Vizuál

Beletörik a Netflix bicskája Kínába?

2018.09.10. 09:30
Ajánlom
Kína eddig túl nagy falat volt a hollywoodi stúdióknak, de olyan hatalmas potenciál rejlik benne, hogy megéri rágódni vele. A nyugati forgalmazók a streamingszolgáltatások felfutásával most talán új esélyt kaphatnak.

A Netflix postai DVD-kölcsönzőből szép lassan vezető streaming-szolgáltatóvá, majd a filmipar egyik legfajsúlyosabb játékosává vált, teljesen átalakítva a film- és sorozatnézési szokásainkat, a hagyományos filmforgalmazást és kihívás elé állítva a mozikat és filmfesztiválokat. Elképesztő pénzt áldoznak eredeti tartalom előállítására, miközben ritkán látott kreatív szabadságot kínálnak az alkotóknak, legyenek azok egy alig ismert testvérpár, akik az utóbbi idők legnagyobb hatású sorozatával hálálják meg a bizalmat, vagy egy olyan öreg róka, mint Martin Scorsese, aki ki is használja a feneketlen pénzforrást: a The Irishmen című bűnfilmjére eredetileg is csillagászati összeget kapott, a forgatás kezdete óta pedig a büdzsé szinte hétről hétre . Az ilyen befektetések hatására a közel 130 milliós előfizetőtáborát szakértők szerint a Netflix 2022-re 450 milliósra bővítheti.

Mindehhez kézen fekvő lehetőségnek tűnik a világ legnagyobb népességű országának, Kínának a bevétele, csakhogy ebbe a Netflix-nél tapasztaltabb stúdióknak is beletört már a bicskájuk. 

Ugyan Kína rendelkezik a világ legnagyobb VOD (Video on Demand: olyan szolgáltatás, ahol a hagyományos tévékkel ellentétben szabadon választhatjuk ki a néznivalót) előfizető táborával (2018 végére elérheti az 527 milliót is), a kínaiak nem a legnépszerűbb amerikai szolgáltatók (Netflix, Amazon Prime) tartalmait fogyasztják, hanem inkább a saját, kínai szolgáltatóikét. A kínai streaming-iparág dinamikusan fejlődik, jelenleg három cég, az iQiyi, a Youku és a Tencent uralja a terepet. A Netflix 2016 óta próbálja megtörni ezek uralmát, mára viszont odáig jutott, hogy inkább szerződést kötött az iQiyi-val, hogy saját gyártású produktumai (Stranger Things, Black Mirror) elérhetőek legyenek azon. 

GettyImages-939759310-180757.jpg

A iQyi hirdetései New Yorkban (Fotó/Forrás: Victor J. Blue/ Bloomberg/ Getty Images)

A nyugati filmek és sorozatok Kínába juttatása nemcsak hihetetlenül vonzó pénzügyi lehetőség, de egyfajta kulturális misszió is. A brit televízió néhány terméke iránt máris hatalmas kereslet mutatkozik Ázsiában, az olyan sorozatok, mint a Planet Earth, a Blue Planet, vagy a Sherlock ott is ugyanúgy népszerűek, mint a kontinensen.

Az európai és amerikai forgalmazók dolgát viszont eléggé megnehezíti a külföldi mozifilmekre kivetett kínai kvóta – azaz, hogy mennyi nem kínai filmet mutathatnak be az országban.

A szám az elmúlt években egyre növekedett – 2017-ben 89 idegen nyelvű filmet forgalmaztak a kínai mozik –, de a szabályozás továbbra is nehézséget jelent sok forgalmazónak, főleg mivel a legnagyobb hollywoodi blockbusterekkel kell versengeniük azért, hogy a kínai nézők elé kerülhessenek. 

