A világ több neves múzeumának közreműködésével létrejövő tárlat a németalföldi festő halálának 500. évfordulójára jött létre. A Prado a kiállításra készülve több alkotást is restaurált, például a Királyok imádása című híres triptichont. A több mint ötven művet felvonultató kiállításon huszonegy festmény és nyolc rajz származik a Spanyolországban El Bosco néven ismert mestertől, a többi alkotás annyiban köthető hozzá, hogy vagy az ő műhelyéből került ki, vagy valamely kortársának munkája. Mindezek a kurátorok szerint segítenek megismerni a kort, amelyben élt, és annak művészetét.
Miguel Zugaza, a Prado igazgatója szerint még soha sehol nem gyűjtöttek össze és mutattak be ennyi eredeti művet Hieronymus Boschtól. Ezzel a nagyközönség mellett a kutatók számára is lehetőséget nyújtanak arra, hogy összességében tanulmányozzák a műveket, hogy "megpróbálják jobban megérteni a művészt, aki még mindig rejtély".
A fennmaradt életmű 75 százalékát tekinthetik meg a látogatók május 31-től szeptember 11-ig a spanyol fővárosban, ahol az év egyik legjobban várt kulturális eseményének számít az El Bosco kiállítás.
Megkezdődött a Bosch-emlékév
A Hieronymus Bosch hazahozott képeiből a festő szülővárosában, a 's-Hertogenbosch-i Észak-Brabanti (Noordbrabants) Múzeumban rendezett kiállítás megnyitójával kezdetét vette Hollandiában a németalföldi festő halálának 500. évfordulója alkalmából meghirdetett emlékév.
A nagy hatású reneszánsz németalföldi művész álomszerű műveit hét szekcióra osztották tematika szerint, mivel Bosch sosem dátumozta képeit, így a kronológiai sorrendet nehezen lehetett volna megvalósítani.
Külön rész foglalkozik leghíresebb művével, a Gyönyörök kertjével, amely egy hármas oltárkép, egy-egy behajtható szárnnyal. A fára olajjal festett, rendkívül színgazdag triptichont most először mutatják be úgy, hogy körbejárható, ezáltal látható a hátulja is.
A 11,8 méterszer 6,4 méteres alkotás középső táblája a földi gyönyörök kertje, a bal oldali tábla a paradicsom, a jobb oldali a pokol ábrázolása. Ha a szárnyakat becsukják, a külső oldaluk alkotta kép Istent mutatja a világ teremtésekor: a buborékba zárt Föld fekete-fehér és lapos.
A művet korábban reflektográfiai és röntgensugaras vizsgálatoknak vetették alá, amelyek felfedték, hogy a művész eredeti elképzeléseihez képest több változtatást is végzett, mielőtt befejezte a művét 1500 körül.