Vizuál

Beletörik a Netflix bicskája Kínába?

2018.09.10. 09:30
Ajánlom
Kína eddig túl nagy falat volt a hollywoodi stúdióknak, de olyan hatalmas potenciál rejlik benne, hogy megéri rágódni vele. A nyugati forgalmazók a streamingszolgáltatások felfutásával most talán új esélyt kaphatnak.

A Netflix postai DVD-kölcsönzőből szép lassan vezető streaming-szolgáltatóvá, majd a filmipar egyik legfajsúlyosabb játékosává vált, teljesen átalakítva a film- és sorozatnézési szokásainkat, a hagyományos filmforgalmazást és kihívás elé állítva a mozikat és filmfesztiválokat. Elképesztő pénzt áldoznak eredeti tartalom előállítására, miközben ritkán látott kreatív szabadságot kínálnak az alkotóknak, legyenek azok egy alig ismert testvérpár, akik az utóbbi idők legnagyobb hatású sorozatával hálálják meg a bizalmat, vagy egy olyan öreg róka, mint Martin Scorsese, aki ki is használja a feneketlen pénzforrást: a The Irishmen című bűnfilmjére eredetileg is csillagászati összeget kapott, a forgatás kezdete óta pedig a büdzsé szinte hétről hétre . Az ilyen befektetések hatására a közel 130 milliós előfizetőtáborát szakértők szerint a Netflix 2022-re 450 milliósra bővítheti.

Mindehhez kézen fekvő lehetőségnek tűnik a világ legnagyobb népességű országának, Kínának a bevétele, csakhogy ebbe a Netflix-nél tapasztaltabb stúdióknak is beletört már a bicskájuk. 

Ugyan Kína rendelkezik a világ legnagyobb VOD (Video on Demand: olyan szolgáltatás, ahol a hagyományos tévékkel ellentétben szabadon választhatjuk ki a néznivalót) előfizető táborával (2018 végére elérheti az 527 milliót is), a kínaiak nem a legnépszerűbb amerikai szolgáltatók (Netflix, Amazon Prime) tartalmait fogyasztják, hanem inkább a saját, kínai szolgáltatóikét. A kínai streaming-iparág dinamikusan fejlődik, jelenleg három cég, az iQiyi, a Youku és a Tencent uralja a terepet. A Netflix 2016 óta próbálja megtörni ezek uralmát, mára viszont odáig jutott, hogy inkább szerződést kötött az iQiyi-val, hogy saját gyártású produktumai (Stranger Things, Black Mirror) elérhetőek legyenek azon. 

GettyImages-939759310-180757.jpg

A iQyi hirdetései New Yorkban (Fotó/Forrás: Victor J. Blue/ Bloomberg/ Getty Images)

A nyugati filmek és sorozatok Kínába juttatása nemcsak hihetetlenül vonzó pénzügyi lehetőség, de egyfajta kulturális misszió is. A brit televízió néhány terméke iránt máris hatalmas kereslet mutatkozik Ázsiában, az olyan sorozatok, mint a Planet Earth, a Blue Planet, vagy a Sherlock ott is ugyanúgy népszerűek, mint a kontinensen.

Az európai és amerikai forgalmazók dolgát viszont eléggé megnehezíti a külföldi mozifilmekre kivetett kínai kvóta – azaz, hogy mennyi nem kínai filmet mutathatnak be az országban.

A szám az elmúlt években egyre növekedett – 2017-ben 89 idegen nyelvű filmet forgalmaztak a kínai mozik –, de a szabályozás továbbra is nehézséget jelent sok forgalmazónak, főleg mivel a legnagyobb hollywoodi blockbusterekkel kell versengeniük azért, hogy a kínai nézők elé kerülhessenek. 

Itt jön képbe a VOD formátum, amely új lehetőséget teremtett: a Tencent katalógusába 2017-ben bekerült 500 új filmből 100-nál is több volt az idegen nyelvű film – streamingen keresztül tehát több külföldi film volt elérhető, mint a mozikban. A legnépszerűbb importált tartalmak Hong Kongból, az USA-ból, Európából, Koreából és Japánból származtak. Szakértők szerint a jövőben mindezek közül az angol filmek és sorozatok profitálhatnak legtöbbet a kínai piacból. Az egyik ok a filmek kínai korhatárbesorolása: az amerikai, vagy épp a magyar rendszerhez képest Kínában elég homályos szabályok szerint működik az értékelés. Amennyiben egy alkotás minden korhatár számára megfelel, és nem sérti a kínai kormányt vagy kultúrát, valószínűleg átcsúszik a cenzorok szűrőjén. A brit filmek nagy része megfelel ezeknek a kritériumoknak, ráadásul az amerikai mozikhoz képest kevésbé agresszívan tolják a nézők képébe ideológiájukat; tökéletesen megfelelnek tehát a kínai nézők igényeinek. Ráadásul az éppen zajló amerikai-kínai kereskedelmi hadakozás sem segíti a hollywoodi filmek exportját, amely a torzsalkodás következtében jelentősen csökkenhet a közeljövőben – ezzel pedig a brit forgalmazók egyre több lehetőséget kaphatnak. 

