Vizuál

Bosnyák háborús dráma, a Quo vadis, Aida? lett a legjobb európai film

2021.12.13. 12:50
Ajánlom
Jasmila Zbanic rendező a fiaikat, fivéreiket, férjüket elveszítő srebrencicai nőknek ajánlotta filmjét az Európai Filmdíjak szombat esti átadóján Berlinben. Az online formában megtartott díjátadón Mészáros Márta életműdíjat, Ágh Márton pedig a legjobb európai látványtervezőnek járó díjat vehette át. 

A 2021-es legjobb európai film díját elnyerő alkotásra ősszel, a miskolci CineFest Filmfesztiválon figyeltünk fel, ott ugyan nem nyert díjat, de már akkor így írtunk róla

Jasmila Zbanic Oscar-jelölt filmje, a Quo vadis, Aida? láttán elakadt a lélegzetünk.

A bosnyák rendező már az első filmjével, az Arany medve-díjas Szerelmem, Szarajevóval megmutatta, hogy elképesztő érzékenységgel tud mesélni a boszniai háború okozta traumákról. A Quo vadis, Aidá?-ban az 1995-ös srebrenicai mészárlás heteit mutatja be, melynek során több mint nyolcezer bosnyákot mészároltak le szerb katonák és mindezt az ENSZ által delegált békefenntartó erők nemhogy nem akadályozták meg, hanem szemlesütve még asszisztáltak is hozzá. A film közvetlenül az ENSZ bázisából, egy család történetén keresztül mutatja meg a békefenntartó erők hibás döntéseit és sorozatos tévedéseit.

Jasmila Zbanic a legjobb európai film mellett, átvehette a legjobb rendezésért járó díjat is, a Quo vadis, Aida? főszereplőjét, Jasna Duricic-ot pedig a legjobb női alakítás díjával tüntette ki az Európai Filmakadémia (EFA).

Jasmila Zbanic a koronavírus-járvány miatt hibrid formátumban megtartott gálán otthonából élőben közvetített beszédében kiemelte, hogy filmjét a fiaikat, fivéreiket, férjüket elveszítő srebrencicai nőknek ajánlja, akiknek „békét kellett teremteniük egy teljesen szétrombolt országban, és helyrehozni a sok bajt, amelyet a férfiak okoztak”.

A film középpontjában egy boszniai nő, Aida áll, aki tolmácsként dolgozik a több mint nyolcezer bosnyák férfit és fiút legyilkoló szerbek mészárlását tétlenül szemlélő ENSZ-erőknek, és megpróbálja megmenteni férjét és fiát. Az alkotás világhírű rendezője hangsúlyozta: reméli, hogy filmje hozzájárul ahhoz, hogy erősödjék „a női szolidaritás”, és jobban megjelenjenek „a női történetek és a női nézőpont a filmben, a politikában, az életben”. A Quo vadis, Aida? volt az egyetlen a nagyjátékfilmes mezőnyben, amely az EFA legjelentősebb díjai közül hármat is elhozott. 

Ugyancsak otthonában, Budapesten vette át az EFA elismerését jelképező szobrocskát Mészáros Márta, az idei életműdíjas, akit a testület elnöke, Agnieszka Holland progresszív feminista művészként jellemzett méltatásában.

A legjobb európai férfi főszereplő díját Sir Anthony Hopkins kapta Az apa című drámában nyújtott alakításáért. A díjazott – aki már a legjobb férfi főszereplő Oscar-díját is elnyerte a demenciáról szóló filmmel – nem vett részt a gálán. Florian Zeller, Az apa szintén Oscar-díjas rendező-forgatókönyvírója Christopher Hampton társforgatókönyvíróval a legjobb forgatókönyvért járó díjat kapta meg.

Az európai filmművészet idei felfedezettje Emerald Fennel, az Ígéretes fiatal ugyancsak Oscar-díjas rendező-forgatókönyvírója.

A díj legújabb, tavaly alapított kategóriája az innovatív történetmesélésért járó elismerés. Ezt Steve McQueen nyerte el a Small Axe (Kis fejsze) című munkájával, amely a karibi térségből származó londoni bevándorlók példáján keresztül öt epizódban, öt különálló történetben mesél az afroeurópai kisebbségi lét súlyos megpróbáltatásairól.  

Az 1988-ban alapított EFA 34. alkalommal ítélte oda az európai Oscar-díjként is emlegetett elismeréseket, amelyek a kontinens filmművészete iránti figyelmet hivatottak erősíteni. Több kategóriában már korábban eredményt hirdettek, Michael Piccoli és Liv Ulmann is elismeréseket kapott, valamint azt is bejelentették, hogy Ágh Márton, a Természetes fény című második világháborús magyar dráma látványtervezője a legjobb európai látványtervező az idén.

