Vizuál

Befogadható rendszer

2014.10.11. 07:00
Ajánlom
A retrospektív kiállításokról gyakran elmondható, hogy lehetetlen helyzet elé állítják a látogatót. Lehetetlen, mert nehéz minden alkotást egyformán, értő módon befogadni. Tolvaly Ernő a Ludwig Múzeumban megrendezett retrospektív tárlata azonban ellent mond az eddigi tapasztalatoknak. KRITIKA

Tolvaly Ernő neve a kortárs magyar képzőművészetben egyáltalán nem ismeretlen, annak ellenére, hogy munkásságának feldolgozása még meglehetősen hiányos. Ezt az űrt szerették volna kitölteni a Ludwig Múzeum munkatársai, amikor elkezdték a kiállítás megszervezését.

Különös egyveleget alkot a tárlat, hiszen a festmények, installációk, akciók, grafikák jól megférnek egymás mellett. Az egyik teremben láthatunk posztimpresszionista és kubista jegyeket felvonultató képeket, valamint Cèzanne-interpretációkat - a művész korábbi terveinek megfelelően - plasztikusan a földre helyezve, a megszokottól jóval nagyobb méretben.

Ez a térrel, minőségekkel, anyagokkal való kísérletezés az egész életműre jellemező. Tolvaly folyamatosan kérdez és válaszol. Olyan alapvető művészetfilozófiai kérdéseket boncolgat, mint a művészet lényege, a befogadás lehetőségei, a műalkotások mibenléte, vagy a Duchamp által felvetett hétköznapi tárgyak kontra műalkotások problémája.

Tolvaly "játszik" a felületekkel, absztrakt képein különböző anyagok és minőségek jelennek meg: a festék mellett a természetből is merít, mikor olyan anyagokat használ, mint a márvány, por, föld vagy a hamu. A felületekkel és stílusokkal való kísérletezés csúcspontjai azok a művek, amelyek szinte csak megidéznek nagy elődöket. A "lomb" festmények "kimondatlanul" is impresszionista jegyeket hordoznak a maguk absztrakt módján, míg más képeknél a színekkel való játék Van Gogh-ot idézi.

Az életműben visszatérő elem a víz mint anyag és egyfajta művészeti "érték". Az Egy pohár víz vízben (1976) a művészet és világ egymáshoz való viszonyának magyarázatát is egyszerű, ám annál meggyőzőbb magyarázatát adja. Egy műanyag zacskóban, melyet az alkotó vízzel töltött fel, elhelyezett egy szintén vízzel telt üvegpoharat. A zacskóban lévő víz - állítása szerint - nem más, mint a minket körülvevő létező világ, míg a pohárban lévő víz maga a művészet. "A művészetben létező valóság egybeesik más létező valóságokkal, csak saját formája szerint - ami minden esetben más - teszi láthatóvá."

A kiállítás utolsó termében a különböző performanszok és akciók videó- illetve fotó dokumentációt tekinthetik meg a látogatók, mint a Grand pas de Quatre című alkotás. Az akció a műalkotás, befogadás és befogadó kérdéskörét próbálja értelmezni. Mi történik akkor, ha egy alkotásból csak egy mondat marad a falon? Tolvaly visszaemlékezése szerint egy közös kiállítás során a Ganz Művelődési Központban minden művész kapott egy falfelületet, ő azonban üresen hagyta sajátját. A kiállítás megnyitásakor négy balerina táncolt a falfelület előtt, majd a tánc végeztével az egyikük annyit írt a falra: Grand pas de Quatre. Ezt az előadást nyilván csak azok láthatták, akik részt vettek a megnyitón, de mi lesz azokkal, akik csak később tekintik meg a tárlatot? Számukra mennyivel válik az a mondat nehezebben értelmezhetővé, mint bármely más alkotás a falon?