Persze mindez még nem jelenti a biztos siker zálogát: a brit filmintézet 2016-ban szerződést kötött például az iQiyi nevű kínai szolgáltatóval, hogy fesztivál-felhozatala elérhetővé váljon azon a platformon. A megfelelő marketingtevékenység hiányában azonban nem sikerült felkelteni a kínai nézők figyelmét a brit filmgyártás legjava iránt. Hiába tehát a piaci lehetőség, ha egyedül a legnagyobb hollywoodi produkciók tudják felkelteni a nézők figyelmét, legyen szó bármelyik kontinensről. 

(Via The Conversation)

A Netflix és Nemes Jeles nem, Lars von Trier és egy elsőfilmes magyar rendezőnő viszont ott lesznek Cannes-ban

Kapcsolódó

A Netflix és Nemes Jeles nem, Lars von Trier és egy elsőfilmes magyar rendezőnő viszont ott lesznek Cannes-ban

Valamint lesz még óriási felhajtás és marketingkampány a legújabb Star Wars-film körül. Cannes 2018 beharangozó.

Meglepetésgyőzelem és Netflix-kivégzés az idei Cannes-i filmfesztiválon

Meglepetésgyőzelem és Netflix-kivégzés az idei Cannes-i filmfesztiválon

Győzött a svéd szatíra, miközben a legnagyobb nevek díj nélkül maradtak - csak úgy mint a magyar Jupiter holdja.

Egyetlen videokölcsönző maradt az egykori hatalmas amerikai hálózatból

Egyetlen videokölcsönző maradt az egykori hatalmas amerikai hálózatból

Most már tényleg vége a kilencvenes éveknek: az egykor virágzó videokölcsönzők legnagyobbika, az amerikai Blockbuster lánc is bedobja a törülközőt, és bezárja utolsó boltjait.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Itt a videó a Törőcsik Mari Emlékestről

Szeptember 21-én, a napokban zajló MITEM fesztivál keretében megemlékezést tartottak az idén elhunyt Törőcsik Mariról pályatársai, tisztelői részvételével a Nemzeti Színházban. Az eseményről készült összefoglaló videót a színház tette közzé.
Vizuál

Lemondott Dér András az Ars Sacra Filmfesztivál zsűrijének elnöki tisztségéről a letiltott film miatt

"Nagyon elkeserítő és szomorú, hogy a napi politikát eddig elkerülő Ars Sacra fesztivált a petíciókkal és egyéb fenyegetésekkel sikerült belesodorni a politikába"- írta facebook oldalán a rendező, aki az Anyáim története című dokumentumfilm elmaradt vetítése miatt hozta meg döntését.
Vizuál

Fiatalon elhunyt Ando György, a békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeum igazgatója

A direktort 55 éves korában érte a halál – adta hírül az intézmény.
Színház

„Helyrehozhatatlan erkölcsi kár” – a Magyar Színházi Társaság állásfoglalása

A szakmai szervezet az OSZMI és a Bajor Gizi Színészmúzeum tervezett elidegenítése kapcsán jelentetett meg közleményt, amelyben történelmi jelentőségű bűnnek ítélik az állami tulajdon alapítványi vagyonként történő kiszervezését olyan épületek esetében, amelyek jelentősége túlmutat az épületeken.
Klasszikus

A zene fölszabadít – jótékonysági koncert neves fellépőkkel a Zeneakadémián

Október 3-án délután neves zenészek adnak jótékonysági koncertet a Zeneakadémia Nagytermében. Olyan muzsikusok, mint Vásáry Tamás, Sümegi Eszter, Rajk Judit, Rolla János és a művésszé érett „csodagyerek”, Gertler Teo. A jegybevételt az EKC Szent János Kórház I. Belgyógyászati-Gasztroenterológiai osztálya kapja. Az eseményről, valamint a zene és a gyógyítás kapcsolatáról az osztályvezető főorvossal, egyben a rendezvény házigazdájával, dr. Székely Györggyel beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

KÉP-regény: Jancsó 100

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Jancsó Miklósról készített felvételeiről mesélt.
Vizuál hír

Óriási szükségünk van hiteles képekre – megnyílt a World Press Photo kiállítás

Negyedik alkalommal fogadja a közönséget a Nemzeti Múzeumban a World Press Photo kiállítás szeptember 24. és október 31. között, amelynek kísérő tárlataként a Szebeni Műhely tizenöt magyar fotóművész alkotásaival mutatkozik be.
Vizuál hír

Lemondott Dér András az Ars Sacra Filmfesztivál zsűrijének elnöki tisztségéről a letiltott film miatt

"Nagyon elkeserítő és szomorú, hogy a napi politikát eddig elkerülő Ars Sacra fesztivált a petíciókkal és egyéb fenyegetésekkel sikerült belesodorni a politikába"- írta facebook oldalán a rendező, aki az Anyáim története című dokumentumfilm elmaradt vetítése miatt hozta meg döntését.
Vizuál gyász

Fiatalon elhunyt Ando György, a békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeum igazgatója

A direktort 55 éves korában érte a halál – adta hírül az intézmény.
Vizuál hír

Kincsekkel bővül a Picasso Múzeum

Pablo Picasso lánya a képzőművész kilenc alkotását Franciaországnak adományozta, amelyek 2022-ben kerülnek kiállításra a párizsi Picasso Múzeum nemzeti gyűjteményében - jelentette be Roselyne Bachelot kulturális miniszter.