Vizuál

Befogadható rendszer

2014.10.11. 07:00
Ajánlom
A retrospektív kiállításokról gyakran elmondható, hogy lehetetlen helyzet elé állítják a látogatót. Lehetetlen, mert nehéz minden alkotást egyformán, értő módon befogadni. Tolvaly Ernő a Ludwig Múzeumban megrendezett retrospektív tárlata azonban ellent mond az eddigi tapasztalatoknak. KRITIKA

Tolvaly Ernő neve a kortárs magyar képzőművészetben egyáltalán nem ismeretlen, annak ellenére, hogy munkásságának feldolgozása még meglehetősen hiányos. Ezt az űrt szerették volna kitölteni a Ludwig Múzeum munkatársai, amikor elkezdték a kiállítás megszervezését.

Különös egyveleget alkot a tárlat, hiszen a festmények, installációk, akciók, grafikák jól megférnek egymás mellett. Az egyik teremben láthatunk posztimpresszionista és kubista jegyeket felvonultató képeket, valamint Cèzanne-interpretációkat - a művész korábbi terveinek megfelelően - plasztikusan a földre helyezve, a megszokottól jóval nagyobb méretben.

Ez a térrel, minőségekkel, anyagokkal való kísérletezés az egész életműre jellemező. Tolvaly folyamatosan kérdez és válaszol. Olyan alapvető művészetfilozófiai kérdéseket boncolgat, mint a művészet lényege, a befogadás lehetőségei, a műalkotások mibenléte, vagy a Duchamp által felvetett hétköznapi tárgyak kontra műalkotások problémája.

Tolvaly "játszik" a felületekkel, absztrakt képein különböző anyagok és minőségek jelennek meg: a festék mellett a természetből is merít, mikor olyan anyagokat használ, mint a márvány, por, föld vagy a hamu. A felületekkel és stílusokkal való kísérletezés csúcspontjai azok a művek, amelyek szinte csak megidéznek nagy elődöket. A "lomb" festmények "kimondatlanul" is impresszionista jegyeket hordoznak a maguk absztrakt módján, míg más képeknél a színekkel való játék Van Gogh-ot idézi.

Az életműben visszatérő elem a víz mint anyag és egyfajta művészeti "érték". Az Egy pohár víz vízben (1976) a művészet és világ egymáshoz való viszonyának magyarázatát is egyszerű, ám annál meggyőzőbb magyarázatát adja. Egy műanyag zacskóban, melyet az alkotó vízzel töltött fel, elhelyezett egy szintén vízzel telt üvegpoharat. A zacskóban lévő víz - állítása szerint - nem más, mint a minket körülvevő létező világ, míg a pohárban lévő víz maga a művészet. "A művészetben létező valóság egybeesik más létező valóságokkal, csak saját formája szerint - ami minden esetben más - teszi láthatóvá."

A kiállítás utolsó termében a különböző performanszok és akciók videó- illetve fotó dokumentációt tekinthetik meg a látogatók, mint a Grand pas de Quatre című alkotás. Az akció a műalkotás, befogadás és befogadó kérdéskörét próbálja értelmezni. Mi történik akkor, ha egy alkotásból csak egy mondat marad a falon? Tolvaly visszaemlékezése szerint egy közös kiállítás során a Ganz Művelődési Központban minden művész kapott egy falfelületet, ő azonban üresen hagyta sajátját. A kiállítás megnyitásakor négy balerina táncolt a falfelület előtt, majd a tánc végeztével az egyikük annyit írt a falra: Grand pas de Quatre. Ezt az előadást nyilván csak azok láthatták, akik részt vettek a megnyitón, de mi lesz azokkal, akik csak később tekintik meg a tárlatot? Számukra mennyivel válik az a mondat nehezebben értelmezhetővé, mint bármely más alkotás a falon?

A Csodálatos rendszer kiállítás - melynek címe egy korai munkára utal - sok új, ismeretlen művet, kísérletet mutat be még azok számára is, akik közelről ismerték Tolvaly munkásságát. A múzeum munkatársainak munkáját ráadásul az alkotótárs és barát Lengyel András segítette, akinek köszönhetően eddig még be nem mutatott művek is gazdagítják a tárlatot.

