Vizuál

Betörőnek hitte a lánya Pavarottit

2019.11.11. 00:05
Ajánlom
Ritkán élni át azt a bizsergető izgalmat, amit egy filmpremierre várakozva érezhetünk, ahol még az sem biztos, hogy bejutunk a terembe. Az már csak a következő kérdés, hogy végül is megérte-e. Miskolcon mindig kaland a mozizás.

A Luciano Pavarotti életéről szóló filmet a 16. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon mutatták be először Magyarországon.

Rögtön az idei filmfesztivál első vetítésén egy matematikai feladvánnyal szembesültem: az utcán kígyózó, tömött sorban – illetve konkrétan előttem – áll-e 176 ember?

A szám nem véletlenszerű: pontosan ennyien férnek be a Miskolci Bábszínház nézőterére. Az információt a sor elejére folytatott expedícióm során szereztem. Fittyet hányva a nyomomban felhorkanó népharagra, előresétáltam a bejárattól a következő sarokig kanyargó sor mellett és a teljesen üres előcsarnokban álldogáló megszeppent jegykezelő hölgyhöz és a sztoikus biztonsági őrhöz, akik tőlem értesültek a kinti tömeg méreteiről.

2019-09-18_18-29-17-232824.jpg

Pavarottira várva (Fotó/Forrás: Cinefest)

A Pavarotti életéről szóló dokumentumfilm vetítésénél amúgy is nagy érdeklődésre számítottam, ezért próbálkoztam a premier előtti vetítés elővetítésénél – mint a fél város. Az előttem álló nyugdíjas csoporttal és a mögöttem álló filmessel optimistán tippelgettünk, míg a sor lassan, de biztosan el nem indult. Majd váratlanul meg is torpant. Ezzel párhuzamosan pedig elterjedt a hír, hogy valakinek az unokahúga bejutott és üzente, hogy már nincs hely. A helyiek többsége bosszankodva távozott, míg az idősebb hölgyek egy csoportja és a szívósabb fővárosiak – jómagam – személyesen jártunk utána a dolognak. A hír igaznak bizonyult, nem kis felháborodást keltve

– valaki távoztában még megátkozta az ezt is egykedvűen tűrő biztonsági őrt.

Ennek ellenére sikerült a csodálatos módon felbukkanó üres székek egyikére bekönyörögnöm magam.

2019-09-18_18-30-17-232824.jpg

A sor a kapun túl is legalább ilyen hosszan folytatódik (Fotó/Forrás: Cinefest)

A film közönsége az idősebb operarajongók közül került ki, akik ruhájukkal is igyekeztek a műfajhoz igazodni, a vetítés végén pedig lelkes tapssal jutalmazták az alkotást. A miskolci fesztivál otthonos bájához tartozik a helyiek és a fővárosi filmes szakma valószínűtlen keveredése. A vetítés alatt a mellettem helyet foglaló asszonyok lelkes „Micsoda hangja volt! Hát ez valami csoda!” – felkiáltásait néha megjegyzésekkel is fűszerezték „Emlékszel, Piroska? Ezt a tévében is mutatták!”. Az előttük ülők hasztalan próbáltak lesújtó tekintetekkel majd pisszegéssel gátat szabni a rajongásnak.

 

Maga a film

Ron Howard úgy tűnik, az utóbbi időben biztos lovakra tesz. A Beatlesről szóló dokumentumfilm után Luciano Pavarottiról forgatott portrét.

A nagydarab, szakállas, jókedélyű énekest amúgy is imádta a közönség fantasztikus hangi adottságai mellett részben amiatt, hogy mennyire emberi volt.

