Vizuál

"Belecsempészte Magyarországot az amerikai filmekbe"

2015.04.21. 06:58
Ajánlom
Oscar-, Emmy-, BAFTA-díj. Mindhárom rangos filmes elismerés díja megtekinthető a Fényképezte Zsigmond Vilmos című kiállításon a Ludwig Múzeumban. A világhírű operatőrt 150 saját készítésű fotójával szeretné emberként bemutatni a két kurátor, Puskás Bea és Tomas Opitz. KIÁLLÍTÁS

- Hogy válogattátok össze a tárlat 150 képét? Segített ebben maga Zsigmond Vilmos is?

Puskás Bea: Első körben ő ajánlotta a személyes kedvenceit. Ezután láttunk mi munkához, elmélyültünk a munkásságában, a sztorik hátterében, az előzményekben. Rengeteg fotónegatívot kaptunk tőle, amelyeket az élete során készített.

- Arra törekedtetek, hogy végigkövessétek az életútját a múzeum falain?

Tomas Opitz: Elsősorban nem a munkásságát, hanem a személyét szerettük volna bemutatni. Ha elhangzik Zsigmond Vilmos neve, rendszerint az jut mindenki eszébe, hogy '56-ban emigrált Amerikába, ahol Oscar-díjat kapott. Mi fel akartuk tárni ennek az útnak a gazdagságát és persze keménységét is, hiszen egy olyan idegen országba érkezett meg, amelynek a nyelvét nem ismerte még akkor. Háborús időszak után kezdett új életet. Ez mind érzékelhető a fotókon keresztül. Magyarországon főleg a vidéket fotózta, de Budapesten is megtalálta a szegénység nyomait. Az Amerikába tartó út alatt a hajózás nehézségét örökítette meg, hiszen hatalmas vihar kapta el őket az óceán közepén. A megérkezéskor pedig rácsodálkozott New Yorkra.

- Eddig soha nem látott képek is a tárlat részei. Hogyan kerültek ezek most elő?

PB: A fotók közel 90 százaléka korábban nem volt még látható. Vilmos eddig soha nem foglalkozott még a fotográfiái nagy ívű bemutatásával. Csak megörökítette, ami érdekes volt számára. Például életében először 1963-ban jutott el baseballmeccsre Los Angelesben, egy rendező barátja társaságában. Lefotózott mindent, amit látott, hogy hány autó áll a parkolóban, milyen sok néző gyűlt össze a Dodger Stadionban. Ebből a 36 darabos sorozatból soha nem nagyított fotót, de mi beleszerettünk a kompozíciókba és hatot kiraktunk közülük a Ludwig Múzeum falára. Csoportosítva tárolja a negatívjait, minden borítékra ráírja, mikor és hol készültek. Pontos listát vezet.  

- A kiállítást végignézve úgy tűnik, kedvelt fotótémái az utazások és az arcok.

TO: Soha nem voltak irányzatai, koncepciói, azt dokumentálta, ami megtetszett neki. A '70-es évek elején bekerült a hollywoodi mainstreambe, onnantól kezdve a filmezés foglalta le. Azután már nem jutott annyi ideje a fotográfiára. Illetve a fotótémái a munkájából adódtak, például a forgatási helyszínek bejárásait örökítette meg.

- Miként lehet értelmezni azt, hogy a mai napig amatőr fotósnak nevezi magát?

PB: Mást jelent számára ez a szó, mint ahogy mi a magyar nyelvben használjuk. Valószínűleg arra gondol, hogy nem ebből él, hanem hobbiként fotózik. Ehhez hozzájárul persze a szerénysége is.

- Mit tud adni a kiállítás a hétköznapi látogatóknak és azoknak, akiket mélyebben érdekel a fényképezés?

TO: Zsigmond Vilmostól elleshetők a kompozíciók és a fény használata. A képei rengeteg korszakot vonultatnak fel, köztük olyanokat is, amelyeket már elfejtettünk. A korai, magyarországi időszakából vannak fotói a tanyavilág mészkőégetőiről, Budapestnek sok olyan terét, épületét megmutatja, amelyek már nem léteznek. Ugyanez igaz New Yorkra és Los Angelesre is. Érdekes megfigyelni az öltözékek és az autók változását is. A képeken keresztül történeteket látunk. Neki a főiskolán pont ezt tanították, hogy az állóképeken keresztül is sztorikat meséljen el. Részeg emberről, a rendőrről, a parkról vagy a magyar úton haladó ökrös szekérről. Ha elég figyelmesen nézzük a fotóit, utána pedig megtekintjük a filmjeit, tökéletesen rekonstruálhatjuk az életét. Megláthatjuk, mik hagytak nyomot benne. A csepeli és a Hajógyári-sziget ipari épületei rendkívül hasonlítanak A szarvasvadász című film elejére, ami pedig Pennsylvaniában játszódik. A McCabe és Mrs. Miller című film vidéke emlékeztet a magyar tájra.  Kicsit belecsempészte Magyarországot az amerikai filmekbe. Ugyanígy építette beléjük az utazásai során szerzett tapasztalatokat is.

- Forgat, fényképez manapság?

PB: Jelenleg, 85 évesen is aktív életet él. Folyamatosan kap felkéréseket, tavaly épp befejezett egy filmet, jelenleg is több munkája van alakulóban, közben tanít Los Angelesben, itthon is többször járt már idén.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Plusz

A balatonfüredi Anna-bál mítosza és a valóság

Szombaton 193. alkalommal rendezik meg a balatonfüredi Anna-bált, aminek névadó kisasszonyát lehet, hogy nem is Annának hívták.
Zenés színház

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Jazz/World

Egy életmű megünneplésének kihívásai

Az idén 85 éves Quincy Jones prominens társasággal ünnepelte a születésnapját a Papp László Budapest Sportarénában, az ő esetében azonban egy életműkoncert kivitelezése eleve problémás, a megvalósítás viszont a kényszerből leszállított elvárásokat is képes volt helyenként alulról súrolni.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Vizuál videó

Így látják a madarak az osztrák fővárost - VIDEÓ

Négy sas segítségével készítettek 360 fokos videót Bécsről. A madarak a Duna-toronyból és egy hőlégballonból indulva filmezték a várost.
Vizuál Film

Végre többet tudunk az új Freddie Mercury-filmről

„A bandában csak egy hisztériás királynőnek van hely.” Kijött a Queen-film első igazi előzetese, és még többet ígér, mint a teaser.
Vizuál velencei biennálé

Képzelt kamerák a Velencei Biennále magyar pavilonjában

Szegedy-Maszák Zsuzsanna kurátor és Waliczky Tamás újmédiaművész képviselik Magyarországot jövőre a 58. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálén.
Vizuál videó

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.
Vizuál pompeji

Színekkel keltették új életre Pompeii-t és Herculaneum-ot

Nemcsak a színpompás panelek érdekesek, de a helyszínek is, ahol kiállították őket. Az igazgató szerint mindez remek módja a múlt a jelen összekapcsolásának.