A Csodálatos rendszer kiállítás - melynek címe egy korai munkára utal - sok új, ismeretlen művet, kísérletet mutat be még azok számára is, akik közelről ismerték Tolvaly munkásságát. A múzeum munkatársainak munkáját ráadásul az alkotótárs és barát Lengyel András segítette, akinek köszönhetően eddig még be nem mutatott művek is gazdagítják a tárlatot.

A Tolvaly Ernő retrospektív kiállítás hűen állít emléket egy érdemtelenül mellőzött életműnek, teszi mindezt úgy, hogy közben finoman kirajzolódik benne egy gondolkodó, kérdéseket felvető, izgalmas személyiség képe is.

További képek a kiállításról:

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Tóth Krisztina és Az arany ember: Hogyan jutottunk idáig?

Be akarja tiltani Jókait? Ki a felelős azért, hogy most mindenki irodalom kapcsán „anyázik” az interneten? Megválaszolunk mindent, amit tudni akar, de eddig nem mert megkérdezni Tóth Krisztina és a Jókai-rajongók összecsapásáról.
Vizuál

Lenyűgöző és groteszk életképeken elevenedik meg a szocializmus Budapestje

Ezernyolcszáz fotó került fel a Fortepan archívumába, amiket Kereki Sándor fotós, újságíró készített a hatvan-hetvenes években. Nézze meg galériánkat!
Klasszikus

Időkapszulát helyeztek el a Magyar Zene Házában

Befejező szakaszához ért a Liget Budapest projektben épülő Magyar Zene Háza kivitelezése, ebből az alkalomból pénteken az utókornak szánt üzenetekkel teli időkapszulát helyeztek el a decemberben megnyíló épület padlóburkolata alá.
Színház

Az Alkotmánybíróság elé kerül az SZFE modellváltásának ügye

A Fővárosi Törvényszék az SZFE modellváltását előkészítő törvény semmissé tételét indítványozza az Alkotmánybíróság előtt. Erről az SZFE HÖK tájékoztatta a nyilvánosságot péntek este.
Vizuál

Stork Natasa: „Eddig három olyan nemzetközi díjat kaptam, amit postán küldtek el”

Szerdán kezdetét vette a 71. Berlinale a European Shooting Stars 2021 Kick Off rendezvénnyel, amely azzal a céllal jött létre, hogy bemutassa az adott év legtehetségesebb fiatal színészeit és színésznőit a filmvilág nagyjainak. Köztük van Stork Natasa is, aki budapesti otthonában ülve fogadja három napot át a világsajtót és a legnevesebb casting ügynökségeket.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Meryl Streep nyáron visszatér a Broadwayre

A kulisszák mögé enged betekintést legújabb filmjében Meryl Streep, aki Places, please-el a Broadway előtt is tiszteleg – írja a Deadline.
Vizuál interjú

Stork Natasa: „Eddig három olyan nemzetközi díjat kaptam, amit postán küldtek el”

Szerdán kezdetét vette a 71. Berlinale a European Shooting Stars 2021 Kick Off rendezvénnyel, amely azzal a céllal jött létre, hogy bemutassa az adott év legtehetségesebb fiatal színészeit és színésznőit a filmvilág nagyjainak. Köztük van Stork Natasa is, aki budapesti otthonában ülve fogadja három napot át a világsajtót és a legnevesebb casting ügynökségeket.
Vizuál galéria

Lenyűgöző és groteszk életképeken elevenedik meg a szocializmus Budapestje

Ezernyolcszáz fotó került fel a Fortepan archívumába, amiket Kereki Sándor fotós, újságíró készített a hatvan-hetvenes években. Nézze meg galériánkat!
Vizuál magazin

KÉP-regény: Pokoljárás

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a fia gimnáziumi intőjéről és Dante 27 bűnéről mesél.
Vizuál előzetes

Itt nézheti meg a Természetes fény első előzetesét!

Megérkezett a Závada Pál regényéből készült film első előzetese. Nagy Dénes filmje a Berlinale versenyprogramjában is szerepel. Egy II. világháborús alakulatról szól, amely a keleti fronton teljesít szolgálatot.