A 2021-es legjobb európai film díját elnyerő alkotásra ősszel, a miskolci CineFest Filmfesztiválon figyeltünk fel, ott ugyan nem nyert díjat, de már akkor így írtunk róla:
Jasmila Zbanic Oscar-jelölt filmje, a Quo vadis, Aida? láttán elakadt a lélegzetünk.
A bosnyák rendező már az első filmjével, az Arany medve-díjas Szerelmem, Szarajevóval megmutatta, hogy elképesztő érzékenységgel tud mesélni a boszniai háború okozta traumákról. A Quo vadis, Aidá?-ban az 1995-ös srebrenicai mészárlás heteit mutatja be, melynek során több mint nyolcezer bosnyákot mészároltak le szerb katonák és mindezt az ENSZ által delegált békefenntartó erők nemhogy nem akadályozták meg, hanem szemlesütve még asszisztáltak is hozzá. A film közvetlenül az ENSZ bázisából, egy család történetén keresztül mutatja meg a békefenntartó erők hibás döntéseit és sorozatos tévedéseit.
Jasmila Zbanic a legjobb európai film mellett, átvehette a legjobb rendezésért járó díjat is, a Quo vadis, Aida? főszereplőjét, Jasna Duricic-ot pedig a legjobb női alakítás díjával tüntette ki az Európai Filmakadémia (EFA).
Jasmila Zbanic a koronavírus-járvány miatt hibrid formátumban megtartott gálán otthonából élőben közvetített beszédében kiemelte, hogy filmjét a fiaikat, fivéreiket, férjüket elveszítő srebrencicai nőknek ajánlja, akiknek „békét kellett teremteniük egy teljesen szétrombolt országban, és helyrehozni a sok bajt, amelyet a férfiak okoztak”.
A film középpontjában egy boszniai nő, Aida áll, aki tolmácsként dolgozik a több mint nyolcezer bosnyák férfit és fiút legyilkoló szerbek mészárlását tétlenül szemlélő ENSZ-erőknek, és megpróbálja megmenteni férjét és fiát. Az alkotás világhírű rendezője hangsúlyozta: reméli, hogy filmje hozzájárul ahhoz, hogy erősödjék „a női szolidaritás”, és jobban megjelenjenek „a női történetek és a női nézőpont a filmben, a politikában, az életben”. A Quo vadis, Aida? volt az egyetlen a nagyjátékfilmes mezőnyben, amely az EFA legjelentősebb díjai közül hármat is elhozott.
Ugyancsak otthonában, Budapesten vette át az EFA elismerését jelképező szobrocskát Mészáros Márta, az idei életműdíjas, akit a testület elnöke, Agnieszka Holland progresszív feminista művészként jellemzett méltatásában.
A legjobb európai férfi főszereplő díját Sir Anthony Hopkins kapta Az apa című drámában nyújtott alakításáért. A díjazott – aki már a legjobb férfi főszereplő Oscar-díját is elnyerte a demenciáról szóló filmmel – nem vett részt a gálán. Florian Zeller, Az apa szintén Oscar-díjas rendező-forgatókönyvírója Christopher Hampton társforgatókönyvíróval a legjobb forgatókönyvért járó díjat kapta meg.
Az európai filmművészet idei felfedezettje Emerald Fennel, az Ígéretes fiatalnő ugyancsak Oscar-díjas rendező-forgatókönyvírója.
A díj legújabb, tavaly alapított kategóriája az innovatív történetmesélésért járó elismerés. Ezt Steve McQueen nyerte el a Small Axe (Kis fejsze) című munkájával, amely a karibi térségből származó londoni bevándorlók példáján keresztül öt epizódban, öt különálló történetben mesél az afroeurópai kisebbségi lét súlyos megpróbáltatásairól.
Az 1988-ban alapított EFA 34. alkalommal ítélte oda az európai Oscar-díjként is emlegetett elismeréseket, amelyek a kontinens filmművészete iránti figyelmet hivatottak erősíteni. Több kategóriában már korábban eredményt hirdettek, Michael Piccoli és Liv Ulmann is elismeréseket kapott, valamint azt is bejelentették, hogy Ágh Márton, a Természetes fény című második világháborús magyar dráma látványtervezője a legjobb európai látványtervező az idén.
A legfontosabb kategóriákban a csaknem négyezer filmest összefogó akadémia tagságának titkos szavazása alapján választják ki a legjobbat. Számos további kategóriában szűkebb, az adott területen jártas szakemberekből álló zsűri dönt. Valamennyi kategória jelöltjeit és győztesét felsorolták a díj honlapján.
Fejléckép: Quo vadis, Aida? (forrás: CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál)