Vizuál

Befogadható rendszer

2014.10.11. 07:00
Ajánlom
A retrospektív kiállításokról gyakran elmondható, hogy lehetetlen helyzet elé állítják a látogatót. Lehetetlen, mert nehéz minden alkotást egyformán, értő módon befogadni. Tolvaly Ernő a Ludwig Múzeumban megrendezett retrospektív tárlata azonban ellent mond az eddigi tapasztalatoknak. KRITIKA

Tolvaly Ernő neve a kortárs magyar képzőművészetben egyáltalán nem ismeretlen, annak ellenére, hogy munkásságának feldolgozása még meglehetősen hiányos. Ezt az űrt szerették volna kitölteni a Ludwig Múzeum munkatársai, amikor elkezdték a kiállítás megszervezését.

Különös egyveleget alkot a tárlat, hiszen a festmények, installációk, akciók, grafikák jól megférnek egymás mellett. Az egyik teremben láthatunk posztimpresszionista és kubista jegyeket felvonultató képeket, valamint Cèzanne-interpretációkat - a művész korábbi terveinek megfelelően - plasztikusan a földre helyezve, a megszokottól jóval nagyobb méretben.

Ez a térrel, minőségekkel, anyagokkal való kísérletezés az egész életműre jellemező. Tolvaly folyamatosan kérdez és válaszol. Olyan alapvető művészetfilozófiai kérdéseket boncolgat, mint a művészet lényege, a befogadás lehetőségei, a műalkotások mibenléte, vagy a Duchamp által felvetett hétköznapi tárgyak kontra műalkotások problémája.

Tolvaly "játszik" a felületekkel, absztrakt képein különböző anyagok és minőségek jelennek meg: a festék mellett a természetből is merít, mikor olyan anyagokat használ, mint a márvány, por, föld vagy a hamu. A felületekkel és stílusokkal való kísérletezés csúcspontjai azok a művek, amelyek szinte csak megidéznek nagy elődöket. A "lomb" festmények "kimondatlanul" is impresszionista jegyeket hordoznak a maguk absztrakt módján, míg más képeknél a színekkel való játék Van Gogh-ot idézi.

Az életműben visszatérő elem a víz mint anyag és egyfajta művészeti "érték". Az Egy pohár víz vízben (1976) a művészet és világ egymáshoz való viszonyának magyarázatát is egyszerű, ám annál meggyőzőbb magyarázatát adja. Egy műanyag zacskóban, melyet az alkotó vízzel töltött fel, elhelyezett egy szintén vízzel telt üvegpoharat. A zacskóban lévő víz - állítása szerint - nem más, mint a minket körülvevő létező világ, míg a pohárban lévő víz maga a művészet. "A művészetben létező valóság egybeesik más létező valóságokkal, csak saját formája szerint - ami minden esetben más - teszi láthatóvá."

A kiállítás utolsó termében a különböző performanszok és akciók videó- illetve fotó dokumentációt tekinthetik meg a látogatók, mint a Grand pas de Quatre című alkotás. Az akció a műalkotás, befogadás és befogadó kérdéskörét próbálja értelmezni. Mi történik akkor, ha egy alkotásból csak egy mondat marad a falon? Tolvaly visszaemlékezése szerint egy közös kiállítás során a Ganz Művelődési Központban minden művész kapott egy falfelületet, ő azonban üresen hagyta sajátját. A kiállítás megnyitásakor négy balerina táncolt a falfelület előtt, majd a tánc végeztével az egyikük annyit írt a falra: Grand pas de Quatre. Ezt az előadást nyilván csak azok láthatták, akik részt vettek a megnyitón, de mi lesz azokkal, akik csak később tekintik meg a tárlatot? Számukra mennyivel válik az a mondat nehezebben értelmezhetővé, mint bármely más alkotás a falon?

A Csodálatos rendszer kiállítás - melynek címe egy korai munkára utal - sok új, ismeretlen művet, kísérletet mutat be még azok számára is, akik közelről ismerték Tolvaly munkásságát. A múzeum munkatársainak munkáját ráadásul az alkotótárs és barát Lengyel András segítette, akinek köszönhetően eddig még be nem mutatott művek is gazdagítják a tárlatot.

A Tolvaly Ernő retrospektív kiállítás hűen állít emléket egy érdemtelenül mellőzött életműnek, teszi mindezt úgy, hogy közben finoman kirajzolódik benne egy gondolkodó, kérdéseket felvető, izgalmas személyiség képe is.

További képek a kiállításról:

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Klasszikus

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.
Könyv

Szabó Magda személyes pillanatai

Szabó Magda minden művében az emberi lélek titkait kutatta állhatatosan. Most azonban az ő titkai tárulhatnak fel ebben a különleges fényképalbumban, amelynek lapjain az írónő egész élete megelevenedik. Galéria
Plusz

Alinda ezúttal Ónodi Esztert kérdezte

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Ónodi Eszterrel kitértek arra is, hogy a népszerű színésznő lehetett volna zenész is, sőt szóba került, milyen a “rocker”, az “ufó” és a”libapásztor” Eszter.
Zenés színház

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál Partitúra

„Sokszor mentem világgá” - vendégségben Bukta Imrénél

Érzékenység és hitelesség - egyaránt jellemzi Bukta Imre művészetét, és őt magát is. A Partitúra stábja vendégségben járt a művésznél mezőszemerei otthonában, mi is velük tartottunk, virágzó almafák alatt, a kertben beszélgettünk Bukta Imrével.
Vizuál képregény

 KÉP-regény: Az ördög torka

A Fidelio új sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten a japán turistákkal kezdi.
Vizuál gyász

Elhunyt I. M. Pei, a Louvre üvegpiramisának tervezője

A kínai-amerikai építész 102 éves volt. Ő tervezte a Louvre üvegpiramisát és a washingtoni National Gallery of Art épületét is.
Vizuál magazin

Nem szelfi

Nem minden önarckép szelfi, de minden szelfi önarckép.
Vizuál galéria

Ez a kedvenc pályázatunk egy „zöld”, környezetbarát Notre Dame megépítésére

Futurisztikus üvegtorony, napenergia és városi farm a rászorulóknak – ilyen lehetne a Notre Dame egy, az újjáépítésre pályázó mérnöki iroda szerint.