Vizuál

Bizarr-barokk, ruha-retró

2012.02.17. 07:00
Ajánlom
Christiane Peschek fényképein intimitás és személytelenség, szépség és rothadás felelget egymásnak. Kompozícióit jól szervezett "fejetlenség" jellemzi. Beszámolónkban érzetek, érzékek és szövetek nyomába eredünk.

A Várfok Galéria Projekt Room névre keresztelt régi-új kiállítóterme a fiatal osztrák fotográfus, Christiane Peschek Szakasz című tárlatával nyitotta meg kapuit. A művésznő két fotó- és egy diasorozatát bemutató kiállítás barokkos-bizarr kompozícióktól és retró-ruházatoktól színes.

Copfba font tejfelszőke tincsek, lenge hálóruha, a sötét háttérből szinte szellemszerűen felsejlő, arctalan, de nagyon is jelenlévő test. Előtte sárgásbarna abroszra terített íz-, illat- és színkavalkád. Lila és ciklámen szirmok, félbevágott füge, kókadozó kamilla, epernyi hegyikristály, duzzadó szőlőszemek, egy fésűskagyló-tányéron csirkeszívek és még pár szem eper. Citrom, sárgadinnye és csipkebogyó, a modell alkarjáról összenyomott tojás fehérje csorog - tán egy megkezdett magos cipó tetejére. Dinamikus mozdulatlanság, szigorúan szerkesztett szín- és térkompozíció, allegorikus jelentéstartalom. Christiane Peschek Naplók című, Polaroidnyi méretű képekből álló sorozata szinte leírhatatlan részletgazdagsággal ragadja meg a romlatlanság és elmúlás közti keskeny mezsgyét. A fiatal salzburgi művésznő fotóin metaforikus viszonyba kerülnek egymással a finom szálú öltözetbe bújtatott buja testek és a fonnyadásnak indult gyümölcscsendéletek.

A sorozat elsősorban a múló földi élet hiábavalóságát ábrázoló, a barokk korra jellemző vanitas-képeket idézi. Darabjai - négyszáz éves előképeikhez hasonlóan - egyszerre jelenítenek meg csábító érzékiséget és moralizáló, mély tartalmakat, ám - a modell szerepeltetésével, illetve a fotó médiuma által - mindezeket újra is gondolják. Hogy minden elem jól látszódjék, hogy minél kevesebb tárgy kerüljön takarásba, Peschek nézőpontját is a barokk hagyományból kölcsönzi: terített asztallapjaira magasabb pozícióból látunk rá. A szépség roppant rövid életű, volt-nincs, elillan - üzenik a fotók, melyeken a kitárulkozó-elrejtőző modell nemcsak hasonlítottja a romlásnak, hanem gyakran előidézője is. Egyikük alkarján pár összenyomott cseresznye leve vérpatakként csorog le, egy másik fotón két fiatal kar egy húsos-inas csontdarabon marakodik. Olyan is előfordul, hogy az enyészet a környezetből, a külvilág felől érkezik. Az egyik legmarkánsabb - Buñuel filmjeire és Magritte kompozícióira is emlékeztető - fényképen egy ódon telefonkagylóból másznak elő férgek, és ugyanezek a csontkukacszerű lények tekergőznek az asztalra tett ékszeresdoboz körül is. A modell arcát ezúttal sem látni, az elmúlás pezsgő vitalitásának Peschek által komponált képei - bár a művésznő elmondása szerint egytől egyig személyes élményből indulnak ki - éppen a tekintet, az arckifejezés hiánya miatt emelkednek általános érvényre.