GettyImages-865761572-000455.jpg

Luciano Pavarotti egy sajtókonferencián, 1990-ben (Fotó/Forrás: Independent News and Media/Getty Images)

Howardnak a vállalkozásához sikerült megnyernie a Pavarotti életében fontos szerepet játszó nőket: két felesége és szeretője mellett először szólal meg az első házasságából született három lánya: Lorenza, Giuliana és Cristina. Az ő elmondásukból megismerhetjük a humoros oldalát annak, ha az embernek operaénekes az édesapja. Egyikük elmesélte, hogy

egy iskolai dolgozatban az apja foglalkozásáról kellett írnia, ő pedig bevallotta, hogy arra gyanakszik, az apja betörő, mert mindig éjjel jár dolgozni és van egy bőröndje tele álszakállakkal.

Másikuk azt idézte fel, amikor először látta apját munka közben. Az opera végén Pavarotti -, ahogy a legtöbb darabban – meghalt, az utolsó taktusok után legördült a függöny és a csendbe a kislány bekiabálta: „Apa!”

Ennek ellenére a készítők mintha kissé szégyellősen álltak volna a magánéleti szálakhoz. Az operaénekes házasságon kívüli kapcsolatait például a sorok közt olvasva fejthetjük vissza. Miközben az egyik tanítványból lett asszisztens és szerető hosszan mesél kettejük kapcsolatáról, így ez nehezen megkerülhető témának tűnik.

3996_005-104914.jpg

Pavarotti és felesége, Nicoletta Mantovani (Fotó/Forrás: Big Bang Media)

A mozi nem titkolt célja volt a tenor sztárstátuszának továbbépítése, ahogy az a közreműködő hírességek listájából is világosság vált. Pavarotti karrierjét a partnerek, zenész- és pályatársak elbeszélés elbeszéléséből kronologikusan követhetjük nyomon. Méltatták Zubin Mehtától Jose Carerason át Lang Langig.

De hallhatjuk a kissé elgyötörten emlékező Bonót is, amint arról mesél, hogyan érte el az operaénekes, hogy írjon neki egy számot. Az operaénekes hívogatni kezdte a U2 frontemberét, aki nem válaszolt a telefonokra, kiderült azonban, hogy a házvezetőnője olasz. Pavarotti hamarosan összebarátkozott az asszonnyal, aki ezután valahányszor látta a főnökét megkérdezte tőle, megírta-e már a számot Pavarottinak. Egyszer csak csengettek, ajtót nyitottam és mint valami valóságshowban, ott állt Luciano egy teljes tévéstábbal meg egy halom emberrel és azt kérdezte, hogy elmegyek-e vele a modenai fesztiváljára előadni a dalt.

Mit lehet ilyenkor mondani? Beleegyeztem” – idézi fel kissé meggyötörten a kapcsolatuk kezdeteit. „Igazi érzelmi szkanderbajnok volt!”

A majd kétórás játékidő kicsit hosszabbnak tűnik a komfortosnál, azonban Pavarotti archív interjúi, a személyes ismerősök beszámolói és a régi fotók mellé bőségesen adagolják az operarészleteket.

A film egyértelműen a rajongók számára készült, akik annyi időt szeretnének imádatuk tárgyának bűvkörében tölteni, amennyit csak lehet.

Ennek megfelelően új információkat, ellentmondásos véleményeket vagy kritikát ne várjunk a darabtól.

Pavarotti

angol-amerikai zenés film, életrajzi film, dokumentumfilm, 114 perc, 2019
Rendező: Ron Howard
Bemutató dátuma: 2019. október 10.
Forgalmazó: Big Bang Media

Családi történetek Pavarottiról - Interjú a tenor özvegyével

Kapcsolódó

Családi történetek Pavarottiról - Interjú a tenor özvegyével

A Luciano Pavarotti életéről szóló filmben kollégáin, énekes- és zenésztársain kívül családtagjai is megszólalnak. Első felesége, Adua Veroni mellett először mesélnek apjukról közös lányaik, Lorenza, Giuliana és Cristina. Második felesége, Nicoletta Mantovani a 16. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválra is elkísérte az alkotást.