Itt jön képbe a VOD formátum, amely új lehetőséget teremtett: a Tencent katalógusába 2017-ben bekerült 500 új filmből 100-nál is több volt az idegen nyelvű film – streamingen keresztül tehát több külföldi film volt elérhető, mint a mozikban. A legnépszerűbb importált tartalmak Hong Kongból, az USA-ból, Európából, Koreából és Japánból származtak. Szakértők szerint a jövőben mindezek közül az angol filmek és sorozatok profitálhatnak legtöbbet a kínai piacból. Az egyik ok a filmek kínai korhatárbesorolása: az amerikai, vagy épp a magyar rendszerhez képest Kínában elég homályos szabályok szerint működik az értékelés. Amennyiben egy alkotás minden korhatár számára megfelel, és nem sérti a kínai kormányt vagy kultúrát, valószínűleg átcsúszik a cenzorok szűrőjén. A brit filmek nagy része megfelel ezeknek a kritériumoknak, ráadásul az amerikai mozikhoz képest kevésbé agresszívan tolják a nézők képébe ideológiájukat; tökéletesen megfelelnek tehát a kínai nézők igényeinek. Ráadásul az éppen zajló amerikai-kínai kereskedelmi hadakozás sem segíti a hollywoodi filmek exportját, amely a torzsalkodás következtében jelentősen csökkenhet a közeljövőben – ezzel pedig a brit forgalmazók egyre több lehetőséget kaphatnak. 

Persze mindez még nem jelenti a biztos siker zálogát: a brit filmintézet 2016-ban szerződést kötött például az iQiyi nevű kínai szolgáltatóval, hogy fesztivál-felhozatala elérhetővé váljon azon a platformon. A megfelelő marketingtevékenység hiányában azonban nem sikerült felkelteni a kínai nézők figyelmét a brit filmgyártás legjava iránt. Hiába tehát a piaci lehetőség, ha egyedül a legnagyobb hollywoodi produkciók tudják felkelteni a nézők figyelmét, legyen szó bármelyik kontinensről. 

(Via The Conversation)

A Netflix és Nemes Jeles nem, Lars von Trier és egy elsőfilmes magyar rendezőnő viszont ott lesznek Cannes-ban

Kapcsolódó

A Netflix és Nemes Jeles nem, Lars von Trier és egy elsőfilmes magyar rendezőnő viszont ott lesznek Cannes-ban

Valamint lesz még óriási felhajtás és marketingkampány a legújabb Star Wars-film körül. Cannes 2018 beharangozó.

Meglepetésgyőzelem és Netflix-kivégzés az idei Cannes-i filmfesztiválon

Meglepetésgyőzelem és Netflix-kivégzés az idei Cannes-i filmfesztiválon

Győzött a svéd szatíra, miközben a legnagyobb nevek díj nélkül maradtak - csak úgy mint a magyar Jupiter holdja.

Egyetlen videokölcsönző maradt az egykori hatalmas amerikai hálózatból

Egyetlen videokölcsönző maradt az egykori hatalmas amerikai hálózatból

Most már tényleg vége a kilencvenes éveknek: az egykor virágzó videokölcsönzők legnagyobbika, az amerikai Blockbuster lánc is bedobja a törülközőt, és bezárja utolsó boltjait.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Vizuál kult50

Új alkotói korszaka hetven fölött kezdődött – Ragályi Elemér

Keresztre feszíttette Christian Bale-t, Budapesten vezetgette Scarlett Johanssont, Robin Williams pedig mindenben kikérte a véleményét. Ragályi Elemér Kult50-ben megjelent portréja.
Vizuál monet

Virtuálisan beléphet Monet kertjébe, a vízililiomok közé

Claude Monet az 1918. november 11-i fegyverletétel másnapján ajándékozta Franciaországnak a Vízililiomok című óriási képeket, így akart "részt venni a győzelemben". A párizsi Orangerie Múzeumban őrzött művekbe szerdától gyakorlatilag besétálhat a látogató.
Vizuál Film

Elárverezik az Óz, a csodák csodája forgatókönyvterveit

Az Óz, a csodák csodája című film forgatókönyvterveit és az archívum egyéb anyagait árverezik el egy decemberi aukción, melynek bevétele az előzetes becslések szerint akár 1,2 millió dollárt (341 millió forintot) is elérhet.
Vizuál Film

Fődíjat nyert az X Németországban

Ujj Mészáros Károly X – A rendszerből törölve című thrillere nyerte a 32. Braunschweigi Nemzetközi Filmfesztivál fődíját. A különleges látványvilágú, erős hangulatú, fordulatokban gazdag thriller november elseje óta országszerte látható a hazai mozikban.
Vizuál vajda lajos

Hipnotikus videón mozdulnak meg Vajda Lajos festményei

Az ősz szenzációja, hogy két év előkészítés után megnyílt minden idők legteljesebb Vajda-kiállítása Szentendrén, a Ferenczy Múzeumban. A kiállításhoz készült videó filmek az alkotások gondolati rétegeit vizualizálják. Mutatjuk.