Vizuál

Betegesen rettegett a hatalom a sokszorosító technikáktól

2016.04.13. 11:01
Ajánlom
A magyarországi művészélet 20. századi történelmében voltak időszakok, amikor az alkotók munkáját a hatalom igen lelkesen kísérte figyelemmel, hogy azt ne mondjam, felügyelte. Igaz volt ez a grafika világára is.
A Makói Grafikai Művésztelepről szóló kiállításon jártunk a Ludwig Múzeumban, amely április 17-ig tekinthető meg.
Makói Grafikai Művésztelep - Képtaktikák

Makói Grafikai Művésztelep - Képtaktikák (Fotó/Forrás: Fátrai László)

Az elmondható, hogy a kommunista államapparátusnak épp nem a bimbózó magyar avantgárdra volt szüksége. Nem is értette, és így joggal feltételezhette, hogy a tömegek sem értik. Ezzel párhuzamosan a legutóbbi hírek is azt igazolják, hogy joggal tartották a nyugat fertőjének. A CIA szisztematikusan támogatta az amerikai avantgárd törekvéseket, hogy a kulturális hidegháborúban bizonyítsák szabadszellemű, haladó gondolkodásuk felsőbbrendűségét a szocialista-realizmus merevségével szemben.

A sokszorosított grafika művészeti alkalmazása a század közepétől Magyarországon is kedvelt volt a művészek körében. Ellentétben azonban a nyugati országok gyakorlatával, ahol a sokszorosítás szerves részévé vált a művészeti életnek, a vasfüggöny ilyen szempontból is keménynek bizonyult. A technológia által igényelt eszközök nemcsak nagyok, nagy helyigényűek, zajosak voltak, de igen drágák is, és nehezen fértek el egy Trabant hátuljában, így még a csempészet lehetősége is kizárt volt. Arról már nem is beszélve, hogy az akkori vezetés betegesen, de nem alaptalanul rettegett a sokszorosító technológiák propagandacélú felhasználásától. (Mit ad Isten, volt is ilyen tevékenység.)

Makói Grafikai Művésztelep - Képtaktikák

Makói Grafikai Művésztelep - Képtaktikák (Fotó/Forrás: Fátrai László)

Épp ezért igyekeztek a rendelkezésre bocsátott gépparkot, ezzel együtt az alkotókat a fővárostól távolabb elhelyezni, mintegy felnőtt táboroztatás jelleggel. Ennek az akaratnak az egyik, talán legtávolabbi bástyája Makó, ahol 1971-ben alakult meg a Maros menti Művésztelep, melyet a 70-es évek közepétől Kocsis Imre grafikus, Dévényi István művészettörténész, majd a 80-as évektől Hajdu István műkritikus pofozgatott a professzionalitás útján. 78-tól már mint Makói Grafikai Művésztelep ismert. A fotográfia képzőművészeti felhasználásának elterjedésével megjelentek a konceptuális, fotóalapú sokszorosított grafikai alkotások. (A konceptuális művészetben a mű maga az ötlet.)

A fotó sokféleképpen volt jelen az alkotófolyamat során: művészeti akciókat dokumentáltak vele, de alkalmas volt a szerkezet, a mozgás, az időbeliség kutatására is, csakúgy, mint a valóság manipulált leképzésére is.

Makói Grafikai Művésztelep - Képtaktikák

Makói Grafikai Művésztelep - Képtaktikák

A kiállításon pedig van fotó bőven. Ha az ember elég régóta koptatja már ezt a sárgolyót, akkor nosztalgikus érzéssel gondol vissza a Lánchíd brandy-ízű, langymeleg Kőbányai-illatú nyaralásokra, bulikra. A művésztelep sem mutat más képet, ebből a szempontból pontos az analógia. Persze a jó murik mellett alkottak, kísérleteztek itt, és szép számmal készültek a művek. Minden évben mappát adtak ki az aktuális munkákból. A helyi nyomdának köszönhetően elsősorban az ofszet-  és a szitanyomás rejtelmeiben merülhettek el az alkotók, és kísérletezhettek kedvükre, ezzel hagyva nyomot a magyar grafikai élet történetében.

Ofszet: a síknyomtatás egy különleges formája. A nyomtatandó kép egy fémlemezre kerül, erről veszi fel egy gumiköpennyel borított henger a festéket, és nyomja a folyamatosan adagolt papírra. Nagy mennyiségű, kitűnő minőségű nyomat előállítására képes. A fotók nyomtatásánál, sokszorosításánál szinte elkerülhetetlen technológia.

