Vizuál

Bizarr-barokk, ruha-retró

2012.02.17. 07:00
Ajánlom
Christiane Peschek fényképein intimitás és személytelenség, szépség és rothadás felelget egymásnak. Kompozícióit jól szervezett "fejetlenség" jellemzi. Beszámolónkban érzetek, érzékek és szövetek nyomába eredünk.

A Várfok Galéria Projekt Room névre keresztelt régi-új kiállítóterme a fiatal osztrák fotográfus, Christiane Peschek Szakasz című tárlatával nyitotta meg kapuit. A művésznő két fotó- és egy diasorozatát bemutató kiállítás barokkos-bizarr kompozícióktól és retró-ruházatoktól színes.

Copfba font tejfelszőke tincsek, lenge hálóruha, a sötét háttérből szinte szellemszerűen felsejlő, arctalan, de nagyon is jelenlévő test. Előtte sárgásbarna abroszra terített íz-, illat- és színkavalkád. Lila és ciklámen szirmok, félbevágott füge, kókadozó kamilla, epernyi hegyikristály, duzzadó szőlőszemek, egy fésűskagyló-tányéron csirkeszívek és még pár szem eper. Citrom, sárgadinnye és csipkebogyó, a modell alkarjáról összenyomott tojás fehérje csorog - tán egy megkezdett magos cipó tetejére. Dinamikus mozdulatlanság, szigorúan szerkesztett szín- és térkompozíció, allegorikus jelentéstartalom. Christiane Peschek Naplók című, Polaroidnyi méretű képekből álló sorozata szinte leírhatatlan részletgazdagsággal ragadja meg a romlatlanság és elmúlás közti keskeny mezsgyét. A fiatal salzburgi művésznő fotóin metaforikus viszonyba kerülnek egymással a finom szálú öltözetbe bújtatott buja testek és a fonnyadásnak indult gyümölcscsendéletek.

A sorozat elsősorban a múló földi élet hiábavalóságát ábrázoló, a barokk korra jellemző vanitas-képeket idézi. Darabjai - négyszáz éves előképeikhez hasonlóan - egyszerre jelenítenek meg csábító érzékiséget és moralizáló, mély tartalmakat, ám - a modell szerepeltetésével, illetve a fotó médiuma által - mindezeket újra is gondolják. Hogy minden elem jól látszódjék, hogy minél kevesebb tárgy kerüljön takarásba, Peschek nézőpontját is a barokk hagyományból kölcsönzi: terített asztallapjaira magasabb pozícióból látunk rá. A szépség roppant rövid életű, volt-nincs, elillan - üzenik a fotók, melyeken a kitárulkozó-elrejtőző modell nemcsak hasonlítottja a romlásnak, hanem gyakran előidézője is. Egyikük alkarján pár összenyomott cseresznye leve vérpatakként csorog le, egy másik fotón két fiatal kar egy húsos-inas csontdarabon marakodik. Olyan is előfordul, hogy az enyészet a környezetből, a külvilág felől érkezik. Az egyik legmarkánsabb - Buñuel filmjeire és Magritte kompozícióira is emlékeztető - fényképen egy ódon telefonkagylóból másznak elő férgek, és ugyanezek a csontkukacszerű lények tekergőznek az asztalra tett ékszeresdoboz körül is. A modell arcát ezúttal sem látni, az elmúlás pezsgő vitalitásának Peschek által komponált képei - bár a művésznő elmondása szerint egytől egyig személyes élményből indulnak ki - éppen a tekintet, az arckifejezés hiánya miatt emelkednek általános érvényre.

A Nem leszek olyan, mint az anyám-sorozat szereplőinek is képkereten kívülre kerül az arca. A nagyméretű nyomatok a testtartásra, az öltözékre figyelnek inkább. Peschek barátnőit, ismerőseit édesanyjuk fiatalkori ruháiban fotózta, a nevek, illetve a viseletek pedig arra engednek következtetni, hogy különböző nációk, más és más kultúrák lányai álltak neki modellt. Nyakszirtig zárt, hűvös, északi egyberuha, merészebb vonalú kiskosztüm és spanyolos szoknya egyaránt feltűnik a képeken. A félszeg tartás és a szokatlan képkivásás miatt a csillogó és személytelen divatfotók helyett a sorozat darabjai egy-egy családi albumból kicsent intim, bájosan idétlen fényképre hasonlítanak inkább. Paradox módon a szereplők a bensőséges hangulat ellenére mégis szinte megfoszttatnak személyiségüktől, s fejnélküli, kifejezéstelen mintákká, szerepekké alakulnak át.

