Vizuál

Bizarr-barokk, ruha-retró

2012.02.17. 07:00
Ajánlom
Christiane Peschek fényképein intimitás és személytelenség, szépség és rothadás felelget egymásnak. Kompozícióit jól szervezett "fejetlenség" jellemzi. Beszámolónkban érzetek, érzékek és szövetek nyomába eredünk.

A Várfok Galéria Projekt Room névre keresztelt régi-új kiállítóterme a fiatal osztrák fotográfus, Christiane Peschek Szakasz című tárlatával nyitotta meg kapuit. A művésznő két fotó- és egy diasorozatát bemutató kiállítás barokkos-bizarr kompozícióktól és retró-ruházatoktól színes.

Copfba font tejfelszőke tincsek, lenge hálóruha, a sötét háttérből szinte szellemszerűen felsejlő, arctalan, de nagyon is jelenlévő test. Előtte sárgásbarna abroszra terített íz-, illat- és színkavalkád. Lila és ciklámen szirmok, félbevágott füge, kókadozó kamilla, epernyi hegyikristály, duzzadó szőlőszemek, egy fésűskagyló-tányéron csirkeszívek és még pár szem eper. Citrom, sárgadinnye és csipkebogyó, a modell alkarjáról összenyomott tojás fehérje csorog - tán egy megkezdett magos cipó tetejére. Dinamikus mozdulatlanság, szigorúan szerkesztett szín- és térkompozíció, allegorikus jelentéstartalom. Christiane Peschek Naplók című, Polaroidnyi méretű képekből álló sorozata szinte leírhatatlan részletgazdagsággal ragadja meg a romlatlanság és elmúlás közti keskeny mezsgyét. A fiatal salzburgi művésznő fotóin metaforikus viszonyba kerülnek egymással a finom szálú öltözetbe bújtatott buja testek és a fonnyadásnak indult gyümölcscsendéletek.

A sorozat elsősorban a múló földi élet hiábavalóságát ábrázoló, a barokk korra jellemző vanitas-képeket idézi. Darabjai - négyszáz éves előképeikhez hasonlóan - egyszerre jelenítenek meg csábító érzékiséget és moralizáló, mély tartalmakat, ám - a modell szerepeltetésével, illetve a fotó médiuma által - mindezeket újra is gondolják. Hogy minden elem jól látszódjék, hogy minél kevesebb tárgy kerüljön takarásba, Peschek nézőpontját is a barokk hagyományból kölcsönzi: terített asztallapjaira magasabb pozícióból látunk rá. A szépség roppant rövid életű, volt-nincs, elillan - üzenik a fotók, melyeken a kitárulkozó-elrejtőző modell nemcsak hasonlítottja a romlásnak, hanem gyakran előidézője is. Egyikük alkarján pár összenyomott cseresznye leve vérpatakként csorog le, egy másik fotón két fiatal kar egy húsos-inas csontdarabon marakodik. Olyan is előfordul, hogy az enyészet a környezetből, a külvilág felől érkezik. Az egyik legmarkánsabb - Buñuel filmjeire és Magritte kompozícióira is emlékeztető - fényképen egy ódon telefonkagylóból másznak elő férgek, és ugyanezek a csontkukacszerű lények tekergőznek az asztalra tett ékszeresdoboz körül is. A modell arcát ezúttal sem látni, az elmúlás pezsgő vitalitásának Peschek által komponált képei - bár a művésznő elmondása szerint egytől egyig személyes élményből indulnak ki - éppen a tekintet, az arckifejezés hiánya miatt emelkednek általános érvényre.

A Nem leszek olyan, mint az anyám-sorozat szereplőinek is képkereten kívülre kerül az arca. A nagyméretű nyomatok a testtartásra, az öltözékre figyelnek inkább. Peschek barátnőit, ismerőseit édesanyjuk fiatalkori ruháiban fotózta, a nevek, illetve a viseletek pedig arra engednek következtetni, hogy különböző nációk, más és más kultúrák lányai álltak neki modellt. Nyakszirtig zárt, hűvös, északi egyberuha, merészebb vonalú kiskosztüm és spanyolos szoknya egyaránt feltűnik a képeken. A félszeg tartás és a szokatlan képkivásás miatt a csillogó és személytelen divatfotók helyett a sorozat darabjai egy-egy családi albumból kicsent intim, bájosan idétlen fényképre hasonlítanak inkább. Paradox módon a szereplők a bensőséges hangulat ellenére mégis szinte megfoszttatnak személyiségüktől, s fejnélküli, kifejezéstelen mintákká, szerepekké alakulnak át.