Szitanyomás: a nyomtatáshoz használt feszített szövetet, nagyon finom szövésű hálót fényérzékeny emulzióval borítják. Erre kerül az elkészített maszk, film. Ezután megvilágítva a felületet, ahol a maszk kitakar, oda fény nem ér, a fény által ért felületek megszilárdulnak. A kitakart emulzió vízzel kimosható, így ott a szita átjárható lesz, máshol a szilárd emulzió eldugaszolja a réseket. A szabadon maradt felületeken át speciális festéket juttatnak, közvetlenül a hordozóra, ami szinte bármilyen anyag lehet.

A művésztelep 1990-ig működött, minden nyáron 12-15 meghívott művész részvételével. A zárókiállítás 1990. július 20-án nyílt meg. Mindazoknak, akik szeretnének egy kicsit visszarepülni a 70-es, 80-as évek nyaraiba, akik nem ismerik, de látnák azt, hogy milyen is volt, belekukkantanának a Fortepan-Orwo nagyméretű plakátvarázsába, szeretnének találkozni művészekkel, a maguk természetes fesztelenségében, és még ráadásul érdekes alkotásokat is néznének, azoknak ajánljuk a tárlatot - nem fognak csalódni.

Makói Grafikai Művésztelep - Képtaktikák

Makói Grafikai Művésztelep - Képtaktikák (Fotó/Forrás: Fátrai László)

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Van neve annak, ami vagyok – Székely Kriszta kiállása

A Katona József Színház rendezője, Székely Kriszta is felszólalt június 14-én, a homoszexualitást a pedofíliával összemosó törvény elleni tüntetésen.
Zenés színház

58 év, 52 napló – beszélgetés Marton Évával

Egy férj, Dr. Marton Zoltán, aki azt mondja élete párjáról: „58 éve őt szolgálom”. És egy feleség, akit úgy hívnak: Marton Éva. S máris kirajzolódhat minden olvasó fejében a folytatás.
Színház

A Globe Színház szerint minden Shakespeare-mű rasszista

Úgy tűnik, hogy a rasszizmus elleni harc Shakespeare műveit is elérte, a Globe Színház ugyanis bejelentette, hogy „dekolonizálják” a szerző munkáit.
Vizuál

150 millió forintért kelt el egy Tihanyi-csendélet

A Kieselbach Galéria június 14-i aukcióján az egyik legdrágább tétel Tihanyi Lajos Csendélet cserepes virággal, kancsóval és citromokkal című festménye volt, melyet a festő 1909-ben készített.
Vizuál

Meghívták Rudolf Olivér diplomafilmjét a cannes-i fesztivál válogatásába

A FONICA M-120 című alkotást is beválogatták a cannes-i fesztivál Cinéfondation programja. A világ legnagyobb presztízsű filmes seregszemléje évről évre izgalmas válogatást mutat be a legfiatalabb generáció munkáiból.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

KÉP-regény: Messziről nem látja senki

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal egy elfeledett, mégis az egyik legsúlyosabb magyarországi környezetszennyezés emlékeit idézi fel, amikor a véletlen a garéi veszélyeshulladék-lerakóhoz vezette.
Vizuál hír

Szergej Polunyin a díszvendége a Transilvania Nemzetközi Filmfesztiválnak

A jubileumi ünnepre való tekintettel húsz helyszínen szervezik meg az idén a 20. Transilvania Nemzetközi Filmfesztivál (TIFF) megnyitóját, a seregszemle díszvendége a spanyol filmművészet és nemzedékének legtehetségesebb táncosaként számon tartott Szergej Polunyin ukrán művész lesz.
Vizuál ajánló

A kortársművészet lelki aspektusaira figyel a Gallery Weekend

"A kortárs művészet engem fejez ki" mottóval indul pénteken a Gallery Weekend Budapest, amelyen tizennégy fővárosi kortárs galéria kiállításai, rendhagyó galériatúrák és tárlatvezetések várják a látogatókat vasárnapig.
Vizuál ajánló

Habkönnyű magyar filmeket tett ingyenesen elérhetővé a Filmio

Június 17-20. között bárki számára elérhető a Veri az ördög a feleségét, A veréb is madár, valamint a Mit csinált a feleséged 3-tól 5-ig? című vígjáték.
Vizuál hír

Madame Tussauds nyílik Budapesten

Várhatóan 2022 első negyedévében a Dorottya utcában is megnyílik az élethű viaszszobrairól híres Madame Tussauds, amely azért is különleges, mert a budapesti múzeum lesz a világ első teljesen franchise-rendszerben működő Madame Tussauds-ja – adta hírül a Telex.