A Tolvaly Ernő retrospektív kiállítás hűen állít emléket egy érdemtelenül mellőzött életműnek, teszi mindezt úgy, hogy közben finoman kirajzolódik benne egy gondolkodó, kérdéseket felvető, izgalmas személyiség képe is.

További képek a kiállításról:

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

Feljelentés áldozata lett az Anyáim története

Elmaradt az Ars Sacra Filmfesztivál versenyprogramjába meghívott film vetítése szombat este a Tabán moziban. A rendezők egy nappal a vetítés előtt tudták meg, hogy többen feljelentették a fesztivál szervezőit, és petíciót indítottak a szivárványcsaládok örökbefogadásáról szóló film vetítése ellen. 
Vizuál

A tudattalan titkos tempója - interjú Enyedi Ildikóval

Az Ezeregyéjszaka-szerűen dús, titokzatos szerelmi történet álarcában, Enyedi Ildikó új filmje, A feleségem története – Füst Milán regényéhez hűen – az élet összetettségéről, titokzatosságáról, uralhatatlan jellegéről mesél. A vetítés után kérdeztük a rendezőt.
Színház

„Csodálatos ez a bohóc-létezés” – Beszélgetés Mertz Tiborral

Szeptember 18-án mutatta be Székely Csaba Öröm és boldogság című drámáját a Budaörsi Latinovits Színház, Alföldi Róbert rendezésében. Mertz Tiborral, az előadás egyik szereplőjével beszélgettünk kíváncsiságról, társulati létezésről és véleménynyilvánításról.
Vizuál

Küldetés teljesítve – Lenyűgöző filmek sorát kínálta az idei CineFest 

Kilenc film. Ennyi fért abba a három napba, amelyet Miskolcon tölthettünk a CineFest Filmfesztivál vendégeként. Bár a versenyprogramnak csupán a töredékét láttuk, mégis varázslatos filmek emlékeit őrizzük magunkban - köztük a fődíjas és a közönségdíjas alkotásokét is. Fesztiválbeszámoló.
Vizuál

Szabó Eszter nyerte el a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat 

Hatodik alkalommal adták át a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat, amit az alapító ír házaspár azzal a céllal hozott létre, hogy támogassa a kortárs magyar képzőművészeket, és jelenlétüket erősítse a nemzetközi művészeti világban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Kincsekkel bővül a Picasso Múzeum

Pablo Picasso lánya a képzőművész kilenc alkotását Franciaországnak adományozta, amelyek 2022-ben kerülnek kiállításra a párizsi Picasso Múzeum nemzeti gyűjteményében - jelentette be Roselyne Bachelot kulturális miniszter. 
Vizuál ajánló

A terek végrendelkezése – Gergye Krisztián kiállítása Szentendrén

Akvarelljeit mutatja be Gergye Krisztián kortárs táncművész és koreográfus a szentendrei MANK Galériában, amely helyet ad továbbá egy transzformatív performansznak is szeptember 25-én, 10 és 18 óra között.
Vizuál interjú

A tudattalan titkos tempója - interjú Enyedi Ildikóval

Az Ezeregyéjszaka-szerűen dús, titokzatos szerelmi történet álarcában, Enyedi Ildikó új filmje, A feleségem története – Füst Milán regényéhez hűen – az élet összetettségéről, titokzatosságáról, uralhatatlan jellegéről mesél. A vetítés után kérdeztük a rendezőt.
Vizuál díj

Szabó Eszter nyerte el a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat 

Hatodik alkalommal adták át a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat, amit az alapító ír házaspár azzal a céllal hozott létre, hogy támogassa a kortárs magyar képzőművészeket, és jelenlétüket erősítse a nemzetközi művészeti világban.
Vizuál hír

Jancsó Miklós előtt tiszteleg a Freeszfe Egyesület

Az Őszi Fesztivál keretében Freeszemle címmel összművészeti programsorozattal készül a Freeszfe Egyesület szeptember 27. és október 1. között, melynek középpontjában a száz éve született Jancsó Miklós szellemi öröksége áll.