A Fejezetek-széria Izlandon készült diáit vizsgálva, a sziklás-kopár táj gondtalan csodálásában rendre megakaszt minket a képbe lógatott lepedő, függöny. A képszéli szövettel afféle fordított trompe-l'oeil-hatást ér el az alkotó. Ahelyett, hogy megvezetné szemünket, hogy a valóság illúzióját kínálná, inkább a kompozíció konstruáltságára, a képkivágás behatárolt voltára vezet rá.

Peschek képei klasszikus formákkal kísérletezve keresik a fényképészet új útjait. Szerves kapcsolatot tartanak közelebbi és régmúlt korok festészeti tradícióival, és rendre a fotográfia nyelvére fordítják azok kérdésfeltevéseit. A Projekt Roomban látható minitárlaton egy sok irányba érzékeny, ígéretes fiatal alkotó mutatkozik be.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Amikor Pavarottit kifütyülték a milánói Scalában

Mindenkinek lehet gyenge pillanata, még az isteni Lucianónak is, az olasz operaközönség azonban nem elnéző. 1992-ben, egy Don Carlos előadáson még őt is kifütyülték.
Színház

Folytatódik a vita az SZFE körül, ezek a legújabb fejlemények

Megszólalt a kinevezett kuratórium két tagja, az egyetem diákjai videóban válaszoltak.
Zenés színház

„A művészet szépsége, hogy korlátok között szabadok lehetünk”

Az államalapítás ünnepének előestéjén, augusztus 19-én a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon felcsendülnek a Bánk bán című opera csodaszép, minden magyar számára ismerős dallamai. A Kossuth-díjas Vidnyánszky Attila rendezésében létrejövő produkció főbb szerepeiben Molnár Levente mellett Fischl Mónikát és Mester Viktóriát is láthatja majd a közönség. Az előadás karmesterével, a Liszt Ferenc-díjas, Érdemes Művész Kesselyák Gergellyel a közelgő premier kapcsán beszélgettünk.
Színház

Ősbemutatókkal és különlegességekkel készül új évadára a Thália

Augusztus 10-től teljes gőzzel zajlik a munka a Thália Színházban – ettől a naptól folytatódnak a Gyilkosság az Orient Expresszen című nagyszabású produkció próbái, és hamarosan elkezdődnek a felújítópróbák is.
Színház

Színházi összefogás a koronavírus terjedése ellen

A Magyar Színházi Társaság és a Magyar Teátrumi Társaság részvételével egyeztettek a budapesti teátrumok a nézőket és a színházakat érintő ajánlásokról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

75 éves lett nemzedékének egyik legnagyobb német rendezője, Win Wenders

Neki köszönhetjük többek között a Berlin fölött az ég, a Párizs, Texas, A Föld sója című alkotásokat és a Pina Bausch-ról készült dokumentumfilmet is.
Vizuál gyász

Elhunyt Sváby Lajos Kossuth-díjas festőművész 

Elhunyt Sváby Lajos festőművész. A Kossuth- és Prima Primissima díjas alkotó életének 85. évében, hosszú betegség után halt meg - tudatta csütörtökön közösségi oldalán fia, Sváby András televíziós újságíró.
Vizuál hír

Raffaello nem szerette az orrát, ezért retusálta azt önarcképein

A reneszánsz olasz festő valószínűleg saját orrának "idealizált" változatát festette meg önarcképein, vélik olasz kutatók.
Vizuál hír

A Pilátus is versenybe szállhat a Golden Globe-ért

Dombrovszky Linda filmjét beválogatták a legjobb idegennyelvű filmnek járó Golden Globe-díjért versenybe szálló alkotások közé, a Foreign Language Film Series 2021 elnevezésű programba.
Vizuál Film

Antonio Banderas abszurdnak tartja, hogy szexszimbólumnak bélyegezték

A talán legsikeresebb hollywoodi karriert befutó spanyol filmszínész, Antonio Banderas augusztus 10-én ünnepli hatvanadik születésnapját.