„Isten megcsókolta a hangszálait” – In memoriam Luciano Pavarotti

„Isten megcsókolta a hangszálait” – In memoriam Luciano Pavarotti

2007. szeptember 6-án hunyt el minden idők egyik legnépszerűbb és legsikeresebb operaénekese, a világhírű „Három Tenor” egyik tagja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

José Carreras: „Sose vitatkozz egy szopránnal!”

A világhírű katalán tenor, José Carreras először zsűrizett a Virtuózok nemzetközi tehetségkutatójában – a fiatalok indulásáról is kérdeztük. José Carreras-interjú.
Plusz

Költészet, koncert és fényárban úszó falak – jön a 25. Dombos Fest

Június 26. és 29. között rendezik meg Kishegyesen a 25. Dombos Festet, a vajdasági magyarság egyik legizgalmasabb összművészeti fesztiválját. A jubileumi rendezvényről és a fesztivál múltjáról Horváth László fesztiváligazgatóval beszélgettünk.
Színház

Csuja Imre nem vállal új szerepeket – évadot zárt az Örkény Színház

Június 17-én tartotta évadzáró társulati gyűlését az Örkény István Színház. A jövő évadban Dohy Balázs, Polgár Csaba és Gálhidy Sára is rendez, felújított formában tér vissza a 33 változat Haydn-koponyára.
Zenés színház

Szörényi Levente: „Az áldozatvállalás kérdése miatt kezdtünk el foglalkozni a Kőműves Kelemennel”

Több mint negyven évvel az ősbemutatót követően a Városmajori Szabadtéri Színpadon mutatják be a Bródy–Szörényi alkotópáros Kőműves Kelemen című rockballadáját Alföldi Róbert rendezésében. A sajtónyilvános olvasópróba után Szörényi Levente nyilatkozott a Fideliónak.
Jazz/World

„A basszusgitár ősi ereje mindenkit megbabonáz” – beszélgetés Kéri Sámuel jazz-basszusgitárművésszel

Hosszú évekig zongorázott, aztán beleszeretett a basszusgitárba. Hazai tanulmányai után felvették a bostoni Berklee College of Musicra. Kéri Sámuel ma már az egyik legígéretesebb hazai jazz-basszusgitáros, aki a napokban Junior Prima díjat kapott magyar zeneművészet kategóriában.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

KÉP-regény A vaskapu

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal egy festőivé rozsdásodott vaskapu történetéről, illetve a hozzá fűződő személyes emlékeiről ír. 
Vizuál hír

Meghirdették az ARC közérzeti pályázatot

A 25. ARC közérzeti pályázat idén is felelősségteljes, igazságkereső és felszabadító képkészítésre hívja a pályázókat, ismét Újbuda Önkormányzatával együttműködve, a Bikás parkban mutatják be a kiállítást szeptember elejétől. A pályázatok leadási határideje: július 25. 12 óra.
Vizuál hír

Dokumentumfilm készül a száz éve született Makk Károlyról

Tíz dokumentumfilm, egy rövidfilm és három animációs alkotás gyártását támogatja a Nemzeti Filmintézet. Az Aranycsapatról, a száz éve született Makk Károlyról, a II. világháború utáni hollandiai gyermekmentő akcióról, valamint Fazekas Mihály és Brunszvik Teréz életéről is készül dokumentumfilm.
Vizuál ajánló

5+1 kihagyhatatlan program a Magyar Mozgókép Fesztiválon

Június 18. és 21. között Veszprémben, Balatonfüreden és Balatonalmádiban rendezik meg a Moz.Go – Magyar Mozgókép Fesztivált. A vetítések mellett számos különleges kísérőprogram is várja a vendégeket, ezekből választottuk ki azokat, amelyeket szerintünk semmiképp sem érdemes kihagyni.
Vizuál hír

Francia film kapta a fődíjat az Annecy Filmfesztiválon

A világhírű animációs szemlén az Arco című alkotás hódította el az Annecy Kristályt. A fesztiválon idén díszvendégországként ünnepelték hazánkat, a hat nap során csaknem nyolcvan magyar filmet vetítettek teltházzal.