értés és a hülyeség bizonyítéka, de azért ez nem ilyen egyszerű. Négy-öt éve, a Banksy-őrület tetőfokán a kritikusok eléggé csépelték Banksyt, hurrá-hadjáratnak, olcsó hipszterségnek tartották a tevékenységét. Tény, hogy mint az anti-establishment jelenség Banksy esztétikai megfontolásokon túl is számíthat a rokonszenvre. De a politikai tartalmú alkotásait több humanizmus és széleslátókörűség jellemzi. Banksyt általában jóval több érdekli, mint a pénz. Ez az Orbán-karikatúra viszont nem világít rá többre, mint az anyagi jellegű korrupcióra.

Ügyesebben demagóg. Ha úgy tűnik, Budapesten nem is alkotott, Párizsban valószínűleg igen. A New York Timestól a Metróig ugyanis minden tekintélyes lap megírta, hogy a francia fővárosban hét Banksy-graffiti bukkant fel, amelyek erőteljes politikai tartalommal bírnak. Az egyiken egy fekete bőrű kislány virágmintákkal takar el egy horogkeresztet. Egy másikon egy öltönyös férfi csontot ad egy háromlábú kutyának, de a másik kezében egy fűrészt tart. Egy harmadik darab David „Napóleon átkel az Alpokon” című festményét idézi, de a francia császár arcát egy vörös hidzsáb takarja el. Valljuk be, ezek az alkotások egytől egyig súrolják a demagógia határát. De a kisvasutas Orbán Viktor faék-egyszerűségéhez egyik sem ér fel.

35576051_383350298818807_5617206191055699968_n-194900.jpg

Egy lány rózsaszín damasztmintával takar el egy horogkeresztet. Valószínűleg Banksy műve. (Fotó/Forrás: Instagram)

34787964_502809406803992_218596101446434816_n-194900.jpg

Csontot ad egy háromlábú kutyának. Mit etetnek velünk? Vélhetően Banksy műve, Párizs. (Fotó/Forrás: Instagram)

35532579_1840337976262911_4076301749227356160_n-194856.jpg

Napóleon vörös hidzsábbal. Banksy nem ért egyet a muszlim ruhadarab tiltásával? (Fotó/Forrás: Instagram)

Nem passzív. Ha az olyan Banksy-alkotásokra gondolunk, amelyek erős politikai felhanggal bírnak, észrevehetően nem passzívak. Ahelyett, hogy bűnöst keresne, inkább a lázadó, vagy éppen a rendszerben fulladozó embert mutatja meg – ilyen a virágot dobó, anarchista tüntetőt ábrázoló „The Flower Thrower” (2003), a kisember problémáját megmutató „Follow Your Dreams (Cancelled)” (2010) vagy a palesztin helyzetről szóló „Unwelcome Intervention” (2005).

25440591133_a511126d44_b-200349.jpg

The Flower Thrower (másolat) (Fotó/Forrás: Flickr)

4588415054-200717.png

Follow Your Dreams (Cancelled) (Fotó/Forrás: Banksy honlapja)

31502495-200717.png

Unwelcome Intervention (Fotó/Forrás: Banksy honlapja)

Hétfőn délután a Kétfarkú Kutya Párt a Facebookon jelentette be, hogy ők készítették az ál-Banskyt. „Mindenkinek saját Banksyt” – kommentálták. Lehet, hogy mire ez a cikk megjelenik, a közteresek már lefújják a házfalat a Dob utcában, de nem is baj.

Mert abban politikai preferenciától függetlenül is megegyezhetünk, hogy a tiltakozásnak, a rendszerellenességnek, a meg-nem-alkuvásnak helyt kell adni a művészetben. Akár a házfalakon is, ha elég bátor hozzá a hatalom. De, könyörgöm, akkor az a produktum mondjon valamit. Ne csak annyit, hogy valahol, valaki, sokak szerint fölöslegesen és túl sok pénzből kisvasutat épített.

Nem Banksy, hanem a Kétfarkú műve az Orbán-karikatúra

Kapcsolódó

Nem Banksy, hanem a Kétfarkú műve az Orbán-karikatúra

A nap híre, miszerint Banksy Budapesten járt, és rendszerkritikus graffitiben hagyott nyomot, sajnos mégsem igaz.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Tánc

Cáfolja a megszűnésről szóló hírt az Experidance

A társulat ma adott ki sajtónyilatkozatot, melyben „egyértelműen és határozottan visszautasítják” azt a hírt, mely szerint feloszlanának.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál tűz

Kimentették a Notre-Dame festményeit

Az utolsó festményeket, 15 darab 17. századi képet is átszállították pénteken a tűzvész pusztította párizsi Notre-Dame-ból a Louvre múzeumába, miután a műkincseket és ereklyéket már az elmúlt napokban kimenekítették a katedrálisból.
Vizuál morphoto

KÉP-regény: A Notre-Dame lángjai

Ezt az egészet igazándiból sosem akartam megírni, de most olyan helyzetet teremtett az élet, hogy egyszerűen muszáj! 1992 nyarát Párizsban hédereltem végig egy cimbimmel, és ez megváltoztatta az egész életemet. Előtte ugyanis szerelmes voltam, utána meg már nem. Miközben állítólag Párizs a szerelmesek városa. Hát, nekem sikerült ezt is inverzben lehozni!
Vizuál Cannes 2019

A nagy visszatérők fesztiváljának ígérkezik Cannes

Jim Jarmusch zombifilmjével nyílik a 72. cannes-i fesztivál május 14-én. Visszatér és versenybe száll az Arany Pálmáért Pedro Almodóvar, Ken Loach, Xavier Dolan, Terrence Malick és a Dardenne fivérek is, a zsűri elnöke Alejandro González Inárritu lesz.
Vizuál fényképTár

Róbert bácsi – jótevő vagy csaló?

A nagylelkű adakozót mindenki csak így ismerte Budapesten: Róbert bácsi. A városhoz tartozó egyik jellegzetes figura volt ő. Hogy ki is ő valójában, az már a kortársaknak is komoly fejtörést okozott, sőt rendőrségi nyomozás is volt az ügyben..
Vizuál interjú

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel.