Vizuál

Beletörik a Netflix bicskája Kínába?

2018.09.10. 09:30
Ajánlom
Kína eddig túl nagy falat volt a hollywoodi stúdióknak, de olyan hatalmas potenciál rejlik benne, hogy megéri rágódni vele. A nyugati forgalmazók a streamingszolgáltatások felfutásával most talán új esélyt kaphatnak.

A Netflix postai DVD-kölcsönzőből szép lassan vezető streaming-szolgáltatóvá, majd a filmipar egyik legfajsúlyosabb játékosává vált, teljesen átalakítva a film- és sorozatnézési szokásainkat, a hagyományos filmforgalmazást és kihívás elé állítva a mozikat és filmfesztiválokat. Elképesztő pénzt áldoznak eredeti tartalom előállítására, miközben ritkán látott kreatív szabadságot kínálnak az alkotóknak, legyenek azok egy alig ismert testvérpár, akik az utóbbi idők legnagyobb hatású sorozatával hálálják meg a bizalmat, vagy egy olyan öreg róka, mint Martin Scorsese, aki ki is használja a feneketlen pénzforrást: a The Irishmen című bűnfilmjére eredetileg is csillagászati összeget kapott, a forgatás kezdete óta pedig a büdzsé szinte hétről hétre . Az ilyen befektetések hatására a közel 130 milliós előfizetőtáborát szakértők szerint a Netflix 2022-re 450 milliósra bővítheti.

Mindehhez kézen fekvő lehetőségnek tűnik a világ legnagyobb népességű országának, Kínának a bevétele, csakhogy ebbe a Netflix-nél tapasztaltabb stúdióknak is beletört már a bicskájuk. 

Ugyan Kína rendelkezik a világ legnagyobb VOD (Video on Demand: olyan szolgáltatás, ahol a hagyományos tévékkel ellentétben szabadon választhatjuk ki a néznivalót) előfizető táborával (2018 végére elérheti az 527 milliót is), a kínaiak nem a legnépszerűbb amerikai szolgáltatók (Netflix, Amazon Prime) tartalmait fogyasztják, hanem inkább a saját, kínai szolgáltatóikét. A kínai streaming-iparág dinamikusan fejlődik, jelenleg három cég, az iQiyi, a Youku és a Tencent uralja a terepet. A Netflix 2016 óta próbálja megtörni ezek uralmát, mára viszont odáig jutott, hogy inkább szerződést kötött az iQiyi-val, hogy saját gyártású produktumai (Stranger Things, Black Mirror) elérhetőek legyenek azon. 

GettyImages-939759310-180757.jpg

A iQyi hirdetései New Yorkban (Fotó/Forrás: Victor J. Blue/ Bloomberg/ Getty Images)

A nyugati filmek és sorozatok Kínába juttatása nemcsak hihetetlenül vonzó pénzügyi lehetőség, de egyfajta kulturális misszió is. A brit televízió néhány terméke iránt máris hatalmas kereslet mutatkozik Ázsiában, az olyan sorozatok, mint a Planet Earth, a Blue Planet, vagy a Sherlock ott is ugyanúgy népszerűek, mint a kontinensen.

Az európai és amerikai forgalmazók dolgát viszont eléggé megnehezíti a külföldi mozifilmekre kivetett kínai kvóta – azaz, hogy mennyi nem kínai filmet mutathatnak be az országban.

A szám az elmúlt években egyre növekedett – 2017-ben 89 idegen nyelvű filmet forgalmaztak a kínai mozik –, de a szabályozás továbbra is nehézséget jelent sok forgalmazónak, főleg mivel a legnagyobb hollywoodi blockbusterekkel kell versengeniük azért, hogy a kínai nézők elé kerülhessenek. 

Itt jön képbe a VOD formátum, amely új lehetőséget teremtett: a Tencent katalógusába 2017-ben bekerült 500 új filmből 100-nál is több volt az idegen nyelvű film – streamingen keresztül tehát több külföldi film volt elérhető, mint a mozikban. A legnépszerűbb importált tartalmak Hong Kongból, az USA-ból, Európából, Koreából és Japánból származtak. Szakértők szerint a jövőben mindezek közül az angol filmek és sorozatok profitálhatnak legtöbbet a kínai piacból. Az egyik ok a filmek kínai korhatárbesorolása: az amerikai, vagy épp a magyar rendszerhez képest Kínában elég homályos szabályok szerint működik az értékelés. Amennyiben egy alkotás minden korhatár számára megfelel, és nem sérti a kínai kormányt vagy kultúrát, valószínűleg átcsúszik a cenzorok szűrőjén. A brit filmek nagy része megfelel ezeknek a kritériumoknak, ráadásul az amerikai mozikhoz képest kevésbé agresszívan tolják a nézők képébe ideológiájukat; tökéletesen megfelelnek tehát a kínai nézők igényeinek. Ráadásul az éppen zajló amerikai-kínai kereskedelmi hadakozás sem segíti a hollywoodi filmek exportját, amely a torzsalkodás következtében jelentősen csökkenhet a közeljövőben – ezzel pedig a brit forgalmazók egyre több lehetőséget kaphatnak. 