A Nem leszek olyan, mint az anyám-sorozat szereplőinek is képkereten kívülre kerül az arca. A nagyméretű nyomatok a testtartásra, az öltözékre figyelnek inkább. Peschek barátnőit, ismerőseit édesanyjuk fiatalkori ruháiban fotózta, a nevek, illetve a viseletek pedig arra engednek következtetni, hogy különböző nációk, más és más kultúrák lányai álltak neki modellt. Nyakszirtig zárt, hűvös, északi egyberuha, merészebb vonalú kiskosztüm és spanyolos szoknya egyaránt feltűnik a képeken. A félszeg tartás és a szokatlan képkivásás miatt a csillogó és személytelen divatfotók helyett a sorozat darabjai egy-egy családi albumból kicsent intim, bájosan idétlen fényképre hasonlítanak inkább. Paradox módon a szereplők a bensőséges hangulat ellenére mégis szinte megfoszttatnak személyiségüktől, s fejnélküli, kifejezéstelen mintákká, szerepekké alakulnak át.

A Fejezetek-széria Izlandon készült diáit vizsgálva, a sziklás-kopár táj gondtalan csodálásában rendre megakaszt minket a képbe lógatott lepedő, függöny. A képszéli szövettel afféle fordított trompe-l'oeil-hatást ér el az alkotó. Ahelyett, hogy megvezetné szemünket, hogy a valóság illúzióját kínálná, inkább a kompozíció konstruáltságára, a képkivágás behatárolt voltára vezet rá.

Peschek képei klasszikus formákkal kísérletezve keresik a fényképészet új útjait. Szerves kapcsolatot tartanak közelebbi és régmúlt korok festészeti tradícióival, és rendre a fotográfia nyelvére fordítják azok kérdésfeltevéseit. A Projekt Roomban látható minitárlaton egy sok irányba érzékeny, ígéretes fiatal alkotó mutatkozik be.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Zenés színház

Bartók Plusz Operafesztivál: Rohanok koncertről koncertre

Milyen jó is azoknak, akik nem szeretik a klasszikus zenét! Jaj nem, persze nem úgy értem, szóval milyen könnyű is azoknak... Hm, nem, nem könnyű, sőt... Akkor meg milyen jó azoknak, akik két-három helyen is tudnak lenni egyszerre! Olyan meg nincs...
Klasszikus

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Színház

Székely Krisztát, Kováts Adélt és a kolozsvári társulatot is díjazta a POSZT

A XVIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó szakmai, színész- és közönségzsűrije idén is döntött a fesztivál díjairól. A Kolozsvári Állami Magyar Színházé a legjobb előadásnak járó elismerés, a Fidelio támogatásával átadott legjobb 30 év alatti színésznőnek járó díjat Szakács Hajnalka vehette át. Íme a díjazottak listája!
Klasszikus

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Vizuál plakát

Száz év magyar plakátjai a Magyar Nemzeti Múzeumban

Sör és vetőmag plakátok, színházi és politikai hirdetések is megtalálhatóak a Tolongó idők című időszaki kiállításon.
Vizuál színész

Makulátlan pálya - a színész, akinek minden filmjét Oscarra jelölték

Marlon Brando? Daniel Day-Lewis? Esetleg Jack Nicholson? Valószínűleg ők ugranak be először, ha minden idők legjobb színészére gondolunk. Pedig a legtökéletesebb filmográfiája valószínűleg John Cazale-nak volt - ehhez azonban sajnos korai halála is hozzájárult.
Vizuál frida kahlo

Frida Kahlo személyes tárgyai a Victoria és Albert Múzeumban

A Frida Kahlo: Making Her Self Up (Hogyan építette fel magát Frida Kahlo) című kiállítás több mint 200 tárgyat mutat be a művész mexikóvárosi szülőházából, a Kék Házból, ahol 1954-ben, 47 éves korában meghalt. Festményei július elején Budapestre érkeznek.
Vizuál pályázat

Indul a második Budapest Art Mentor Képzőművészeti Program

Július 7-ig lehet jelentkezni az ősszel induló képzésre, ahol a képzőművészeknek személyre szabott segítséget nyújtanak karrierjükben.
Vizuál pesti vigadó

Kulisszatitkok – színház kívül-belül

Csoportos tárlat és programsorozat 70 színházi iparművész 150 különleges alkotásával a Vigadó Galériában.