A Fejezetek-széria Izlandon készült diáit vizsgálva, a sziklás-kopár táj gondtalan csodálásában rendre megakaszt minket a képbe lógatott lepedő, függöny. A képszéli szövettel afféle fordított trompe-l'oeil-hatást ér el az alkotó. Ahelyett, hogy megvezetné szemünket, hogy a valóság illúzióját kínálná, inkább a kompozíció konstruáltságára, a képkivágás behatárolt voltára vezet rá.

Peschek képei klasszikus formákkal kísérletezve keresik a fényképészet új útjait. Szerves kapcsolatot tartanak közelebbi és régmúlt korok festészeti tradícióival, és rendre a fotográfia nyelvére fordítják azok kérdésfeltevéseit. A Projekt Roomban látható minitárlaton egy sok irányba érzékeny, ígéretes fiatal alkotó mutatkozik be.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Gyermekotthonok lakóinak és gondoskodó közösségeknek viszi el a klasszikus zenét a Concerto Budapest

Gyermekotthonokban, idősotthonokban és kórházakban, összesen hét helyszínen tartanak ingyenes adventi koncertet a Concerto Budapest művészei december 10. és 21. között.
Vizuál

Magyar írók naplóit mutatja be a PIM új kiállítása

A Halálom esetén elégetendő! címmel nyílt tárlat több szempontból mutatja be az írói naplókat: milyen altípusai lehetnek, milyen füzetbe és hány éven keresztül íródtak, hogyan kerültek a múzeumba, miképpen alakul bennük a makrotörténelem mikrotörténetté.
Klasszikus

Benjamin Appl karácsonyi lemezt adott ki

A világhírű dalénekes új albumán német, osztrák, angol, amerikai, svéd és francia karácsonyi dalok is szerepelnek. A felvételen a regensburgi dóm gyerekkórusa működik közre, ahol egykor Benjamin Appl is énekelt.
Vizuál

Ingyenesen lesz látható online a Janó Manó című magyar animációs sorozat második évada

Az alkotók reményei szerint a sorozat megtekintése során a gyerekek úgy jutnak hasznos információkhoz az őket körülvevő világról, hogy közben végig izgulhatják a kedvenc szereplőik bolygólyukért vívott csatáját 
Színház

Nagy Feró Hamletjével indul útjára az Akvárium Színházi Műhely

Januártól izgalmas színházi előadások színtere is lesz Budapest egyik legkedveltebb közösségi helye, az Akvárium Klub. Az Akvárium Színházi Műhely első előadása január 13-ra várható.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

„Benned is rejlik egy film” – üzeni nekünk Cserhalmi György a BIDF plakátján

Január 25. és február 2. között rendezik meg a 11. Budapest Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivált (BIDF), amely során tizenegy városban hatvan filmmel és csaknem kétszáz vetítéssel várják az érdeklődőket.
Vizuál hír

Megvannak a Golden Globe-díj idei jelöltjei

Az Európai Filmdíjak után a tengerentúlon is tarolhat Jacques Audiard legújabb filmje, amely összesen tíz jelöléssel várhatja a januári gálát. A díjra mások mellett Hugh Grant, Demi Moore, Kate Winslet és Angelina Jolie is esélyes.
Vizuál ajánló

Gazdag Gyula klasszikusával folytatódik a Filmrendezők Klubja

December 16-án a Hol volt, hol nem volt című 1986-os film kerül terítékre a Magyar Játékfilmrendezők Egyesületének mesterkurzusán. A vetítést követően a közönség ezúttal is beszélgetést hallgathat meg a rendezővel a Művész Moziban.
Vizuál ajánló

Ingyenesen lesz látható online a Janó Manó című magyar animációs sorozat második évada

Az alkotók reményei szerint a sorozat megtekintése során a gyerekek úgy jutnak hasznos információkhoz az őket körülvevő világról, hogy közben végig izgulhatják a kedvenc szereplőik bolygólyukért vívott csatáját 
Vizuál hír

Tarolt az Európai Filmdíjakon Jacques Audiard új filmje

Az Emilia Pérez című alkotás egyszerre könyörtelen gengszterfilm, őrült komédia és extravagáns musical: a különleges mozi valamennyi fontos kategóriában diadalmaskodott a luzerni gálán. Jacques Audiard Cannes-ban is díjazott filmje februárban érkezik a hazai mozikba.