Persze mindez még nem jelenti a biztos siker zálogát: a brit filmintézet 2016-ban szerződést kötött például az iQiyi nevű kínai szolgáltatóval, hogy fesztivál-felhozatala elérhetővé váljon azon a platformon. A megfelelő marketingtevékenység hiányában azonban nem sikerült felkelteni a kínai nézők figyelmét a brit filmgyártás legjava iránt. Hiába tehát a piaci lehetőség, ha egyedül a legnagyobb hollywoodi produkciók tudják felkelteni a nézők figyelmét, legyen szó bármelyik kontinensről. 

(Via The Conversation)

A Netflix és Nemes Jeles nem, Lars von Trier és egy elsőfilmes magyar rendezőnő viszont ott lesznek Cannes-ban

Kapcsolódó

A Netflix és Nemes Jeles nem, Lars von Trier és egy elsőfilmes magyar rendezőnő viszont ott lesznek Cannes-ban

Valamint lesz még óriási felhajtás és marketingkampány a legújabb Star Wars-film körül. Cannes 2018 beharangozó.

Meglepetésgyőzelem és Netflix-kivégzés az idei Cannes-i filmfesztiválon

Meglepetésgyőzelem és Netflix-kivégzés az idei Cannes-i filmfesztiválon

Győzött a svéd szatíra, miközben a legnagyobb nevek díj nélkül maradtak - csak úgy mint a magyar Jupiter holdja.

Egyetlen videokölcsönző maradt az egykori hatalmas amerikai hálózatból

Egyetlen videokölcsönző maradt az egykori hatalmas amerikai hálózatból

Most már tényleg vége a kilencvenes éveknek: az egykor virágzó videokölcsönzők legnagyobbika, az amerikai Blockbuster lánc is bedobja a törülközőt, és bezárja utolsó boltjait.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Horgas Eszter: „Prés alatt vagyunk mindannyian”

Csak ülünk és teázunk. Két különböző lakásban, a monitor két oldalán. Hiába, az ember olyan könnyen megszokja a személyes találkozások luxusát. Interjú karantén idején – a gépeken keresztül – Horgas Eszter fuvolaművésszel.
Klasszikus

Ez az időszak próbatétel, nem büntetés

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nagycsaládi körben töltik az önkéntes izoláció idejét: fiuk, Gáspár oktatóvideókat készít, ők Leclair-műveket tanulnak. Ez az időszak próbatétel és kihívás, mondják.
Plusz

„A legelsők közt omlott össze és az utolsó lesz, ami talpra áll” – válságban a magyar zeneipar 

A hazai könnyűzene és azt működtető zeneipar szinte a járvány első pillanatában leállt és lefagyott. Koncertek, turnék, fesztiválok maradnak el, egy teljes iparág maradt az egyik pillanatról a másikra munka és bevétel nélkül, s persze a kreativitás terepei is beszűkültek és átalakultak. Zenészeket és zeneipari embereket – szervezőket, menedzsereket, sajtósokat, újságírókat – kérdeztünk arról, hogy mi történik velük most, hogyan élik meg a járványidőszakot és a válságot.
Klasszikus

Az interneten közvetítik a János-passiót a lipcsei Tamás-templomból

A koronavírus-járvány ellenére fel fog csendülni Johann Sebastian Bach János-passiója a lipcsei Tamás-templomban nagypénteken, az eseményt az interneten élőben közvetítik, és együtt éneklésre biztatják a nézőket.
Vizuál

A népharag miatt nem pótolta a Milói Vénusz karjait a Louvre restaurátora

A karokon kívül ékszerek és festék is volt eredetileg a szobron. Kétszáz éve, 1820. április 8-án fedezte fel az alkotást egy földműves.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

Virsliárus a pesti utcán – Éjszakai életkép az 1930-as évekből

A Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtára kitűnő műtárgyvédelmi körülményeket biztosító raktárának köszönhetően ma is részletgazdag képet ad ez az 1930-as évekből származó, villanófénnyel készült életkép.
Vizuál magazin

A népharag miatt nem pótolta a Milói Vénusz karjait a Louvre restaurátora

A karokon kívül ékszerek és festék is volt eredetileg a szobron. Kétszáz éve, 1820. április 8-án fedezte fel az alkotást egy földműves.
Vizuál gyász

Elhunyt Honor Blackman, egykori Bond-lány

A brit színésznőt 94 éves korában érte a halál, békésen, otthonában halt meg természetes okok következtében.
Vizuál magazin

A világ leghíresebb angyalai csak mellékszereplők Raffaello Sixtusi Madonnáján

A két kis kerub nagy karriert futott be, ahhoz képest, hogy épp csak ráfértek az 1512-ben festett műre. Alakjukhoz több anekdota is fűződik, festőjük ma 500 éve hunyt el.
Vizuál hír

„Nemcsak ez a helyzet kivételes, hanem az idei döntésünk is” - A MúzeumCafé idei díjazottjai

Mivel ez az időszak is rendhagyó – meg persze rendkívüli –, a MúzeumCafé című folyóirat idei díjkiosztása is csúszik a vészhelyzet feloldása utáni időkre. De már nyilvánosságra hozták, kinek ítélték oda 2020-ban a rangos MúzeumCafé-díjat.