A legfontosabb kategóriákban a csaknem négyezer filmest összefogó akadémia tagságának titkos szavazása alapján választják ki a legjobbat. Számos további kategóriában szűkebb, az adott területen jártas szakemberekből álló zsűri dönt. Valamennyi kategória jelöltjeit és győztesét felsorolták a díj honlapján

Fejléckép: Quo vadis, Aida? (forrás: CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál)

„Azért élek, mert valamit el akarok mondani” – interjú Mészáros Mártával

Kapcsolódó

„Azért élek, mert valamit el akarok mondani” – interjú Mészáros Mártával

Mészáros Márta szeptember 19-én ünnepli 90. születésnapját. Ebből az alkalomból kerestük fel a rendezőt, akivel a film lényegéről, filmtörténeti csókjeleneteiről, a valósághoz vezető lépésekről és új filmtervéről is beszélgettünk. 

Európai Filmdíjat nyert Ágh Márton látványtervező

Európai Filmdíjat nyert Ágh Márton látványtervező

Az Európai Filmakadémia a több mint két évtizede színházban és filmekben egyaránt dolgozó Ágh Mártonnak ítélte a legjobb látványtervező díját, a Természetes fény című, a második világháborúban, a Szovjetunió megszállt vidékein játszódó film látványtervezéséért.

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Elhunyt Wilheim András zenetörténész

Január 20-án, hetvenhárom éves korában elhunyt Wilheim András, a 20. századi zene szakértője – tette közzé a Editio Musica Budapest.
Vizuál

„A traumatizált ember nem tud meggyőző lenni” – új magyar film az erőszak hatásáról

Aktuális és fontos kérdéseket feszeget Lőrincz Nándor és Nagy Bálint első játékfilmje, a Legjobb tudomásom szerint. Az év vége meglepetésfilmje a szexuális bántalmazás hatásait állítja középpontba – rendhagyó módon nem az áldozat, hanem annak férje szemszögéből. Interjú az alkotókkal.
Klasszikus

Kulcsok a hétvégi Richard Strauss-maratonhoz

A 20. század egyik legnépszerűbb zeneszerzője, Richard Strauss bőségesen merített a mitológia és az irodalom legfontosabb történeteiből. Kik is voltak azok a személyek, valós és kitalált alakok, akik a komponista legnépszerűbb műveit ihlették? Kislexikonunk a Müpa hétvégi Richard Strauss-maratonjához is vezérfonalul szolgálhat.
Vizuál

Szombat estig szabadon nézhető a Serge Gainsbourg-ról készült életrajzi film

Joann Sfar 2010-es filmje Serge Gainsbourg, a minden ízében rendhagyó és polgárpukkasztó művész, énekes, dalszerző, költő, filmrendező életútját eleveníti fel. A sok-sok zenei betéttel és letagadhatatlanul franciás hangulattal készült alkotás január 22-ig látható a Médiaklikk.hu oldalán.
Zenés színház

59 éves korában elhunyt Rafael Rojas tenor

A mexikói operaénekes több évadon át a Stefano Poda-féle Otellóban énekelt címszerepet a Magyar Állami Operaházban, ezt megelőzően pedig a Simándy100 gálát mentette meg a beugrásával Jonas Kaufmann helyett. Halálhírét az Opera közölte.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Ingyenes animációs filmekkel készül a Nemzeti Filmintézet a magyar kultúra napjára

Az ünnepi válogatásban olyan legendás alkotások is szerepelnek, mint Dargay Attila Lúdas Matyija, de különleges rövidfilmek is láthatóak lesznek a FILMIO kínálatában.
Vizuál ajánló

Lenyűgöző tárlat mutatja be Frey Krisztián életművét a Ludwigban

A {Script:Abstract} Frey úr ír címmel nyílt nagyszabású kiállítás a hatvanas évek Iparterv-nemzedékének markáns, mégis alig ismert képviselőjét helyezi új fénytörésbe. A grandiózus tárlat a magyar nonfiguratív festészet egyik legeredetibb alkotójának minden korszakából válogat. 
Vizuál gyász

Elhunyt Breckl János jelmeztervező

A magyar film- és színházvilág megkerülhetetlen alakját 63 éves korában érte a halál.
Vizuál ajánló

Szombat estig szabadon nézhető a Serge Gainsbourg-ról készült életrajzi film

Joann Sfar 2010-es filmje Serge Gainsbourg, a minden ízében rendhagyó és polgárpukkasztó művész, énekes, dalszerző, költő, filmrendező életútját eleveníti fel. A sok-sok zenei betéttel és letagadhatatlanul franciás hangulattal készült alkotás január 22-ig látható a Médiaklikk.hu oldalán.
Vizuál interjú

„A traumatizált ember nem tud meggyőző lenni” – új magyar film az erőszak hatásáról

Aktuális és fontos kérdéseket feszeget Lőrincz Nándor és Nagy Bálint első játékfilmje, a Legjobb tudomásom szerint. Az év vége meglepetésfilmje a szexuális bántalmazás hatásait állítja középpontba – rendhagyó módon nem az áldozat, hanem annak férje szemszögéből. Interjú az alkotókkal.